Levensduur fietsaccu en EV-autoaccu

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Erikdepooter

Levensduur fietsaccu en EV-autoaccu

Ongelezen bericht door Erikdepooter »

Ik heb met belangstelling het Radar-AVRO-TROS artikel over de levensduur van fietsaccu's gelezen.
Maar speelt nu het zelfde bij de accu's van EV-auto's? Want als een fietsaccu "maximaal 500x kan worden opgeladen", geldt dat dan ook voor elektrische auto's? Oftewel: bij 100x per jaar opladen is je auto na 5 jaar afgeschreven?

de auditu

Re: Levensduur fietsaccu en EV-autoaccu

Ongelezen bericht door de auditu »

Super B lithium-ijzerfosfaat accu's gaan tot 5000 cycli mee bij een ontladingsdiepte (Dod) van 80 procent, zonder dat de prestaties afnemen. Het gaat er dus om welke chemische techniek er toegepast wordt.

riddert

Ongelezen bericht door riddert »

U kunt gerust zijn, een accu van een ev gaat langer dan vijf jaar mee.
De accu kan met de loop der tijd wat in capaciteit achteruit gaan, maar de praktijk laat zien dat de wagen nog prima bruikbaar is.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Erikdepooter schreef:
29 jul 2024 10:12
Oftewel: bij 100x per jaar opladen is je auto na 5 jaar afgeschreven?
Hooguit is de accu , niet de auto, dan afgeschreven.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

https://www.ad.nl/auto/deze-tesla-heeft ... ~aaf043cd/

Als we dit verhaal moeten geloven gaat een accu zo ongeveer 500.000 kilometer mee, uiteraard afhankelijk van het gebruik. Rijd je de accu iedere keer binnen 50 kilometer leeg, omdat je alleen maar op het circuit rijdt, dan zal de levensduur vele malen korter zijn dan bij normaal gebruik.

De grootte van de accu zal ook nog wel een rol spelen, net als het type.

peter17111962

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Veel fabrikanten geven inderdaad aan dat een auto accu tot wel 500.000 Km mee gaat.
Ik ben veel meer geinteresseerd in hoelang een accu meegaat als ik met een e-auto
dezelfde aantal kilometers rijdt als met mijn huidige auto, ongeveer 8000 Km per jaar.
Ik vrees dat een E-auto voor mij een vreselijk duur iets gaat worden, zeker als je dat vergelijkt
met mijn huidige auto, een japanner uit het B segment. Met die dingen kan je makkelijk
meer dan 20 jaar mee rijden. ook al staat ie altijd buiten. Ik heb weinig zin om een e-auto
te kopen waarvan over 10 jaar het accu pakket is versleten en veel te duur is om te vervangen.
Ik koop over een paar jaar nog wel weer een nieuwe japanner benzine auto uit het B-segment.

T-mobile

Ongelezen bericht door T-mobile »

In een fiets accu zitten gewone lithium baterijen vaak is er maar 1 a 2 stuk is veel voordeliger ze te laten herstellen willen veel fiets boeren niet of hebben de kennis niet inhuis.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

De techniek van een fietsaccu is in zijn totaal niet te vergelijken met die van EV accupakket omdat auto accu pakketten een samen stelsel van meerdere accu's die een veel hoger voltage leveren en op een andere manier geladen worden.
Een slim systeem ook wel BMS ( Battery Management System) monitort het laadproces die er voor zorgt dat de accu's gelijkmatig geladen worden.
Ook die accupakketten nemen op den duur in capaciteit af en gaan theoretisch 500.000 km mee maar in de praktijk vrijwel nooit.
De meest bekende Tesla autofabrikant geeft 8 jaar of 240.000 km garantie op de batterij en het aandrijfsysteem en dat maakt eigenlijk dat de carrosserie het accupakket gaat overleven de auto ziet er opzich nog als een plaatje uit mechanisch is er niets mis mee maar als occasion moeilijk te verkopen omdat het vervangen van het accupakket meer geld kost dan de auto waard is.

de auditu

Het BMS systeem is het hart van de fietsaccu. De Batterijcellen zijn verbonden met elektronica en uiteindelijk weer met het BMS systeem.
Wat is er, behalve het voltage, dan wezenlijk anders?

Erikdepooter

Ongelezen bericht door Erikdepooter »

[/quote]
[/quote]

Zie antwoord Ron 5300: omdat het vervangen van het accupakket meer geld kost dan de auto waard is

de auditu

Mijn vraag gaat over wat er in technische zin anders is.

de auditu

Er valt nu nog weinig te zeggen over wat, over pakweg 5 jaar, de prijs van een nieuwe, of gereviseerde accu zal zijn.

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

Erikdepooter schreef:
29 jul 2024 15:13
[/quote]

Zie antwoord Ron 5300: omdat het vervangen van het accupakket meer geld kost dan de auto waard is
[/quote]

De kosten voor het vervangen van een accu gaat in rap tempo omlaag.

Daarnaast is er een begin gemaakt malet verwisselbare accu's. Nio heeft dat ontwikkeld en heeft nu een licentieovereenkomst met Geely getekend (eigenaar van Volvo, Polestar, Smart, Zeekr en grootaandeelhouder van o.a. Daimler Benz). Daarmee is het probleem opgelost. Een lege accu vervang je daarbij gewoon voor een volle. Als accu's versleten raken worden ze gewoon vervangen door de leverancier of exploitant van het wisselstation. Net zoals bijvoorbeeld met gastanks voor de caravan.

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Gasfles ruilen voor een caravan is driemaal zo duur als de fles laten vullen. Daarom gebeurt het ook heel weinig. Die ruil accus zijn handig bij heftrucks in bedrijven.
Voor auto's zijn waren er 120 jaar geleden al accu ruil plannen. Ze waren te zwaar, opladen duurde te lang en de actieradius was te weinig. Wat waren we daarna blij dat we toch benzine konden gebruiken.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Erikdepooter schreef:
29 jul 2024 15:13
Dat spreekt voor zich: Een electrische auto zonder deugdelijke accu is niets tot weinig waard.
Maar ik zou de prijs van de nieuwe accu vergelijken met die van een nieuwe auto.

Onkruid71

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Er worden toch weer miljarden geïnvesteerd in autos met een normale motor. Misschien heeft de auto industrie toch weer andere ideeën.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

De autoindustrie - of de politiek?

Onkruid71

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

De auto industrie.

de auditu

Onkruid71 schreef:
30 jul 2024 00:30
Er worden toch weer miljarden geïnvesteerd in autos met een normale motor. Misschien heeft de auto industrie toch weer andere ideeën.
Wat is uw bron?

Plaats reactie