rwolters schreef: ↑23 feb 2023 13:13
Ruud.A schreef: ↑23 feb 2023 13:06
Is zo'n infraroodpaneel eigenlijk wel iets anders dan een straalkacheltje op een lagere temperatuur?
Dan is het wel een heel duur straalkacheltje.
Zelf heb ik vroeger zo'n oliegevulde radiator op wieltjes gehad.
Zette je gewoon waar je het hebben wilde, en de gewenste temperatuur kon je afregelen.
Het is een heel ander principe. Op youtube zijn veel filmpjes te vinden waar de werking van infraroodpanelen wordt uitgelegd.
Een straalkacheltje (niet de oliegevulde radiator) straalt de warmte toch echt alleen maar naar voren uit, daar dienen die reflectors voor, of die parabool reflector die ik mij van een heel oud straalkacheltje kan herinneren.
Er is alleen wat verlies, omdat het straalkacheltje opwarmt en die warmte alle kanten uit straalt.
Hoe effectief die reflectors werken zal ervan afhangen hoe goed het straalkacheltje is ontworpen.
Die reflectors moeten wat warmtegeleiding betreft goed ge-isoleerd zijn van de rest van het kacheltje.
Hoe een warmtepaneel intern zijn warmte opwekt weet ik niet, de goedkoopste manier zou waarschijnlijk een gloeidraad zijn, net als in het straalkacheltje.
Mogelijk ook zouden zouden het electronische componenten kunnen zijn, iets als led's, maar die gaan waarschijnlijk minder lang mee dan gloeidraden, want electronica houdt over het algemeen niet van warmte.
Maar uiteindelijk wordt alle verbruikte energie in warmte omgezet, en omdat de achterzijde is geisoleerd naar voren uitgestraald.
Overigens, als je het straalkacheltje op 110 volt zou aansluiten zou er minder licht en meer infrarood worden uitgestraald.