kuklos schreef: ↑04 nov 2023 19:21
En krijgt de hbo-er of wo-er dan wel direct een vaste aanstelling?
Als ik kijk naar de cijfers die ik eerder postte voor HBOérs is dat zo'n 67% van de recent afgestudeerden die binnen 1,5 jaar na het afstuderen een vaste aanstelling hebben:
https://www.hbomonitor.nl/nl/resultaten ... oorwaarden
Al lijk ook de sector kunst daar weer achter te blijven, net als bij de loonontwikkeling.
Als je kijk naar de lonen binnen 1,5 jaar na afstuderen zie je de volgende ontwikkeling, tussen 2021 en 2023.
Net als in 2021 werken recent afgestudeerden gemiddeld 34 uur per week (Tabel 1). Van de werkenden heeft 37% een deeltijdaanstelling (2021: 38%). Het laagste aandeel deeltijdwerkenden onder hbo-afgestudeerden bevindt zich net als in 2021 in de sector bètatechniek met respectievelijk 15% (Tabel 1). Ook in 2021 werkte 15% van de afgestudeerden uit de sector bètatechniek in deeltijd. Het hoogste aandeel deeltijdwerkenden bevindt zich in de gezondheidszorg, namelijk 65%. In 2021 gold dit voor 66% van de werkenden in deze sector. Het gemiddelde maandloon van alle afgestudeerden bedraagt € 3.201 bruto (Tabel 1). In 2021 lag het gemiddelde bruto maandloon op € 2.651.We observeren deze stijging in alle sectoren ten opzichte van 2021.
34 uur werken en daar gemiddeld €3200 voor krijgen is nu echt niet direct een hongerloontje.
Al vraag ik me wel af waarom er zo gehamerd wordt op een vaste aanstelling. Zo belangrijk is dat nu ook weer niet, ook met een tijdelijk contract kun je goed geld verdienen en zul bij goed functioneren alsnog vaak vrij snel een vaste aanstelling kunnen krijgen, want anders ga je gewoon lopen. Dat hebben werkgevers tegenwoordig ook goed door.