Nijogeth schreef: ↑22 jul 2024 17:21
Maar als het dus blijkt dat dit komt door een te laag level koelvloeistof, dan is dat wel weer de TS te verwijten. Om maar wat te noemen.
Een te laag koelvloeistof level is een indicatie van een probleem. Het koelsysteem is namelijk gesloten, anders dan bij de olie hoort er praktisch geen verlies te zijn bij een jonge auto. Nu kunnen er veel oorzaken zijn van te weinig koelvloeistof, je kan een lekke radiator hebben, er kan ergens een lek in een leiding zitten of er zit een probleem in de motor, ergens loopt de koelvloeistof eruit et cetera.
Pas als je de oorzaak weet, kan je kijken of je als eigenaar er wat aan had kunnen doen, zoals bijvoorbeeld regelmatig controleren of er genoeg koelvloeistof in de auto zit, controle of er bij het wegrijden natte plekken op je parkeerplek te zien waren. Of was alles picobello in orde, is de vloeistof ruim voldoende aanwezig maar is de motor toch oververhit geraakt zonder dat de eigenaar tijdens het rijden een waarschuwing kreeg?
Want de ANWB meldt over de recall op de Ford EcoBoost motor:
In het recall overzicht is zelfs nog een ander aandachtpunt terug te vinden die ook mogelijk verklaart waarom de hoge temperatuuraanduiding soms niet of wellicht soms te laat een waarschuwing afgeeft. ''Het is mogelijk dat de motorregelmodule oververhitting niet op de juiste manier detecteert en als gevolg zou het oliecarter kunnen breken''.
Zonder onderzoek kan je niks zeggen. Pas als een expert de oorzaak gevonden heeft, kan je verder kijken of het te wijten valt aan de eigenaar zelf, het gewoon pech hebben is waarbij Ford niets te verwijten valt of dat er sprake is van een non-conformiteit.