PostNL misbruikt haar positie
Re: PostNL misbruikt haar positie
“Welke persoonsgegevens verwerken we?
Afhalen pakket of poststuk
Bij het afhalen van een pakket of poststuk kan u gevraagd worden om de volgende gegevens te verstrekken:
Naam
Adres
Woonplaats
Postcode
Documentnummer van het pakket
Camerabeelden (bij pakketautomaten)
Er kan u tevens gevraagd worden om uw ID bewijs. De barcode of QR code wordt dan gescand door de baliemedewerker. We leggen de volgende gegevens bij scan dan wel handmatig vast :
Type ID bewijs
Documentnummer ID bewijs (geen BSN)
Deze gegevens worden door ons verwerkt uit oogpunt van fraudepreventie en als bewijs voor uitvoering van de dienst. Er wordt geen integrale kopie van uw ID bewijs gemaakt.”
Als u hier bezwaar tegen hebt, kunt u er zelf voor zorgen geen gebruik meer te maken van de diensten van PostNL. U kunt ook rechtstreeks in een winkel kopen bijvoorbeeld.
Ik ken mensen die DigiD niet vertrouwen en dit daarom niet aanvragen, of mensen die alleen met een anonieme OV-chipkaart willen reizen of mensen die nog met overschrijvingskaarten van de bank werken omdat zij internetbankieren wantrouwen. Allemaal hun eigen keuze en op dit moment kunnen ze het nog vermijden. Dat kunt u dus ook. Hoef je je er ook niet druk om te maken.
Afhalen pakket of poststuk
Bij het afhalen van een pakket of poststuk kan u gevraagd worden om de volgende gegevens te verstrekken:
Naam
Adres
Woonplaats
Postcode
Documentnummer van het pakket
Camerabeelden (bij pakketautomaten)
Er kan u tevens gevraagd worden om uw ID bewijs. De barcode of QR code wordt dan gescand door de baliemedewerker. We leggen de volgende gegevens bij scan dan wel handmatig vast :
Type ID bewijs
Documentnummer ID bewijs (geen BSN)
Deze gegevens worden door ons verwerkt uit oogpunt van fraudepreventie en als bewijs voor uitvoering van de dienst. Er wordt geen integrale kopie van uw ID bewijs gemaakt.”
Als u hier bezwaar tegen hebt, kunt u er zelf voor zorgen geen gebruik meer te maken van de diensten van PostNL. U kunt ook rechtstreeks in een winkel kopen bijvoorbeeld.
Ik ken mensen die DigiD niet vertrouwen en dit daarom niet aanvragen, of mensen die alleen met een anonieme OV-chipkaart willen reizen of mensen die nog met overschrijvingskaarten van de bank werken omdat zij internetbankieren wantrouwen. Allemaal hun eigen keuze en op dit moment kunnen ze het nog vermijden. Dat kunt u dus ook. Hoef je je er ook niet druk om te maken.
-
- Berichten: 1428
- Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28
Re: PostNL misbruikt haar positie
Nou, dan heb je toch geen pakketje. Klaar. Als jij zo moeilijk wil doen over zoiets simpels, wens ik je veel succes in je leven.Ik_weet_niet_alles schreef: ↑04 mei 2024 13:39Ik heb PostNL niet ingeschakeld en ben geen klant van PostNL. Ik heb dus niets te maken met de voorwaarden van PostNL. Het is dan aan de webwinkel om deze informatie te verstrekken bij het aangaan van de overeenkomst.Moneyman schreef: ↑04 mei 2024 13:20Ik blijf dit een wonderlijke gedachte vinden. Zware termen als misbruik, een klacht bij de ACM... Heb je uberhaupt al eens aan PostNL zélf gevraagd waarom ze dat doen? Ze zijn daar namelijk heel transparant over in hun privacy-reglement.Ik_weet_niet_alles schreef: ↑04 mei 2024 12:55Ik vind dat PostNL hier misbruikt maakt van de hun positie als ophaalpunt. Een positie die zij hebben gekregen door een webwinkel.
Ik ga deze kwestie in ieder geval aanmelden bij de ACM.
Ik ben wel benieuwd waar dat veronderstelde misbruik dan in zit.Welke persoonsgegevens verwerken we?
Hieronder ziet u welke persoonsgegevens we verwerken:
Afhalen pakket of poststuk
Bij het afhalen van een pakket of poststuk kan u gevraagd worden om de volgende gegevens te verstrekken:
Er kan u tevens gevraagd worden om uw ID bewijs. De barcode of QR code wordt dan gescand door de baliemedewerker. We leggen de volgende gegevens bij scan dan wel handmatig vast :
- Naam
Adres
Woonplaats
Postcode
Documentnummer van het pakket
Camerabeelden (bij pakketautomaten)
Type ID bewijs
Documentnummer ID bewijs (geen BSN)
Deze gegevens worden door ons verwerkt uit oogpunt van fraudepreventie en als bewijs voor uitvoering van de dienst. Er wordt geen integrale kopie van uw ID bewijs gemaakt.
Vooralsnog voelt dit voor mij vooral als het zoeken van problemen en als een totaal kansloze klacht. Zonde van de tijd van de ACM.
Met de webwinkel is overeengekomen om de bestelling te plaatsen in de pakketautomaat en niet voor het afhalen aan de balie.
Als ik een bestelling laat bezorgen bezorgen bij bijv. AH moet ik mij wel legitimeren maar worden er geen gegevens overgenomen of gescand.
PostNL voegt bij het afhalen van de bestelling mijn gegevens samen. Dat wil zeggen, naam, adresgegevens, ID nummer en ID bewijs. Dat is misbruik maken van hun functie als afhaalpunt. Deze gegevens worden bewaard zonder mijn toestemming. U kunt er dan wel van overtuigd zijn dat deze gegevens bij PostNL veilig zijn, ik ben dat niet.
Of een klacht wel of niet bij de ACM thuishoort is ter beoordeling aan de ACM en niet aan u.
Man, man, man...
gewicht
vindt dit leuk
Re: PostNL misbruikt haar positie
Misschien bij de soevereinen aanmelden?
Vriendje hier uit Schinveld helpt je wel.
Die weet wel heel veel.
Vriendje hier uit Schinveld helpt je wel.
Die weet wel heel veel.
Erthanax
vindt dit leuk
Re: PostNL misbruikt haar positie
- Dat pakketje is al afgehaald
- Hoe kan dat nou? Ik ben er nu pas.
- Wij controleren altijd het identiteitsbewijs.
- O ja? Maar ik kom nu toch voor het eerst!
- Dat weet ik niet. Maar wij controleren altijd het identiteitsbewijs.
- Wat is dat voor onzin? Je hebt het aan iemand anders meegegeven!
- Nee, want wij controleren altijd het identiteitsbewijs!
- Hou toch op! Kun je dat bewijzen?
- Wij controleren altijd het identiteitsbewijs. Maar we mogen daar niks van noteren. U hebt zelf uw pakketje toch echt eerder opgehaald, want we controleren altijd het identiteitsbewijs.
- Hoe kan dat nou? Ik ben er nu pas.
- Wij controleren altijd het identiteitsbewijs.
- O ja? Maar ik kom nu toch voor het eerst!
- Dat weet ik niet. Maar wij controleren altijd het identiteitsbewijs.
- Wat is dat voor onzin? Je hebt het aan iemand anders meegegeven!
- Nee, want wij controleren altijd het identiteitsbewijs!
- Hou toch op! Kun je dat bewijzen?
- Wij controleren altijd het identiteitsbewijs. Maar we mogen daar niks van noteren. U hebt zelf uw pakketje toch echt eerder opgehaald, want we controleren altijd het identiteitsbewijs.
Thijs124
vindt dit leuk
Re: PostNL misbruikt haar positie
Heb zelf jaren geleden bij een zaak gewerkt waar ook pakketten werden opgehaald (bestellingen). We waren verplicht om het nummer van het legitimatiebewijs in te vullen. Dus NIET het BSN nummer. Snap niet wat u daar voor bezwaar tegen hebt. U vindt het misbruik maken door Post.nl, maar als iemand anders komt die uw naam noemt en zomaar het pakket meekrijgt en dus misbruik (!) maakt van uw naam vindt u dat normaal? Wees blij dat ze zorgvuldig met uw eigendom (het pakket) omgaan en het niet aan Jan en alleman meegeven. Het lijkt soms wel een trend om te klagen om het klagen.
DeZevendeHenk
en Nevyn
vinden dit leuk
Re: PostNL misbruikt haar positie
Bij DHL afgifte punt heeft TS hetzelfde probleem.
Oplossing niet meer online bestellen maar naar een stenen winkel gaan waar je ook cash kan betalen anders wordt de transactie ook weer geregistreerd en wel op de fiets of oude auto waar geen tracking systeem inzit ook smartphone thuis laten. Zo'n kluis heeft beperkte afmetingen en capaciteit als ie vol is kunnen ze 2 dingen doen afgeven aan de balie of er naast zetten wat heeft u liever.
Oplossing niet meer online bestellen maar naar een stenen winkel gaan waar je ook cash kan betalen anders wordt de transactie ook weer geregistreerd en wel op de fiets of oude auto waar geen tracking systeem inzit ook smartphone thuis laten. Zo'n kluis heeft beperkte afmetingen en capaciteit als ie vol is kunnen ze 2 dingen doen afgeven aan de balie of er naast zetten wat heeft u liever.
Re: PostNL misbruikt haar positie
Terugsturen heeft hij waarschijnlijk liever.
Re: PostNL misbruikt haar positie
Veelzeggend dat je dit soort flauwe oneliners nodig hebt.Ik_weet_niet_alles schreef: ↑05 mei 2024 08:13Als ik jullie reacties lees dan is begrijpend lezen toch niet voor iedereen weggelegd.
Niemand (!) is het hier met je eens. Dus wie begrijpt het hier nu niet...?
Re: PostNL misbruikt haar positie
Het is niet PostNL die de voorwaarde bedenkt om een handtekening te eisen. Dat is toch echt de verzender, die het op die manier verstuurt.
Re: PostNL misbruikt haar positie
Je blijft maar elke keer over die handtekening miepen, maar het gaat hier toch helemaal niet over een vereiste handtekening...
Re: PostNL misbruikt haar positie
Oh, dan zal ik vast verkeerd hebben gelezen.Ik_weet_niet_alles schreef: ↑05 mei 2024 08:13Met de webwinkel is trouwens niet afgesproken dat ik voor het pakket een handtekening moet zetten. Afgesproken was bezorging in de automaat. Die handtekening maakt PostNL er zelf van. Met het zetten van de handtekening heb ik, zoals eerder aangegeven, trouwens geen probleem.
-
- Berichten: 32780
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: PostNL misbruikt haar positie
Daarom heb ik dus mijn weekend flex abonnement. Kan ik pakjes door het hele land bezorgen. Levert me 0,30 per pakje op.ZeerPrivé schreef: ↑05 mei 2024 15:37Sorry hoor, maar het is voor iedereen toch volkomen duidelijk dat we allemaal pakketbezorgers zijn?Moneyman schreef: ↑05 mei 2024 14:01Veelzeggend dat je dit soort flauwe oneliners nodig hebt.Ik_weet_niet_alles schreef: ↑05 mei 2024 08:13Als ik jullie reacties lees dan is begrijpend lezen toch niet voor iedereen weggelegd.
Niemand (!) is het hier met je eens. Dus wie begrijpt het hier nu niet...?![]()
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Re: PostNL misbruikt haar positie
Ben je dan Ritzen Koeriers 2.0, of dan toch liever Koolmees Koeriers?
-
- Berichten: 32780
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: PostNL misbruikt haar positie
Vliegende kitten Koeriers.
Re: PostNL misbruikt haar positie
Dat is dierenmishandeling bij kittens.
-
- Berichten: 32780
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: PostNL misbruikt haar positie
Jammer maar met deze instelling zult U nooit tot een oplossing komen helaas. Er is in dit topic al geschreven waarom dit gedaan wordt (en dat had U zelf ook kunnen opzoeken) maar dat alles wilt U niet.Ik_weet_niet_alles schreef: ↑04 mei 2024 13:39Ik heb PostNL niet ingeschakeld en ben geen klant van PostNL. Ik heb dus niets te maken met de voorwaarden van PostNL. Het is dan aan de webwinkel om deze informatie te verstrekken bij het aangaan van de overeenkomst.
U wil gewoon gelijk krijgen hier maar ook dat zal U niet lukken denk ik.
-
- Berichten: 1047
- Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49
Re: PostNL misbruikt haar positie
Ik heb deze kwestie met de webwinkel kunnen oplossen.
Voor de volgende keer zal ik jullie advies ter harte nemen. Zo min mogelijk zaken doen met winkels die bezorgen via PostNL en anders gewoon lekker makkelijk laten bezorgen aan huis. Van de afhaalpunt van PostNL ga ik geen gebruik meer maken.
Voor de volgende keer zal ik jullie advies ter harte nemen. Zo min mogelijk zaken doen met winkels die bezorgen via PostNL en anders gewoon lekker makkelijk laten bezorgen aan huis. Van de afhaalpunt van PostNL ga ik geen gebruik meer maken.
Moneyman
vindt dit leuk
Re: PostNL misbruikt haar positie
Ik zou me dan, als ik u was, niet alleen beperken tot PostNL. Bij andere koeriersdiensten wordt ook om een legitimatiebewijs gevraagd als je een pakket komt ophalen.Ik_weet_niet_alles schreef: ↑06 mei 2024 13:39Ik heb deze kwestie met de webwinkel kunnen oplossen.
Voor de volgende keer zal ik jullie advies ter harte nemen. Zo min mogelijk zaken doen met winkels die bezorgen via PostNL en anders gewoon lekker makkelijk laten bezorgen aan huis. Van de afhaalpunt van PostNL ga ik geen gebruik meer maken.