Ondanks prijs afspraak een hoger maandtarief
Ondanks prijs afspraak een hoger maandtarief
Sinds enkele dagen klant bij Greenchoice, bij mijn 1e mail van Greenchoice kreeg ik hoog maandtarief voorgeschoteld van 232 euro terwijl op de site gaslicht.com een maandtarief van 69 euro eruit rolde op basis van mijn werkelijk historische gebruik, ik heb dezelfde dag contact opgenomen waarom dit bedrag werd doorgestuurd.
Ik heb met een goede uitgebreide uitleg en onderbouwing kunnen afspreken dat het maandtarief naar 80 euro werd gezet, wat zie ik tot mijn verbazing, ze hebben het op 132 euro gezet, en dan kan je dus zelf je maandtermijn aanpassen, doch niet lager dan 103 euro.
Wat heeft het dan voor zin om een maandtarief af te spreken als je dan toch gedwongen wordt een hoger maandtarief te betalen?
Met de chatbot kom je niet verder en telefonisch contact is moeilijk vanwege de vele vragen denk ik.
24-12 is bevestiging nieuwe lage tarief per mail bevestigd, een smoes dat het duurder wordt is ook niet uit te leggen omdat we nu met een prijsplafond te maken hebben, dus ipv duurder wordt het goedkoper.
Wat zijn mijn rechten in deze kwestie?
Mag ik storneren en dan zelf het afgesproken bedrag betalen, of ben ik dan in gebreke?
Ik heb met een goede uitgebreide uitleg en onderbouwing kunnen afspreken dat het maandtarief naar 80 euro werd gezet, wat zie ik tot mijn verbazing, ze hebben het op 132 euro gezet, en dan kan je dus zelf je maandtermijn aanpassen, doch niet lager dan 103 euro.
Wat heeft het dan voor zin om een maandtarief af te spreken als je dan toch gedwongen wordt een hoger maandtarief te betalen?
Met de chatbot kom je niet verder en telefonisch contact is moeilijk vanwege de vele vragen denk ik.
24-12 is bevestiging nieuwe lage tarief per mail bevestigd, een smoes dat het duurder wordt is ook niet uit te leggen omdat we nu met een prijsplafond te maken hebben, dus ipv duurder wordt het goedkoper.
Wat zijn mijn rechten in deze kwestie?
Mag ik storneren en dan zelf het afgesproken bedrag betalen, of ben ik dan in gebreke?
Re: Ondanks prijs afspraak een hoger maandtarief
Het is geen maandtarief maar een voorschot. De leverancier zal het voorschot berekend hebben door het SJV te vermenigvuldigen met de tarieven en dat te delen door twaalf.
-
- Berichten: 32340
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Ondanks prijs afspraak een hoger maandtarief
Greenchoice heeft inderdaad de neiging een beetje eigengereid te zijn.
Re: Ondanks prijs afspraak een hoger maandtarief
Ik zou het gewoon accepteren en over een enkele maanden als de leverancier kan zien dat je niet zo veel verbruikt, aanvragen om het te verlagen. Kan vaak gewoon online via mijn.....
Ik heb bij energie direct ook een te hoog bedrag gekregen. Pas ik in het loop van het jaar aan, zodat ik aan het eind op enkele tientjes teruggave kom. Dit jaar €80. ED houdt geen rekening met zonnepanelen, maar ziet wel het verbruik.
Ik heb bij energie direct ook een te hoog bedrag gekregen. Pas ik in het loop van het jaar aan, zodat ik aan het eind op enkele tientjes teruggave kom. Dit jaar €80. ED houdt geen rekening met zonnepanelen, maar ziet wel het verbruik.
Re: Ondanks prijs afspraak een hoger maandtarief
Ik kwam van Energiedirect, daar is je maandbedrag aanpassen nooit een probleem geweest, heb maanden lang 50 euro betaald om dan bij de jaarrekening honderden euro's terug te ontvangen.xflorisx schreef: ↑13 jan 2023 15:13Ik zou het gewoon accepteren en over een enkele maanden als de leverancier kan zien dat je niet zo veel verbruikt, aanvragen om het te verlagen. Kan vaak gewoon online via mijn.....
Ik heb bij energie direct ook een te hoog bedrag gekregen. Pas ik in het loop van het jaar aan, zodat ik aan het eind op enkele tientjes teruggave kom. Dit jaar €80. ED houdt geen rekening met zonnepanelen, maar ziet wel het verbruik.
Heb juist uitvoerig contact gehad en zelfs een bevestiging per mail gekregen, je zou dan toch denken dat het goed gaat.
Re: Ondanks prijs afspraak een hoger maandtarief
Wat betekent sjv?
Ze hanteren het gemiddelde van historisch jaarverbruik, ik heb ze juist verteld dat ze daar niet van uit moeten gaan omdat de vorige bewoners nooit zonnepanelen hebben gehad, ook hadden ze VR cv ketel en niet een HR cv ketel, ook hadden ze dubbel glas en niet zoals nu hr++ beglazing, ook hadden de vorige bewoners een slecht isolerende schuifpui en wij nu een super geïsoleerde schuifpui, en dan kunnen ze het gemiddelde nemen van de laatste 10-20 jaar, maar dat zal nooit de werkelijkheid zijn.
IK heb bijv maar 158 kWh verbruikt vorig jaar om een voorbeeld te geven en 752 m3 gas ipv de door hun geschatte 1205 m3 gas en dit jaar schat ik mijn totale verbruik op 400 m3 gas te halen, tel daar vermindering energiebelasting erbij op en dan blijft er miss 1000 euro over op jaarbasis
Re: Ondanks prijs afspraak een hoger maandtarief
hoopke
vindt dit leuk
Re: Ondanks prijs afspraak een hoger maandtarief
SJV = standaard jaarverbruik.
Dat verbruik is gebaseerd op het gemiddelde verbruik van de afgelopen jaren. Voor het gasverbruik komt daar nog een correctie overheen voor wat betreft de graaddagen.
De vergelijkingssites hebben geen inzicht in het SJV voor uw adres. Zij zullen dan ook een berekening maken op basis van de verbruikscijfers die u zelf invoert. Als deze niet veel afwijken van het SJV, dan zal een energieleverancier de door de klant ingevoerde gegevens als 'geloofwaardig' accepteren en gebruiken als basis voor het voorschotbedrag.
In uw geval wijkt het SJV heel veel af van het verbruik wat u op de vergelijkingssite is ingevuld. Die afwijking zal als 'onrealistisch' bestempeld worden tijdens de geautomatiseerde verwerking van uw aanvraag. En dan wordt het door u berekende voorschot niet goedgekeurd en wordt een ander voorschotbedrag berekend op basis van het SJV voor uw adres.
Als een energieleverancier geen recente verbruiksgegevens van u heeft die sterk afwijken van het SJV, dan zullen zij bij een nieuwe klant niet snel welwillend zijn om het voorschotbedrag naar sterk naar beneden aan te passen. Simpelweg omdat dar kan leiden tot een enorm bedrag wat achteraf nabetaald moet worden door de klant, die dat wegens betalingsproblemen vervolgens niet doet. Heel logisch dat men daarmee terughoudend is.
Bij iemand die al langer klant is, die nooit betalingsproblemen heeft gehad en die aangeeft dat er zonnepanelen geplaatst zijn, zal men eerder bereid zijn om het maandelijkse voorschot naar beneden bij te stellen. Iemand die langere tijd klant is zonder betalingsproblemen vormt immers een kleiner risico.
En ja, het is gebruikelijk en zelfs volgens de landelijke richtlijnen om het voorschotbedrag vast te stellen op basis van het SJV. De energieleverancier hoeft daar in het eerste jaar dat u klant bent niet van af te wijken. Als na een jaar blijkt dat u inderdaad veel minder energie hebt verbruikt dan het SJV voor uw adres, dan zal voor het volgende jaar het nieuwe maandelijkse voorschot wél moeten worden gebaseerd op het verbruik van het laatste jaar.
Dat verbruik is gebaseerd op het gemiddelde verbruik van de afgelopen jaren. Voor het gasverbruik komt daar nog een correctie overheen voor wat betreft de graaddagen.
De vergelijkingssites hebben geen inzicht in het SJV voor uw adres. Zij zullen dan ook een berekening maken op basis van de verbruikscijfers die u zelf invoert. Als deze niet veel afwijken van het SJV, dan zal een energieleverancier de door de klant ingevoerde gegevens als 'geloofwaardig' accepteren en gebruiken als basis voor het voorschotbedrag.
In uw geval wijkt het SJV heel veel af van het verbruik wat u op de vergelijkingssite is ingevuld. Die afwijking zal als 'onrealistisch' bestempeld worden tijdens de geautomatiseerde verwerking van uw aanvraag. En dan wordt het door u berekende voorschot niet goedgekeurd en wordt een ander voorschotbedrag berekend op basis van het SJV voor uw adres.
Als een energieleverancier geen recente verbruiksgegevens van u heeft die sterk afwijken van het SJV, dan zullen zij bij een nieuwe klant niet snel welwillend zijn om het voorschotbedrag naar sterk naar beneden aan te passen. Simpelweg omdat dar kan leiden tot een enorm bedrag wat achteraf nabetaald moet worden door de klant, die dat wegens betalingsproblemen vervolgens niet doet. Heel logisch dat men daarmee terughoudend is.
Bij iemand die al langer klant is, die nooit betalingsproblemen heeft gehad en die aangeeft dat er zonnepanelen geplaatst zijn, zal men eerder bereid zijn om het maandelijkse voorschot naar beneden bij te stellen. Iemand die langere tijd klant is zonder betalingsproblemen vormt immers een kleiner risico.
En ja, het is gebruikelijk en zelfs volgens de landelijke richtlijnen om het voorschotbedrag vast te stellen op basis van het SJV. De energieleverancier hoeft daar in het eerste jaar dat u klant bent niet van af te wijken. Als na een jaar blijkt dat u inderdaad veel minder energie hebt verbruikt dan het SJV voor uw adres, dan zal voor het volgende jaar het nieuwe maandelijkse voorschot wél moeten worden gebaseerd op het verbruik van het laatste jaar.
Re: Ondanks prijs afspraak een hoger maandtarief
# snuffel, Als ik nou geen slimme meter zou hebben en eens per jaar de meterstand doorgeef dan snap ik de zorg van de energiebedrijven wel, echter heb ik nog nooit 1 rekening te laat betaald, lijkt me dat die bedrijven dit ook kunnen nagaan,
Met het gegeven dat ik eigenlijk jaarlijks overstap zou dat betekenen dat iedere volgende energiebedrijf dus het onrealistisch gemiddeld verbruik van 10-15 jaar terug gaat nemen toen bijna niemand zonnepanelen had, dat vind ik dus onredelijk.
Nu heb ik zelf tegenwoordig de nodige gegevens zodat ik altijd precies weet wat ik per dag/week/maand verbruik, dus k kan heel god zelf inschatten wat mijn maandelijkse lasten zijn, in jan t/m maart kom ik stroom tekort, maar vanaf april ga ik weer serieus stroom terugleveren.
U heeft ook gelijk dat dit mijn theoretische verwachtte gebruik is voor komend jaar, maar dat is heel wat beter de werkelijkheid dan het gemiddelde van de voorgaande jaren toen er om te beginnen andere bewoners leefden, met miss veel hogere temperaturen in huis, met geen zonnepanelen en andere verduurzamingen, dat is niet realistisch.
Bij mijn vorige Energiedirect had ik ook niks aan de vooruitkijker omdat het niet de zonnepanelen meenam in de berekening, tja dan is dat een waardeloze tool.
Mijn tip is, mocht je twijfelen je voorschot terecht is, registreer je op enelogic.com, dit is gratis en dan heb je een degelijk inzicht in je verbruik, er zijn ook nog genoeg andere manieren, maar dit is er een van
Met het gegeven dat ik eigenlijk jaarlijks overstap zou dat betekenen dat iedere volgende energiebedrijf dus het onrealistisch gemiddeld verbruik van 10-15 jaar terug gaat nemen toen bijna niemand zonnepanelen had, dat vind ik dus onredelijk.
Nu heb ik zelf tegenwoordig de nodige gegevens zodat ik altijd precies weet wat ik per dag/week/maand verbruik, dus k kan heel god zelf inschatten wat mijn maandelijkse lasten zijn, in jan t/m maart kom ik stroom tekort, maar vanaf april ga ik weer serieus stroom terugleveren.
U heeft ook gelijk dat dit mijn theoretische verwachtte gebruik is voor komend jaar, maar dat is heel wat beter de werkelijkheid dan het gemiddelde van de voorgaande jaren toen er om te beginnen andere bewoners leefden, met miss veel hogere temperaturen in huis, met geen zonnepanelen en andere verduurzamingen, dat is niet realistisch.
Bij mijn vorige Energiedirect had ik ook niks aan de vooruitkijker omdat het niet de zonnepanelen meenam in de berekening, tja dan is dat een waardeloze tool.
Mijn tip is, mocht je twijfelen je voorschot terecht is, registreer je op enelogic.com, dit is gratis en dan heb je een degelijk inzicht in je verbruik, er zijn ook nog genoeg andere manieren, maar dit is er een van
Re: Ondanks prijs afspraak een hoger maandtarief
In tegenstelling tot ANWB Energie want ik kreeg gisteren een mail dat mijn maandbedrag 20% omlaag ging vanwege de prijzen van het Energieplafond.witte angora schreef: ↑13 jan 2023 14:47Greenchoice heeft inderdaad de neiging een beetje eigengereid te zijn.
Dat kan dus ook.
Re: Ondanks prijs afspraak een hoger maandtarief
Energieleveranciers die gebruik maken van de subsidieregeling prijsplafond zijn verplicht het voorschot aan te passen en januari en als ze kunnen aantoneb dat niet te kunnen in februari.
Dat mag zo zijn, maar een leverancier van gas en elektriciteit mag niet een vooruitbetaling van meer dan 50% bedingen. Doel van die bepaling is ondermeer om een consument de mogelijkheid te geven om te kunnen verrekenen.
In die situatie is er meer dan 50% vooruitbetaald. Als de situatie zich kan voor doen, dat een consument meer dan 50% voor moet betalen, dan is het beding onredelijk bezwarend.
Re: Ondanks prijs afspraak een hoger maandtarief
Je lxlt recht wat krom is.snuffel1 schreef: ↑14 jan 2023 13:13U houd zelf uw theoretische verbruik voor het komende jaar aan maar houdt geen rekening met tegenslagen die maken dat u meer energie af neemt dan u verwacht af te nemen. Nogmaals het voorschotbedrag is op het te verwachte jaar verbruik gebaseerd om nabetaling te voorkomen want heel simpel gesteld u weet het werkelijke verbruik aan het eind van het lopende jaar ook niet met wat mazzel heeft u te veel betaald en krijgt dat bedrag weer terug of u gaat bij betalen uw keuze die geheel los staat van het voorschot voorstel.
Ts heeft aanpassingen gedaan die verbruik fors verminderen, daarnaast zitten we in een tijd dat mensen er ook wat meer bewust van zijn en zuiniger zijn, daarnaast is ook m.i. winterweer nog een stuk zachter. Energieplafond is duidelijk, verbruik kan fors minder zijn.
Mijn leverancier stelde ook een 300,- voorschot voor p.m. bij aanvang jaar juli; ik denk aan 5-600,- totaal voor de jaarnota voldoende te hebben.
Verschil bij mij+ts is echter dat aanpassen voorschot geen probleem is, dat staat nu op een tientje, maar ook dat contact niet zo problematisch is.
De verbruikscijfers tot nu toe tonen in elk geval aan dat mensen een fors stuk zuiniger zijn. Waarom dan stug vasthouden aan hoog verbruik?
Maar ik zou in elk geval toch proberen te bellen, ipv hier 10 pagina's vol te krijgen.
Re: Ondanks prijs afspraak een hoger maandtarief
# jonis, ik heb onlangs na heeeel lang wachten eindelijk iemand gesproken, maandtarief is inmiddels aangepast naar het afgesproken bedrag, Ze bood haar exuses aan, een weet dit aan het systeem die automatisch het voorgaande verbruik aanhield, maar nu is het opgelost, zelf hou ik het elke maand bij
Re: Ondanks prijs afspraak een hoger maandtarief
En dat in het weekend Chapeau voor Greenchoise
Re: Ondanks prijs afspraak een hoger maandtarief
@ snuffel
Ts heeft verbruikcijfers van afgelopen jaar gebruikt, al dan niet gecorrigeerd met eventuele maanden zonder verbetering.
Dus cijfers zijn al gerealiseerd + concreet.
Daarnaast blijf je ook in de theorie van de leverancier hangen, daar heb je concreet gewoon niets aan. Toen ik in juli mijn panelen heb laten instaleren ben ik met begin nieuwe contractjaar meteen rekening gaan houden met het minderverbruik van stroom. Als je dat niet doet betaal je gewoon veel te veel.
Mij werd 300,- voorschot per maand voorgesteld.....de rekening half jaar nu = 310,- ( dat is exclusief 2x190,-)
Ts heeft verbruikcijfers van afgelopen jaar gebruikt, al dan niet gecorrigeerd met eventuele maanden zonder verbetering.
Dus cijfers zijn al gerealiseerd + concreet.
De kans van bijbetalen of terugkrijgen is er altijd; daar hebben ze de verbruiksmanager voor, dan kun je voorschot aanpassen of aan eind het tekort voldoen of overschot terugkrijgen.Bij mijn vorige Energiedirect had ik ook niks aan de vooruitkijker omdat het niet de zonnepanelen meenam in de berekening, tja dan is dat een waardeloze tool
Daarnaast blijf je ook in de theorie van de leverancier hangen, daar heb je concreet gewoon niets aan. Toen ik in juli mijn panelen heb laten instaleren ben ik met begin nieuwe contractjaar meteen rekening gaan houden met het minderverbruik van stroom. Als je dat niet doet betaal je gewoon veel te veel.
Mij werd 300,- voorschot per maand voorgesteld.....de rekening half jaar nu = 310,- ( dat is exclusief 2x190,-)
-
- Berichten: 12782
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Ondanks prijs afspraak een hoger maandtarief
Hier hetzelfde, flink wat besparende maatregelen genomen, echter werd vanaf het begin van mijn jaarcontract (juli) de historische gegevens gebruikt. Zelf mijn voorschot verlaagd waarna ik 2 maanden lang te lezen kreeg dat ik flink zou moeten bijbetalen. Na elke maand komt er een nieuwe verwachting uit waardoor mijn voorschot geadviseerd werd minder hoog aan te passen. En nu na 6 maanden word er zelfs geadviseerd om het voorschot op €0,00 te zetten omdat ik mijn verwacht jaarverbruik al betaald heb.
Soms heeft het even tijd nodig voordat systemen zien dat er een stuk minder verbruik is.
Soms heeft het even tijd nodig voordat systemen zien dat er een stuk minder verbruik is.