Aanpassing stroom aansluiting
Aanpassing stroom aansluiting
Goedendag,
Bij ons is in januari 2023 het gasfornuis defect gegaan. Aangezien we van het gas af moeten hebben we besloten om elektrisch fornuis aan te schaffen. 15 januari fornuis aangeschaft en elektricien ingeschakeld om te kijken wat voor aanpassingen er moesten komen. Elektricien gaf aan dat er te weinig stroom binnen kwam in ons huis (35 amp) hij gaf aan dat dit aangepast moest worden naar 3x 25 amp. Dat zou volgens hem geen probleem zijn(ff stedin bellen komen ze dan aanpassen) Via website bij mijnaansluitingen.nl verzoek ingediend om verzwaring. Aanvraag ingediend op 17 jan, op 31 jan mail Stedin
“Helaas hebben wij door de energietransitie te maken met grote drukte. Ook heeft uw aanvraag meer voorbereidingen nodig dan verwacht.
Daarom willen wij u informeren dat uw offerte niet binnen de gestelde 10 werkdagen kan worden verstuurd.
Inmiddels hebben wij uw aanvraag doorgestuurd naar de technische afdeling.
Onze excuses voor het ongemak”
Op 1 april nog altijd geen offerte ontvangen, contact opgenomen met Stedin. Volgens mijnheer had dit allang geregeld moeten zijn. Hij zou er voor achteraan gaan. 6 april dame van klachten afdeling van Stedin aan de lijn gehad, ze zaten erboven op. 17 april nog maar eens aan de bel getrokken, eerste reactie Stedin “ze waren er mee bezig” 18 april mail met verontschuldiging dat alles zo lang duurde en mevrouw zou proberen er wat schot in te krijgen. 20 april offerte ontvangen, na betaling zouden werkzaamheden worden ingepland. Dus dezelfde dag factuur voldaan. 21 april “ U heeft de offerte geaccepteerd en wij hebben de betaling ontvangen. Wij starten nu met de planning en voorbereiding van de werkzaamheden.
Planning wijkt af van uw wensweek
We hebben de doorlooptijd van de werkzaamheden voor uw aanvraag berekend in de offerte. Deze doorlooptijd gaat in na uw acceptatie en betaling van de offerte. Nu weten we daarom in/vanaf welke week we de werkzaamheden kunnen uitvoeren. Dit ziet u in het Stedin Klantportal. Dit wijkt af van de wensweek die u zelf eerder heeft aangegeven.” Mooi antwoord toch. Totdat ik via site ging kijken naar planning datum week 34 13 september.
Waar gaat het hier mis? Nu is mijn vraag zijn er meer mensen die hetzelfde ervaren? Waar kan ik een klacht indienen? Kan namelijk niet naar andere netbeheerder overstappen. Sorry voor het lange verhaal maar ik ben het zo zat. Gr. Peter
Bij ons is in januari 2023 het gasfornuis defect gegaan. Aangezien we van het gas af moeten hebben we besloten om elektrisch fornuis aan te schaffen. 15 januari fornuis aangeschaft en elektricien ingeschakeld om te kijken wat voor aanpassingen er moesten komen. Elektricien gaf aan dat er te weinig stroom binnen kwam in ons huis (35 amp) hij gaf aan dat dit aangepast moest worden naar 3x 25 amp. Dat zou volgens hem geen probleem zijn(ff stedin bellen komen ze dan aanpassen) Via website bij mijnaansluitingen.nl verzoek ingediend om verzwaring. Aanvraag ingediend op 17 jan, op 31 jan mail Stedin
“Helaas hebben wij door de energietransitie te maken met grote drukte. Ook heeft uw aanvraag meer voorbereidingen nodig dan verwacht.
Daarom willen wij u informeren dat uw offerte niet binnen de gestelde 10 werkdagen kan worden verstuurd.
Inmiddels hebben wij uw aanvraag doorgestuurd naar de technische afdeling.
Onze excuses voor het ongemak”
Op 1 april nog altijd geen offerte ontvangen, contact opgenomen met Stedin. Volgens mijnheer had dit allang geregeld moeten zijn. Hij zou er voor achteraan gaan. 6 april dame van klachten afdeling van Stedin aan de lijn gehad, ze zaten erboven op. 17 april nog maar eens aan de bel getrokken, eerste reactie Stedin “ze waren er mee bezig” 18 april mail met verontschuldiging dat alles zo lang duurde en mevrouw zou proberen er wat schot in te krijgen. 20 april offerte ontvangen, na betaling zouden werkzaamheden worden ingepland. Dus dezelfde dag factuur voldaan. 21 april “ U heeft de offerte geaccepteerd en wij hebben de betaling ontvangen. Wij starten nu met de planning en voorbereiding van de werkzaamheden.
Planning wijkt af van uw wensweek
We hebben de doorlooptijd van de werkzaamheden voor uw aanvraag berekend in de offerte. Deze doorlooptijd gaat in na uw acceptatie en betaling van de offerte. Nu weten we daarom in/vanaf welke week we de werkzaamheden kunnen uitvoeren. Dit ziet u in het Stedin Klantportal. Dit wijkt af van de wensweek die u zelf eerder heeft aangegeven.” Mooi antwoord toch. Totdat ik via site ging kijken naar planning datum week 34 13 september.
Waar gaat het hier mis? Nu is mijn vraag zijn er meer mensen die hetzelfde ervaren? Waar kan ik een klacht indienen? Kan namelijk niet naar andere netbeheerder overstappen. Sorry voor het lange verhaal maar ik ben het zo zat. Gr. Peter
Re: Aanpassing stroom aansluiting
1: Helaas hebben de netbeheerders hun inkoop van 3-fase elektriciteitsmeters niet op orde en hebben ze ook nog eens te weinig personeel. Dus ja, omzetten van 1x35A naar 3x25A duurt nu helaas in veel gevallen te lang (de wettelijke termijn is 18weken).
2: (Bijna) alle elektrische fornuizen en kookplaten kunnen óók worden aangesloten in een huis met 1x35A met behulp van een zgn. Kookgroep die bestaat uit twee gekoppelde 16A zekeringen in uw meterkast.
En als het écht moet, kunnen de meeste kookplaten zelfs met een begrenzing van het vermogen gebruikt worden op een normaal stopcontact.
De elektricien zou dit moeten weten als hij ervaring heeft met het aansluiten van kookplaten.
2: (Bijna) alle elektrische fornuizen en kookplaten kunnen óók worden aangesloten in een huis met 1x35A met behulp van een zgn. Kookgroep die bestaat uit twee gekoppelde 16A zekeringen in uw meterkast.
En als het écht moet, kunnen de meeste kookplaten zelfs met een begrenzing van het vermogen gebruikt worden op een normaal stopcontact.
De elektricien zou dit moeten weten als hij ervaring heeft met het aansluiten van kookplaten.
Jablan
vindt dit leuk
Re: Aanpassing stroom aansluiting
Zeker te overwegen. Wat betekent de andere aansluiting voor meerprijs van de vaste lasten voor electra?
Re: Aanpassing stroom aansluiting
Er valt niets te klagen. Ik zou maar een andere elektricien zoeken voor de klus.
Ik heb 42 Jaar elektrisch gekookt met een aansluiting van 35 Amp.
Ik heb 42 Jaar elektrisch gekookt met een aansluiting van 35 Amp.
Re: Aanpassing stroom aansluiting
1 x 35 Amp kost net zoveel als 3 x 25 Amp.
-
- Berichten: 3425
- Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29
Re: Aanpassing stroom aansluiting
PretRna
vindt dit leuk
-
- Berichten: 3425
- Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29
Re: Aanpassing stroom aansluiting
Welnee, Nederland moet helemaal niets.16again schreef: ↑23 apr 2023 00:17https://www.vattenfall.nl/van-het-gas-af/Nederland moet van het aardgas af in 2050.
Re: Aanpassing stroom aansluiting
Waar vele mensen over heen lezen is dat TS het heeft over een fornuis. Dus niet over een inductiekookplaat. Die kan veelal wel op een 1 fase aansluiting. Er zijn veel fornuizen te koop die echt die 3 fase nodig hebben. Dan moeten we wel van uit gaan, dat de elektricien het bij het juiste eind heeft. Een aanvraag voor een 3 fase aansluiting hoort binnen de 18 weken te kunnen. Helaas halen de netwerkbeheerders dat niet. Bij mij duurde dat vorig jaar 8 maanden. Voor mij geen probleem. Voor TS wel, maar die kan ook alleen maar wachten totdat de aannemer tijd heeft.
PretRna
vindt dit leuk
Re: Aanpassing stroom aansluiting
Zoals iedere andere sector heeft ook deze sector problemen doordat er te weinig personeel is in Nederland. We moeten dus of meer mensen naar Nederland halen of minder deeltijd gaan werken (of de pensioenleeftijd verhogen, voor heel veel werk is dat goed mogelijk).
-
- Berichten: 3425
- Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29
Re: Aanpassing stroom aansluiting
Nieuwe mensen erbij betekent ook zwaardere druk in andere sectoren zoals zorg en detailhandel. Huizen zijn er niet eens. En er komen al zoveel mensen iedere week bij. De oudjes hebben lang genoeg gewerkt. Minder deeltijd zou enigszins een verbetering zijn.
De echte oplossing is: Mensen die echt niet willen werken van het uitkering infuus halen en mensen die fopbaantjes hebben en onzinnig werk doen inzetten voor echt werk.
-
- Berichten: 590
- Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42
Re: Aanpassing stroom aansluiting
Nederland moet gewoon weer de LTS en de MTS, gaan invoeren als opleidingsmogelijkheid.
Maar dat is minderwaardig werk volgens velen die met alle geweld hun spruiten het MBO of hoger willen zien.
Ondertussen lopen steeds meer kinds vast op het MBO de leerstof sluit niet aan op.............
Maar dat is minderwaardig werk volgens velen die met alle geweld hun spruiten het MBO of hoger willen zien.
Ondertussen lopen steeds meer kinds vast op het MBO de leerstof sluit niet aan op.............
Alex van Kampen
vindt dit leuk
Re: Aanpassing stroom aansluiting
Het MBO is niets meer dan de MTS en je kunt daar ook voor een vak leren.
Re: Aanpassing stroom aansluiting
Je hebt echt geen flauw idee waar je het over hebtMorgan le Fay schreef: ↑23 apr 2023 10:37Nederland moet gewoon weer de LTS en de MTS, gaan invoeren als opleidingsmogelijkheid.
Maar dat is minderwaardig werk volgens velen die met alle geweld hun spruiten het MBO of hoger willen zien.
Ondertussen lopen steeds meer kinds vast op het MBO de leerstof sluit niet aan op.............
xflorisx
vindt dit leuk
Re: Aanpassing stroom aansluiting
Het gaat mis bij Stedin, Enexis of hoe je netbeheerder ook heet.
Er zijn velen meer met dezelfde ervaring, daarvoor hoef je alleen je zoekmachine te gebruiken. (Nee, het helpt je niet verder, maar na de jaren met Corona-beperkingen is er een enorme achterstand in te lopen en daarom duurt alles veel langer dan jij en ik acceptabel vinden)
Klacht indienen in eerste instantie bij Stedin zelf (Stedin.net => Klantenservice => Veelgestelde vragen => Wilt u een klacht melden)
Voorlopig zou ik gaan voor een extra groep in je meterkast, zodat je iets meer plezier hebt van je nieuwe fornuis.
Zelf hebben wij een fornuis met aansluitwaarde 7 kW en zijn begonnen op 1 groep op 240 volt. De volgende stap is de elektriciën, die de aansluiting op een fornuisgroep verzorgt (zie de post van Ivo.W.) en de laatste stap wordt de netbeheerder, die een 3-fasen aansluiting regelt. Alles met de nodige wacht- en doorlooptijden. Kun je je druk over maken of niet, het is niet anders.
Alex van Kampen
en PretRna
vinden dit leuk
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 08 jun 2023 11:50
Re: Aanpassing stroom aansluiting
Elektrisch koken moet kunnen met 35A. Aparte fornuisgroep, perilexaansluiting en dan moet het kunnen met een vermogen tot 7,4kW.
Re: Aanpassing stroom aansluiting
Waardeloze vervanging gasaansluiting door Stedin
De gasaansluiting van ons huis loopt door de fundering dat moest volgens Stedin bij ons en alle huizen in de wijk onder de fundering worden. Het bedrijf Siers zou e.e.a regelen ,diverse keren aangegeven dat door TonZon ons onder huis geïsoleerd was en voorzien van een vochtscherm: geen enkel probleem!
- Ongevraagd en onaangekondigd wordt de goedgekeurde gas meter vervangen. Gevolgen:
- lekkage in de aansluiting tussen gasmeter en gasleiding van het huis; moest installateur inschakelen die vaststelt dat er geen lek is en de rekening is voor mij!
- het vochtscherm heeft men gewoon opengesneden
Na correspondentie met klantenservice
Er zou ons een formulier zijn overhandigd met advies over de lekkage en hoe te handelen. Er is dus niets overhandigd, alles gebeurde mondeling door de monteur die de meter heeft aangesloten.
Er zou iemand van stedin langs zijn geweest , dus niet.
Over de schade aan het vochtscherm hoor je uiteraard niets meer.
De zorgvuldigheid blijkt wel uit het feit dat wij de oude meter nog steeds in ons bezit is!
De gasaansluiting van ons huis loopt door de fundering dat moest volgens Stedin bij ons en alle huizen in de wijk onder de fundering worden. Het bedrijf Siers zou e.e.a regelen ,diverse keren aangegeven dat door TonZon ons onder huis geïsoleerd was en voorzien van een vochtscherm: geen enkel probleem!
- Ongevraagd en onaangekondigd wordt de goedgekeurde gas meter vervangen. Gevolgen:
- lekkage in de aansluiting tussen gasmeter en gasleiding van het huis; moest installateur inschakelen die vaststelt dat er geen lek is en de rekening is voor mij!
- het vochtscherm heeft men gewoon opengesneden
Na correspondentie met klantenservice
Er zou ons een formulier zijn overhandigd met advies over de lekkage en hoe te handelen. Er is dus niets overhandigd, alles gebeurde mondeling door de monteur die de meter heeft aangesloten.
Er zou iemand van stedin langs zijn geweest , dus niet.
Over de schade aan het vochtscherm hoor je uiteraard niets meer.
De zorgvuldigheid blijkt wel uit het feit dat wij de oude meter nog steeds in ons bezit is!