Extreem hoog stroomverbruik door onbekende oorzaak
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 20 mei 2022 12:46
Extreem hoog stroomverbruik door onbekende oorzaak
Hallo,
Mijn stroomverbruik is al maanden bijna hetzelfde maar in februari is het ineens extreem hoog (4x zo hoog als normaal). Door mij niet te verklaren omdat er niets gewijzigd is in ons gezin/leefsituatie.
Na mijn constatering van het hoge verbruik meteen zelf de meterstanden bij gaan houden.
Apparaten gecontroleerd met metingen stroomverbruik maar niets aparts te vinden.
Contact opgenomen met mijn energieleverancier Oxxio, verhaal uitgelegd, meter ijken/laten controleren was de beste optie.
Wat mij meteen opviel is dat bij het noteren van mijn meterstanden er ook daadwerkelijk een extreem hoog verbruik door de slimme meter werd weergegeven maar dat de dag na mijn telefoontje begin maart met Oxxio het extreme verbruik ineens weg was, ineens zat ik weer op het oude niveau.
Meter ijken had dus ook geen zin meer, na contact met de netbeheerder stuurde die mij de meterstanden die bij hen bekend waren door, deze kwamen overeen met wat op mijn meter stond.
Nu inmiddels 2 maanden verder is mijn energieverbruik weer normaal maar bij zowel Oxxio als mijn netbeheerder word ik afgescheept, zij kunnen daar volgens hen geen invloed op hebben.
Het lijkt erop dat de meter een flink hoger verbruik heeft geregistreerd, maar ik vind het heel raar dat dit zichzelf weer oplost.
Heeft er iemand meer ervaring met zo'n soort situatie?
Of iemand ideeën waardoor dit zou kunnen?
Mijn stroomverbruik is al maanden bijna hetzelfde maar in februari is het ineens extreem hoog (4x zo hoog als normaal). Door mij niet te verklaren omdat er niets gewijzigd is in ons gezin/leefsituatie.
Na mijn constatering van het hoge verbruik meteen zelf de meterstanden bij gaan houden.
Apparaten gecontroleerd met metingen stroomverbruik maar niets aparts te vinden.
Contact opgenomen met mijn energieleverancier Oxxio, verhaal uitgelegd, meter ijken/laten controleren was de beste optie.
Wat mij meteen opviel is dat bij het noteren van mijn meterstanden er ook daadwerkelijk een extreem hoog verbruik door de slimme meter werd weergegeven maar dat de dag na mijn telefoontje begin maart met Oxxio het extreme verbruik ineens weg was, ineens zat ik weer op het oude niveau.
Meter ijken had dus ook geen zin meer, na contact met de netbeheerder stuurde die mij de meterstanden die bij hen bekend waren door, deze kwamen overeen met wat op mijn meter stond.
Nu inmiddels 2 maanden verder is mijn energieverbruik weer normaal maar bij zowel Oxxio als mijn netbeheerder word ik afgescheept, zij kunnen daar volgens hen geen invloed op hebben.
Het lijkt erop dat de meter een flink hoger verbruik heeft geregistreerd, maar ik vind het heel raar dat dit zichzelf weer oplost.
Heeft er iemand meer ervaring met zo'n soort situatie?
Of iemand ideeën waardoor dit zou kunnen?
-
- Berichten: 678
- Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34
Re: Extreem hoog stroomverbruik door onbekende oorzaak
De mogelijkheid bestaat dat U een afgekeurde meter heeft. of dat het geval is dat kunt U zelf opzoeken op onderstaande overzicht.
https://www.agentschaptelecom.nl/docume ... rde-meters
https://www.agentschaptelecom.nl/docume ... rde-meters
-
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51
Re: Extreem hoog stroomverbruik door onbekende oorzaak
Toch even goed in de gaten houden. Wellicht dat er toch een verbruiker is met een probleem. Schakel een keer alles af en ga per apparaat dan kijken of je gekke dingen ziet.
Re: Extreem hoog stroomverbruik door onbekende oorzaak
toevallig een ledlamp geplaatst met eventueel een dimmer? dat kan een afwijking in de "slimme" meter veroorzaken.
Re: Extreem hoog stroomverbruik door onbekende oorzaak
Gebruikt u de app van Oxxio? Dan kunt u, weliswaar met een vertraging van een of twee dagen, het energieverbruik per uur zien. Wellicht dat u daar nog iets nuttigs uit kunt halen.
-
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 18 okt 2022 22:33
Re: Extreem hoog stroomverbruik door onbekende oorzaak
Hallo hagrij2391,
Hoe heeft u een hoog verbruik kunnen constateren als u daarna pas de meterstanden bent gaan noteren? Wat heeft u gezien op de meter waardoor u denkt dat er een hoog verbruik is geweest? En als de meter dat heeft geregistreerd dan kan dat niet weg zijn gegaan.
Haalt u de actuele kW en de kWh niet door elkaar?
Hoe heeft u een hoog verbruik kunnen constateren als u daarna pas de meterstanden bent gaan noteren? Wat heeft u gezien op de meter waardoor u denkt dat er een hoog verbruik is geweest? En als de meter dat heeft geregistreerd dan kan dat niet weg zijn gegaan.
Haalt u de actuele kW en de kWh niet door elkaar?
Ivo.w
vindt dit leuk
Re: Extreem hoog stroomverbruik door onbekende oorzaak
Ik heb een soortgelijke ervaring. Dankzij mijn greenchoice app zag ik dat begin januari mijn stroomverbruik per dag 4x hoger was dan gebruikelijk. Ik zou 38 kWh per dag verbruiken, terwijl er in mijn situatie/gezin/apparatuur niets is gewijzigd en ik mijn hoogste dagverbruik sinds ik een slimme meter heb nooit(!) meer was 14 kWh. Mijn apparatuur nagelopen zonder bijzonderheden. Daarna in de meterkast alle stroom afgesloten; toch bleef de slimme meter actueel verbruik aangeven. Ik heb daarop met de netbeheerder gebeld. Die boden vrij vlot aan om de meter te vervangen. Zij hadden echter pas 30/1 een monteur beschikbaar. Het hoge verbruik op de meter hield aan tot 23/1, vanaf dat moment is de meterstand weer normaal. Daar kwam ik echter pas achter in het weekend voordat de monteur zou komen. De monteur is daarom gewoon gekomen, en heeft mijn meter vervangen. Ik heb daarna nog niets gehoord. Totaal 19 dagen heb ik een extreem hoog verbruik gehad.
Re: Extreem hoog stroomverbruik door onbekende oorzaak
Hoe heeft u dat hoge verbruik vastgesteld?
De app van uw energieleverancier zit er nog wel eens naast.
Vaststellen doet u door op de meter in uw meterkast te kijken en dagelijks of wekelijks de meterstanden te noteren.
De app van uw energieleverancier zit er nog wel eens naast.
Vaststellen doet u door op de meter in uw meterkast te kijken en dagelijks of wekelijks de meterstanden te noteren.
Re: Extreem hoog stroomverbruik door onbekende oorzaak
De meterstanden krijg je maandelijks doorgegeven.
Dan is het een koud kunstje om op dagbasis even alles na te kijken/controleren.
Daarnaast:
Daarna in de meterkast alle stroom afgesloten; toch bleef de slimme meter actueel verbruik aangeven
Re: Extreem hoog stroomverbruik door onbekende oorzaak
Ik heb bij Eneco in januari ruim 700 euro verbruikt,volgens mij klopt dit niet.
Re: Extreem hoog stroomverbruik door onbekende oorzaak
Het zou best kunnen dat het niet klopt.
Bij Essent staat bijv in de app maandoverzicht inclus plafond en in de email is maandoverzicht exclusief plafond; dus prijs 2x zo hoog.
Ik hou het er maar even op dat het een beetje een zooitje is; als straks de jaarnota maar klopt.
-
- Berichten: 871
- Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48
Re: Extreem hoog stroomverbruik door onbekende oorzaak
Je moet kijken hoeveel kWh en m3 gas je verbruikt hebt.
Als je boven het verbruiksplafond kwam kan het snel aantikken...
https://www.eneco.nl/klantenservice/tar ... jsplafond/
Voor januari mocht je 221m3 a €1,45 verbruiken en 229kWh stroom a €0,40.
Van het meerverbruik moeten de tarieven je bekend zijn; die kunnen makkelijk 2x zo hoog zijn.
Bedenk dat er ook een paar koude weken waren, dan verstook je echt véél gas!
Hier was januari voor bijna 20% van mijn jaarverbruik verantwoordelijk...
Re: Extreem hoog stroomverbruik door onbekende oorzaak
Essent geeft aan:Geip Suusje schreef: ↑11 feb 2023 15:27Je moet kijken hoeveel kWh en m3 gas je verbruikt hebt.
Als je boven het verbruiksplafond kwam kan het snel aantikken...
https://www.eneco.nl/klantenservice/tar ... jsplafond/
Voor januari mocht je 221m3 a €1,45 verbruiken en 229kWh stroom a €0,40.
Van het meerverbruik moeten de tarieven je bekend zijn; die kunnen makkelijk 2x zo hoog zijn.
Bedenk dat er ook een paar koude weken waren, dan verstook je echt véél gas!
Hier was januari voor bijna 20% van mijn jaarverbruik verantwoordelijk...
Januari rapport:
310kwh €218,15
42m3 €143,93
In de app:
308kwh €106,79
42m3 €81,69
-
- Berichten: 871
- Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48
Re: Extreem hoog stroomverbruik door onbekende oorzaak
Ha ik kijk nu bij mijn Vattenfall (januari):
Er staat bij: De variabele leveringskosten hieronder zijn berekend zonder het prijsplafond
Wat je netto moet betalen, rekening houdend met het prijsplafond, zullen ze later wel berekenen.
Gas
Variabele kosten 154 m³
€ 496,00
Vaste kosten 31 dgn
€ 23,00
Stroom
Variabele kosten 111 kWh
€ 84,00
Vaste kosten 31 dgn
€ -17,00
Totaal € 586,00
Er staat bij: De variabele leveringskosten hieronder zijn berekend zonder het prijsplafond
Wat je netto moet betalen, rekening houdend met het prijsplafond, zullen ze later wel berekenen.
Gas
Variabele kosten 154 m³
€ 496,00
Vaste kosten 31 dgn
€ 23,00
Stroom
Variabele kosten 111 kWh
€ 84,00
Vaste kosten 31 dgn
€ -17,00
Totaal € 586,00
Re: Extreem hoog stroomverbruik door onbekende oorzaak
Goh. ..verrassend