Kastje Yellowbrick naar muur Gemeente
Kastje Yellowbrick naar muur Gemeente
Al ruim 8 maak ik naar volle tevredenheid meer dan regelmatig gebruik van Yellowbrick (via de ANWB onderweg app) als parkeer app tot afgelopen 29 mei.
Op 29 mei heb ik rond 11 uur een parkeertransactie gestart in zone 73018 en deze transactie heb ik na m'n afspraak geprobeerd te beëindigen rond half 1. De app reageerde niet helemaal zonder problemen, maar de transactie leek gestopt te zijn. Omdat ik ook de rest van de dag ook geen herinneringen van openstaande parkeertransacties heb gekregen, ging ik ervan uit dat dat ook zo was.
Tot mijn grote verbazing ontving ik enkele weken later een factuur van Yellowbrick van maar liefst 55 euro, waarvan 54,34 euro voor de betreffende parkeertransactie. Een absurd hoog bedrag vind voor een parkeertijd van maximaal 1 uur en 40 minuten. De parkeertransactie bleek ondanks mijn poging tot stoppen van de transactie, doorgelopen tot 23:59 uur
Hierop heb ik contact gezocht met Yellowbrick om de transactie aan te passen, aangezien de app niet juist werkte. Ondanks mijn uitgebreide toelichting inclusief aanvoeren van bewijsstukken(al mijn parkeertransacties in de betreffende zone ooit en m'n google locatie tijdlijn waar staat waar ik op welk moment ben geweest), werd ik doorverwezen naar de gemeente 's-Hertogenbosch. In het daaropvolgende telefonische contact met de gemeente, werd ik weer terugverwezen naar Yellowbrick.
Inmiddels heb ik de incasso geweigerd, aangezien ik graag in eigen hand heb wat ik aan wie betaal. Ik wil graag betalen voor de dienst waar ik gebruik van maak, maar niet als ik buiten mijn schuld om meer moet betalen. Hierdoor is mijn account inmiddels tijdelijk geblokkeerd tot de rekening betaald wordt.
Standpunt Yellowbrick:
Aangezien parkeergeld een belasting is die wij namens de gemeente innen, zijn hier strikte regels aan verbonden. Dit betekent dat u de kosten voor de volledige parkeeractie dient te voldoen, omdat dit bedrag niet in ons beheer is.
Het is aan de gemeente om te bepalen of u gecompenseerd kan worden.
Aangezien parkeergeld een vorm van belasting is. Wij van Yellowbrick gaan daar niet over.
Het eindoordeel is en blijft aan de gemeente.
Standpunt gemeente:
Als gemeente kunnen we je niet verder helpen. De informatie die wij hebben is als volgt; Gebruik je een parkeerprovider zoals Yellowbrick of ParkMobile en heb je teveel betaald? Neem dan contact op met de provider. De rekening loopt via de provider waarmee je hebt geparkeerd (bijvoorbeeld Parkmobile). De provider beheert die parkeerinkomsten. De provider geeft aan de gemeente door hoe lang je hebt geparkeerd. De gemeente kan achteraf niet controleren hoe laat je daadwerkelijk bent vertrokken. Je krijgt je geld niet terug.
Ik wil uiteraard betalen voor de tijd die ik heb geparkeerd, dat lijkt me niet meer dan normaal.
Blijkbaar kan ik nergens terecht met mn bezwaar en sta ik min of meer machteloos. Gevolg is een hoop tijd kwijt aan telefonisch en mail contact met Yellowbrick en de Gemeente en geen bevredigende oplossing in zicht. Ik begrijp echt niet dat er geen standaard bezwaarprocedure is bij dit soort gevallen, ik zal niet de enige zijn die in een dergelijke situatie terecht komt.
Op 29 mei heb ik rond 11 uur een parkeertransactie gestart in zone 73018 en deze transactie heb ik na m'n afspraak geprobeerd te beëindigen rond half 1. De app reageerde niet helemaal zonder problemen, maar de transactie leek gestopt te zijn. Omdat ik ook de rest van de dag ook geen herinneringen van openstaande parkeertransacties heb gekregen, ging ik ervan uit dat dat ook zo was.
Tot mijn grote verbazing ontving ik enkele weken later een factuur van Yellowbrick van maar liefst 55 euro, waarvan 54,34 euro voor de betreffende parkeertransactie. Een absurd hoog bedrag vind voor een parkeertijd van maximaal 1 uur en 40 minuten. De parkeertransactie bleek ondanks mijn poging tot stoppen van de transactie, doorgelopen tot 23:59 uur
Hierop heb ik contact gezocht met Yellowbrick om de transactie aan te passen, aangezien de app niet juist werkte. Ondanks mijn uitgebreide toelichting inclusief aanvoeren van bewijsstukken(al mijn parkeertransacties in de betreffende zone ooit en m'n google locatie tijdlijn waar staat waar ik op welk moment ben geweest), werd ik doorverwezen naar de gemeente 's-Hertogenbosch. In het daaropvolgende telefonische contact met de gemeente, werd ik weer terugverwezen naar Yellowbrick.
Inmiddels heb ik de incasso geweigerd, aangezien ik graag in eigen hand heb wat ik aan wie betaal. Ik wil graag betalen voor de dienst waar ik gebruik van maak, maar niet als ik buiten mijn schuld om meer moet betalen. Hierdoor is mijn account inmiddels tijdelijk geblokkeerd tot de rekening betaald wordt.
Standpunt Yellowbrick:
Aangezien parkeergeld een belasting is die wij namens de gemeente innen, zijn hier strikte regels aan verbonden. Dit betekent dat u de kosten voor de volledige parkeeractie dient te voldoen, omdat dit bedrag niet in ons beheer is.
Het is aan de gemeente om te bepalen of u gecompenseerd kan worden.
Aangezien parkeergeld een vorm van belasting is. Wij van Yellowbrick gaan daar niet over.
Het eindoordeel is en blijft aan de gemeente.
Standpunt gemeente:
Als gemeente kunnen we je niet verder helpen. De informatie die wij hebben is als volgt; Gebruik je een parkeerprovider zoals Yellowbrick of ParkMobile en heb je teveel betaald? Neem dan contact op met de provider. De rekening loopt via de provider waarmee je hebt geparkeerd (bijvoorbeeld Parkmobile). De provider beheert die parkeerinkomsten. De provider geeft aan de gemeente door hoe lang je hebt geparkeerd. De gemeente kan achteraf niet controleren hoe laat je daadwerkelijk bent vertrokken. Je krijgt je geld niet terug.
Ik wil uiteraard betalen voor de tijd die ik heb geparkeerd, dat lijkt me niet meer dan normaal.
Blijkbaar kan ik nergens terecht met mn bezwaar en sta ik min of meer machteloos. Gevolg is een hoop tijd kwijt aan telefonisch en mail contact met Yellowbrick en de Gemeente en geen bevredigende oplossing in zicht. Ik begrijp echt niet dat er geen standaard bezwaarprocedure is bij dit soort gevallen, ik zal niet de enige zijn die in een dergelijke situatie terecht komt.
- Speedy123
Beste antwoord
Gekozen door P.slokker
Re: Kastje Yellowbrick naar muur Gemeente
Er is geen boete uitgedeeld. Er is teveel betaald voor een parkeer actie omdat die niet afgemeld kon worden door een app probleem.DeZevendeHenk schreef: ↑03 jul 2024 12:19De gemeente baseert zich op de gegevens die ze van YellowBrick krijgen. Als YellowBrick de gegevens niet wil corrigeren of de gemeente geen aanpassing kan verwerken kun je inderdaad geen kant op. Geen idee of je zo'n boete dan nog kunt aanvechten bij een rechter of zo die dan kan proberen vast te stellen dat het inderdaad onterecht is.
Yellowbrick wijst naar de gemeente, de gemeente wijst naar Yellowbrick. TS zit vast tussen deze twee partijen.
Gelukkig moet Yellowbrick incaseren, dus door niet te betalen zal Yellowbrick vanzelf een incasso procedure beginnen, TS kan dan bezwaar maken. Krijg je hetzelfde verhaal maar uiteindelijk zal Yellowbrick naar de rechter moeten stappen. Die zal dan moeten oordelen hoe het zit met een ongewild doorgelopen parkeer acties veroorzaakt door een app probleem.
Ik zou naar het JL gaan. Misschien ze u daar helpen.
-
De gemeente baseert zich op de gegevens die ze van YellowBrick krijgen. Als YellowBrick de gegevens niet wil corrigeren of de gemeente geen aanpassing kan verwerken kun je inderdaad geen kant op. Geen idee of je zo'n boete dan nog kunt aanvechten bij een rechter of zo die dan kan proberen vast te stellen dat het inderdaad onterecht is.
Mijn logische boeren verstand zegt dat Yellowbrick de tijden zou moeten corrigeren. De gemeente heeft een punt dat zij geen inzicht in parkeertijden hebben. Het gaat er bij mij dan ook niet in dat ze dit niet aan kunnen passen, het is eerder onwil.DeZevendeHenk schreef: ↑03 jul 2024 12:19De gemeente baseert zich op de gegevens die ze van YellowBrick krijgen. Als YellowBrick de gegevens niet wil corrigeren of de gemeente geen aanpassing kan verwerken kun je inderdaad geen kant op. Geen idee of je zo'n boete dan nog kunt aanvechten bij een rechter of zo die dan kan proberen vast te stellen dat het inderdaad onterecht is.
Ik heb ze nu beiden aangeschreven dat ze eerst maar eens met elkaar uit moeten komen wie waarvoor verantwoordelijk is, in plaats van naar elkaar wijzen. Ik denk dat het een gevalletje ombudsman wordt op deze manier.
16again
vindt dit leuk
Er is geen boete uitgedeeld. Er is teveel betaald voor een parkeer actie omdat die niet afgemeld kon worden door een app probleem.DeZevendeHenk schreef: ↑03 jul 2024 12:19De gemeente baseert zich op de gegevens die ze van YellowBrick krijgen. Als YellowBrick de gegevens niet wil corrigeren of de gemeente geen aanpassing kan verwerken kun je inderdaad geen kant op. Geen idee of je zo'n boete dan nog kunt aanvechten bij een rechter of zo die dan kan proberen vast te stellen dat het inderdaad onterecht is.
Yellowbrick wijst naar de gemeente, de gemeente wijst naar Yellowbrick. TS zit vast tussen deze twee partijen.
Gelukkig moet Yellowbrick incaseren, dus door niet te betalen zal Yellowbrick vanzelf een incasso procedure beginnen, TS kan dan bezwaar maken. Krijg je hetzelfde verhaal maar uiteindelijk zal Yellowbrick naar de rechter moeten stappen. Die zal dan moeten oordelen hoe het zit met een ongewild doorgelopen parkeer acties veroorzaakt door een app probleem.
DeZevendeHenk
vindt dit leuk
Het stoort me enorm dat je hierin als consument/burger in eerste instantie machteloos lijkt te staan. Dat er bij deze dienstverlening geen standaard mogelijkheid is om een transactie te laten corrigeren, uiteraard met de nodige bewijsvoering. Zelfs de NS heeft dat netjes op orde wanneer er iets mis gaat met uitchecken in het OV.Speedy123 schreef: ↑03 jul 2024 15:19Er is geen boete uitgedeeld. Er is teveel betaald voor een parkeer actie omdat die niet afgemeld kon worden door een app probleem.
-
Je zou de voorwaarden er eens op na moeten slaan want ik kan mij niet voorstellen dat ze niets op papier hebben gezet over het mogelijke herstellen van fouten en daar moeten ze zich dan ook aan houden.P.slokker schreef: ↑03 jul 2024 15:28Het stoort me enorm dat je hierin als consument/burger in eerste instantie machteloos lijkt te staan. Dat er bij deze dienstverlening geen standaard mogelijkheid is om een transactie te laten corrigeren, uiteraard met de nodige bewijsvoering. Zelfs de NS heeft dat netjes op orde wanneer er iets mis gaat met uitchecken in het OV.Speedy123 schreef: ↑03 jul 2024 15:19Er is geen boete uitgedeeld. Er is teveel betaald voor een parkeer actie omdat die niet afgemeld kon worden door een app probleem.
U gebruikt de Yellobrick app en dan dient u zelf te controleren of de parkeertijd beëindiging goed verlopen is.
Aannemen dat e.e.a. wel goed zal zijn gegaan maar als u vooraf al weet dat de app problemen vertoonde is dat een extra controle van de parkeertijd beëindiging waardig.
U stelt ook de verdere dag geen meldingen ontvangen te hebben en dat maakt eigenlijk dat u de app niet meer gebruikt heeft want dan had u kunnen zien dat de parkeertijd nog liep.
Zo'n parkeer app is een toevoeging maar u bent en blijft zelf verantwoordelijk voor het gebruik van app en daar hoort het controleren na het beëindigen van de parkeertijd ook bij.
De bewijzen die u ingediend heeft maken niet dat u de parkeertijd kunt betwisten want die zijn éénzijdig en niet controleerbaar op tijdstip en datum.
Aannemen dat e.e.a. wel goed zal zijn gegaan maar als u vooraf al weet dat de app problemen vertoonde is dat een extra controle van de parkeertijd beëindiging waardig.
U stelt ook de verdere dag geen meldingen ontvangen te hebben en dat maakt eigenlijk dat u de app niet meer gebruikt heeft want dan had u kunnen zien dat de parkeertijd nog liep.
Zo'n parkeer app is een toevoeging maar u bent en blijft zelf verantwoordelijk voor het gebruik van app en daar hoort het controleren na het beëindigen van de parkeertijd ook bij.
De bewijzen die u ingediend heeft maken niet dat u de parkeertijd kunt betwisten want die zijn éénzijdig en niet controleerbaar op tijdstip en datum.
Dat van de app is misschien zo, maar het is achteraf analyse van mij hoe het zou kunnen komen dat de transactie door heeft kunnen lopen. Als je er van overtuigd bent dat de transactie is gestopt, dan ga je niet later op de dag nog een keer controleren of dat wel echt zo is. Plus dat de waarschuwingen in de app aan staan zodat ik regelmatig meldingen krijg bij een lopende transactie. Iets wat Yellowbrick na mijn bezwaar nog eens geadviseerd, ondanks dat dit blijkbaar geen garantie biedt. De parkeerapp is geen toevoeging maar de primaire dienstverlening waar je op zou moeten kunnen vertrouwen.Ron5300 schreef: ↑03 jul 2024 16:29U gebruikt de Yellobrick app en dan dient u zelf te controleren of de parkeertijd beëindiging goed verlopen is.
Daarbij opgeteld de bewijzen: parkeerhistorie in de betreffende zone die laten zien dat ik nooit langer parkeer dan anderhalfuur ondersteund door m'n googletijdlijn die mijn aankomst en vertrektijd aantonen.
Dit moet toch voldoende zijn om aan te tonen dat ik niet tot middernacht heb geparkeerd. Natuurlijk is het geen waterdicht bewijs, want ik zou een lift gekregen kunnen hebben, maar waarom zou ik dat in hemelsnaam doen als ik achteraf dit gezeik door moet om te voorkomen dat ik 50 euro moet betalen.
Het is ook niet dat ik een verdachte ben in een moordzaak en ik onomstotelijk mn gelijk moet halen om vrijgepleit te worden. Ik wil simpelweg alleen de parkeerkosten betalen die ik gemaakt heb en niet meer.
Het hoeft natuurlijk geen app probleem te zijn. Er kan natuurlijk nog zoveel meer misgaan, tijdelijk geen internetverbinding, hardwareproblemen of andere software die stoort.
Dat zou natuurlijk kunnen, maar ook dan (en dan heb ik het niet perse over wat er bij mij aan de hand was) zou je je dienstverlening de mogelijkheid moeten bieden om dat te kunnen herstellen. Als er een verzoek bepaalde bewijzen wordt ingediend. Ook kijkend of door niet structureel gebeurt door diegene.
Yellowbrick stelt dat je dan bij de gemeente moet zijn:DeZevendeHenk schreef: ↑03 jul 2024 16:07Je zou de voorwaarden er eens op na moeten slaan want ik kan mij niet voorstellen dat ze niets op papier hebben gezet over het mogelijke herstellen van fouten en daar moeten ze zich dan ook aan houden.
Aangezien het hier om onterecht teveel betaalde belastingen gaat, lijkt me ook dat de gemeente de aangewezen partij is. Yellowbrick is eigenlijk niets meer dan een tussenpersoon die de parkeerbelasting int en afdraagt aan de gemeenteldienst.Is je transactie doorgelopen?
Wat vervelend dat je meer hebt betaald dan de bedoeling was. Helaas is het voor ons niet mogelijk je transactie te corrigeren of te verwijderen. Dit omdat het om parkeerbelasting gaat die wij moeten afdragen aan de gemeente. Voor meer informatie of onduidelijkheden kun je contact opnemen met onze klantenservice.
Als TS bezwaar maakt tegen de teveel betaalde parkeerbelasting met zijn bewijsmaterialen erbij, dan zou de gemeente die mijn inziens gewoon in behandeling moeten nemen.