Het risico lopend dat ik een waarschuwing van de moderators krijg doe ik toch maar een poging.
@Onkruid71, ik zou dit nooit op deze manier. Ik zou het zakelijk houden en duidelijke uitleg geven, zonder al te veel details prijs te geven, en bovendien (dat meld ik nogmaals) de afkortingen uitschrijven, of dusdanig uitleggen dat iedereen het snapt.
Bijvoorbeeld:
Ik heb ME/CVS, zie hier en hier voor uitleg op de Nederlandse wikipedia. De afkortingen staan op Wikipedia uitgeschreven, dus ik beperk me hier tot de afkorting. Dit heb ik sinds 5 jaar en betekent dat ik eigenlijk continu vermoeid ben en bij geringe inspanning snel zeer vermoeid raak en lange hersteltijd nodig heb. Denk bij lange hersteltijd aan meer dan 24 uur.
Deze diagnose is gesteld door een arts en over deze ziekte is helaas nog weinig bekend. Zowel ik als mede-patiënten, met wie ik in contact sta via Facebook en andere media, ervaren dat artsen het niet altijd herkennen en vaak verschillende adviezen geven. Sommige bereiken juist het tegenovergestelde van verbetering. Een zo'n advies is om je te blijven inspannen en dit uit te bouwen naar langduriger en zwaarder inspannen.
Terwijl juist het kenmerk van de ziekte is dat inspanningen de zaken alleen maar verergeren. Dat is ook het vervelende aan de ziekte dat gangbare methodes juist averechts werken.
Bij het UWV is het helaas nog problematischer. Je wordt gekeurd op wat je nog wel zou kunnen, maar doordat een symptoom van deze ziekte is dat inspanningen juist averechts werken wordt je onterecht in onvoldoende mate afgekeurd.
Voor mij heeft dit alles als resultaat dat ik een groot deel van de dag op bed lig; en doordat ik niet meer kan werken ben teruggevallen tot de bijstand. Waar mijns inziens een ziektewet/WIA (ik, kuklos, weet even de term niet) wel recht zou doen aan mijn problematiek en ziekte.