Jackjansen1981 schreef: ↑24 jun 2023 10:23
Kpn verhoogd de tarieven vanwege de inflatie kosten. Dit is de eerste keer dat ik dit mee maak bij een provider.
Vreemd, want is bij de meeste providers iets dat jaarlijks terugkomt.
Hiervoor heb ik een medewerker gebeld en gevraagd waar staat in mijn contract dat dit zomaar kan?
De medewerker verwees me naar de algemene voorwaarden. Ik heb de medewerker gevraagd schriftelijk op papier te sturen hoe mijn inflatiekosten verbonden zijn aan mijn contract. Ze kon dit helaas niet mailen. Ook zoiets...
In de algemene voorwaarden staat eigenlijk alleen dat kpn tarieven kan verhogen op punt 12.
Het is dan ook niet artikel 12 maar 9 in de algemene voorwaarden.
Hier de tekst (stuk over mobiele telefonie verwijderd).
We hebben het recht om onze tarieven jaarlijks te
indexeren met ten hoogste de CBS Consumentenprijsindex.
Daarin wordt bekendgemaakt met welk percentage de
prijzen stijgen.
De periode waarover en het moment waarop we onze
tarieven kunnen indexeren verschilt afhankelijk van de
soort dienst die u bij ons afneemt.
Als we de tarieven voor andere diensten indexeren doen
we dit per 1 juli. De prijsindex berekenen we over de
afgelopen periode 1 januari t/m 31 december. Dit geldt
onder andere voor vaste telefonie, vast internet, tv en
Digitenne. De indexering geldt alleen voor u als u op het
moment van indexeren langer dan 3 maanden klant bent.
Als de CBS Consumentenprijsindex negatief is zullen
de prijzen niet worden aangepast
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jackjansen1981 schreef: ↑24 jun 2023 10:23
Is het zomaar ongestraft mogelijk vanwege de inflatie kosten omhoog te drukken?
Niet zomaar, er moet een bepaling in de voorwaarden staan die dat mogelijk maakt.
Zou dit ook lukken wanneer ik mijn baas aangeef dat ik meer moet krijgen vanwege de inflatie
Dat hangt van je werkgever af, maar vreemd is het niet, kijk eens naar de nieuw afgesloten CAO's de laatste tijd. Verhogingen van richting of zelfs over de 10% komen regelmatig voor.
Kortom kan KPN haar klanten zomaar een mail sturen en de kosten vanwege inflatie verhogen?
Wederom niet zomaar, er moet een bepaling in de voorwaarden staan die dat mogelijk maakt.