Problemen met levering raambekleding, koop ontbinden?
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 27 mar 2024 19:20
Problemen met levering raambekleding, koop ontbinden?
Goedendag,
Graag hulp gevraagd bij een langdurende kwestie.
8 maanden geleden heb ik een bestelling geplaatst voor horizontale jaloezieën (vaak luxaflex genoemd). Tot 2x toe is de verkeerde kwaliteit/afwerking geleverd, ze komen niet overeen met de staal. De vertegenwoordiger zou contact met me opnemen, dit is niet gebeurd. Omdat ook de verkoper telkens maar niet informeerde of reageerde heb ik na 2,5 week een mail gestuurd dat ik van de koop af wil. Echter 2 weken daarna reageert de verkoper eindelijk dat de jaloezieën in productie zijn genomen en met 2 weken geleverd kunnen worden.
Mijn vraag is: mag en kan de verkoper dit alsnog zomaar leveren?
Hier is ook nog veel ellende aan voorafgegaan, nl:
- verkeerd opgemeten door de verkoper
- verkeerd geplaatst door de monteur
- jaloezie die de 1e dag kapot ging
- 4x tuimelknoppen aan de verkeerde kant geplaatst zodat ze de kozijnen beschadigen
- 4x jaloezieën met draden die niet evenwijdig lopen
- bestelling omgezet naar megaview en er na 2,5 maand achterkomen dat dit qua maat niet lukt en dat de order bij de producent is blijven liggen
- gordijnen die te kort zijn
- gordijnen die te smal zijn terwijl er wel voor meer stof betaald is
- er is ook niet overlegd wat het percentage stof moest zijn met het gevolg dat de gordijnen dun en armoedig overkomen
-haakje van de gordijnen dat in de 1e week kapot breekt, waarschijnlijk omdat het gordijn dus veel te smal is
Van bovenstaande lijst zijn helaas ook nog niet alle klachten opgelost. We hebben onderhand ook al 10x vrij moeten regelen omdat er natuurlijk iemand aanwezig moet zijn.
- Meteen na levering al verschil van mening over het merk. Van het begin af doorgeven dat ik het merk Luxaflex wilde, daar is uiteindelijk verwarring over ontstaan door de kleurstalen. De verkoper heeft een ander merk besteld, er stond echter geen merk vermeld op de offerte, alleen een kleurcode. Uiteindelijk dit maar voor lief genomen, omdat ik dit zwart op wit had moeten laten zetten.
- De tuimelknoppen zitten hoog, de lichtinval kan niet geregeld worden zonder op een krukje te gaan staan. Bij Luxaflex zit er een “tuimelschuif” onderaan. Hier is helaas niks over verteld bij het inmeten. Echt heel jammer, daarvoor schakel je tenslotte een gespecialiseerd bedrijf in, voor overleg en een duidelijk advies.
Kortom, dit was eenmalig, absoluut geen aanrader.
Graag hulp gevraagd bij een langdurende kwestie.
8 maanden geleden heb ik een bestelling geplaatst voor horizontale jaloezieën (vaak luxaflex genoemd). Tot 2x toe is de verkeerde kwaliteit/afwerking geleverd, ze komen niet overeen met de staal. De vertegenwoordiger zou contact met me opnemen, dit is niet gebeurd. Omdat ook de verkoper telkens maar niet informeerde of reageerde heb ik na 2,5 week een mail gestuurd dat ik van de koop af wil. Echter 2 weken daarna reageert de verkoper eindelijk dat de jaloezieën in productie zijn genomen en met 2 weken geleverd kunnen worden.
Mijn vraag is: mag en kan de verkoper dit alsnog zomaar leveren?
Hier is ook nog veel ellende aan voorafgegaan, nl:
- verkeerd opgemeten door de verkoper
- verkeerd geplaatst door de monteur
- jaloezie die de 1e dag kapot ging
- 4x tuimelknoppen aan de verkeerde kant geplaatst zodat ze de kozijnen beschadigen
- 4x jaloezieën met draden die niet evenwijdig lopen
- bestelling omgezet naar megaview en er na 2,5 maand achterkomen dat dit qua maat niet lukt en dat de order bij de producent is blijven liggen
- gordijnen die te kort zijn
- gordijnen die te smal zijn terwijl er wel voor meer stof betaald is
- er is ook niet overlegd wat het percentage stof moest zijn met het gevolg dat de gordijnen dun en armoedig overkomen
-haakje van de gordijnen dat in de 1e week kapot breekt, waarschijnlijk omdat het gordijn dus veel te smal is
Van bovenstaande lijst zijn helaas ook nog niet alle klachten opgelost. We hebben onderhand ook al 10x vrij moeten regelen omdat er natuurlijk iemand aanwezig moet zijn.
- Meteen na levering al verschil van mening over het merk. Van het begin af doorgeven dat ik het merk Luxaflex wilde, daar is uiteindelijk verwarring over ontstaan door de kleurstalen. De verkoper heeft een ander merk besteld, er stond echter geen merk vermeld op de offerte, alleen een kleurcode. Uiteindelijk dit maar voor lief genomen, omdat ik dit zwart op wit had moeten laten zetten.
- De tuimelknoppen zitten hoog, de lichtinval kan niet geregeld worden zonder op een krukje te gaan staan. Bij Luxaflex zit er een “tuimelschuif” onderaan. Hier is helaas niks over verteld bij het inmeten. Echt heel jammer, daarvoor schakel je tenslotte een gespecialiseerd bedrijf in, voor overleg en een duidelijk advies.
Kortom, dit was eenmalig, absoluut geen aanrader.
-
- Berichten: 3397
- Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29
Re: Problemen met levering raambekleding, koop ontbinden?
Ik zou inderdaad de koop ontbinden.
-
- Berichten: 32210
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Problemen met levering raambekleding, koop ontbinden?
Is het bedrijf bij de CBW aangesloten? Dan zou je daar eens om advies/bemiddeling kunnen vragen. Sowieso sta je dan sterker dan dat je het alleen moet doen.
https://www.cbw-erkend.nl/wat-is-cbw-erkend
https://www.cbw-erkend.nl/wat-is-cbw-erkend
-
- Berichten: 315
- Lid geworden op: 25 nov 2023 10:56
Re: Problemen met levering raambekleding, koop ontbinden?
Dat ligt een beetje aan de formulering in je e-mail.Bianca1313 schreef: ↑27 mar 2024 20:02. Omdat ook de verkoper telkens maar niet informeerde of reageerde heb ik na 2,5 week een mail gestuurd dat ik van de koop af wil. Echter 2 weken daarna reageert de verkoper eindelijk dat de jaloezieën in productie zijn genomen en met 2 weken geleverd kunnen worden.
Mijn vraag is: mag en kan de verkoper dit alsnog zomaar leveren?
Als je hebt gezegd dat je de koop ontbindt, of op andere ondubbelzinnige wijze hebt aangegeven dat je de levering niet meer wenst vanwege de slechte prestaties , dan ben je er ook vanaf en hoeven ze niks meer te leveren, en kun je je geld terug eisen.
Als het in je mail echter meer een overweging is waar je aan denkt als de zaak nu niet snel in orde komt, dan mag de verkoper nog leveren.
Kortom het is altijd zaak om kristalhelder te zijn wat je precies wilt
Re: Problemen met levering raambekleding, koop ontbinden?
CBW doet helemaal niets voor je, dat is een winkeliersvereniging.witte angora schreef: ↑01 apr 2024 18:21Is het bedrijf bij de CBW aangesloten? Dan zou je daar eens om advies/bemiddeling kunnen vragen. Sowieso sta je dan sterker dan dat je het alleen moet doen.
https://www.cbw-erkend.nl/wat-is-cbw-erkend
CBW lidmaatschap zorgt wel voor toegang tot:
https://www.uitgesprokenzaak.nl/
=opvolger geschillencommissie
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 27 mar 2024 19:20
Re: Problemen met levering raambekleding, koop ontbinden?
In de mail duidelijk vermeld dat we de koop willen ontbinden. Een week later nog een mail gestuurd met hetzelfde verhaal. Telefonisch aan medewerkster doorgegeven en bij huisbezoek van de adviseuse nog een keer.
CBW verwijst inderdaad door naar de geschillencommissie. Voor zover ik zie zijn die niet telefonisch bereikbaar, alleen per mail en dan zijn we zo weer even verder voordat je reactie hebt.
CBW verwijst inderdaad door naar de geschillencommissie. Voor zover ik zie zijn die niet telefonisch bereikbaar, alleen per mail en dan zijn we zo weer even verder voordat je reactie hebt.
-
- Berichten: 315
- Lid geworden op: 25 nov 2023 10:56
Re: Problemen met levering raambekleding, koop ontbinden?
Als je de koop hebt ontbonden heb je niks meer te maken met de geschillencommissie.Bianca1313 schreef: ↑03 apr 2024 18:50In de mail duidelijk vermeld dat we de koop willen ontbinden. Een week later nog een mail gestuurd met hetzelfde verhaal. Telefonisch aan medewerkster doorgegeven en bij huisbezoek van de adviseuse nog een keer.
CBW verwijst inderdaad door naar de geschillencommissie. Voor zover ik zie zijn die niet telefonisch bereikbaar, alleen per mail en dan zijn we zo weer even verder voordat je reactie hebt.
Er is immers geen deal meer, en dus ook geen geschil over de uitvoering.
( Je moet dus wel goed weten of je ontbindt of dat je een nette nakoming van de deal vordert, eventueel via de geschillencommissie, maar het kan niet allebei tegelijk of allebei een beetje )
De situatie moet terug gebracht worden zoals die was voor het tijdstip van de koop.
Dat betekent dat jij de producten dient terug te geven en de winkel het geld en kosten moet terugbetalen.
Dit zal niet naar ik denk niet zonder slag of stoot gaan en je zult waarschijnlijk een incassobureau moeten inschakelen. In ergste geval moet je tegenpartij dagvaarden voor de rechtbank, wat je overigens voor het grootste gedeelte heel goed zelf kun organiseren.
Re: Problemen met levering raambekleding, koop ontbinden?
Je kunt natuurlijk ook klagen over de wijze waarop een aangesloten winkelier met zijn ontbindingsverplichtingen omgaat. Of het je wat oplevert is een tweede natuurlijk.Een Wiskunde Student schreef: ↑06 apr 2024 10:45Als je de koop hebt ontbonden heb je niks meer te maken met de geschillencommissie.Bianca1313 schreef: ↑03 apr 2024 18:50In de mail duidelijk vermeld dat we de koop willen ontbinden. Een week later nog een mail gestuurd met hetzelfde verhaal. Telefonisch aan medewerkster doorgegeven en bij huisbezoek van de adviseuse nog een keer.
CBW verwijst inderdaad door naar de geschillencommissie. Voor zover ik zie zijn die niet telefonisch bereikbaar, alleen per mail en dan zijn we zo weer even verder voordat je reactie hebt.
Er is immers geen deal meer, en dus ook geen geschil over de uitvoering.
Re: Problemen met levering raambekleding, koop ontbinden?
Zolang de winkelier geen geld terug geeft, en vast houdt aan de overeenkomst , kun je gewoon naar geschillencommissie. Waar dan bepaalt kan worden of ontbinden op terechte grond is gebeurd
-
- Berichten: 315
- Lid geworden op: 25 nov 2023 10:56
Re: Problemen met levering raambekleding, koop ontbinden?
Check, Ik wist niet dat je ook ontbinding van de koop bij de geschillen-commissie kan laten bevestigen
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 27 mar 2024 19:20
Re: Problemen met levering raambekleding, koop ontbinden?
Iedereen bedankt voor de reacties.
We hebben het hele verhaal ook voorgelegd aan het hoofdkantoor, in de hoop dat zij wat kunnen betekenen. In ieder geval zijn ze dan wel op de hoogte van wat er in hun vestiging gebeurt.
We wachten het maar weer af.
We hebben het hele verhaal ook voorgelegd aan het hoofdkantoor, in de hoop dat zij wat kunnen betekenen. In ieder geval zijn ze dan wel op de hoogte van wat er in hun vestiging gebeurt.
We wachten het maar weer af.