VvE gasverbruik

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
truuy
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 okt 2021 16:54

VvE gasverbruik

Ongelezen bericht door truuy »

Goedenavond,

Ik woon in een koopappartement met in het totaal drie appartementen. We hebben allemaal een eigen cv ketel, maar één gasmeter voor het gebouw. Via de VvE wordt maandelijks o.a. de energierekening betaald en ieder appartement betaalt een deel dat in de splitsingsakte staat beschreven. De nieuwste bewoner heeft hier problemen mee omdat hij naar eigen zeggen veel zuiniger is dan de rest. Er blijken twee tussenmeters te zijn geplaatst (heel lang geleden, onbekend door wie en wanneer dit is geweest). De nieuwe bewoner zegt dat het totale verbruik minus de twee tussenmeters zijn verbruik is. Op zich logisch, maar uit zijn metingen blijken de andere appartementen tenminste 20x meer te gebruiken dan hij. Dit roept vragen op. Toen ik een maand op vakantie was, was volgens zijn berekening mijn verbruik het hoogste van de drie appartementen en 2x zo hoog als een van de andere appartementen. Inmiddels probeert de nieuwe bewoner via de kantonrechter zijn gelijk te halen.
Mijn vragen:
Hoe komen we erachter of de tussenmeters betrouwbaar zijn en of daadwerkelijk het verbruik per appartement af te lezen is?
Valt een gezamenlijke gasmeter onder gemeenschappelijke kosten of zijn we te verplichten (door de rechter) om tussenmeters als werkelijk verbruik door te rekenen?

Ivo.w
Berichten: 1782
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07
Beste antwoord
Gekozen door truuy

Re: VvE gasverbruik

door Ivo.w » 06 jun 2024 12:56

truuy schreef:
05 jun 2024 22:36
Hij woont inderdaad in het middelste appartement...
Wat bedoel je met 'achterlijk laag'? Hij verbruikt om jaarbasis (volgens zijn gegevens) nog geen 40 m3, wij dus 20x meer. Ik heb geen idee wat normaal zou zijn voor een héél zuinig iemand.
[/quote]

40m3 is wel heel extreem laag.

De eerste stap nu om tot een oplossing te komen, is gezamenlijk uitzoeken welke apparatuur nu daadwerkelijk op welke gasmeter zit aangesloten.
Ik ga er vanuit dat bij elke tussenmeter ook een afsluiter (kraan) te vinden is.

Draai eerst de afsluiter van één tussenmeter dicht. Controleer vervolgens in alle drie de appartementen of het gasfornuis nog werkt, of er nog warm water uit de kranen in keuken en badkamer komt en of de verwarming nog heet wordt wanneer je de kamerthermostaat op 30 graden zet en de radiatoren open draait.
Alles wat niet werkt, zit achter die eerste tussenmeter. Noteer welke dit zijn.

Zet na het testen van ieder apparaat alles direct weer uit! Laat geen gas knoppen van het fornuis open staan!!!

Zet vervolgens de afsluiter van die eerste tussenmeter weer open en draai de afsluiter van de tweede tussenmeter dicht. Ga opnieuw alle apparaten die op gas werken testen. Alle apparaten die nu niet werken zitten achter die tweede tussenmeter.
Noteer ook weer welke appartementen dit zijn.

Draai nu beide tussenmeters dicht en test nogmaals alle apparatuur.
Alle apparaten die nu nog werken, zitten niet achter een tussenmeter.

Als per tussenmeter daadwerkelijk de apparatuur per appartement is aangesloten, heeft uw medebewoner een sterk punt. Als er voor elk appartement eigen tussenmeters zijn, dan is betalen naar gebruik in principe de juiste methode.
De gebruikskosten voor gas zijn dan namelijk geen gezamenlijke kosten, maar kosten die de individuele bewoners maken en die door de VVE kunnen worden doorberekend.

Maar het verbruik van die ene bewoner is zo onwaarschijnlijk laag, dat het best kan zijn dat er twee cv-ketels achter één gasmeter zijn aangesloten. En dat de tussenmeters dus niet het verbruik per appartement meten.
alfatrion
Berichten: 21956
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: VvE gasverbruik

Ongelezen bericht door alfatrion »

Wat onder gemeenschappelijke kosten valt hangt af van wat er in het splitsingsreglement staat.

witte angora
Berichten: 31188
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: VvE gasverbruik

Ongelezen bericht door witte angora »

Misschien een gekke vraag, maar zit die bewoner op de bovenste of middelste verdieping? Dan zou het zomaar kunnen dat hij heel wat warmte van de benedenburen krijgt.

Mijn verbruik is dit jaar ook achterlijk laag, en ik weet precies hoe het komt. Links en rechts stoken de buren op 30 graden of zo, de warmte komt gewoon door de muren heen. Als er bij jullie ook zoiets aan de hand is, sja...

Overigens zou je ook het verbruik van het gebouw van de afgelopen jaren kunnen vergelijken met het huidige verbruik, en dat omzetten naar graaddagen. Dan kun je zien of meneer inderdaad zuiniger is geweest (dat moet dan uit het verbruik blijken), of dat er toch iets anders aan de hand is.

truuy
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 okt 2021 16:54

Re: VvE gasverbruik

Ongelezen bericht door truuy »

Daar staat in dat 'gemeenschappelijke kosten' volgens een verdeelsleutel worden berekend. Dat is precies het twistpunt; we worden niet apart aangeslagen (één gasmeter), dus gemeenschappelijke kosten. Echter wèl twee tussenmeters, dus werkelijk verbruik is wellicht wel te achterhalen, mits de meters betrouwbaar zijn.

Thijs124
Berichten: 908
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: VvE gasverbruik

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Met het kantongerecht een rechtszaak tegen de VvE waarvan hij zelf een derde deel van uitmaakt?

truuy
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 okt 2021 16:54

Re: VvE gasverbruik

Ongelezen bericht door truuy »

witte angora schreef:
05 jun 2024 22:25
Misschien een gekke vraag, maar zit die bewoner op de bovenste of middelste verdieping? Dan zou het zomaar kunnen dat hij heel wat warmte van de benedenburen krijgt.

Mijn verbruik is dit jaar ook achterlijk laag, en ik weet precies hoe het komt. Links en rechts stoken de buren op 30 graden of zo, de warmte komt gewoon door de muren heen. Als er bij jullie ook zoiets aan de hand is, sja...

Overigens zou je ook het verbruik van het gebouw van de afgelopen jaren kunnen vergelijken met het huidige verbruik, en dat omzetten naar graaddagen. Dan kun je zien of meneer inderdaad zuiniger is geweest (dat moet dan uit het verbruik blijken), of dat er toch iets anders aan de hand is.
Hij woont inderdaad in het middelste appartement...
Wat bedoel je met 'achterlijk laag'? Hij verbruikt om jaarbasis (volgens zijn gegevens) nog geen 40 m3, wij dus 20x meer. Ik heb geen idee wat normaal zou zijn voor een héél zuinig iemand.

truuy
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 okt 2021 16:54

Re: VvE gasverbruik

Ongelezen bericht door truuy »

Thijs124 schreef:
05 jun 2024 22:31
Met het kantongerecht een rechtszaak tegen de VvE waarvan hij zelf een derde deel van uitmaakt?
Ja :shock:

witte angora
Berichten: 31188
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: VvE gasverbruik

Ongelezen bericht door witte angora »

Die 40 m3 kan dan niet kloppen, dan heeft hij geen verwarmingskosten.

Mijn verbruik gaat op ca 175 m3 uitkomen, daarvan is ca 70-75 voor warm water en koken. Warm douchen doe ik niet eens iedere dag, en toch kom ik niet onder de 6 m3 per maand uit, in de zomer. Voorheen, voordat de nieuwe buurvrouw kwam, was mijn totale verbruik 2 x zo hoog. De buurvrouw beneden heeft ook exact dat verbruik, ca 350 m3.

Een normaal verbruik is voor een appartement toch wel minimaal zo'n 700-800 m3. Dat komt inderdaad aardig overeen met dat van jullie. Ik denk dus dat je er rekening mee moet houden dat hij jullie warmte op een of andere manier afsnoept. Is niet erg, als hij er ook voor betaalt. Maar dat moet hij maar even aan de rechter uitleggen, hoe hij aan die 40 m3 per jaar komt.

alfatrion
Berichten: 21956
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: VvE gasverbruik

Ongelezen bericht door alfatrion »

truuy schreef:
05 jun 2024 22:30
Daar staat in dat 'gemeenschappelijke kosten' volgens een verdeelsleutel worden berekend.
Ik verwacht dat er staat dat de gemeenschappelijke kosten verdeeld worden volgens de verdeelsleutel.

In het modelreglement 2006 staat bijvoorbeeld dit:
Artikel 9 lid 1 aanhef en onder h Modelreglement 2006
Tot de schulden en kosten van de gezamenlijke eigenaars als bedoeld in artikel 5:112 eerste lid onder a van het Burgerlijk Wetboek worden gerekend de verwarmingskosten in geval het een gemeenschappelijke installatie betreft, waaron­der begrepen de kosten van de warmwaterinstal­laties, de brandstofkosten, de elektriciteitskosten, de op de des­betref­fende kosten betrekking hebbende administra­tie, als­mede, voor zover van toepassing, de kosten van registratie en de bereke­ning van het warmtever­bruik, alles voor zover de eigenaars daarvoor niet afzonderlijk worden aangeslagen.
In jouw geval worden eigenaars niet afzonderlijk aangeslagen. Maar in het reglement van jouw VvE kan iets anders staan.
Thijs124 schreef:
05 jun 2024 22:31
Met het kantongerecht een rechtszaak tegen de VvE waarvan hij zelf een derde deel van uitmaakt?
Dat is normaal. Je kan bijvoorbeeld bij de rechter een vervangende machtiging verkrijgen.
https://www.flinckadvocaten.nl/vervange ... tsingsakte

Lapsang
Berichten: 132
Lid geworden op: 29 jul 2011 08:26

Re: VvE gasverbruik

Ongelezen bericht door Lapsang »

Hier een extreem zuinige gas gebruiker. Van april 2023 tot april 2024: 93 kubieke meter. Minder gebruiken zou alleen kunnen als je de helft van de tijd niet thuis bent. Ik ben vrijwel altijd thuis.

Lady1234
Berichten: 27337
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: VvE gasverbruik

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar dan met twee jassen aan en met koud water douchen.

ZeerPrivé
Berichten: 5760
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: VvE gasverbruik

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
05 jun 2024 23:19
Maar dan met twee jassen aan en met koud water douchen.
Ik heb 0,0 gasverbruik. En toch krijg ik het voor elkaar om niet in de kou te hoeven zitten en dagelijks onder een heerlijk warme douche te stappen. Doe mij dat maar eens na. :mrgreen:

jonis
Berichten: 2783
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: VvE gasverbruik

Ongelezen bericht door jonis »

witte angora schreef:
05 jun 2024 22:42
Die 40 m3 kan dan niet kloppen, dan heeft hij geen verwarmingskosten.

Maar dat moet hij maar even aan de rechter uitleggen, hoe hij aan die 40 m3 per jaar komt.
Geen cv aan.
Douchen bij de sportschool of het werk.
Alleen warm water voor de afwas om de dag.

Nevyn
Berichten: 1324
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: VvE gasverbruik

Ongelezen bericht door Nevyn »

Al contact gehad met de netwerkbeheerder om de meters te controleren en te kijken hoe ze precies zijn aangesloten?

witte angora
Berichten: 31188
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: VvE gasverbruik

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch is dit wel een stuk gecompliceerder. We hebben te maken met een VvE en een splitsingsacte. Wat de betreffende buurman blijkbaar wil is de splitsingsacte zodanig wijzigen dat hij minder bij hoeft te dragen aan de gezamenlijke gasrekening. De vraag is of dat gaat lukken, en zo ja, of dan ieder jaar die splitsingsacte opnieuw gewijzigd moet worden. Of wat er gaat gebeuren als een nieuwe buurman/vrouw/het weer een heel ander verbruik laat zien.

16again
Berichten: 16207
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: VvE gasverbruik

Ongelezen bericht door 16again »

truuy schreef:
05 jun 2024 22:02
Er blijken twee tussenmeters te zijn geplaatst (heel lang geleden, onbekend door wie en wanneer dit is geweest). De nieuwe bewoner zegt dat het totale verbruik minus de twee tussenmeters zijn verbruik is.
Waar zitten die tussenmeters dan tussen?
In berekening van die bewoner worden fors grotere meetwaarden van elkaar afgetrokken om zijn eigen verbruik vast te stellen.
Dat is een onnauwkeurige methode! Afwijkingen van meters werken sterk door in uitkomst.
Bereken bijvoorbeeld eens met 1% extra op hoofdmeter, en 1% minder op de tussenmeter

witte angora
Berichten: 31188
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: VvE gasverbruik

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar als die bewoner op de tussenverdieping zit, en er zijn twee tussenmeters, dan geeft een van die tussenmeters toch zijn verbruik aan? Het kan dan toch niet zo zijn dat zijn verbruik wordt berekend door er van uit te gaan dat die tussenmeters voor de onderste en bovenste appartementen zijn?

Dik kans dat die 40 m3 dan voor de bovenverdieping is. De vraag is natuurlijk ook wat die tussenmeters exact meten.

Lapsang
Berichten: 132
Lid geworden op: 29 jul 2011 08:26

Re: VvE gasverbruik

Ongelezen bericht door Lapsang »

Lady1234 schreef:
05 jun 2024 23:19
Maar dan met twee jassen aan en met koud water douchen.
Er wordt hier een normaal leven geleid. Sorry!

Maar misschien was uw opmerking grappig bedoeld.

150747
Berichten: 241
Lid geworden op: 31 jan 2020 10:10

Re: VvE gasverbruik

Ongelezen bericht door 150747 »

witte angora schreef:
05 jun 2024 22:42
Die 40 m3 kan dan niet kloppen, dan heeft hij geen verwarmingskosten.

Mijn verbruik gaat op ca 175 m3 uitkomen, daarvan is ca 70-75 voor warm water en koken. Warm douchen doe ik niet eens iedere dag, en toch kom ik niet onder de 6 m3 per maand uit, in de zomer. Voorheen, voordat de nieuwe buurvrouw kwam, was mijn totale verbruik 2 x zo hoog. De buurvrouw beneden heeft ook exact dat verbruik, ca 350 m3.

Een normaal verbruik is voor een appartement toch wel minimaal zo'n 700-800 m3. Dat komt inderdaad aardig overeen met dat van jullie. Ik denk dus dat je er rekening mee moet houden dat hij jullie warmte op een of andere manier afsnoept. Is niet erg, als hij er ook voor betaalt. Maar dat moet hij maar even aan de rechter uitleggen, hoe hij aan die 40 m3 per jaar komt.
Ons verbruik, twee personen, ligt jaarlijks op een 100 cuub.
Dit is alleen douchen en keuken warm water.
Stoken middels een warmtepomp dus daar geen gasverbruik.
40 cuub is dus 1 maal douchen per week anders redt je het niet op jaarbasis.
Zal hij wel een geurtje bij hebben. :wink:

witte angora
Berichten: 31188
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: VvE gasverbruik

Ongelezen bericht door witte angora »

Of hij is nooit thuis, dat kan ook. Zit hij samen met zijn vriendin/vriend in een sociale huurwoning mét huurtoeslag, maar staat hij hier ingeschreven.

Interessante casus.

Maar voor dit soort situaties kun je natuurlijk de splitsingsacte niet aanpassen, dan blijf je aan de gang.

Plaats reactie