Levensduur fietsaccu en EV-autoaccu
-
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 30 mei 2018 15:14
Levensduur fietsaccu en EV-autoaccu
Ik heb met belangstelling het Radar-AVRO-TROS artikel over de levensduur van fietsaccu's gelezen.
Maar speelt nu het zelfde bij de accu's van EV-auto's? Want als een fietsaccu "maximaal 500x kan worden opgeladen", geldt dat dan ook voor elektrische auto's? Oftewel: bij 100x per jaar opladen is je auto na 5 jaar afgeschreven?
Maar speelt nu het zelfde bij de accu's van EV-auto's? Want als een fietsaccu "maximaal 500x kan worden opgeladen", geldt dat dan ook voor elektrische auto's? Oftewel: bij 100x per jaar opladen is je auto na 5 jaar afgeschreven?
Re: Levensduur fietsaccu en EV-autoaccu
Super B lithium-ijzerfosfaat accu's gaan tot 5000 cycli mee bij een ontladingsdiepte (Dod) van 80 procent, zonder dat de prestaties afnemen. Het gaat er dus om welke chemische techniek er toegepast wordt.
Re: Levensduur fietsaccu en EV-autoaccu
U kunt gerust zijn, een accu van een ev gaat langer dan vijf jaar mee.
De accu kan met de loop der tijd wat in capaciteit achteruit gaan, maar de praktijk laat zien dat de wagen nog prima bruikbaar is.
De accu kan met de loop der tijd wat in capaciteit achteruit gaan, maar de praktijk laat zien dat de wagen nog prima bruikbaar is.
Re: Levensduur fietsaccu en EV-autoaccu
Hooguit is de accu , niet de auto, dan afgeschreven.Erikdepooter schreef: ↑29 jul 2024 10:12Oftewel: bij 100x per jaar opladen is je auto na 5 jaar afgeschreven?
Re: Levensduur fietsaccu en EV-autoaccu
https://www.ad.nl/auto/deze-tesla-heeft ... ~aaf043cd/
Als we dit verhaal moeten geloven gaat een accu zo ongeveer 500.000 kilometer mee, uiteraard afhankelijk van het gebruik. Rijd je de accu iedere keer binnen 50 kilometer leeg, omdat je alleen maar op het circuit rijdt, dan zal de levensduur vele malen korter zijn dan bij normaal gebruik.
De grootte van de accu zal ook nog wel een rol spelen, net als het type.
Als we dit verhaal moeten geloven gaat een accu zo ongeveer 500.000 kilometer mee, uiteraard afhankelijk van het gebruik. Rijd je de accu iedere keer binnen 50 kilometer leeg, omdat je alleen maar op het circuit rijdt, dan zal de levensduur vele malen korter zijn dan bij normaal gebruik.
De grootte van de accu zal ook nog wel een rol spelen, net als het type.
-
- Berichten: 671
- Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34
Re: Levensduur fietsaccu en EV-autoaccu
Veel fabrikanten geven inderdaad aan dat een auto accu tot wel 500.000 Km mee gaat.
Ik ben veel meer geinteresseerd in hoelang een accu meegaat als ik met een e-auto
dezelfde aantal kilometers rijdt als met mijn huidige auto, ongeveer 8000 Km per jaar.
Ik vrees dat een E-auto voor mij een vreselijk duur iets gaat worden, zeker als je dat vergelijkt
met mijn huidige auto, een japanner uit het B segment. Met die dingen kan je makkelijk
meer dan 20 jaar mee rijden. ook al staat ie altijd buiten. Ik heb weinig zin om een e-auto
te kopen waarvan over 10 jaar het accu pakket is versleten en veel te duur is om te vervangen.
Ik koop over een paar jaar nog wel weer een nieuwe japanner benzine auto uit het B-segment.
Ik ben veel meer geinteresseerd in hoelang een accu meegaat als ik met een e-auto
dezelfde aantal kilometers rijdt als met mijn huidige auto, ongeveer 8000 Km per jaar.
Ik vrees dat een E-auto voor mij een vreselijk duur iets gaat worden, zeker als je dat vergelijkt
met mijn huidige auto, een japanner uit het B segment. Met die dingen kan je makkelijk
meer dan 20 jaar mee rijden. ook al staat ie altijd buiten. Ik heb weinig zin om een e-auto
te kopen waarvan over 10 jaar het accu pakket is versleten en veel te duur is om te vervangen.
Ik koop over een paar jaar nog wel weer een nieuwe japanner benzine auto uit het B-segment.
Duc
vindt dit leuk
Re: Levensduur fietsaccu en EV-autoaccu
In een fiets accu zitten gewone lithium baterijen vaak is er maar 1 a 2 stuk is veel voordeliger ze te laten herstellen willen veel fiets boeren niet of hebben de kennis niet inhuis.
Re: Levensduur fietsaccu en EV-autoaccu
De techniek van een fietsaccu is in zijn totaal niet te vergelijken met die van EV accupakket omdat auto accu pakketten een samen stelsel van meerdere accu's die een veel hoger voltage leveren en op een andere manier geladen worden.
Een slim systeem ook wel BMS ( Battery Management System) monitort het laadproces die er voor zorgt dat de accu's gelijkmatig geladen worden.
Ook die accupakketten nemen op den duur in capaciteit af en gaan theoretisch 500.000 km mee maar in de praktijk vrijwel nooit.
De meest bekende Tesla autofabrikant geeft 8 jaar of 240.000 km garantie op de batterij en het aandrijfsysteem en dat maakt eigenlijk dat de carrosserie het accupakket gaat overleven de auto ziet er opzich nog als een plaatje uit mechanisch is er niets mis mee maar als occasion moeilijk te verkopen omdat het vervangen van het accupakket meer geld kost dan de auto waard is.
Een slim systeem ook wel BMS ( Battery Management System) monitort het laadproces die er voor zorgt dat de accu's gelijkmatig geladen worden.
Ook die accupakketten nemen op den duur in capaciteit af en gaan theoretisch 500.000 km mee maar in de praktijk vrijwel nooit.
De meest bekende Tesla autofabrikant geeft 8 jaar of 240.000 km garantie op de batterij en het aandrijfsysteem en dat maakt eigenlijk dat de carrosserie het accupakket gaat overleven de auto ziet er opzich nog als een plaatje uit mechanisch is er niets mis mee maar als occasion moeilijk te verkopen omdat het vervangen van het accupakket meer geld kost dan de auto waard is.
Re: Levensduur fietsaccu en EV-autoaccu
Het BMS systeem is het hart van de fietsaccu. De Batterijcellen zijn verbonden met elektronica en uiteindelijk weer met het BMS systeem.
Wat is er, behalve het voltage, dan wezenlijk anders?
Wat is er, behalve het voltage, dan wezenlijk anders?
-
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 30 mei 2018 15:14
Re: Levensduur fietsaccu en EV-autoaccu
[/quote]
Hooguit is de accu , niet de auto, dan afgeschreven.
[/quote]
Zie antwoord Ron 5300: omdat het vervangen van het accupakket meer geld kost dan de auto waard is
Hooguit is de accu , niet de auto, dan afgeschreven.
[/quote]
Zie antwoord Ron 5300: omdat het vervangen van het accupakket meer geld kost dan de auto waard is
Re: Levensduur fietsaccu en EV-autoaccu
Mijn vraag gaat over wat er in technische zin anders is.
Re: Levensduur fietsaccu en EV-autoaccu
Er valt nu nog weinig te zeggen over wat, over pakweg 5 jaar, de prijs van een nieuwe, of gereviseerde accu zal zijn.
Re: Levensduur fietsaccu en EV-autoaccu
Hooguit is de accu , niet de auto, dan afgeschreven.
[/quote]
Zie antwoord Ron 5300: omdat het vervangen van het accupakket meer geld kost dan de auto waard is
[/quote]
De kosten voor het vervangen van een accu gaat in rap tempo omlaag.
Daarnaast is er een begin gemaakt malet verwisselbare accu's. Nio heeft dat ontwikkeld en heeft nu een licentieovereenkomst met Geely getekend (eigenaar van Volvo, Polestar, Smart, Zeekr en grootaandeelhouder van o.a. Daimler Benz). Daarmee is het probleem opgelost. Een lege accu vervang je daarbij gewoon voor een volle. Als accu's versleten raken worden ze gewoon vervangen door de leverancier of exploitant van het wisselstation. Net zoals bijvoorbeeld met gastanks voor de caravan.
Re: Levensduur fietsaccu en EV-autoaccu
Gasfles ruilen voor een caravan is driemaal zo duur als de fles laten vullen. Daarom gebeurt het ook heel weinig. Die ruil accus zijn handig bij heftrucks in bedrijven.
Voor auto's zijn waren er 120 jaar geleden al accu ruil plannen. Ze waren te zwaar, opladen duurde te lang en de actieradius was te weinig. Wat waren we daarna blij dat we toch benzine konden gebruiken.
Voor auto's zijn waren er 120 jaar geleden al accu ruil plannen. Ze waren te zwaar, opladen duurde te lang en de actieradius was te weinig. Wat waren we daarna blij dat we toch benzine konden gebruiken.
Re: Levensduur fietsaccu en EV-autoaccu
Dat spreekt voor zich: Een electrische auto zonder deugdelijke accu is niets tot weinig waard.Erikdepooter schreef: ↑29 jul 2024 15:13Zie antwoord Ron 5300: omdat het vervangen van het accupakket meer geld kost dan de auto waard is
Maar ik zou de prijs van de nieuwe accu vergelijken met die van een nieuwe auto.
Re: Levensduur fietsaccu en EV-autoaccu
Er worden toch weer miljarden geïnvesteerd in autos met een normale motor. Misschien heeft de auto industrie toch weer andere ideeën.
Re: Levensduur fietsaccu en EV-autoaccu
De autoindustrie - of de politiek?
Re: Levensduur fietsaccu en EV-autoaccu
De auto industrie.