Last minute / KLM
Last minute / KLM
We hebben 5 januari 2023 een vlucht geboekt via lastminute bij KLM voor de mei vakantie. Deze is 12 januari geannuleerd. Er werden vervangende vluchten aangeboden maar die waren niet geschikt gezien onze plannen dus we hebben daar vanaf gezien en voor de 'geld terug' optie gekozen.
Na maanden vrijwel geen respons (in ieder geval zonder echte inhoud) kregen we recent een aanbod.
3 optie:
1 : compelete bedrag + 50 euro in vouchers.
2: complete bedrag in vouchers (verschil met optie 1 mij niet geheel duidelijk behouden 50E minder
3: Bedrag - 170 E terug en dan afhankelijk van wat de luchtvaartmaatschappij wil in geld of voucher. Deze optie noemen ze terugbetaling door luchtvaartmaatschappij.
1 en 2 zijn niet van toepassing voor ons.
Het moet dus 3 zijn. Volgens hun voorwaarden bestaat die 105 E uit 105 E administratie kosten + 65 wat betaald was als ' optie' voor 2 grote koffers.
Ik kan me niet voorstellen dan ze die kosten op mij mogen afwentelen volgens NL/EU recht (even los van wat er in hun voorwaarden staat). Klopt mijn gevoel?
Na maanden vrijwel geen respons (in ieder geval zonder echte inhoud) kregen we recent een aanbod.
3 optie:
1 : compelete bedrag + 50 euro in vouchers.
2: complete bedrag in vouchers (verschil met optie 1 mij niet geheel duidelijk behouden 50E minder
3: Bedrag - 170 E terug en dan afhankelijk van wat de luchtvaartmaatschappij wil in geld of voucher. Deze optie noemen ze terugbetaling door luchtvaartmaatschappij.
1 en 2 zijn niet van toepassing voor ons.
Het moet dus 3 zijn. Volgens hun voorwaarden bestaat die 105 E uit 105 E administratie kosten + 65 wat betaald was als ' optie' voor 2 grote koffers.
Ik kan me niet voorstellen dan ze die kosten op mij mogen afwentelen volgens NL/EU recht (even los van wat er in hun voorwaarden staat). Klopt mijn gevoel?
Re: Last minute / KLM
Wat is er mis met voorstel nummer 1?
Re: Last minute / KLM
Kies nu je wijze van terugbetaling
We hebben alle terugbetalingsopties voor je geannuleerde reis verzameld, waaronder een reiskredietoptie voor onze gewaardeerde klanten.
Lees hieronder meer over deze optie en kies vervolgens de optie die het best bij jou past. We kijken ernaar uit om je gauw terug te verwelkomen.
Houd er rekening mee dat we als tussenpersoon optreden bij de verkoop van vliegtickets. Het terug te betalen bedrag is dus afhankelijk van het beleid van de luchtvaartmaatschappij.
Reiskrediet: ons voordeelaanbod
Krijg nog meer terugbetaald
Je ontvangt € X als Reiskrediet, met dezelfde waarde als de geannuleerde diensten, plus een € 50,00 cadeaubon.
Volledige flexibiliteit
Geldig voor 12 maanden van de uitgiftedatum, om vluchten, hotels en vlucht/train + hotelpaketten met een reisdatum naar je keuze op onze site te boeken (ongeacht het oorspronkelijk geboekte product).
Een extra cadeau voor jezelf of voor een bijzonder iemand
Naast je Reiskrediet ontvang je een aparte € 50,00 cadeauvoucher, die je voor jezelf kunt houden of kunt delen met een vriend of familielid.
Terugbetaling van aanvullende diensten
Elke aanvullende dienst die je aan je boeking hebt toegevoegd, zoals voorrang bij het instappen, hulp bij online inchecken, parking en luchthaventransfers, zal worden opgenomen in de waarde van je terugbetaling.
Door deze optie te selecteren, bevestig je dat je de algemene voorwaarden hebt gelezen en geaccepteerd
Je zult ontvangen
€ X + 50
Terugbetaling door Voucher
Je terugbetaling
Je ontvangt € X als een Voucher, als terugbetaling voor de geannuleerde diensten in je boeking. Dit kan door jezelf of door iemand anders naar je keuze gebruikt worden.
Volledige flexibiliteit
Geldig voor 12 maanden van de uitgiftedatum, om vluchten, hotels en vlucht/train + hotelpaketten met een reisdatum naar je keuze op onze site te boeken (ongeacht het oorspronkelijk geboekte product).
Terugbetaling van aanvullende diensten
Elke aanvullende dienst die je aan je boeking hebt toegevoegd, zoals voorrang bij het instappen, hulp bij online inchecken, parking en luchthaventransfers, zal worden opgenomen in de waarde van je terugbetaling.
Door deze optie te selecteren, bevestig je dat je de algemene voorwaarden hebt gelezen en geaccepteerd
Je zult ontvangen
€ X
Terugbetaling luchtvaartmaatschappij
Terugbetaling beslist door de luchtvaartmaatschappij
De terugbetaling van je ticket is afhankelijk van het terugbetalingsbeleid van je luchtvaartmaatschappij. Je wordt terugbetaald op je oorspronkelijke betalingsmethode, in de vorm van een luchtvaartvoucher, of, indien van toepassing, een andere manier die in overeenstemming is met de algemene voorwaarden van je luchtvaartmaatschappij.
Niet-terugbetaalbare aanvullende diensten
Je krijgt geen terugbetaling voor niet-terugbetaalbare diensten met inbegrip van FullFlex-, premiumservicepakketten en reisverzekering.
Kosten van toepassing
Deze terugbetalingsoptie is onderworpen aan € 105,00 administratiekosten, zoals bepaald in de algemene voorwaarden van je boeking.
Door deze optie te selecteren, bevestig je dat je de algemene voorwaarden hebt gelezen en geaccepteerd
Je zult ontvangen
€ X - ~170
Dit is van lastminute
We hebben alle terugbetalingsopties voor je geannuleerde reis verzameld, waaronder een reiskredietoptie voor onze gewaardeerde klanten.
Lees hieronder meer over deze optie en kies vervolgens de optie die het best bij jou past. We kijken ernaar uit om je gauw terug te verwelkomen.
Houd er rekening mee dat we als tussenpersoon optreden bij de verkoop van vliegtickets. Het terug te betalen bedrag is dus afhankelijk van het beleid van de luchtvaartmaatschappij.
Reiskrediet: ons voordeelaanbod
Krijg nog meer terugbetaald
Je ontvangt € X als Reiskrediet, met dezelfde waarde als de geannuleerde diensten, plus een € 50,00 cadeaubon.
Volledige flexibiliteit
Geldig voor 12 maanden van de uitgiftedatum, om vluchten, hotels en vlucht/train + hotelpaketten met een reisdatum naar je keuze op onze site te boeken (ongeacht het oorspronkelijk geboekte product).
Een extra cadeau voor jezelf of voor een bijzonder iemand
Naast je Reiskrediet ontvang je een aparte € 50,00 cadeauvoucher, die je voor jezelf kunt houden of kunt delen met een vriend of familielid.
Terugbetaling van aanvullende diensten
Elke aanvullende dienst die je aan je boeking hebt toegevoegd, zoals voorrang bij het instappen, hulp bij online inchecken, parking en luchthaventransfers, zal worden opgenomen in de waarde van je terugbetaling.
Door deze optie te selecteren, bevestig je dat je de algemene voorwaarden hebt gelezen en geaccepteerd
Je zult ontvangen
€ X + 50
Terugbetaling door Voucher
Je terugbetaling
Je ontvangt € X als een Voucher, als terugbetaling voor de geannuleerde diensten in je boeking. Dit kan door jezelf of door iemand anders naar je keuze gebruikt worden.
Volledige flexibiliteit
Geldig voor 12 maanden van de uitgiftedatum, om vluchten, hotels en vlucht/train + hotelpaketten met een reisdatum naar je keuze op onze site te boeken (ongeacht het oorspronkelijk geboekte product).
Terugbetaling van aanvullende diensten
Elke aanvullende dienst die je aan je boeking hebt toegevoegd, zoals voorrang bij het instappen, hulp bij online inchecken, parking en luchthaventransfers, zal worden opgenomen in de waarde van je terugbetaling.
Door deze optie te selecteren, bevestig je dat je de algemene voorwaarden hebt gelezen en geaccepteerd
Je zult ontvangen
€ X
Terugbetaling luchtvaartmaatschappij
Terugbetaling beslist door de luchtvaartmaatschappij
De terugbetaling van je ticket is afhankelijk van het terugbetalingsbeleid van je luchtvaartmaatschappij. Je wordt terugbetaald op je oorspronkelijke betalingsmethode, in de vorm van een luchtvaartvoucher, of, indien van toepassing, een andere manier die in overeenstemming is met de algemene voorwaarden van je luchtvaartmaatschappij.
Niet-terugbetaalbare aanvullende diensten
Je krijgt geen terugbetaling voor niet-terugbetaalbare diensten met inbegrip van FullFlex-, premiumservicepakketten en reisverzekering.
Kosten van toepassing
Deze terugbetalingsoptie is onderworpen aan € 105,00 administratiekosten, zoals bepaald in de algemene voorwaarden van je boeking.
Door deze optie te selecteren, bevestig je dat je de algemene voorwaarden hebt gelezen en geaccepteerd
Je zult ontvangen
€ X - ~170
Dit is van lastminute
Re: Last minute / KLM
optie 1 is dus ook voucher of voucher achtig, alleen bij hun (wellicht is dat verschil met optie 2 en waarom + 50). Vouchers zijn echter niet handig en lastminute en indien mogelijk KLM (hoor ik meer slechte verhalen over) probeer ik in de toekomst te vermijden.
Re: Last minute / KLM
Als ik EG261/2004 op https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 32004R0261 goed begrijp heb ik gewoon recht op het betaalde bedrag zonder deducties en zijn ze zelfs in gebreke gebleven door me daar niet correct van op de hoogte te stellen?
Ik zit er niet helemaal in maar lastminute is denk ik een ' communautaire luchtvaartmaatschappij ' zoals hier beschreven en valt dus specifiek onder deze regel. Als er andere wetten nog van toepassing zijn hoor ik het graag maar dit lijkt een wet gemaakt om te zorgen dat alle passagiers beschermt zijn in welke omstandigheid ook. Ik zie mn in Artikel 8:
Recht op terugbetaling of een andere vlucht
1. Wanneer naar dit artikel wordt verwezen, krijgen de passagiers de keuze tussen:
a) - volledige terugbetaling van het ticket binnen zeven dagen, overeenkomstig het bepaalde in artikel 7, lid 3, tegen de prijs waarvoor het gekocht was, voor het gedeelte of de gedeelten van de reis die niet zijn gemaakt en voor het gedeelte en de gedeelten die reeds zijn gemaakt indien verder reizen in het licht van het oorspronkelijke reisplan van de passagier geen zin meer heeft, alsmede in voorkomend geval,
- een retourvlucht naar het eerste vertrekpunt bij de eerste gelegenheid;
Het lijkt erop dat lastminute aan geannuleerde vluchten gewoon wil verdienen (evenveel of meer als normaal?) ipv het als bedrijfsrisico te zien en/of het goed met KLM te regelen.
Ik zit er niet helemaal in maar lastminute is denk ik een ' communautaire luchtvaartmaatschappij ' zoals hier beschreven en valt dus specifiek onder deze regel. Als er andere wetten nog van toepassing zijn hoor ik het graag maar dit lijkt een wet gemaakt om te zorgen dat alle passagiers beschermt zijn in welke omstandigheid ook. Ik zie mn in Artikel 8:
Recht op terugbetaling of een andere vlucht
1. Wanneer naar dit artikel wordt verwezen, krijgen de passagiers de keuze tussen:
a) - volledige terugbetaling van het ticket binnen zeven dagen, overeenkomstig het bepaalde in artikel 7, lid 3, tegen de prijs waarvoor het gekocht was, voor het gedeelte of de gedeelten van de reis die niet zijn gemaakt en voor het gedeelte en de gedeelten die reeds zijn gemaakt indien verder reizen in het licht van het oorspronkelijke reisplan van de passagier geen zin meer heeft, alsmede in voorkomend geval,
- een retourvlucht naar het eerste vertrekpunt bij de eerste gelegenheid;
Het lijkt erop dat lastminute aan geannuleerde vluchten gewoon wil verdienen (evenveel of meer als normaal?) ipv het als bedrijfsrisico te zien en/of het goed met KLM te regelen.
Re: Last minute / KLM
Ik begrijp de casus zo. Je hebt via ANWB als tussenpersoon met KLM een overeenkomst afgesloten op basis van de Nederlandse wet (?) en KLM heeft de overeenkomst geannuleerd. Je hebt recht op het volledige bedrag giraal terugbetaald. Je hebt mogelijk ook recht op een vergoeding op basis van de vliegverordening.
Re: Last minute / KLM
Vergoeding niet als het meer dan 14 dagen voor de vlucht is als ik het goed begrijp (en ANWB = lastminute) maar verder begrijp ik het ook zo.. maar ze doen erg moeilijk. Alleen contact via chat - bemand door mensen in ZO azie als ik de namen zo zie - die geen kennis hebben en net als de bot alleen een script afdraaien. Een gaf me een mail adres voor de klachten maar dat kon ik niet copy/pasten en toen hij chat afsloot was het weg.. ik dus in 2e chat vragen naar dat mail adres: wilden ze me niet geven. Uiteindelijk een link gekregen voor klachten waarbij je uit 6 opties moest kiezen als indeling: maar iets wat echt paste bij deze situatie paste er niet bij. Ze obstureren een klacht indienen tot op het belachelijke en dat stoort me ook ten zeerste.
Re: Last minute / KLM
U hebt recht op het volledig bedrag terug (zowel bij pakketreis als losse vliegtickets) wat u betaalt hebt. Indien u losse tickets gekocht hebt hebt u geen recht op terugbetaling van hotel of andere kosten op uw vakantie. Bij een pakketreis hebt u deze recht wel.
Zie www.consuwijzer.nl/reizen-en-accommodat ... rd-mag-dat.
Luchtvaartmaatschappij mag geen kosten berekenen. Dus ook boekingskosten, administratiekosten enz. enz. moeten aan u terugbetaald worden.
Reisbemiddelaar of tussenpersoon mag wel kosten inhouden als dit in de algemene voorwaarden staat. U kunt in dit geval het beste uw geld terug vragen rechtstreeks aan de luchtvaartmaatschappij.
Indien u problemen ondervindt kunt u het beste contact opnemen met uw rechtsbijstandverzekering of creditcard maatschappij (indien betaald met creditcard, doe een beroep op aflevering garantie). Ook kunt u naar een commercieel bedrijf toe gaan die u helpt (en hiervoor geld vraagt, soms tegen no cure, no pay )
Zie www.consuwijzer.nl/reizen-en-accommodat ... rd-mag-dat.
Luchtvaartmaatschappij mag geen kosten berekenen. Dus ook boekingskosten, administratiekosten enz. enz. moeten aan u terugbetaald worden.
Reisbemiddelaar of tussenpersoon mag wel kosten inhouden als dit in de algemene voorwaarden staat. U kunt in dit geval het beste uw geld terug vragen rechtstreeks aan de luchtvaartmaatschappij.
Indien u problemen ondervindt kunt u het beste contact opnemen met uw rechtsbijstandverzekering of creditcard maatschappij (indien betaald met creditcard, doe een beroep op aflevering garantie). Ook kunt u naar een commercieel bedrijf toe gaan die u helpt (en hiervoor geld vraagt, soms tegen no cure, no pay )
Re: Last minute / KLM
Wat heeft de Anwb er mee te maken? TS heeft bij Last Minute geboekt.alfatrion schreef: ↑18 mei 2023 13:28Ik begrijp de casus zo. Je hebt via ANWB als tussenpersoon met KLM een overeenkomst afgesloten op basis van de Nederlandse wet (?) en KLM heeft de overeenkomst geannuleerd. Je hebt recht op het volledige bedrag giraal terugbetaald. Je hebt mogelijk ook recht op een vergoeding op basis van de vliegverordening.
Re: Last minute / KLM
@TS: heb je via de Nederlandse site van Last Minute geboekt?
Re: Last minute / KLM
Dat is onjuist. Het verschil met pakket is dat je geen recht hebt op een schadevergoeding, ALS er sprake is van overmacht. Ik heb niets gehoord dat wijst op overmacht. De kosten zoals voor een hotel kunnen prima als schade worden gekwalificeerd, als de reis niet doorgaat. Als de reis wel doorgaat dan kunnen eventuele hogere kosten of gemiste dagen worden opgevoerd als vermogensschade.
Re: Last minute / KLM
Dat van het hotel staat niet bij mogelijke schadevergoedingen bij gecancelde vluchten op de site van de Rijksoverheid. Je kunt wel eventuele kosten voor een hotel claimen omdat je vlucht is gecanceld natuurlijk en je kunt niet terug naar huis maar daar is hier geen sprake van.alfatrion schreef: ↑19 mei 2023 11:34Dat is onjuist. Het verschil met pakket is dat je geen recht hebt op een schadevergoeding, ALS er sprake is van overmacht. Ik heb niets gehoord dat wijst op overmacht. De kosten zoals voor een hotel kunnen prima als schade worden gekwalificeerd, als de reis niet doorgaat. Als de reis wel doorgaat dan kunnen eventuele hogere kosten of gemiste dagen worden opgevoerd als vermogensschade.
Daarnaast is het sowieso veel verstandiger om gewoon hotelovernachtingen te boeken die je tot op de dag van aankomst (meestal voor 18.00) kunt annuleren. Bij fatsoenlijke hotels is dat standaard. Dan heb je dit soort problemen nooit, ook niet als er andere oorzaken zijn als je onverhoopt niet kunt reizen.
Re: Last minute / KLM
Dit is wat ik ook dacht en ook wat het meest logisch is. We hadden een airBnB maar omdat het wel ruim tevoren gebeurde zijn we uiteindelijk met andere vlucht geweest (moest wel 2 dagen langer blijven omdat 5 daagse vluchten er niet meer waren, maar dat was eigenlijk wel lekker en probeer ik ook niet te verhalen). Ik wil gewoon het geld wat ik aan lastminute overgeboekt heb tot de laatste cent terug.Seinhuis schreef: ↑18 mei 2023 16:32U hebt recht op het volledig bedrag terug (zowel bij pakketreis als losse vliegtickets) wat u betaalt hebt. Indien u losse tickets gekocht hebt hebt u geen recht op terugbetaling van hotel of andere kosten op uw vakantie. Bij een pakketreis hebt u deze recht wel.
Zie www.consuwijzer.nl/reizen-en-accommodat ... rd-mag-dat.
Luchtvaartmaatschappij mag geen kosten berekenen. Dus ook boekingskosten, administratiekosten enz. enz. moeten aan u terugbetaald worden.
Reisbemiddelaar of tussenpersoon mag wel kosten inhouden als dit in de algemene voorwaarden staat. U kunt in dit geval het beste uw geld terug vragen rechtstreeks aan de luchtvaartmaatschappij.
Indien u problemen ondervindt kunt u het beste contact opnemen met uw rechtsbijstandverzekering of creditcard maatschappij (indien betaald met creditcard, doe een beroep op aflevering garantie). Ook kunt u naar een commercieel bedrijf toe gaan die u helpt (en hiervoor geld vraagt, soms tegen no cure, no pay )