Opzegging Youfone binnen 14 dagen herroepingsrecht
Opzegging Youfone binnen 14 dagen herroepingsrecht
Ik heb bij Youfone een abonnement afgesloten voor tv en internet. Dit is aangesloten op 27 januari jl. Dezelfde dag heb ik het ook weer opgezegd omdat de klantenservice mij niet kon/wilde helpen en ik er geen goed gevoel bij had. Ook aan de telefoon werd gezegd dat ik 14 dagen bedenktijd had, herroepingsrecht. Van Youfone heb ik een bewijs van opzegging via de mail ontvangen. In deze mail staat niet dat ik nog iets moet doen. Per 8-2-2023 wordt mijn abonnement beëindigd.
Nu krijg ik een rekening van € 386,33. Als antwoord op mijn klacht krijg ik verschillende antwoorden. Zij blijven erbij dat het terecht is omdat ik niet heb opgezegd maar dat er een overstap is geweest (terwijl KPN zegt dat ik geen gebruik heb gemaakt van de overstapdienst. Ik had eerst moeten opzeggen en daarna zou ik pas kunnen overstappen, die opzegging hebben zij ontvangen op 8-2-2023 (van wie?) en dat is buiten de 14 dagen herroepingsrecht. Terwijl de mail waarin dat staat al op 27 januari 2023 is verstuurd.
Ik heb al aangegeven bij Youfone dat het een betwiste vordering is, maar hoe kom ik hier nu helemaal vanaf?
Nu krijg ik een rekening van € 386,33. Als antwoord op mijn klacht krijg ik verschillende antwoorden. Zij blijven erbij dat het terecht is omdat ik niet heb opgezegd maar dat er een overstap is geweest (terwijl KPN zegt dat ik geen gebruik heb gemaakt van de overstapdienst. Ik had eerst moeten opzeggen en daarna zou ik pas kunnen overstappen, die opzegging hebben zij ontvangen op 8-2-2023 (van wie?) en dat is buiten de 14 dagen herroepingsrecht. Terwijl de mail waarin dat staat al op 27 januari 2023 is verstuurd.
Ik heb al aangegeven bij Youfone dat het een betwiste vordering is, maar hoe kom ik hier nu helemaal vanaf?
-
- Berichten: 1338
- Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28
Re: Opzegging Youfone binnen 14 dagen herroepingsrecht
Gaat het niet om de overstap service van Youfone ipv KPN. Ze hebben immers wel de aansluiting voor je bewerkstelligd en alles wat daar bij komt kijken. Weet je zeker dat je daar niet zelf voor hebt gekozen?
Overstapservice
Selecteer tijdens het bestelproces dat je gebruik wilt maken van onze Overstapservice. Geef hierbij je huidige provider op en voltooi daarna je bestelling. Youfone heeft een minimale levertijd van veertien dagen. Je kunt het beste het abonnement opzeggen wanneer de installatie-afspraak bekend is. Zo voorkom je dat je zonder internet en/of TV zit.
Overstapservice
Selecteer tijdens het bestelproces dat je gebruik wilt maken van onze Overstapservice. Geef hierbij je huidige provider op en voltooi daarna je bestelling. Youfone heeft een minimale levertijd van veertien dagen. Je kunt het beste het abonnement opzeggen wanneer de installatie-afspraak bekend is. Zo voorkom je dat je zonder internet en/of TV zit.
Re: Opzegging Youfone binnen 14 dagen herroepingsrecht
Wanneer heb je de overeenkomst afgesloten? Waarom willen ze in één keer zo'n groot bedrag?
-
- Berichten: 914
- Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32
Re: Opzegging Youfone binnen 14 dagen herroepingsrecht
Je "komt er vanaf" door de discussie onderling te beëindigen of doordat de incasso straks wordt toe- of afgewezen als je er onderling niet uitkomt.
Re: Opzegging Youfone binnen 14 dagen herroepingsrecht
Youfone maakt gebruik van het KPN netwerk, en is een prima bedrijf.
De regels over 14 dagen bedenktijd staan op www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-de-overee ... bedenktijd# of https://www.consumentenbond.nl/juridisc ... e-aankopen#.
Belangrijk om te vermelden, internet is een dienst. De bedenktijd gaat in op het moment dat u de bestelling hebt geplaatst.
Neem contact op met uw rechtsbijstandverzekering of met www.juridischloket.nl voor informatie en tips.
Indien u niet betaald dan is de kans aanwezig dat de rechter een oordeel gaat geven. Overtuig de rechter dat u een beroep gedaan hebt op 14 dagen bedenktijd.
Indien de rechter bepaalt dat u gelijk hebt dan betaal u niks
Indien de rechter bepaalt dat Youfone gelijk heeft dan komen extra kosten erbij.
De regels over 14 dagen bedenktijd staan op www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-de-overee ... bedenktijd# of https://www.consumentenbond.nl/juridisc ... e-aankopen#.
Belangrijk om te vermelden, internet is een dienst. De bedenktijd gaat in op het moment dat u de bestelling hebt geplaatst.
Neem contact op met uw rechtsbijstandverzekering of met www.juridischloket.nl voor informatie en tips.
Indien u niet betaald dan is de kans aanwezig dat de rechter een oordeel gaat geven. Overtuig de rechter dat u een beroep gedaan hebt op 14 dagen bedenktijd.
Indien de rechter bepaalt dat u gelijk hebt dan betaal u niks
Indien de rechter bepaalt dat Youfone gelijk heeft dan komen extra kosten erbij.
Re: Opzegging Youfone binnen 14 dagen herroepingsrecht
Als u zeker weet dat dit onterecht is, dan hoeft u niets te doen. Dan komt het vanzelf voor en kunt u de mail laten zien.
Echter, als u de overstap service van Youfone hebt gebruikt om naar Youfone over te stappen en deze bijvoorbeeld een abonnement heeft afgekocht voor u, zou het zo maar eens kunnen zijn dat de kosten terecht zijn. Daarbij zou u voor de overstap service dienen te betalen.
Echter, als u de overstap service van Youfone hebt gebruikt om naar Youfone over te stappen en deze bijvoorbeeld een abonnement heeft afgekocht voor u, zou het zo maar eens kunnen zijn dat de kosten terecht zijn. Daarbij zou u voor de overstap service dienen te betalen.
-
- Berichten: 914
- Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55
Re: Opzegging Youfone binnen 14 dagen herroepingsrecht
Is het niet zo dat wanneer je apparatuur nodig hebt om de dienst te gebruiken die de leverancier moet toedturen je bedenktijd pas ingaat als je die apparatuur hebt ontvangen?
-
- Berichten: 914
- Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55
Re: Opzegging Youfone binnen 14 dagen herroepingsrecht
Er zit ook een verschil tussen herroepen (waarmee de overeenkomst met terugwerkende kracht is ontbonden) en opzeggen (waarmee je de overeenkomst beëindigt). Wellicht zit daar het probleem?
Re: Opzegging Youfone binnen 14 dagen herroepingsrecht
Herroepen c.q. ontbinden gaat niet met terugwerkende kracht.
Re: Opzegging Youfone binnen 14 dagen herroepingsrecht
ik heb geen overstapservice van Youfone gebruikt want het was een nieuwe aansluiting, ik had hiervoor geen provider.
Het bedrag is zo hoog omdat ik volgens hen een contract moet afkopen.
Het is niet met terugwerkende kracht. Herroepingsrecht gaat in op datum activeren (aangegeven door Youfone zelf). Door de slechte service heb ik op de dag van aansluiting ook direct weer opgezegd en een e-mail ontvangen van Youfone met bewijs van opzegging.
Het bedrag is zo hoog omdat ik volgens hen een contract moet afkopen.
Het is niet met terugwerkende kracht. Herroepingsrecht gaat in op datum activeren (aangegeven door Youfone zelf). Door de slechte service heb ik op de dag van aansluiting ook direct weer opgezegd en een e-mail ontvangen van Youfone met bewijs van opzegging.
Re: Opzegging Youfone binnen 14 dagen herroepingsrecht
U kunt altijd naar de geschillencommissie.
-
- Berichten: 12778
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Opzegging Youfone binnen 14 dagen herroepingsrecht
Zit er verschil in de datum van activeren en de datum van aansluiting? Het lijkt er namelijk sterk op dat er opgezegd is en niet herroepen. Echter blijft het nogal vaag wat de exacte data is om te weten wie er fout zit. Kunt u chronologisch opsommen wanneer wat gebeurd is. Dus wanneer is er aangevraagd, wanneer zijn de zaken ontvangen, wanneer is er een bevestiging ontvangen, wanneer is er geactiveerd, wanneer is er aangesloten en wanneer hebt u willen herroepen?
Re: Opzegging Youfone binnen 14 dagen herroepingsrecht
Wat heeft KPN er dan mee te maken (waarvan je zegt dat die een opzegging hebben ontvangen)?Mya schreef: ↑28 mar 2023 18:55ik heb geen overstapservice van Youfone gebruikt want het was een nieuwe aansluiting, ik had hiervoor geen provider.
Het bedrag is zo hoog omdat ik volgens hen een contract moet afkopen.
Het is niet met terugwerkende kracht. Herroepingsrecht gaat in op datum activeren (aangegeven door Youfone zelf). Door de slechte service heb ik op de dag van aansluiting ook direct weer opgezegd en een e-mail ontvangen van Youfone met bewijs van opzegging.
-
- Berichten: 5056
- Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52
Re: Opzegging Youfone binnen 14 dagen herroepingsrecht
Hoewel ik me afvraag hoe releavant dit is, maar als de woning hiervoor van iemand anders was kon er een actieve lijn op zitten en is er dus sprake van een overstap.
HIerover is altijd wel discussie, maar bij afname van een dienst is het moment van aanvragen de start datum. Dat Youfone die "activeren" noemt is logische, immers vragen zij op deze datum bij hun netwerkbeheerder aan om de lijn aan te leggen. Daarna krijg je het modem e.d. opgestuurd. Youfone maakt dus de meeste kosten in deze periode.Mya schreef: ↑28 mar 2023 18:55Het bedrag is zo hoog omdat ik volgens hen een contract moet afkopen.
Het is niet met terugwerkende kracht. Herroepingsrecht gaat in op datum activeren (aangegeven door Youfone zelf). Door de slechte service heb ik op de dag van aansluiting ook direct weer opgezegd en een e-mail ontvangen van Youfone met bewijs van opzegging.
Je klacht gaat ook niet over het modem maar over de service en dit had je vooraf gewoon kunnen onderzoeken. Je krijgt het advies om naar de geschillencommissie te gaan, dit kan werken maar kost je € 50,00 en dit ben je kwijt als je verliest en zo zeker ben ik niet of je gelijk gaat krijgen, immers heb je schijnbaar 1 probleem en zeg je direct op.
Re: Opzegging Youfone binnen 14 dagen herroepingsrecht
Zo te zien lijkt de 14 dagen herroepingstermijn pas in te gaan bij ontvangst modem, en dus niet bij het sluiten van de overeenkomst
https://www.degeschillencommissie.nl/ui ... -hardware/
Misschien mooi voor TS.
Maar met alleen een modem zonder opgeleverde verbinding kun je eigenlijk nog steeds niet beoordelen of de dienst tot tevredenheid stemt.
https://www.degeschillencommissie.nl/ui ... -hardware/
Misschien mooi voor TS.
Maar met alleen een modem zonder opgeleverde verbinding kun je eigenlijk nog steeds niet beoordelen of de dienst tot tevredenheid stemt.
Re: Opzegging Youfone binnen 14 dagen herroepingsrecht
Kort gezegd:
Pas op de dag dat je internetsluiting actief en werkt, en je er dus gebruik van kunt maken BEGINT de 14 dagen bedenktermijn te lopen. Omdat je het dan pas kan testen naar tevredenheid.
De rechter oordeelt dat er weliswaar een overeenkomst tot het verlenen van diensten op afstand is afgesloten, maar dat de klant pas na afloop van de bedenktermijn over een ‘(uitsluitend) door de aanbieder te leveren (verplicht) hulpmiddel, het modem’ beschikte.
Hierdoor kon de klant pas na aansluiting van dit hulpmiddel en aansluiting op het netwerk door de aanbieder over de betreffende dienst beschikken. Pas op dat moment kon zij beoordelen of zij gebruik wil maken van deze dienst.” Later in dat vonnis zegt de rechter nogmaals: “De klant heeft pas van de aard van de dienst kennis kunnen nemen na ontvangst en installatie van het door Tele2 ter beschikking gestelde modem”.
Pas op de dag dat je internetsluiting actief en werkt, en je er dus gebruik van kunt maken BEGINT de 14 dagen bedenktermijn te lopen. Omdat je het dan pas kan testen naar tevredenheid.
De rechter oordeelt dat er weliswaar een overeenkomst tot het verlenen van diensten op afstand is afgesloten, maar dat de klant pas na afloop van de bedenktermijn over een ‘(uitsluitend) door de aanbieder te leveren (verplicht) hulpmiddel, het modem’ beschikte.
Hierdoor kon de klant pas na aansluiting van dit hulpmiddel en aansluiting op het netwerk door de aanbieder over de betreffende dienst beschikken. Pas op dat moment kon zij beoordelen of zij gebruik wil maken van deze dienst.” Later in dat vonnis zegt de rechter nogmaals: “De klant heeft pas van de aard van de dienst kennis kunnen nemen na ontvangst en installatie van het door Tele2 ter beschikking gestelde modem”.
-
- Berichten: 914
- Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55
Re: Opzegging Youfone binnen 14 dagen herroepingsrecht
Dat standpunt is evenwel onjuist. Dat de geschillencommissie in één zaak zo heeft geoordeeld is leuk voor de consument in die zaak, maar het betekent niet dat een andere geschillencommissie of de kantonrechter ook zo zal oordelen.
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 02 mei 2024 11:55
Re: Opzegging Youfone binnen 14 dagen herroepingsrecht
Ik kan het mis hebben, maar overstap of niet. Het gaat om een ander bedrijf dan kpn in dit geval youfone en volgens mij sluit je dan echt een nieuw contract af. overstap of niet. Bij een nieuw contract heb je als particulier 14 dagen de tijd om het contract te ontbinden, dus in mijn ogen is hier dat het geval. Wat je heel goed moet bewaren, is de bevestinging dat het abonnement opgezegt is. Daarmee kun je bewijzen dat het binnen die 14 dagen gebeurd is, de 14 dagen bedenktijd. kosten die in deze 14 dagen gemaakt zijn, bellen enzo, mogen ze wettelijk in rekening brengen. Volgens mij sta je erg sterk met die 14 dagen !