Want dat is een dieselHet is een B180 CDI
€ 20.000,- kosten auto-onderhoud in 5 jaar normaal?
Re: € 20.000,- kosten auto-onderhoud in 5 jaar normaal?
DAn heb je verkeerd gegokt:
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 15 feb 2023 17:58
Re: € 20.000,- kosten auto-onderhoud in 5 jaar normaal?
Dat was dus wel relevante informatie geweest die de verkoper had moeten vertellen. Ik kwam daar pas achter een tijd nadat ik hem gekocht had. Daar heeft die verkoper wel een steekje laten vallen. En dan laat ik maar in het midden of dat bewust of onbewust is.16again schreef: ↑17 feb 2023 09:55Dat zijn allemaal korte ritjes, met verschillende rijstijlen. Voordat de motor warm is , wordt de auto al weer stil gezet.Nanke Hofstra schreef: ↑16 feb 2023 22:11Voor mij was de auto van een ziekenhuis, die hem gebruikte voor dienstdoende artsen met nachtdienst.
Wat niet bevorderlijk is.
-
- Berichten: 1258
- Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11
Re: € 20.000,- kosten auto-onderhoud in 5 jaar normaal?
En met alle respect, een B-klasse uit 2012 is best leuk, maar absoluut niet gebouwd zoals Mercedes ooit auto’s bouwde.
Re: € 20.000,- kosten auto-onderhoud in 5 jaar normaal?
Volgens mij bouwde mercedes in 2012 sowieso geen auto's zoals mercedes ooit auto's bouwde. Gelukkig hebben ze een behoorlijke inhaalslag gemaakt de laatste jarenArizonakid schreef: ↑19 feb 2023 23:13En met alle respect, een B-klasse uit 2012 is best leuk, maar absoluut niet gebouwd zoals Mercedes ooit auto’s bouwde.
Re: € 20.000,- kosten auto-onderhoud in 5 jaar normaal?
WoW, dat zijn forse bedragen, met naar mijn inziens niet echte genoemde zware reparaties ( bv revisies) Ook de diagnostische kosten van 4 uur uur á € 179,00 is buitengewoon duur. Ben bang dat uw geachte garage misbruik maakt van uw hang naar ontzorging. En 100.000 km voor een diesel is peanuts, behalve de normale slijtagekosten. Heb zelf een keer een tweede hands Mercedes 320 S gereden , maar kom niet in de buurt van € 20.000 reparatiekosten. Mijn advies zou zijn. Zo snel mogelijk weg bij deze garage en naar een lokale garagist gaan. veel succes.
Nanke Hofstra
vindt dit leuk
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 15 feb 2023 17:58
Re: € 20.000,- kosten auto-onderhoud in 5 jaar normaal?
Ik heb inmiddels een gesprek gehad met Van Mossel.
Zij gaven toe dat er fouten zijn gemaakt in de bediening van de high end service. Dan vooral op het vlak van Mobilo waar ze steeds op de kleine lettertjes hebben gewezen. Op het vlak dat er vaak geen vervangend vervoer beschikbaar was (en ik dus zelf moest huren) en ze vonden "de reparatie van het vliegwiel met 140.000 km ook wat vroeg, maar niet uitzonderlijk". Zoals ik verwachtte probeerde Van Mossel een paar keer op itemniveau de verschillende facturen te pareren. Als: dit is een beetje vroeg, maar kan wel. En dit is regulier. En dit... En dat....
Ik probeerde het gesprek steeds naar het totaal te krijgen.
20k kosten in 5 jaar, voor een auto die altijd door Van Mossel zelf onderhouden is geweest. Aan het eind van het gesprek hebben ze de offerte voor reparatie van de huidige mankementen (2.700 euro) aangeboden te splitsen. Maar dan moet ik nog steeds zelf 1.350 euro aan Van Mossel betalen, wat inmiddels bijna als een principekwestie voelt. Dat wil ik niet meer doen. Ik heb gevraagd of ze op eigen kosten die laatste reparatie willen doen, maar dat vonden ze te veel. Tot zo ver het goedmaken van de fouten...
Alternatief aanbod van Van Mossel 'om het goed te maken' is dat ze de 4 uur aan diagnosekosten aan me terugbetalen. Dat aanbod heb ik aangenomen.
Ik heb Mercedes-Benz Nederland ook gemaild.
Aan hen stelde ik de vraag of dit (mijn ervaring) nu is wat ik van een Mercedes kan verwachten. Daar kreeg ik een standaard tekst op terug van een klantenservicemedewerker, wat geen antwoord geeft op mijn vraag. Ook die service ligt dus binnen mijn verwachtingspatroon van Mercedes-Benz.
Zij gaven toe dat er fouten zijn gemaakt in de bediening van de high end service. Dan vooral op het vlak van Mobilo waar ze steeds op de kleine lettertjes hebben gewezen. Op het vlak dat er vaak geen vervangend vervoer beschikbaar was (en ik dus zelf moest huren) en ze vonden "de reparatie van het vliegwiel met 140.000 km ook wat vroeg, maar niet uitzonderlijk". Zoals ik verwachtte probeerde Van Mossel een paar keer op itemniveau de verschillende facturen te pareren. Als: dit is een beetje vroeg, maar kan wel. En dit is regulier. En dit... En dat....
Ik probeerde het gesprek steeds naar het totaal te krijgen.
20k kosten in 5 jaar, voor een auto die altijd door Van Mossel zelf onderhouden is geweest. Aan het eind van het gesprek hebben ze de offerte voor reparatie van de huidige mankementen (2.700 euro) aangeboden te splitsen. Maar dan moet ik nog steeds zelf 1.350 euro aan Van Mossel betalen, wat inmiddels bijna als een principekwestie voelt. Dat wil ik niet meer doen. Ik heb gevraagd of ze op eigen kosten die laatste reparatie willen doen, maar dat vonden ze te veel. Tot zo ver het goedmaken van de fouten...
Alternatief aanbod van Van Mossel 'om het goed te maken' is dat ze de 4 uur aan diagnosekosten aan me terugbetalen. Dat aanbod heb ik aangenomen.
Ik heb Mercedes-Benz Nederland ook gemaild.
Aan hen stelde ik de vraag of dit (mijn ervaring) nu is wat ik van een Mercedes kan verwachten. Daar kreeg ik een standaard tekst op terug van een klantenservicemedewerker, wat geen antwoord geeft op mijn vraag. Ook die service ligt dus binnen mijn verwachtingspatroon van Mercedes-Benz.
- Conclusie 1: Mercedes als merk is dalende, op zowel het gebied van service als techniek. In dezelfde lijn als ze op de formule 1 presteren.
Conclusie 2: Kiezen voor Van Mossel als high end dealergarage biedt geen enkele garantie voor goed onderhoud, weinig pechgevallen en goede service. Wel biedt het garantie voor hele hoge kosten.
Re: € 20.000,- kosten auto-onderhoud in 5 jaar normaal?
Da's ook niet zo gek, want uiteindelijk is dat de enige manier om te beoordelen of er teveel in rekening is gebracht of niet.Nanke Hofstra schreef: ↑25 feb 2023 12:44Zoals ik verwachtte probeerde Van Mossel een paar keer op itemniveau de verschillende facturen te pareren.
Als op géén van de onderdelen de conclusie getrokken kan worden dat er verkeerd of te vroeg is geacteerd, kan dat voor het totaal immers niet anders zijn.
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 15 feb 2023 17:58
Re: € 20.000,- kosten auto-onderhoud in 5 jaar normaal?
Dat vraag ik me af. Als je op itemniveau kijkt dan kan alles 'een kwestie van pech' zijn. Zoals het vliegwiel, dat met 140.000 km vervangen werd. In het gesprek werd benoemt dat dat vroeg is. Ze zeiden: "normaal rond de 200.000 - 220.000 km, maar het is wel mogelijk dat het eerder kapot gaat". Op itemniveau is alles mogelijk. Want alles kan een keer kapot gaan. Dat iets te vroeg kapot gaat kan ook gebeuren. Maar als je dan uitzoomt en het geheel bekijkt en ziet dat er heel veel verschillende onderdelen vroeg kapot zijn gegaan, dan geeft dat totaalplaatje een negatiever beeld dan elk item apart.Moneyman schreef: ↑27 feb 2023 10:24Da's ook niet zo gek, want uiteindelijk is dat de enige manier om te beoordelen of er teveel in rekening is gebracht of niet.Nanke Hofstra schreef: ↑25 feb 2023 12:44Zoals ik verwachtte probeerde Van Mossel een paar keer op itemniveau de verschillende facturen te pareren.
Als op géén van de onderdelen de conclusie getrokken kan worden dat er verkeerd of te vroeg is geacteerd, kan dat voor het totaal immers niet anders zijn.
De reden dat ik er steeds in mee ben gegaan, is omdat mij steeds werd verteld dat het een pechgeval was. Gewoon bad luck. Maar nu ik weer een kostenpost heb van € 2.700,- en het totaal in 5 jaar ruim boven de 20k uitkomt, vraag ik me af of het wel 'gewoon pech' is, of dat de kwaliteit van Mercedes-Benz en/of Van Mossel ondermaats is.
Re: € 20.000,- kosten auto-onderhoud in 5 jaar normaal?
Ik snap je "helikopterblik" wel, alleen kom je daar niet verder mee. Die hoog-over blik geeft wel een gevoel, maar niet meer dan dat. Stel dat je zou gaan procederen, dan toetst de rechter niet of 20.000 euro in een paar jaar tijd teveel is, maar of de individuele afwegingen correct zijn.Nanke Hofstra schreef: ↑27 feb 2023 10:41Dat vraag ik me af. Als je op itemniveau kijkt dan kan alles 'een kwestie van pech' zijn. Zoals het vliegwiel, dat met 140.000 km vervangen werd. In het gesprek werd benoemt dat dat vroeg is. Ze zeiden: "normaal rond de 200.000 - 220.000 km, maar het is wel mogelijk dat het eerder kapot gaat". Op itemniveau is alles mogelijk. Want alles kan een keer kapot gaan. Dat iets te vroeg kapot gaat kan ook gebeuren. Maar als je dan uitzoomt en het geheel bekijkt en ziet dat er heel veel verschillende onderdelen vroeg kapot zijn gegaan, dan geeft dat totaalplaatje een negatiever beeld dan elk item apart.Moneyman schreef: ↑27 feb 2023 10:24Da's ook niet zo gek, want uiteindelijk is dat de enige manier om te beoordelen of er teveel in rekening is gebracht of niet.Nanke Hofstra schreef: ↑25 feb 2023 12:44Zoals ik verwachtte probeerde Van Mossel een paar keer op itemniveau de verschillende facturen te pareren.
Als op géén van de onderdelen de conclusie getrokken kan worden dat er verkeerd of te vroeg is geacteerd, kan dat voor het totaal immers niet anders zijn.
Heel concreet: als elk van de individuele handelingen verklaarbaar zijn, kan het totaal niet ineens onverklaarbaar zijn.
Nanke Hofstra
en Nanke Hofstra
vinden dit leuk
Re: € 20.000,- kosten auto-onderhoud in 5 jaar normaal?
Nanke Hofstra schreef: ↑16 feb 2023 21:50Het betreft een Mercedes-B klasse uit 2012. Op 11-12-2017 (het moment dat ik de facturen begon bij te houden) stond er 115.000 km op de teller. Nu, ruim 5 jaar later, staat er 120.000 km. Dus ruim een ton gereden in de tussentijd.
Het totaalplaatje aan kosten bedraagt ruim 20.000, waarvan de laatste 2.700 euro nu als offerte voorliggen. Daarvoor wordt de accu vervangen, het oliefilterhuis en een elektrische storing verholpen. Omdat de kosten zo ontzettend uit de pan lopen heb ik nu voor het eerst 'nee' gezegd en de auto weer mee terug genomen. Voor de diagnostiek was toen wel al 4 uur besteed à 176 euro per uur.
Een greep van wat er zoal gedaan is de afgelopen 5 jaar:
- Regulier onderhoud (steeds wanner het systeem dat aangaf)
Remblokken voor en achter vervangen (4x) Is veel, maar niet onmogelijk
Stuurkolom vervangen Waarom is dit gedaan? Dit is niet gewoonlijk
Verbindingsstang stabilisator vooras vervangen Is een slijtagedeel, komt met deze km stand vaker voor.
Hemel vervangen (binnenzijde bovenkant) Wat was de oorzaak van de lekkage?
Rubbers portieren vervangen Deze slijten alleen als je er als bestuurder/passagier telkens tegenaan komt met in/uitstappen
Verschillende elektrische storingen verholpen Hier kan ik niet veel mee
V riem vervangenIs normaal onderhoud
Motor afdekplaat vervangen Hebben ze deze gesloopt met de-en monteren? Dit gaat normaal niet stuk.
Geluidsisolatiepaneel vervangen Zelfde als bovenstaand
Brandstoffilter vervangen onderhoud
Brandstofleiding vervangen Waarom?[/i]
Koelthermostaat vervangen kan binnen 200.000 km wel eens voorkomen.[/i]
Nog veel meer...
Een hele hoop dus en ik geloof wel dat de kosten al dat werk vertegenwoordigen. Maar ik vraag me af of dat normaal is. In vijf jaar tijd dat er zo veel kapot gaat. Ik dacht dat Mercedes een goed merk was. En ik liet het juist bij een Mercedesdealer onderhouden, omdat zij de auto kennen (hij is daar altijd in onderhoud geweest) en ik juist ontzorgd wilde worden. Maar het afgelopen half jaar heb ik al 2x stil gestaan. 1x met de koelvloeistof die leeg was, terwijl een half jaar daarvoor groot onderhoud waarbij alles bijgevuld is. En 1x met storing in het presafe systeem, waardoor de stuurbekrachtiging het oa. niet meer deed en ik allerlei errors kreeg.
Dat u stil komt te staan zonder koelvloeistof betekent dat er in ieder geval iets goed lek is. Dat een half jaar daarvoor alles is bijgevuld doet daar niets aan af. Die storing pre-safe is waarschijnlijk een te zwakke accu, en daardoor heeft de auto niet voldoende stroom om in te grijpen, en aangezien de stuurbekrachtiging elektrisch is, stopt deze dan ook met werken.
Het uurtarief is trouwens absurd hoog. Mij mijn lokale MB dealer (Tilburg) zit dit op 130 incl. BTW per uur
Nanke Hofstra
vindt dit leuk
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 15 feb 2023 17:58
Re: € 20.000,- kosten auto-onderhoud in 5 jaar normaal?
Dat u stil komt te staan zonder koelvloeistof betekent dat er in ieder geval iets goed lek is. Dat een half jaar daarvoor alles is bijgevuld doet daar niets aan af. Die storing pre-safe is waarschijnlijk een te zwakke accu, en daardoor heeft de auto niet voldoende stroom om in te grijpen, en aangezien de stuurbekrachtiging elektrisch is, stopt deze dan ook met werken.
Koelvloeistof hebben ze gewoon bijgevuld. Geen lekkage geconstateerd. Ik heb nu een afspraak gemaakt bij de Kwikfit voor een nieuwe accu à € 275,-. Ik ben benieuwd of die storing dan weg is. Zo ja, fijn! Want dan alleen de olielekkage nog (oliefilterhuis vervangen) en dan kan ik de auto netjes zonder mankementen verkopen.
Re: € 20.000,- kosten auto-onderhoud in 5 jaar normaal?
Ik zou persoonlijk niet foor een kwik fit accu gaan maar voor een merk-accu, via een "normale" garage. Bij inruil oid zien ze dan in ieder geval geen "fitter" onderhoud wat de waarde van uw auto alleen maar ten goede kan komen.
Trouwens, de accu vervangen van mijn A200CDI was bij de dealer nauwelijks duurder. Wat offreerde van Mossel U?
Trouwens, de accu vervangen van mijn A200CDI was bij de dealer nauwelijks duurder. Wat offreerde van Mossel U?
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 15 feb 2023 17:58
Re: € 20.000,- kosten auto-onderhoud in 5 jaar normaal?
Ruim boven de 400 euro. Maar daarnaast offreerde Van Mossel een flink bedrag aan kosten voor reparatie van de pre-safe storing. Terwijl die wellicht met vervanging van de accu al opgelost is. En ze offreerden een paar uur aan diagnosekosten voor de pre-safestoring. Alles bij elkaar 1.100 euro.Smokey20 schreef: ↑27 feb 2023 13:33Ik zou persoonlijk niet foor een kwik fit accu gaan maar voor een merk-accu, via een "normale" garage. Bij inruil oid zien ze dan in ieder geval geen "fitter" onderhoud wat de waarde van uw auto alleen maar ten goede kan komen.
Trouwens, de accu vervangen van mijn A200CDI was bij de dealer nauwelijks duurder. Wat offreerde van Mossel U?
Ik ga voor een Bosch accu. Bij Kwikfit voor 275€ inclusief montage. Dan ben ik in ieder geval (hopelijk) van die storing af.
Re: € 20.000,- kosten auto-onderhoud in 5 jaar normaal?
Volgens mij is uw auto voorzien van een AGM accu. Er kan dan niet zomaar een lood-zuuraccu in gezet worden. Zorg ervoor dat dit zeker klopt bij de kwik fit!!
Verder valt uw auto bij Mercedes onder Service select. Dat betekent 20% korting op servicedelen en arbeid. Hieronder valt ook de accu. Hebben ze hiermee rekening gehouden?
https://www.mercedes-benz.nl/passengerc ... ect.html#/
Verder valt uw auto bij Mercedes onder Service select. Dat betekent 20% korting op servicedelen en arbeid. Hieronder valt ook de accu. Hebben ze hiermee rekening gehouden?
https://www.mercedes-benz.nl/passengerc ... ect.html#/
Re: € 20.000,- kosten auto-onderhoud in 5 jaar normaal?
Punt 2 in uw stelling slaat niet echt ergens op. Een merkdealer is zeker niet per definitie duurder noch de onderdelen. Bij een merk als Toyota is het onderhoud met gebruik van merkonderdelen vaak goedkoper dan bij de universeel garage.juliomariner schreef: ↑16 feb 2023 11:16Een paar dingen die al in het nadeel van uw auto zijn:
1. Mercedes onderdelen (ook de slijtdelen) zijn veel duurder dan van bijvoorbeeld Opel
2. U laat uw auto onderhouden bij een merk dealer, deze zijn altijd duurder dan een gewone Bovag garage voor alle merken. Daarbij zal de merkdealer altijd de merk onderdelen gebruiken zoals filters etc. maar ook de merk olie etc.
3. zitten bij de genoemde prijs ook de banden in? Op de wat grotere Mercedesen zvaak grotere maat (bredere )banden die vaak duurder.
4. Een oudere auto heeft gewoon meer onderhoud nodig vanwege slijtage.
-
- Berichten: 5206
- Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55
Re: € 20.000,- kosten auto-onderhoud in 5 jaar normaal?
Dat dit bij Toyota het geval is maakt mijn stelling nog steeds niet onwaar. Bij mijn Citroen dealer zijn zowel de motorolie per liter, de onderdelen als het uurloon een heel stuk duurder dan bij een universele garage.
Re: € 20.000,- kosten auto-onderhoud in 5 jaar normaal?
Voor die nieuwe accu raadt ik u aan naar Accudeal.nl te gaan. Zit ook in Rotterdam. Heeft precies de goede accu voor uw Mercedes en rekent groothandelsprijzen, ook aan consumenten. Kan u zomaar 30% tot 40%, misschien wel meer, besparen op de prijzen van genoemde bekende grootgrutters onder de garagebedrijven.
Kunt u de accu er niet zelf inzetten? Vraag even een buurman of kennis, want daarvoor is echt geen hogere wiskunde nodig. Of ga langs het eerder door mij genoemde garagebedrijf in Berkel en Rodenrijs. Laat daar uw overige technische vragen ook even beoordelen, grote kans dat het allemaal nog wel eens kan meevallen.
Uw oude accu levert u gratis in bij de Roteb op Zuid.
Kunt u de accu er niet zelf inzetten? Vraag even een buurman of kennis, want daarvoor is echt geen hogere wiskunde nodig. Of ga langs het eerder door mij genoemde garagebedrijf in Berkel en Rodenrijs. Laat daar uw overige technische vragen ook even beoordelen, grote kans dat het allemaal nog wel eens kan meevallen.
Uw oude accu levert u gratis in bij de Roteb op Zuid.
Erthanax
vindt dit leuk
Re: € 20.000,- kosten auto-onderhoud in 5 jaar normaal?
Quote:
Een merkdealer is zeker niet per definitie duurder noch de onderdelen. Bij een merk als Toyota is het onderhoud met gebruik van merkonderdelen vaak goedkoper dan bij de universeel garage
Unquote.
Daar durf ik een groot vraagteken bij te zetten. Dat het veel voordeliger kan staat voor mij als een paal boven water. Hoe dat met de universeelgarages zit, dat weet ik niet, daar kom ik niet.
Mijn onderdelen koop ik bij de grote online onderdelenwinkels zoals o.a. mijn-autoonderdelen.nl, mister-auto.nl, winparts.nl etc. etc. Onlangs nog een vergelijk gehad met originele Skoda-merk en Skoda-prijzen, t.o.v. merkonderdelen (Brembo voor remschijven en -blokjes). Het verschil was zo ongeveer 75% per onderdeel, dankzij de 20% korting die ik ontving bij een bestelling bovdn de € 79,00.
Het eerder door mij genoemde garagebedrijf heeft voor een alleszins redelijke prijs deze onderdelen gewisseld, incl. de vier Hankook 4-seizoenenbanden die mij voor een scherpe prijs geleverd werden door Pneus-online en bij genoemd garagebedrijf werden afgeleverd. Ook die banden scheelden zo'n 40 tot 45% met de prijzen die de grote bandenwinkels rekenen. De merkgarage heb ik daarvoor maar overgeslagen.
Een merkdealer is zeker niet per definitie duurder noch de onderdelen. Bij een merk als Toyota is het onderhoud met gebruik van merkonderdelen vaak goedkoper dan bij de universeel garage
Unquote.
Daar durf ik een groot vraagteken bij te zetten. Dat het veel voordeliger kan staat voor mij als een paal boven water. Hoe dat met de universeelgarages zit, dat weet ik niet, daar kom ik niet.
Mijn onderdelen koop ik bij de grote online onderdelenwinkels zoals o.a. mijn-autoonderdelen.nl, mister-auto.nl, winparts.nl etc. etc. Onlangs nog een vergelijk gehad met originele Skoda-merk en Skoda-prijzen, t.o.v. merkonderdelen (Brembo voor remschijven en -blokjes). Het verschil was zo ongeveer 75% per onderdeel, dankzij de 20% korting die ik ontving bij een bestelling bovdn de € 79,00.
Het eerder door mij genoemde garagebedrijf heeft voor een alleszins redelijke prijs deze onderdelen gewisseld, incl. de vier Hankook 4-seizoenenbanden die mij voor een scherpe prijs geleverd werden door Pneus-online en bij genoemd garagebedrijf werden afgeleverd. Ook die banden scheelden zo'n 40 tot 45% met de prijzen die de grote bandenwinkels rekenen. De merkgarage heb ik daarvoor maar overgeslagen.
Re: € 20.000,- kosten auto-onderhoud in 5 jaar normaal?
Je stelling was; een merkdealer is altijd duurder.juliomariner schreef: ↑22 mar 2023 10:56Dat dit bij Toyota het geval is maakt mijn stelling nog steeds niet onwaar. Bij mijn Citroen dealer zijn zowel de motorolie per liter, de onderdelen als het uurloon een heel stuk duurder dan bij een universele garage.
Die stelling is dus aantoonbaar onwaar.
Bij stellantis koop je inderdaad je voertuig op afbetaling, daar betaal je per onderhoudsbeurt achterlijk veel om de lage aanschafwaarde te compenseren.
Overigens blijft het bij universeel ook altijd uitkijken of alles wel netjes volgens specificaties gedaan wordt, dan zijn ze wel goedkoper maar sta je uiteindelijk stil en moet de wegenwacht je redden.