Oliepomp C4 Cactus kapot, maar geen coulanceregeling meer
Oliepomp C4 Cactus kapot, maar geen coulanceregeling meer
Ik heb nu bijna 7j aar deze cactus van bj 2016, altijd bij de Citroen dealer in onderhoud. Onderweg naar kreeg ik een urgente storing van oliedruk te laag en stop de auto. Dit gedaan aan de kant op de snelweg. Onder de motorkap gekeken en alles zat onder de olie. Ik zag de olievuldop op het motorblok liggen. De oliepijl gecontroleerd en er zat nog ongeveer 1 cm. op het pijlstok. Wat olie bijgevuld en naar een parkeerplaats gereden ( ongeveer 300 meter) daar de auto geparkeerd. Ik heb de auto opgehaald met een autoambulance en naar mijn dealer gebracht. Daar is onderzoek gepleegd en de conclusie was dat de oliepomp stuk was. Ik vind dat dus dat er hier een coulance regeling zou moeten zijn maar Citroen geeft aan dat hij ouder is als 6 jaar en er geen coulance meer is. Reparatie kosten €3250 ,00 het blijkt eigenlijk dat het een veel voorkomend probleem te zijn omdat de distributieriem in olie draait en deze stukjes loslaat en de oliepompfilter verstopt raakt.
Re: Oliepomp C4 Cactus kapot, maar geen coulanceregeling meer
TS is niet de enige met dit probleem.
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/241299
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/241299
Re: Oliepomp C4 Cactus kapot, maar geen coulanceregeling meer
Het probleem van het verstopte filter en de daardoor sneuvelende oliepomp komt vaker voor bij motoren met een zogenaamde "natte riem".
Maar na zeven jaar valt dat echt niet meer onder garantie of coulance. Het is gewoon een kwestie van achterstallig onderhoud. Als de riem wordt gewisseld moet ook het filter van de pomp worden schoongemaakt en dat gebeurt meestal niet. Of de riem wordt te laat gewisseld met als gevolg afbrokkeling.
Wat ik aan het verhaal dan weer niet begrijp: de motor zat onder de olie en de vuldop was er af. Hoe kan dat? Dat wordt niet veroorzaakt door een oliepomp.
Maar na zeven jaar valt dat echt niet meer onder garantie of coulance. Het is gewoon een kwestie van achterstallig onderhoud. Als de riem wordt gewisseld moet ook het filter van de pomp worden schoongemaakt en dat gebeurt meestal niet. Of de riem wordt te laat gewisseld met als gevolg afbrokkeling.
Wat ik aan het verhaal dan weer niet begrijp: de motor zat onder de olie en de vuldop was er af. Hoe kan dat? Dat wordt niet veroorzaakt door een oliepomp.
Bram Bonnewel
, bupaul
en Erthanax
vinden dit leuk
Re: Oliepomp C4 Cactus kapot, maar geen coulanceregeling meer
Je zou eerst moeten aantonen dat dit het gevolg is van een productie- of ontwerpfout. En wat je ook kunt doen is om te kijken of de Citroendealer alle onderhoudsrapporten nog heeft zodat gecheckt kan worden of het onderhoud volledig volgens de voorschriften van de fabrikant is uitgevoerd.
Re: Oliepomp C4 Cactus kapot, maar geen coulanceregeling meer
Het is dat je zegt dat de auto garageonderhouden is maar afhankelijk van het type motor in je C4 is de wisselinterval 120.000 km of zes jaar (wat het eerste bereikt wordt). Voorwaarde is dan wel dat de service intervallen goed worden aangehouden (jaarlijks versie olie is bij een PSA motor een must zeker bij veel korte ritten) en die 6 jaar kan bij veel korte ritten ook rustig verkort worden naar 5 jaar omdat de riem bij brandstof/vocht in de olie sneller poreus wordt.
Riem vervangen bij een C4 is een arbeidsintensieve klus (= duur) en die kan van het genoemde bedrag af want die zat er toch al aan te komen.
Verder is een oliepomp een slijtdeel en kan bij een leeftijd van 7 jaar zeker kapot gaan, ik ken in gevallen van coulance na verval van de wettelijke garantie (2-4 jaar) maar dat was bij Japanse merken en ik vraag me af of die dat bij 7 jaar ook nog zouden doen.
Riem vervangen bij een C4 is een arbeidsintensieve klus (= duur) en die kan van het genoemde bedrag af want die zat er toch al aan te komen.
Verder is een oliepomp een slijtdeel en kan bij een leeftijd van 7 jaar zeker kapot gaan, ik ken in gevallen van coulance na verval van de wettelijke garantie (2-4 jaar) maar dat was bij Japanse merken en ik vraag me af of die dat bij 7 jaar ook nog zouden doen.
Re: Oliepomp C4 Cactus kapot, maar geen coulanceregeling meer
Aantal km is nog onbekend. Bijna 7 jaar en dan nog om garantie of coulance vragen. Verbruikt deze motor olie en wordt er met de juiste olie bijgevuld. Zo niet gaat de riem stuk en laat je oliepomp slijten. Dat is voor een dealer niet te controleren, maar de klant kan dat ook niet bewijzen dat hij geen fouten heeft gemaakt.
Re: Oliepomp C4 Cactus kapot, maar geen coulanceregeling meer
Als het een 1,2 Puretech motor is , dan is het iets wat je kunt verwachten. Deze motoren hebben echt punctueel hun juiste onderhoud nodig, anders gaan ze er aan. En dat doen ze, bij bosjes. Deze is echter te oud om nog iets van de fabriek te verwachten. Hoeveel heeft ie gelopen trouwens?
Re: Oliepomp C4 Cactus kapot, maar geen coulanceregeling meer
7jaar? Soms kost een auto gewoon geld. Pfff alsof het Gewoon nooit kapot kan gaan
Nijogeth
en Justmeagain
vinden dit leuk
Re: Oliepomp C4 Cactus kapot, maar geen coulanceregeling meer
Je kan altijd even advies inwinnen bij het Juridisch Loket over je recht op coulance.
Re: Oliepomp C4 Cactus kapot, maar geen coulanceregeling meer
Natuurlijk kan je alles doen om te proberen of je ergens nog wat geld kan krijgen , zou ik ook doen.
Maar heb zelf bij een Chevrolet Aveo uit 2013 de bobine en 2 remschijven voor moeten vervangen, echt rekening man nergens coulance te vinden.
Zijn slijtage onderdelen net als een distributie riem en ook nog afhankelijk hoe de chauffeur er mee omgaat.
Zou als ik, als ik TS was eens een offerte opvragen bij een onafhankelijke garage, heb altijd het idee dat die merkdealers de top vragen.
Re: Oliepomp C4 Cactus kapot, maar geen coulanceregeling meer
Nergens kan ik op het internet vinden dat dit 3200 euro zou moeten kosten, dus gauw wat offertes elders aanvragen.
Re: Oliepomp C4 Cactus kapot, maar geen coulanceregeling meer
Hallo, de Cactus heeft 132000KM gelopen en heeft altijd op de door de dealer aangegeven momenten onderhoud gehad, dat was meestal nog voor dat het systeem onderhoud aangeeft.
Re: Oliepomp C4 Cactus kapot, maar geen coulanceregeling meer
Heeft deze auto een riem of ketting?
Bij een riem had deze al een keer vervangen moeten worden, is dit gebeurt?
Bij een riem had deze al een keer vervangen moeten worden, is dit gebeurt?
Re: Oliepomp C4 Cactus kapot, maar geen coulanceregeling meer
dat dit een non conform produkt betreft kun je al afleiden aan de vele reactie op het www, zo snel zeggen, je hebt pech zou ik niet doen, laat je informeren door juridisch loket maar ook, mocht het toch rekening zelf zijn, kijk even verder, de kosten die je opgekregen hebt zijn nogal aan de hoge kant!!!!
doorgaans kost vervanging, motor moet eruit, zo een 2500,00 en soms zelfs minder!
Geen handige harrie in de buurt????
doorgaans kost vervanging, motor moet eruit, zo een 2500,00 en soms zelfs minder!
Geen handige harrie in de buurt????
-
- Berichten: 1455
- Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00
Re: Oliepomp C4 Cactus kapot, maar geen coulanceregeling meer
Hier ben ik !
De pomp vervangen lijkt duur, maar mss is het vervangen van de distributieriem hierbij inbegrepen ?
De pomp vervangen lijkt duur, maar mss is het vervangen van de distributieriem hierbij inbegrepen ?
Moneyman
vindt dit leuk
-
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 13 jan 2017 19:14
Re: Oliepomp C4 Cactus kapot, maar geen coulanceregeling meer
Naast een aantal inhoudelijk correcte reacties zoals gewoonlijk weer veel klok/klepel geneuzel.
https://autonieuws.be/nieuws/7929-miser ... ensen-over
7 jaar is te oud voor coulance en dat de dop eraf ligt heeft niets met de riem te maken.
Ook een juridisch loket zal hier niets aan kunnen veranderen.
https://autonieuws.be/nieuws/7929-miser ... ensen-over
7 jaar is te oud voor coulance en dat de dop eraf ligt heeft niets met de riem te maken.
Ook een juridisch loket zal hier niets aan kunnen veranderen.
Erthanax
vindt dit leuk
Re: Oliepomp C4 Cactus kapot, maar geen coulanceregeling meer
Valt dus eigenlijk wel mee met het onderhoud. Olie ieder jaar verversen is toch niet heel apart en de distributieriem elke 100.000 kilometer vervangen is ook niet zo extreem.
En waarschijnlijk heeft TS een terugroepactie gemist.
En waarschijnlijk heeft TS een terugroepactie gemist.
Re: Oliepomp C4 Cactus kapot, maar geen coulanceregeling meer
Okee, dat is zuur. Want hij heeft dus én teveel gelopen én is te oud voor de coulanceregeling. Ik vrees dat je er gewoon zelf voor opdraait.
Re: Oliepomp C4 Cactus kapot, maar geen coulanceregeling meer
Als je de link leest, leveren ze dus een motor, waar ze van weten dat er problemen mee zijn.LectoriSalutem schreef: ↑22 jan 2023 20:13Naast een aantal inhoudelijk correcte reacties zoals gewoonlijk weer veel klok/klepel geneuzel.
https://autonieuws.be/nieuws/7929-miser ... ensen-over
7 jaar is te oud voor coulance en dat de dop eraf ligt heeft niets met de riem te maken.
Ook een juridisch loket zal hier niets aan kunnen veranderen.
Ze passen wel wat aan, hebben een terug roep aktie, waar de auto van TS onder valt, maar de motor blijft geleverd worden.
TS heeft, als ik het zo lees de auto in onderhoud gehad bij de merk dealer dus dan moet die terug roep toch zijn meegenomen.
Ondanks de leeftijd en het aantal kilometers, vind ik dit nu non coform .
Maar er zijn hier mensen die dit beter kunnen uitleggen.