Dit is volgens mij spot-on. Een kopie ID of überhaupt iets noteren aan persoonsgegevens is niet nodig als bewijslast: dat kan op een veel minder ingrijpende manier zoals een afhaalbewijs. En dat is de verplichting die de verwerker heeft: op een zo min mogelijk ingrijpende manier op de privacy van betrokkenen handelen. Subsidiariteit en proportionaliteit, wat volgt uit artikel 5 van de AVG.angel1978 schreef: ↑15 mei 2024 09:17Zo lang verzender en vervoerder hierover geen verdere afspraken hebben gemaakt ( ontvangst met handtekening, alleen aan geadresseerde, ... ) is er ook geen bewijslast en is het hele verhaal kul. En dan nog is het iets tussen verzender en vervoerder. Het doet er dus niet toe wie het pakket ophaalt en dit zou prima kunnen via een ontvangstbewijs dat de ontvanger toont bij het pakketpunt om daarmee aan te tonen dat deze de bedoelde ontvanger is. Stel dat er op een of andere manier toch nog een soort van bewijs moet zijn is het noteren van het id-nummer (kaartnummer) een mogelijkheid, maar eigenlijk ook al teveel van het goede. De rest is allemaal overbodige ruis.
PostNL misbruikt haar positie
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 25 jun 2021 20:00
Re: PostNL misbruikt haar positie
Re: PostNL misbruikt haar positie
Ik begrijp deels je frustratie. Verwacht vooral niets van toezichthouders. Een klacht van Radar is veel effectiever!
Postbezorging gaat steeds vaker mis, zichtbaar als je in je PostNL app ziet wat onderweg zou moeten zijn.
Pakjesbezorging in de brievenbus wordt steeds vaker een werkdag of meerdere werkdagen later uitgevoerd dan aangekondigd (en alleen op di-za).
Met de pakket BEZORGER van PostNL heb ik redelijk goede ervaringen.
Klagen bij PostNL over bezorging is zinloos. Navraag via hun chat wordt met standaard antwoorden afgedaan.
Na aandringen kan Je klacht in behandeling worden genomen (zegt men) maar feedback is onmogelijk.
En ja, bij het PostNL afhaalpunt wordt mijn ID volledig gescand. Welke data er wel of niet worden opgeslagen kan ik niet zien.
Postbezorging gaat steeds vaker mis, zichtbaar als je in je PostNL app ziet wat onderweg zou moeten zijn.
Pakjesbezorging in de brievenbus wordt steeds vaker een werkdag of meerdere werkdagen later uitgevoerd dan aangekondigd (en alleen op di-za).
Met de pakket BEZORGER van PostNL heb ik redelijk goede ervaringen.
Klagen bij PostNL over bezorging is zinloos. Navraag via hun chat wordt met standaard antwoorden afgedaan.
Na aandringen kan Je klacht in behandeling worden genomen (zegt men) maar feedback is onmogelijk.
En ja, bij het PostNL afhaalpunt wordt mijn ID volledig gescand. Welke data er wel of niet worden opgeslagen kan ik niet zien.
Re: PostNL misbruikt haar positie
Toch gek dat er blijkbaar zo verschillend mee wordt omgegaan. Bij het pakketpunt waar ik vaak kom is het noemen van de combinatie van achternaam + huisnummer vrijwel altijd voldoende om mijn pakket mee te krijgen. Kan me maar één keer herinneren dat ik mijn ID heb moeten tonen (of er toen iets gescand of overgenomen is, weet ik niet meer).
-
- Berichten: 1022
- Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49
Re: PostNL misbruikt haar positie
Inmiddels heb ik met 2 bedrijven precies hetzelfde probleem. Bestellingen van beiden bedrijven zouden, conform afspraak, worden afgeleverd in een pakketautomaat. Helaas is bij beiden geen ander pakketdienst mogelijk. In beide gevallen is de bestelling niet afgeleverd in de pakketautomaat maar bij een afhaalpunt van PostNL.
Voor beide bedrijven heb ik van PostNL een mail gekregen dat een handtekening nodig is en een controle van mijn ID bewijs. Het betreffende afhaalpunt wilt met alle geweld mijn ID nummer overnemen, anders krijg ik het pakket niet mee.
Met beide bedrijven heb ik contact opgenomen en het blijkt dat zij beiden PostNL nooit de opdracht hebben gegeven om te vragen om een handtekening of controle van mijn ID bewijs. Het blijkt dat PostNL deze voorwaarden zelf toepast op pakketten die niet kunnen worden afgeleverd in een pakketautomaat en daardoor naar een afhaalpunt gaan.
PostNL misbruikt dus inderdaad haar positie.
Beiden bedrijven gaan contact opnemen met PostNL met betrekking tot de gang van zaken. Wel gaan de pakketten retour webwinkel omdat ik weiger deze op te halen als PostNL met alle geweld mijn ID nummer wilt hebben. Jammer maar door de handelswijze van PostNL lopen deze bedrijven omzet mis. Zij zijn ook de enige die het beleid van PostNL kunnen wijzigen.
Voor beide bedrijven heb ik van PostNL een mail gekregen dat een handtekening nodig is en een controle van mijn ID bewijs. Het betreffende afhaalpunt wilt met alle geweld mijn ID nummer overnemen, anders krijg ik het pakket niet mee.
Met beide bedrijven heb ik contact opgenomen en het blijkt dat zij beiden PostNL nooit de opdracht hebben gegeven om te vragen om een handtekening of controle van mijn ID bewijs. Het blijkt dat PostNL deze voorwaarden zelf toepast op pakketten die niet kunnen worden afgeleverd in een pakketautomaat en daardoor naar een afhaalpunt gaan.
PostNL misbruikt dus inderdaad haar positie.
Beiden bedrijven gaan contact opnemen met PostNL met betrekking tot de gang van zaken. Wel gaan de pakketten retour webwinkel omdat ik weiger deze op te halen als PostNL met alle geweld mijn ID nummer wilt hebben. Jammer maar door de handelswijze van PostNL lopen deze bedrijven omzet mis. Zij zijn ook de enige die het beleid van PostNL kunnen wijzigen.
-
- Berichten: 1022
- Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49
Re: PostNL misbruikt haar positie
Ter aanvulling voor degene die beweren dat de pakketautomaat misschien vol was.
IK kreeg eerst een mail met deze inhoud:
We brengen je pakket op .......dag ....juni naar onderstaand PostNL-punt. We geven je een seintje als het pakket voor je klaarligt, Daarop volgt het adres van de pakketautomaat. Voor dit pakket moet je een handtekening zetten. Voor dit pakket moet je een identiteitsbewijs laten zien. Daarna de afzender en barcode.
Een handtekening zetten bij een pakketautomaat kan ik mij nog voorstellen maar het identiteitsbewijs laten zijn lijkt mij niet mogelijk tenzij deze door PostNL wordt gescand en dat mag wettelijk niet.
Daaruit blijkt naar mijn mening dat PostNL nooit de intentie heeft gehad om de bestelling af te leveren in de pakketautomaat.
Vervolgens wordt het pakket afgeleverd en krijg ik als mail:
Je kunt je pakket ophalen bij het PostNL-punt. We bewaren het voor je tot en met ........dag ... juni. Bericht van de webwinkel: Goedendag, Heeft u vragen of opmerkingen over uw bestelling? Via www...............nl/help vindt u antwoord op veel gestelde vragen. Ook staan hier de contactgegevens van onze klantenservice. Neem gerust contact met ons op!
Daarna het bezorgadres, het afhaalpunt. Ook daarbij weer: Voor dit pakket moet je een handtekening zetten. Voor dit pakket moet je een identiteitsbewijs laten zien. PostNL kan je pakket helaas niet in de gekozen pakketautomaat bezorgen. Daarna weer de afzender en barcode.
IK kreeg eerst een mail met deze inhoud:
We brengen je pakket op .......dag ....juni naar onderstaand PostNL-punt. We geven je een seintje als het pakket voor je klaarligt, Daarop volgt het adres van de pakketautomaat. Voor dit pakket moet je een handtekening zetten. Voor dit pakket moet je een identiteitsbewijs laten zien. Daarna de afzender en barcode.
Een handtekening zetten bij een pakketautomaat kan ik mij nog voorstellen maar het identiteitsbewijs laten zijn lijkt mij niet mogelijk tenzij deze door PostNL wordt gescand en dat mag wettelijk niet.
Daaruit blijkt naar mijn mening dat PostNL nooit de intentie heeft gehad om de bestelling af te leveren in de pakketautomaat.
Vervolgens wordt het pakket afgeleverd en krijg ik als mail:
Je kunt je pakket ophalen bij het PostNL-punt. We bewaren het voor je tot en met ........dag ... juni. Bericht van de webwinkel: Goedendag, Heeft u vragen of opmerkingen over uw bestelling? Via www...............nl/help vindt u antwoord op veel gestelde vragen. Ook staan hier de contactgegevens van onze klantenservice. Neem gerust contact met ons op!
Daarna het bezorgadres, het afhaalpunt. Ook daarbij weer: Voor dit pakket moet je een handtekening zetten. Voor dit pakket moet je een identiteitsbewijs laten zien. PostNL kan je pakket helaas niet in de gekozen pakketautomaat bezorgen. Daarna weer de afzender en barcode.
Re: PostNL misbruikt haar positie
Dan maar alles zelf meenemen uit de winkel. Ter Meulen Post komt ook niet meer thuis bezorgen. Die had geen paspoort nodig.
-
- Berichten: 1022
- Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49
Re: PostNL misbruikt haar positie
Maar dat gaat ook met de post.
-
- Berichten: 1022
- Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49
Re: PostNL misbruikt haar positie
Nu kun je anoniem met zwart geld inkopen en zelf onopvallend meenemen.
Re: PostNL misbruikt haar positie
Op tijd... ja, omdat we geen idee hadden wanneer het zou komen...Ik_weet_niet_alles schreef: ↑21 jun 2024 19:19Voor Wehkamp, Otto en Neckermann had je ook geen paspoort nodig en werd er wel op tijd bezorgt zonder een heleboel poespas.
Re: PostNL misbruikt haar positie
Roze zonnebril alert...... Bij wehkamp kreeg je bij grote producten een paar dagen vooraf een kaartje met de dag waarop ze zouden komen. Kon 9.00 zijn maar ook 18.00. En kleinere bestellingen moest je maar afwachten.Ik_weet_niet_alles schreef: ↑21 jun 2024 19:19Voor Wehkamp, Otto en Neckermann had je ook geen paspoort nodig en werd er wel op tijd bezorgt zonder een heleboel poespas.
Re: PostNL misbruikt haar positie
Maar die bezorgden toch altijd aan huis? Als Postnl, DHL enz. een pakket aan huis afleveren, wordt ook nergens naar gevraagd.Ik_weet_niet_alles schreef: ↑21 jun 2024 19:19Voor Wehkamp, Otto en Neckermann had je ook geen paspoort nodig en werd er wel op tijd bezorgt zonder een heleboel poespas.