Moneyman schreef: ↑18 jan 2023 21:01
Je conclusie “onjuist” is veel te stellig. Je vergeet dat de fietsenmaker de schade heeft gezien, en samen met het feit dat TS fors zwaarder is dan de maximale toegestane last prima tot de bewuste conclusie kan komen. TS betwist dat overigens ook helemaal niet.
Dat zal allemaal wel, maar dat maakt jouw stelling niet juist. Jij schreef niet dat de verkoper gemotiveerd kan stellen dat de schade veroorzaakt kan zijn door het gewicht van de koper, maar dat de verkoper kan stellen dat TS de limieten van het product heeft overschreden. Dat eerste valt m.i. in de categorie tegenbewijs leveren en dat laatste valt in categorie twijfel zaaien in de hoop dat het vermoeden wordt ontzenuwd.
Ik heb hier een elektrische kachel met draaielement. Het draaielement is stuk door mijn toedoen. Bij een geschil kan de verkoper kan altijd gemotiveerd stellen dat ik de limieten van het product heb overschreden. Echter, het verwarmingselement staat los van het defect aan aan het draaielement. Als er een probleem is met het verwarmingselement en ik een beroep doet op de garantie, dan is het feit de verkoper het product heeft gezien geen garantie dat de verkoper de claim niet afwijst omdat ik niet naar een reparateur ben gegaan voor het draaielement.
Moneyman schreef: ↑18 jan 2023 21:01
Je vergeet dat de fietsenmaker de schade heeft gezien, en samen met het feit dat TS fors zwaarder is dan de maximale toegestane last prima tot de bewuste conclusie kan komen. TS betwist dat overigens ook helemaal niet.
Het is pas van belang dat TS dat betwist op het moment dat de verkoper dat stelt. Als de verkoper op de causaliteit heeft gewezen tussen het gewicht, de limieten, en de schade, dan hebben we daar TS niet over gehoord. Verkopers willen in de praktijk nog wel eens niet stil staan bij de wettelijke garantie en alleen oog hebben voor de handelsgarantie. Het verhaal TS, dat hem garantie is geweigerd puur vanwege zijn gewicht en de gewichtslimiet past, in die praktijk.
witte angora schreef: ↑18 jan 2023 21:09
De TS probeert een ontsnappingsroute te vinden in het ontbreken van gegevens over het maximale gewicht op de site. Dat is niet zomaar.
Klopt, dat is niet zomaar. Dat kan simpelweg ingegeven zijn door het feit dat het argument van de verkoper is dat maximale gewicht van de fiets is overschreden.