Schutting wordt niet vervangen, maar huur van schutting loopt door

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
kimdewaal
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 jul 2024 14:28

Schutting wordt niet vervangen, maar huur van schutting loopt door

Ongelezen bericht door kimdewaal »

De schutting die bij mijn huurwoning is geplaatst begint uit elkaar te vallen. Deze is pas 4 jaar oud, maar het begint al te rotten en in te zakken. Van de woningbouwvereniging heb ik begrepen dat de verzakkingen gemaakt gaan worden door een extern bedrijf. De schutting zou zo'n 15 jaar moeten meegaan, daarna kan deze afgebroken worden door datzelfde externe bedrijf. Hij wordt niet vervangen.
Bij doorvragen over het bijbehorende schuttingplan, waar ik maandelijks 31 euro voor betaal, kreeg ik te horen dat deze altijd door blijft lopen, ook als de schutting afgebroken moet worden na die 15 jaar. Dat is zo geregeld zodat de overheid het plan niet als lening zal zien. Maar dat betekent dus dat ik over 20 jaar nog steeds aan dat schuttingplan vastzit, ondanks dat deze schutting dan allang weg zal zijn.
Mag dat wel? Ik heb de huurovereenkomst doorgeplozen maar hier wordt alleen de aanvulling van het schuttingplan genoemd, nergens wordt genoemd dat je hier voor de rest van je huurperiode aan vast zit. Ik vraag mij af of dit wel mag. Weet iemand het antwoord of heeft iemand een soortgelijk "plan"?

Een Wiskunde Student
Berichten: 315
Lid geworden op: 25 nov 2023 10:56

Re: Schutting wordt niet vervangen, maar huur van schutting loopt door

Ongelezen bericht door Een Wiskunde Student »

Wat een giga bedrag voor een schutting zeg . Je betaalt dan uiteindelijk meer dan 5.000 euro voor de schutting ( en de buren ook nog een keer zo een bedrag )

Maar juridisch gezien is het simpel.

Als je de schutting huurt van de woningbouw, heeft het dezelfde status als bijvoorbeeld een CV- ketel of raamkozijn,
De woningbouw dient voor het onderhoud te zorgen. Ik zou ze schriftelijk (met wat foto's) de mankementen laten zien en om reparatie vragen.

Als de schutting na 15 jaar op is zal de woningbouw een nieuwe moeten plaatsen, of jullie moeten in onderling overleg besluiten de huur te stoppen en je plaatst ( in overleg met de buren) zelf een nieuwe.

Wel betalen voor iets wat er niet is, is geen optie. Dat kan de woningbouw niet maken

Lowieze
Berichten: 6899
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Schutting wordt niet vervangen, maar huur van schutting loopt door

Ongelezen bericht door Lowieze »

kimdewaal schreef:
22 jul 2024 14:38
De schutting die bij mijn huurwoning is geplaatst begint uit elkaar te vallen. Deze is pas 4 jaar oud, maar het begint al te rotten en in te zakken. Van de woningbouwvereniging heb ik begrepen dat de verzakkingen gemaakt gaan worden door een extern bedrijf. De schutting zou zo'n 15 jaar moeten meegaan, daarna kan deze afgebroken worden door datzelfde externe bedrijf. Hij wordt niet vervangen.
Bij doorvragen over het bijbehorende schuttingplan, waar ik maandelijks 31 euro voor betaal, kreeg ik te horen dat deze altijd door blijft lopen, ook als de schutting afgebroken moet worden na die 15 jaar. Dat is zo geregeld zodat de overheid het plan niet als lening zal zien. Maar dat betekent dus dat ik over 20 jaar nog steeds aan dat schuttingplan vastzit, ondanks dat deze schutting dan allang weg zal zijn.
Mag dat wel? Ik heb de huurovereenkomst doorgeplozen maar hier wordt alleen de aanvulling van het schuttingplan genoemd, nergens wordt genoemd dat je hier voor de rest van je huurperiode aan vast zit. Ik vraag mij af of dit wel mag. Weet iemand het antwoord of heeft iemand een soortgelijk "plan"?
Uw verhuurder heeft dus een contract met een bedrijf afgesloten voor een schuttingplan.
Waarom maakt u zich nu al druk over iets wat over 15 jaar misschien gaat gebeuren?
Het is wel zo dat als dit schuttingplan in uw huurcontract benoemd wordt, u daar ook voor getekend hebt en zolang de verhuurder uw contract niet wijzigt, u hier aan vast zit.

J. Deltoer
Berichten: 3383
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Schutting wordt niet vervangen, maar huur van schutting loopt door

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ik vraag me af of hier niet sprake is van verboden koppelverkoop. De woningmarkt is erg krap, zeker de sociale, dus zo'n schuttinghuur accepteer je noodzakelijkerwijs om in aanmerking te komen voor een huurhuis.
En wat is in deze een reeele prijs? Ze kunnen ook 75 euro per maand rekenen. Of 150....

Een Wiskunde Student
Berichten: 315
Lid geworden op: 25 nov 2023 10:56

Re: Schutting wordt niet vervangen, maar huur van schutting loopt door

Ongelezen bericht door Een Wiskunde Student »

J. Deltoer schreef:
24 jul 2024 09:20
Ik vraag me af of hier niet sprake is van verboden koppelverkoop. De woningmarkt is erg krap, zeker de sociale, dus zo'n schuttinghuur accepteer je noodzakelijkerwijs om in aanmerking te komen voor een huurhuis.
En wat is in deze een reeele prijs? Ze kunnen ook 75 euro per maand rekenen. Of 150....
Het is de vraag of deze schutting een verplichting is geweest.

Bij veel woningbouwverenigingen kan je ervoor kiezen om dit wel of niet te doen

Lowieze
Berichten: 6899
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Schutting wordt niet vervangen, maar huur van schutting loopt door

Ongelezen bericht door Lowieze »

Misschien moeten mensen zich eens wat meer verdiepen in het begrip ‘schuttingplan’ bij een verhuurder.
En koppelverkoop? Als huurder heb je ook niks te vertellen over wie je cv-ketel onderhoudt, of wie je zonnepanelen plaatst en onderhoudt of wie je buitenboel schildert.

alfatrion
Berichten: 22076
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Schutting wordt niet vervangen, maar huur van schutting loopt door

Ongelezen bericht door alfatrion »

Een Wiskunde Student schreef:
24 jul 2024 08:05
Als je de schutting huurt van de woningbouw, (...)
Een schutting wordt door natrekking onderdeel van de woning(en) en is daarom niet los te huren.

witte angora
Berichten: 32134
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schutting wordt niet vervangen, maar huur van schutting loopt door

Ongelezen bericht door witte angora »

Even wat opgezocht over een schuttingplan, en dat maakt al een hoop duidelijk. Iedere wbv gaat er anders mee om.

Ergens logisch dat een wbv dit als optie aanbiedt, om de boel in de wijk netjes te krijgen en te houden. Het is wat mij betreft ook wel duidelijk dat er niet zomaar een prijs aan gekoppeld wordt: er is een strekkende meter prijs, hoe meer meters, hoe duurder de schutting. Die 31 euro per maand is een hoop geld, maar als je dat ding zelf moet kopen - tel uit je winst.

Hier wat info van een wbv uit Tegelen: https://www.thuisbijantares.nl/wp-conte ... tingen.pdf

Thijs124
Berichten: 1439
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Schutting wordt niet vervangen, maar huur van schutting loopt door

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Slim van Mols Beton uit Echt. Echt een geweldig familiebedrijf. Zulke schuttingen zijn niet na 4 jaar verrot.
Maar bij huur hoort ook onderhoud en reparatie.

Moneyman
Berichten: 31366
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Schutting wordt niet vervangen, maar huur van schutting loopt door

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lowieze schreef:
24 jul 2024 08:40
Het is wel zo dat als dit schuttingplan in uw huurcontract benoemd wordt, u daar ook voor getekend hebt en zolang de verhuurder uw contract niet wijzigt, u hier aan vast zit.
Klopt. Maar dan moet die schutting er wel staan, en niet van ellende in elkaar gevallen zijn.
J. Deltoer schreef:
24 jul 2024 09:20
Ik vraag me af of hier niet sprake is van verboden koppelverkoop.
Nee, natuurlijk. Er wordt gewoon één object te huur aangeboden, met alles wat daarbij hoort.
Een Wiskunde Student schreef:
24 jul 2024 09:24
Bij veel woningbouwverenigingen kan je ervoor kiezen om dit wel of niet te doen
Als die schutting er al staat, heb je niets te kiezen. En als er een schuttingplan uitgerold wordt in de hele wijk, meestal ook niet.

Lowieze
Berichten: 6899
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Schutting wordt niet vervangen, maar huur van schutting loopt door

Ongelezen bericht door Lowieze »

Moneyman schreef:
24 jul 2024 11:08

(…)

Klopt. Maar dan moet die schutting er wel staan, en niet van ellende in elkaar gevallen zijn.

Zeker, maar zoals TS zelf schrijft, komt het bedrijf waarmee het contract is afgesloten de schutting repareren.

Moneyman
Berichten: 31366
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Schutting wordt niet vervangen, maar huur van schutting loopt door

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ja, maar TS lijkt bang te zijn dat hij moet blijven betalen als die schutting uit elkaar zou vallen. TS maakt zo te zien de denkfout dat hij moet blijven betalen, ook als er geen schutting meer staat (na die 15 jaar). Maar er komt dan natuurlijk gewoon een nieuwe schutting binnen datzelfde schuttingplan. Wel moeten betalen voor iets wat er niet is, kan natuurlijk niet.

Speedy123
Berichten: 1855
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Schutting wordt niet vervangen, maar huur van schutting loopt door

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Moneyman schreef:
24 jul 2024 11:36
Ja, maar TS lijkt bang te zijn dat hij moet blijven betalen als die schutting uit elkaar zou vallen. TS maakt zo te zien de denkfout dat hij moet blijven betalen, ook als er geen schutting meer staat (na die 15 jaar). Maar er komt dan natuurlijk gewoon een nieuwe schutting binnen datzelfde schuttingplan. Wel moeten betalen voor iets wat er niet is, kan natuurlijk niet.
Precies. Gaat het morgen heel hard stormen en wordt de schutting aan gort geblazen, dan zal er gewoon weer een nieuwe schutting geplaatst moeten worden. Dat is het voordeel van huren.

HandigeHarrie
Berichten: 1437
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Schutting wordt niet vervangen, maar huur van schutting loopt door

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Bij mij komt de vraag op, of bij sociale huur het puntenstelsel voorziet in extra huur vragen voor een schutting. Als door natrekking de schutting onderdeel wordt van de woning zoals Alfatrion aangeeft, dan zou dit in het puntenstelsel moeten staan om er extra huur voor te kunnen vragen ?

Moneyman
Berichten: 31366
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Schutting wordt niet vervangen, maar huur van schutting loopt door

Ongelezen bericht door Moneyman »

HandigeHarrie schreef:
24 jul 2024 12:14
Bij mij komt de vraag op, of bij sociale huur het puntenstelsel voorziet in extra huur vragen voor een schutting. Als door natrekking de schutting onderdeel wordt van de woning zoals Alfatrion aangeeft, dan zou dit in het puntenstelsel moeten staan om er extra huur voor te kunnen vragen ?
Nee, het maakt geen onderdeel uit van het puntenstelsel. Het is een separaat onderdeel. Net zoals dat bij boilers, zonnepanelen enzovoort apart (bovenop de huurprijs conform het puntenstelsel) wordt berekend.

Een Wiskunde Student
Berichten: 315
Lid geworden op: 25 nov 2023 10:56

Re: Schutting wordt niet vervangen, maar huur van schutting loopt door

Ongelezen bericht door Een Wiskunde Student »

Moneyman schreef:
24 jul 2024 11:08
Lowieze schreef:
24 jul 2024 08:40
Het is wel zo dat als dit schuttingplan in uw huurcontract benoemd wordt, u daar ook voor getekend hebt en zolang de verhuurder uw contract niet wijzigt, u hier aan vast zit.
Klopt. Maar dan moet die schutting er wel staan, en niet van ellende in elkaar gevallen zijn.
J. Deltoer schreef:
24 jul 2024 09:20
Ik vraag me af of hier niet sprake is van verboden koppelverkoop.
Nee, natuurlijk. Er wordt gewoon één object te huur aangeboden, met alles wat daarbij hoort.
Een Wiskunde Student schreef:
24 jul 2024 09:24
Bij veel woningbouwverenigingen kan je ervoor kiezen om dit wel of niet te doen
Als die schutting er al staat, heb je niets te kiezen. En als er een schuttingplan uitgerold wordt in de hele wijk, meestal ook niet.
Misschien even in verdiepen.

Er zijn diverse woningbouwverenigingen waar je een contract voor de bouw en huur van een schutting kan afsluiten. Dit is een keuze die je samen met je buren kan maken. Dit heeft niks met natrekking te maken.

bijvoorbeeld , maar er zijn er meer

HandigeHarrie
Berichten: 1437
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Schutting wordt niet vervangen, maar huur van schutting loopt door

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Moneyman schreef:
24 jul 2024 12:30
HandigeHarrie schreef:
24 jul 2024 12:14
Bij mij komt de vraag op, of bij sociale huur het puntenstelsel voorziet in extra huur vragen voor een schutting. Als door natrekking de schutting onderdeel wordt van de woning zoals Alfatrion aangeeft, dan zou dit in het puntenstelsel moeten staan om er extra huur voor te kunnen vragen ?
Nee, het maakt geen onderdeel uit van het puntenstelsel. Het is een separaat onderdeel. Net zoals dat bij boilers, zonnepanelen enzovoort apart (bovenop de huurprijs conform het puntenstelsel) wordt berekend.
Dan kan er geen huur gevraagd worden voor een schutting die er niet meer staat, lijkt mij.

Moneyman
Berichten: 31366
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Schutting wordt niet vervangen, maar huur van schutting loopt door

Ongelezen bericht door Moneyman »

Een Wiskunde Student schreef:
24 jul 2024 13:32
Moneyman schreef:
24 jul 2024 11:08
Lowieze schreef:
24 jul 2024 08:40
Het is wel zo dat als dit schuttingplan in uw huurcontract benoemd wordt, u daar ook voor getekend hebt en zolang de verhuurder uw contract niet wijzigt, u hier aan vast zit.
Klopt. Maar dan moet die schutting er wel staan, en niet van ellende in elkaar gevallen zijn.
J. Deltoer schreef:
24 jul 2024 09:20
Ik vraag me af of hier niet sprake is van verboden koppelverkoop.
Nee, natuurlijk. Er wordt gewoon één object te huur aangeboden, met alles wat daarbij hoort.
Een Wiskunde Student schreef:
24 jul 2024 09:24
Bij veel woningbouwverenigingen kan je ervoor kiezen om dit wel of niet te doen
Als die schutting er al staat, heb je niets te kiezen. En als er een schuttingplan uitgerold wordt in de hele wijk, meestal ook niet.
Misschien even in verdiepen.

Er zijn diverse woningbouwverenigingen waar je een contract voor de bouw en huur van een schutting kan afsluiten. Dit is een keuze die je samen met je buren kan maken. Dit heeft niks met natrekking te maken.

bijvoorbeeld , maar er zijn er meer
Maak je punt eens concreet. Hoe weerlegt hetgeen jij schrijft mijn post die je citeert? Nu roep je alleen iets algemeens en moet ik maar raden wat je punt is.

En als je denkt dat het plaatsen van een schutting niets met natrekking te maken heeft (waar ik overigens niets over schreef…), dan heb je simpelweg geen idee wat natrekking precies is.

Moneyman
Berichten: 31366
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Schutting wordt niet vervangen, maar huur van schutting loopt door

Ongelezen bericht door Moneyman »

HandigeHarrie schreef:
24 jul 2024 13:45
Moneyman schreef:
24 jul 2024 12:30
HandigeHarrie schreef:
24 jul 2024 12:14
Bij mij komt de vraag op, of bij sociale huur het puntenstelsel voorziet in extra huur vragen voor een schutting. Als door natrekking de schutting onderdeel wordt van de woning zoals Alfatrion aangeeft, dan zou dit in het puntenstelsel moeten staan om er extra huur voor te kunnen vragen ?
Nee, het maakt geen onderdeel uit van het puntenstelsel. Het is een separaat onderdeel. Net zoals dat bij boilers, zonnepanelen enzovoort apart (bovenop de huurprijs conform het puntenstelsel) wordt berekend.
Dan kan er geen huur gevraagd worden voor een schutting die er niet meer staat, lijkt mij.
Nee, dat kan uiteraard inderdaad niet. Als je een schutting huurt, moet je die schutting wel hebben :wink:

J. Deltoer
Berichten: 3383
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Schutting wordt niet vervangen, maar huur van schutting loopt door

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

De bedoeling van sociale woninghuur is natuurlijk niet om mensen via allerlei constructies extra abonnementen te laten afsluiten. Wat TS betreft die plaats wellicht liever wat goedkope gammaschutting of wat coniferen ipv duur abo op schuttingen.

Wat is het volgende om huurders met extra kosten op te zadelen? Abo op slimme sloten abo op ontluchten van de cv, abo op onderhoud voortuin....

Plaats reactie