Koper van camper eist zijn geld terug. Wat nu?

Andere onderwerpen over auto en vervoer
Mieperderpiep
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jul 2024 19:25

Koper van camper eist zijn geld terug. Wat nu?

Ongelezen bericht door Mieperderpiep »

Deze zomer zouden wij met onze camper naar Frankrijk gaan. Vandaar de camper bij de Bovag dealer en autogarage gehad om volledig na te kijken zodat we niet voor verassingen zouden komen te staan tijdens de vakantie. Facturen hiervan allemaal aanwezig. Maar toen kwam er een nieuwere camper op ons pad waarbij we geen zitjes hoefden om te bouwen. Dus besloten om onze camper te verkopen via marktplaats, eigenlijk binnen een dag verkocht. Kopers zijn wezen kijken, wilde geeneens een proefrit maken bij het aanbieden hiervan. Camper is van 1993 dus heeft wel gebruikssporen na zijn leeftijd. Maar verder helemaal goed. De koper heeft de camper handje contantje betaald. 1 dag later zie ik deze camper weer op marktplaats staan, heb een foto gemaakt van zijn advertentie.
Nu komt 4 dagen later de koper hem weer terug brengen, zet hem bij ons op het erf en eist zijn geld weer terug. Hij verteld dat hij zo lek is als een mandje en inderdaad bij binnenkomst staat hij bekans blank en drupt zelfs nog na, de camper is van binnen en buiten zeiknat, terwijl onze nieuwe camper van buiten droog is. Ook is het dak ineens super schoon, gelijk de Bovag caravan/camper garage erbij gehad die laatst alles heeft gecontroleerd. Hij gaf aan dat het dak toen niet zo schoon was, hij vermoedt dat de koper met een hogedrukspuit en agressief schoonmaak middel de camper heeft schoon gemaakt. Maar nu staat de camper bij ons op het erf en eist de koper dat wij hem weer overschrijven en hem zijn geld terug geven. Hoe sterk staat iedere partij in zijn recht bij een koop-verkoop op marktplaats met mondelinge overeenkomst

NeoDutchio
Berichten: 12589
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Koper van camper eist zijn geld terug. Wat nu?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Bij een particuliere koop stopt alles zodra de koper weg is. De enige uitvlucht die een koper kan hebben is als zij kunnen aantonen dat u wist van lekkages en dit bewust verzwegen hebt.
U staat sterk in deze aangezien u getuigen hebt (de garage) dat de camper er nu anders uitziet dan tijdens verkoop. Wellicht hebt u ook nog foto’s van de verkoop waar het dak op staat, bewaar deze goed.
U kunt proberen in gesprek te gaan met de kopers en uit te leggen wat er waarschijnlijk gebeurd is. Mocht dat niet helpen is er de formele stap 2.
Geef de kopers aan dat zij hun camper van uw erf moeten afhalen en dat als ze iets zouden willen een rechtszaak moeten starten die u met vertrouwen tegemoet ziet. Mocht de koper de camper op uw erf laten staan kunt u contact opnemen met de politie met dit verhaal en dat andermans eigendom op uw erf geparkeerd staat.

Dit komt over als een handelaartje die snel probeerde winst te maken op de camper en niet slim genoeg is geweest om met de juiste middelen de camper schoon te maken.

Maar dit alles kan alleen als u echt van geen kwaad bewust bent en de camper lekvrij verkocht heb. Daar ga ik we van uit. Bij dergelijke lekkages zou er anders oudere schade te zien moeten zijn.

Moneyman
Berichten: 31061
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Koper van camper eist zijn geld terug. Wat nu?

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
05 jul 2024 14:50
Bij een particuliere koop stopt alles zodra de koper weg is. De enige uitvlucht die een koper kan hebben is als zij kunnen aantonen dat u wist van lekkages en dit bewust verzwegen hebt.
Dat is niet waar: ook bij de (ver)koop van goederen tussen particulieren geldt dat de zogenaamde "wettelijke garantie", oftewel: een product moet aan de koop beantwoorden. Ook de particuliere verkoper is dus aanspreekbaar als het product nonconform is. Gelukkig ligt de bewijslast wel bij de koper.

In dit geval staat de verkoper wel sterk: de camper is immers net helemaal nagekeken en beoordeeld, en de ingeschakelde deskundige getuigt zelfs. Ik zou dus inderdaad, zoals jij al aangeeft, aangeven dat de camper weg moet (en desnoods sommeren en in gebreke stellen).
NeoDutchio schreef:
05 jul 2024 14:50
Dit komt over als een handelaartje die snel probeerde winst te maken op de camper en niet slim genoeg is geweest om met de juiste middelen de camper schoon te maken.
Eens.
NeoDutchio schreef:
05 jul 2024 14:50
Maar dit alles kan alleen als u echt van geen kwaad bewust bent en de camper lekvrij verkocht heb. Daar ga ik we van uit. Bij dergelijke lekkages zou er anders oudere schade te zien moeten zijn.
Klopt, en dat zou door de deskundige ook wel geconstateerd kunnen worden.

kuklos
Berichten: 10097
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Koper van camper eist zijn geld terug. Wat nu?

Ongelezen bericht door kuklos »

Ik sluit me aan bij bovenstaande adviezen.

Erthanax
Berichten: 10045
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Koper van camper eist zijn geld terug. Wat nu?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik ook.

peter17111962
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Koper van camper eist zijn geld terug. Wat nu?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Als hij u op uw erf staat doe aangifte bij de politie van een fout geparkeerde camper op
uw prive terrein en laat hun dat "gevonden voorwerp" wegslepen.

witte angora
Berichten: 31937
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Koper van camper eist zijn geld terug. Wat nu?

Ongelezen bericht door witte angora »

Mieperderpiep schreef:
03 jul 2024 19:40
Hij verteld dat hij zo lek is als een mandje en inderdaad bij binnenkomst staat hij bekans blank en drupt zelfs nog na, de camper is van binnen en buiten zeiknat, terwijl onze nieuwe camper van buiten droog is. Ook is het dak ineens super schoon, gelijk de Bovag caravan/camper garage erbij gehad die laatst alles heeft gecontroleerd. Hij gaf aan dat het dak toen niet zo schoon was, hij vermoedt dat de koper met een hogedrukspuit en agressief schoonmaak middel de camper heeft schoon gemaakt.
Je gaat me toch niet vertellen dat hij tijdens het poetsen de ramen en deuren open had staan, is het wel? :lol:

16again
Berichten: 16389
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Koper van camper eist zijn geld terug. Wat nu?

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
05 jul 2024 18:54
Je gaat me toch niet vertellen dat hij tijdens het poetsen de ramen en deuren open had staan, is het wel? :lol:
Mogelijk waren naden en kitranden niet tegen de hoge druk bestand.

witte angora
Berichten: 31937
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Koper van camper eist zijn geld terug. Wat nu?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat zou kunnen na ruim 30 jaar. Maar dat zie je dan toch, en zeker zo gauw de eerste sloot water naar binnen komt? En dan is de oplossing volgens mij toch eenvoudig...

BL2
Berichten: 4997
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Koper van camper eist zijn geld terug. Wat nu?

Ongelezen bericht door BL2 »

Wel wat vreemd in dit verhaal is dat de nieuwe eigenaar schijnbaar de camper terug brengt, zelfs op je erf plaatst, en dan blijkbaar weg gaat, zonder camper en ook zonder geld. Dat doet toch niemand in zo'n situatie.
Verder, niemand laat toch een camper welke op je erf geplaatst is staan, die laat je verwijderen......
Vreemd verhaal.

marnix
Berichten: 823
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Koper van camper eist zijn geld terug. Wat nu?

Ongelezen bericht door marnix »

@bl2,
Wie moet de wegsleepkosten betalen?
Ik denk dat geen enkel wegsleepbedrijf zijn vingers brandt aan het slepen van een voertuig in opdracht van niet-eigenaar.
Of TS zou het ding op de openbare weg moeten laten zetten.

Een Wiskunde Student
Berichten: 315
Lid geworden op: 25 nov 2023 10:56

Re: Koper van camper eist zijn geld terug. Wat nu?

Ongelezen bericht door Een Wiskunde Student »

marnix schreef:
06 jul 2024 10:45
@bl2,
Wie moet de wegsleepkosten betalen?
Ik denk dat geen enkel wegsleepbedrijf zijn vingers brandt aan het slepen van een voertuig in opdracht van niet-eigenaar.
Of TS zou het ding op de openbare weg moeten laten zetten.
Dit gaat het niet zo worden

De camper is immers niet meer van jou en je moet er daarom vanaf blijven. Niks wegslepen, niks wielklem.

Je staat in de verkoopzaak best sterk, maar verpruts het niet door zelf aan de camper te gaan morrelen

Laat dit afwerken door bevoegd gezag. ( politie/ Handhaving).

marnix
Berichten: 823
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Koper van camper eist zijn geld terug. Wat nu?

Ongelezen bericht door marnix »

Wij hebben hier garageboxen met parkeerplek,
politie doet niets als er iemand gaat staan, 'want vanaf openbare weg bereikbaar".
ja, politie probeert foutparkeerder te bellen, dat is alles.
niemand neemt sleepklus aan.

Ron5300
Berichten: 417
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Koper van camper eist zijn geld terug. Wat nu?

Ongelezen bericht door Ron5300 »

De koper heeft ook een onderzoeksplicht maar heeft dat nagelaten want de camper stond een dag later alweer te koop en was duidelijk niet voor eigen gebruik aangekocht.
Zo te lezen heeft de camper na aanschaf een zeer uitgebreide schoonmaakbeurt gehad zowel binnen als buiten en dat heeft de koper op eigen verantwoordelijkheid zelf gedaan.
Bij verkoop was het dak niet schoon en waren er door de garage geen lekkages aanwezig en heeft de camper aantoonbaar onderhoud gehad.
Door de regenval van de afgelopen weken wordt een camper dak eerder vuiler dan schoner en regen valt wel op het dak maar heeft niet de kracht om in de camper zelf door te dringen want dan zou een eventuele lekkage al veel langer aanwezig moeten zijn.
Grappig is ook dat de nieuwe eigenaar het kenteken na aankoop op naam heeft moeten zetten en u een bewijs van vrijwaring heeft ontvangen.
De koper zet u nu onder druk door de aangekochte camper op uw terrein te stallen en het geld terug te eisen maar aangezien u geen eigenaar van de camper bent staat het u vrij om de camper van uw terrein te verwijderen zonder tussenkomst van politie en hoeft de nieuw eigenaar ook niet in kennis te stellen.
In dit geval geldt koop is ook koop omdat de koper het gekochte heeft kunnen zien en uit heeft kunnen proberen en is het aan de koper om dat ook te doen.

cherokee
Berichten: 345
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: Koper van camper eist zijn geld terug. Wat nu?

Ongelezen bericht door cherokee »

Ron5300 schreef:
06 jul 2024 12:18
De koper heeft ook een onderzoeksplicht maar heeft dat nagelaten want de camper stond een dag later alweer te koop en was duidelijk niet voor eigen gebruik aangekocht.
Zo te lezen heeft de camper na aanschaf een zeer uitgebreide schoonmaakbeurt gehad zowel binnen als buiten en dat heeft de koper op eigen verantwoordelijkheid zelf gedaan.
Bij verkoop was het dak niet schoon en waren er door de garage geen lekkages aanwezig en heeft de camper aantoonbaar onderhoud gehad.
Door de regenval van de afgelopen weken wordt een camper dak eerder vuiler dan schoner en regen valt wel op het dak maar heeft niet de kracht om in de camper zelf door te dringen want dan zou een eventuele lekkage al veel langer aanwezig moeten zijn.
Grappig is ook dat de nieuwe eigenaar het kenteken na aankoop op naam heeft moeten zetten en u een bewijs van vrijwaring heeft ontvangen.
De koper zet u nu onder druk door de aangekochte camper op uw terrein te stallen en het geld terug te eisen maar aangezien u geen eigenaar van de camper bent staat het u vrij om de camper van uw terrein te verwijderen zonder tussenkomst van politie en hoeft de nieuw eigenaar ook niet in kennis te stellen.
In dit geval geldt koop is ook koop omdat de koper het gekochte heeft kunnen zien en uit heeft kunnen proberen en is het aan de koper om dat ook te doen.

Het hele verhaal klopt, op één ding na: Het staat TS helemaal niet vrij om de camper van zijn terrein te verwijderen. Dat ding is niet van hem en hij moet er af blijven. Het enige wat hij kan doen is een aangetekend schrijven naar de eigenaar van de camper sturen waarin hij deze sommeert het geval voor een bepaalde datum te verwijderen. Doet deze dat dan niet, dan zal een gang naar de rechter volgen om de eigenaar te dwingen de camper te verwijderen.
Alles wat TS op eigen houtje met de camper doet kan hem duur komen te staan.

Moneyman
Berichten: 31061
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Koper van camper eist zijn geld terug. Wat nu?

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
05 jul 2024 20:09
Dat zou kunnen na ruim 30 jaar. Maar dat zie je dan toch, en zeker zo gauw de eerste sloot water naar binnen komt? En dan is de oplossing volgens mij toch eenvoudig...
Maar niet als je lekker lomp als een blind paard dat ding gaat afspuiten, en pas achteraf eens binnen kijkt of het allemaal wel dro0og is gebleven... :wink:

gosewijn
Berichten: 2912
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Koper van camper eist zijn geld terug. Wat nu?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Politie kan en mag niets doen Ts kan een bergingsbedrijf opdracht geven voor weghalen ,de kosten moet hij- zij zelf betalen en kan deze vorderen bij de eigenaar. Ik zou een brief sturen en hem verzoeken om de camper binnen 3 dagen te verwijderen anders zal er stallingskosten worde berekend . een eventuele rechtszaak zou ik er voor over hebben .

3 jaar geleden stond ik op een camping toen er een camper naast mij kwam staan ,wij hebben toen een flinke regenbui gehad toen kreeg de camper door de ruiten en dak ook lekkage , toen vertelde de eigenaar dat alle kit werk elke 5 jaar vernieuwt moest worden dat was gebruikelijk bij deze camper weet helaas niet welk merk camper het was.

alfatrion
Berichten: 22036
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Koper van camper eist zijn geld terug. Wat nu?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Een Wiskunde Student schreef:
06 jul 2024 10:55
De camper is immers niet meer van jou en je moet er daarom vanaf blijven. Niks wegslepen, niks wielklem.
cherokee schreef:
06 jul 2024 12:33
Het staat TS helemaal niet vrij om de camper van zijn terrein te verwijderen. Dat ding is niet van hem en hij moet er af blijven.
Ik ga er vanuit dat het erf van TS geen openbare weg is. Ik voorzie in een dergelijk geval geen problemen met het verwijderen van de camper. Immers, het erf is niet van de koper en daar moest de koper dus vanaf blijven. Mijn inziens zijn zelfs de kosten te verhalen als zijnde redelijke kosten ter beperking van schade op basis van de onrechtmatige daad.
marnix schreef:
06 jul 2024 11:08
politie doet niets als er iemand gaat staan, 'want vanaf openbare weg bereikbaar".
Er is sprake van vernieling. Immers, dat stukje erf is door TS niet te gebruiken.

Moneyman
Berichten: 31061
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Koper van camper eist zijn geld terug. Wat nu?

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
06 jul 2024 13:18
Ik ga er vanuit dat het erf van TS geen openbare weg is. Ik voorzie in een dergelijk geval geen problemen met het verwijderen van de camper.
Eens. Probleem is wel dat TS dan waarschijnlijk al vrij snel de APV vertreedt, en op basis daarvan een boete zou kunnen krijgen.

Dat zou je vervolgens weer kunnen tackelen door de koper te berichten dat het ding op de openbare weg staat, en dat hij als eigenaar/ kentekenhouder moet zorgen dat dat ding zo snel mogelijk weg moet zijn.

witte angora
Berichten: 31937
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Koper van camper eist zijn geld terug. Wat nu?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zou stallingskosten in rekening brengen. Iets van 250 euro per week of zo.

Plaats reactie