Aangekomen in die plaats, veel te vroeg, wilden we eerst maar even wat boodschappen halen.
Helaas: de gebruikelijke weg was afgesloten en we werden omgeleid.
Drama: slechte bebording, zeer smalle wegen e.d.
Enfin, vanaf het wijkwinkelcentrum zijn we rechtsaf de weg opgereden richting de tandarts.
Omleidingsbebording hebben wij niet gezien toen wij de straat uitkwamen (dat kon maar op 1 manier vanaf het wijkwinkelcentrum daar de rest was afgesloten met hekken).
We gingen er vanuit dat de normale gesloten verklaring i.v.m. de omleiding niet gold.
FOUT.
Helaas dus wel van kracht en een een week later boete van € 119 in de bus.
Wat ons verbaasd is dat de boete is vastgesteld door de AVRI (=Afvalverwijdering Rivierenland).
Avri-handhavers worden in diverse gemeenten ook ingehuurd voor taken op een breder terrein dan alleen de Afvalstoffenverordening. Het gaat hier om handhavingstaken in de openbare ruimte (APV).
Echter is er geen expliciete bevoegdheid in de desbetreffende APV opgenomen w.w.b. feitcode R553B (een geslotenverklaring voor motorvoertuigen op meer dan 2 wielen aangegeven d.m.v. bord C6 I RVV1990) voor (BOA)medewerkers van Avri. Ook is er geen foto van de overtreding beschikbaar.
Nu komt het geregeld voor dat de gedraging wordt geconstateerd door een Boa in het domein openbare orde. Simpel gezegd: een Boa die gaat over de vuilniszakken en niet over de geslotenverklaringen. De Boa domein openbare Ruimte is niet zonder meer bevoegd tot het opleggen van een boete voor het nergeren van een geslotenverklaring (zie bijvoorbeeld het arrest van het Hof Arnhem-Leeuwarden d.d. 13 juli 2017, ECLI:NL:GHARL
Wij hebben braaf € 119 betaald en Verkeersboete.nl ingeschakeld omdat wij twijfelen over de bevoegdheid van AVRI in deze kwestie.
Heeft iemand een soortgelijke ervaring inzake bevoegdheid van de vaststeller?
Welke stappen heeft u ondernomen?
En hoe is het afgelopen?