DIGID app verplicht bij sommige overheden

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door moederslink »

Hier ben ik het zo mee eens BreejKC en WA .
Je weet dat er 10 duizenden, zo niet honderdduizenden laaggeletterd of analfabeet zijn.
De techniek gaat razendsnel en je moet goed wakker zijn om het steeds maar weer opnieuw bij te sloffen.
Sinds ruim een week nu heb ik ook een smartphone, gelukkig kreeg ik hulp bij het installeren.
Ik werk zeker al ruim 10 jaar op een tablet, dat heeft mij indertijd ook wat avondjes gekost om er mee te leren omgaan, maar gelukkig , daarmee omgaan heb ik behoorlijk onder de knie.

Nu moest ik vd week mijn paspoort scannen ter verificatie, nou denk je dat scannen lukte?? 🤭
No way! Of ik had het paspoort nog te ver verwijderd of juist te dichtbij---- weet ik véél 🥴----het lukte eerst gewoon niet, tóch lukte het plotseling weer wél.

Vandaag kreeg ik een nieuwe mini Ziggo box , wát een mogelijkheden :
terugspoelen, pauzeren, om 19.00u nog het journaal van 18.00u kunnen kijken etc .
Teveel om in één keer te behappen. Ik snapte er geen zak van.
Wát een opties , wat een techniek, koppelen aan mijn tablet etc etc.

Mijn zoon heeft alles geïnstalleerd gelukkig.
Ik zat er met m'n neus bovenop en op een gegeven moment zei ik ook : nu maar stoppen, het is wel even genoeg zo.

Het ís nu eenmaal ook zo dat je hersens met het ouder worden minder flexibel worden, je kunt minder snel " schakelen" en je wordt simpel gewoon moe!

Zo leuk is het niet allemaal, je móet als oudere met deze tijd meegaan , maar het is voor honderdduizenden niet meer te doen en niet meer te volgen!
Vergeet ook niet dat gêne om de hoek komt kijken hè, vele digibeten, analfabeten etc dúrven er niet voor uit te komen.
Deze lopen dus vast in deze digitale wereld.
Bankkantoren , postkantoren, ze zijn er nog maar weinig.

Ik heb met de digibeten en diegenen die er vreselijk veel moeite mee hebben, te dóen!!

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door moederslink »

De telefoon ging gisteren op mijn smartphone, luid en duidelijk (ik ben zéér slechthorend , dus volume vrij hoog geïnstalleerd), ik drukte op het groene telefoontje, nee dus 🤭, ik moest het groene telefoontje swipen naar rechts.....stupide niet ☺ ?
Neem het mij en die vele anderen maar niet kwalijk....een béétje compassie graag 😅.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die smartphone hebt u zo onder de knie, tenslotte bent u al kundig op uw tablet.

En die nieuwe Ziggo box? Gewoon af en toe iets uitproberen, kan niets fout mee gaan.

ZeerPrivé
Berichten: 6046
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Maar door de zaken aan anderen over te laten, leer je zelf natuurlijk niets. Kinderen leren ook door alles zelf te doen / te ondervinden, datzelfde telt voor volwassenen. Het hoeft toch allemaal niet op 1 dag te lukken?

En nee, swipen is niet stupide.

Lowieze
Berichten: 6871
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik kan het begrijpen dat niet iedereen de nieuwste ontwikkelingen kan volgen, maar om dan te zeggen tegen mensen die het wel begrijpen: “Stelletje achterdochtige complotdenkers. Gebruik toch eens je gezonde verstand” , dat gaat me toch veel te ver.

Moneyman
Berichten: 31149
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Moneyman »

Morgan le Fay schreef:
03 aug 2023 20:40
Moneyman schreef:
03 aug 2023 19:06
Tip: bel ook gewoon eens met je bank, bij dit soort issues. Mijn ervaring is dat die ook oudere en/of minder digitaal vaardige mensen heel goed kunnen helpen.
Niet digitaal??
https://www.google.com/search?client=fi ... Xd155v8Z5U
thank you :twisted:
:?: :?: Ik heb geen idee wat je hiermee bedoelt te zeggen?

witte angora
Berichten: 31973
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door witte angora »

Lowieze schreef:
03 aug 2023 21:20
Ik kan het begrijpen dat niet iedereen de nieuwste ontwikkelingen kan volgen, maar om dan te zeggen tegen mensen die het wel begrijpen: “Stelletje achterdochtige complotdenkers. Gebruik toch eens je gezonde verstand” , dat gaat me toch veel te ver.
Ho dame. Ik heb het niet over digitale vaardigheden, maar over degenen die steeds maar weer nieuwe sluitingen op de autogordel moeten bedenken. Leuk, al die oplossingen die helemaal niks oplossen, immers, geen enkele oplossing biedt 100% veiligheid. Maar het levert wel iedere keer een hele hoop gedoe op. Wat ik uit de berichten op het www lees is dat juist door steeds weer vernieuwingen mensen het bijltje er bij neer gooien, en die 'riem' helemaal niet meer omdoen. Wat ben je er dan mee opgeschoten?

En dat complotdenken slaat hier op dat mensen denken dat criminelen tegelijkertijd mijn laptop en telefoon zouden hacken, en dan met me meekijken welke digid-code ik via de sms zou gebruiken. Hebben ze niks aan, want eenmaal gebruikt kun je hem niet nog een keer gebruiken. En dan kunnen ze eenmalig in mijn digid snuffelen, en dan? Wat hebben ze er aan? Niks. Er is geen probleem dat opgelost moet worden, en dat niet bestaande probleem los je dus ook niet op door te eisen dat mensen via een of andere app inloggen.

Moneyman
Berichten: 31149
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Moneyman »

moederslink schreef:
03 aug 2023 21:01
Ik heb met de digibeten en diegenen die er vreselijk veel moeite mee hebben, te dóen!!
Ik ook. Maar om eerlijk te zijn heeft het probleem van digibeet zijn maar beperkt te maken met het topic. Want juist het gebruik van één uniforme app voor alle sites maakt het digitale leven alleen maar makkelijker. Die app is echt geen hogere wiskunde, als het je lukt om via de oude methode in te loggen lukt de nieuwe ook wel.

Er wordt bovendien gedaan alsof al die 2 miljoen digibeten moeite met een smartphone hebben, en dat is ook niet waar. Van de 17,5 miljoen Nederlanders heeft 97% gewoon een smartphone in gebruik.

Het digibetenprobleem zit m meestal helemaal niet in de bediening an de simpele dingen, dat leren de meesten wel. Het probleem zit m veel meer in de formulieren en digitale informatiestromen, maar dat is een totaal ander probleem dan waar dit topic over gaat.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door BreejKC »

Lowieze schreef:
03 aug 2023 21:20
Ik kan het begrijpen dat niet iedereen de nieuwste ontwikkelingen kan volgen, maar om dan te zeggen tegen mensen die het wel begrijpen: “Stelletje achterdochtige complotdenkers. Gebruik toch eens je gezonde verstand” , dat gaat me toch veel te ver.
Inderdaad harde termen. Maar wat meer nuance in de richting van landgenoten die minder digitaal vaardig zijn lijkt me hier bij sommigen ook wel op zijn plaats.

Moneyman
Berichten: 31149
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
03 aug 2023 21:29
Leuk, al die oplossingen die helemaal niks oplossen, immers, geen enkele oplossing biedt 100% veiligheid. Maar het levert wel iedere keer een hele hoop gedoe op.
Da’s natuurlijk een onjuiste redenering. 100% is helemaal geen vereiste, als we dankzij een aanpassing van 93% naar 97% gaan is het ook al een goede reden om die wijziging door te voeren.
witte angora schreef:
03 aug 2023 21:29

Er is geen probleem dat opgelost moet worden, en dat niet bestaande probleem los je dus ook niet op door te eisen dat mensen via een of andere app inloggen.
Je verwart hier “ik ervaar geen probleem” met “er is een probleem”, want het probleem bestaat natuurlijk wel degelijk. Dat ontkennen is echt tegen beter weten in, want je hoeft slechts het nieuws of dit forum maar te volgen om te weten welke ellende enkel overkomen - juist als je dat niet verwacht…

witte angora
Berichten: 31973
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
03 aug 2023 21:31
Want juist het gebruik van één uniforme app voor alle sites maakt het digitale leven alleen maar makkelijker.
En ik heb nu dus één uniforme sms-dienst. Wat is het verschil dan? Geloof me, mijn telefoon is makkelijk te hacken, dus je kan ook zo bij die app. Die sms-code daarentegen is een ander verhaal.

Morgan le Fay
Berichten: 573
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Moneyman schreef:
03 aug 2023 21:23
Morgan le Fay schreef:
03 aug 2023 20:40
Moneyman schreef:
03 aug 2023 19:06
Tip: bel ook gewoon eens met je bank, bij dit soort issues. Mijn ervaring is dat die ook oudere en/of minder digitaal vaardige mensen heel goed kunnen helpen.
Niet digitaal??
https://www.google.com/search?client=fi ... Xd155v8Z5U
thank you :twisted:
:?: :?: Ik heb geen idee wat je hiermee bedoelt te zeggen?
Tekst is voor mij luid en duidelijk. Dat jij m niet snapt daar kan ik niets aan doen. :lol:

witte angora
Berichten: 31973
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
03 aug 2023 21:35
witte angora schreef:
03 aug 2023 21:29
Leuk, al die oplossingen die helemaal niks oplossen, immers, geen enkele oplossing biedt 100% veiligheid. Maar het levert wel iedere keer een hele hoop gedoe op.
Da’s natuurlijk een onjuiste redenering. 100% is helemaal geen vereiste, als we dankzij een aanpassing van 93% naar 97% gaan is het ook al een goede reden om die wijziging door te voeren.
En wie garandeert dan dat het allemaal ietsiepietsie veiliger is? Ik geloof er niet in, serieus niet.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door BreejKC »

Moneyman schreef:
03 aug 2023 21:31
moederslink schreef:
03 aug 2023 21:01
Ik heb met de digibeten en diegenen die er vreselijk veel moeite mee hebben, te dóen!!
Ik ook. Maar om eerlijk te zijn heeft het probleem van digibeet zijn maar beperkt te maken met het topic. Want juist het gebruik van één uniforme app voor alle sites maakt het digitale leven alleen maar makkelijker. Die app is echt geen hogere wiskunde, als het je lukt om via de oude methode in te loggen lukt de nieuwe ook wel.

Er wordt bovendien gedaan alsof al die 2 miljoen digibeten moeite met een smartphone hebben, en dat is ook niet waar. Van de 17,5 miljoen Nederlanders heeft 97% gewoon een smartphone in gebruik.

Het digibetenprobleem zit m meestal helemaal niet in de bediening an de simpele dingen, dat leren de meesten wel. Het probleem zit m veel meer in de formulieren en digitale informatiestromen, maar dat is een totaal ander probleem dan waar dit topic over gaat.
Ik heb in een vorige reactie iets over mijn digitale achtergrond uitgelegd. Inderdaad lijkt die app heel eenvoudig en is het ook voor ons wel digitaal vaardigen.

Neem van mij echter aan als je digitaal niet vaardig bent, je tot de zogenaamde digibeten behoort, dat alleen al het installeren of gebruiken van zo'n app een schier onoverkomelijke drempel is. Serieus, die mensen heb ik ook meegemaakt.

Met het als maar toenemende digitale tijdperk mag je, ook als zeer digitaal vaardige, best wel een stuk begrip voor die mensen hebben en, daar waar mogelijk, althans proberen ze een stuk op weg te helpen. Geloof me, dat lukt, helaas, echt niet bij iedereen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door moederslink »

Frans_schw schreef:
03 aug 2023 10:41
(...)
Voorheen kon dat met DIGID en een SMS code op je telefoon echter is dit nu niet meer mogelijk.
Inloggen kan alleen nog maar door smartphone bezitters en met de DIGID app.
Echter de app eist een eenmalige ID check, dit kan door middel van het scannen van bv ID kaart, paspoort of rijbewijs (uitgifte na 2014).
In mijn geval kan ik alleen mijn paspoort gebruiken. Deze methode werkt bij mij helaas niet, conclusie van DIGID help desk, NFC chip in mijn paspoort is defect!(...)
NFC chip is misschien niet eens defect. Als u mijn eerdere reactie heeft gelezen, leest u dat ook ik mijn paspoort in 1e instantie niet wist te scannen. Dat lukte gewoon niet, tótdat het ineens wél lukte.
Maar voorheen met zo.n sms verificatie vond ik ook prima én veilig.
Maar de Digid app heb ik nu dus ook geïnstalleerd.
Inloggen gaat nu snel!

Moneyman
Berichten: 31149
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Moneyman »

Morgan le Fay schreef:
03 aug 2023 21:36
Moneyman schreef:
03 aug 2023 21:23
Morgan le Fay schreef:
03 aug 2023 20:40

Niet digitaal??
https://www.google.com/search?client=fi ... Xd155v8Z5U
thank you :twisted:
:?: :?: Ik heb geen idee wat je hiermee bedoelt te zeggen?
Tekst is voor mij luid en duidelijk. Dat jij m niet snapt daar kan ik niets aan doen. :lol:
Onzin. Je tekst is evident niet duidelijk, en daar kan juist jij alles aan doen. Bijvoorbeeld gewoon fatsoenlijk antwoord geven op een oprechte vraag.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door moederslink »

Moneyman schreef:
03 aug 2023 21:31
(...)
Er wordt bovendien gedaan alsof al die 2 miljoen digibeten moeite met een smartphone hebben, en dat is ook niet waar. Van de 17,5 miljoen Nederlanders heeft 97% gewoon een smartphone in gebruik (...)
Ja , misschien alleen om spelletjes op te doen en te telefoneren 🤣.
Ik heb een oude buurvrouw van bijna 84, heeft ook zo.n ding en kan er niks mee, behalve spelletjes doen en telefoneren.

Moneyman
Berichten: 31149
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Moneyman »

BreejKC schreef:
03 aug 2023 21:44
Neem van mij echter aan als je digitaal niet vaardig bent, je tot de zogenaamde digibeten behoort, dat alleen al het installeren of gebruiken van zo'n app een schier onoverkomelijke drempel is. Serieus, die mensen heb ik ook meegemaakt.
Eens, en die zullen inderdaad wel eens om hulp moeten vragen. Net zoals Moederslink dat bijvoorbeeld doet. Maar dat is éénmalig, bij installatie, het gebruik daarna is eenvoudig, ook voor digitaal minder vaardigen. Een paar hoogbejaarden, waarvan ik bewindvoerder ben, reden zich er na hulp bij installatie prima mee.

Moneyman
Berichten: 31149
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Moneyman »

moederslink schreef:
03 aug 2023 21:59
Moneyman schreef:
03 aug 2023 21:31
(...)
Er wordt bovendien gedaan alsof al die 2 miljoen digibeten moeite met een smartphone hebben, en dat is ook niet waar. Van de 17,5 miljoen Nederlanders heeft 97% gewoon een smartphone in gebruik (...)
Ja , misschien alleen om spelletjes op te doen en te telefoneren 🤣.
Ik heb een oude buurvrouw van bijna 84, heeft ook zo.n ding en kan er niks mee, behalve spelletjes doen en telefoneren.
Die zijn er uiteraard ook, maar laten we niet doen alsof dat er miljoenen zijn :wink:

Onkruid71
Berichten: 3018
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

witte angora schreef:
03 aug 2023 21:36
Moneyman schreef:
03 aug 2023 21:31
Want juist het gebruik van één uniforme app voor alle sites maakt het digitale leven alleen maar makkelijker.
En ik heb nu dus één uniforme sms-dienst. Wat is het verschil dan? Geloof me, mijn telefoon is makkelijk te hacken, dus je kan ook zo bij die app. Die sms-code daarentegen is een ander verhaal.
Volgens mij wordt een sms op een android telefoon ook met een interne app aangenomen. Dus dat zou ook niet 100% veilig zijn.

Plaats reactie