Zoon krijgt vordering van NH1816

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
thecure
Berichten: 2724
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Zoon krijgt vordering van NH1816

Ongelezen bericht door thecure »

Goedenavond,

Nu heb ik eens een vraag aan jullie.

Vandaag kreeg mijn zoon een brief van NH1816 (zie bijlage). Hij heeft met zijn fietsstuur tegen een auto aan gezeten.
Wij wisten hier niets van, helaas heeft hij ons toen niets verteld (pubers :evil: )

Wat mij echter verbaasd is dat deze brief zomaar verstuurd is zonder enige hoor of wederhoor. Ook hebben wij geen schadeformulier gezien of deze bestuurder gesproken.
Toen het is gebeurd, moest hij zijn naam geven van de bestuurder, en blijkbaar hebben ze a.d.v. het telefoonboek ons adres achterhaald (wij hebben een niet veel voorkomende naam).

De normale procedure lijkt mij eigenlijk, dat je contact opneemt met de ouders, samen het schadeformulier invult, en ook kan laten zien wat er gebeurd is en wat te schade is.
Het bedrag lijkt me nogal hoog voor alleen een stuur wat tegen de auto aan gekomen is.

Echter wat mij tegen de borst stuit, is dat wij niets kunnen controleren. We moeten maar aannemen dat het bedrag juist is. Ze kunnen net zo goed een hele andere schade opgeven.

Mijn vraag is of iemand hier weet of dit zomaar mag? Een schadeformulier is toch altijd essentieel? Dit zou betekenen als ik schade maak aan mijn auto, kan ik ook zomaar een willekeurige naam en adres opgeven aan de verzekeraar.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Afbeelding

witte angora
Berichten: 31962
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Zoon krijgt vordering van NH1816

Ongelezen bericht door witte angora »

Geen idee, maar lees eerst dit maar eens.

https://www.depremievergelijker.nl/auto ... g-regelen/

Je kunt ook om een contra-expertise vragen:

https://www.consumentenbond.nl/autoverz ... autoschade

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zoon krijgt vordering van NH1816

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hoe oud is het kind? Hebt u een AVP? Dien de kwestie daar in.

thecure
Berichten: 2724
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Zoon krijgt vordering van NH1816

Ongelezen bericht door thecure »

Bedankt voor je links! Nuttige info. Alleen wilden wij het juist niet onderling regelen. Het probleem is juist dat er uberhaupt niets is geregeld met een schadeformulier o.i.d.
een contra expertise is inderdaad een goed idee.

J. Deltoer
Berichten: 3366
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Zoon krijgt vordering van NH1816

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

thecure schreef:
31 jul 2024 19:08
wij hebben een niet veel voorkomende naam
Ik ken ook niemand die thecure heet, dus u bent inderdaad makkelijk vindbaar.

thecure
Berichten: 2724
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Zoon krijgt vordering van NH1816

Ongelezen bericht door thecure »

Lady1234 schreef:
31 jul 2024 19:32
Hoe oud is het kind? Hebt u een AVP? Dien de kwestie daar in.
Mijn zoon is 16. Wij hebben gelukkig wel een AVP. Uiteraard kan ik hem daar indienen.
Maar het gaat er mij om de manier waarop het gaat.
Wij krijgen niet de kans om de schade te zien wat veroorzaakt was. Ik vraag mij af of het hoge bedrag terecht is.

thecure
Berichten: 2724
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Zoon krijgt vordering van NH1816

Ongelezen bericht door thecure »

J. Deltoer schreef:
31 jul 2024 19:38
thecure schreef:
31 jul 2024 19:08
wij hebben een niet veel voorkomende naam
Ik ken ook niemand die thecure heet, dus u bent inderdaad makkelijk vindbaar.
:lol: :lol:

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zoon krijgt vordering van NH1816

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar uw zoon heeft de schade gezien, maar niets gezegd.

Dus schadeformulier invullen en indienen.

Thijs124
Berichten: 1299
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Zoon krijgt vordering van NH1816

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Ja, schadeformulier indienen naar waarheid en verder alles aan de verzekering overlaten. Niet zelf in discussie treden maar het geheel overlaten aan professionals.

Arizonakid
Berichten: 1236
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Zoon krijgt vordering van NH1816

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Ik zou op zijn minst bewijs willen zien van die schade, foto’s, rapport van expert.
De eisende partij zal toch moeten bewijzen dat zoonlief de schade veroorzaakt heeft ook?

Speedy123
Berichten: 1713
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Zoon krijgt vordering van NH1816

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Het bedrag komt vrij normaal over. Schadeherstel in stervensduur. Zeker als een deel van de auto opnieuw gespoten moet worden.

Uiteraard kunt u het schaderapport, zoals opgemaakt bij de schadeherstel, opvragen.

Cro
Berichten: 2138
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Zoon krijgt vordering van NH1816

Ongelezen bericht door Cro »

thecure schreef:
31 jul 2024 19:40
Lady1234 schreef:
31 jul 2024 19:32
Hoe oud is het kind? Hebt u een AVP? Dien de kwestie daar in.
Mijn zoon is 16. Wij hebben gelukkig wel een AVP. Uiteraard kan ik hem daar indienen.
Maar het gaat er mij om de manier waarop het gaat.
Wij krijgen niet de kans om de schade te zien wat veroorzaakt was. Ik vraag mij af of het hoge bedrag terecht is.
Krijgen / kregen jullie die kans niet van de tegenpartij, of komt dat omdat zoon de boel verzwegen heeft. We spreken immers over een schade van bijna anderhalve maand geleden. Ik vermoed dat als zoon direct opgebiecht had dat hij schade heeft veroorzaakt aan een eigendom van X dat jullie best even hadden mogen kijken of samen een formulier invullen, ik kan er echter ook inkomen dat zo'n tegenpartij daar niet zo lang op gaat wachten. Je mag echter ook gewoon zelf een schade formulier invullen en dit indienen bij je eigen verzekeraar, dat hoeft niet samen. Daarnaast kan het ook voorkomen dat maar van 1 van de partijen een schade formulier indient of zelfs geen van de partijen, een wettelijke verplichting daartoe is er namelijk voor zover mij bekend in ieder geval niet.

Voor nu kan je mogelijk nog het schade rapport opvragen of alsnog contact opnemen met de andere partij. Ik zou denk ik echter gewoon zelf een schadeformulier invullen en naar de eigen verzekeraar sturen. Laat die het dan onderling maar oplossen.

Schadebedrag hoeft niet vreemd te zijn, zeker niet wanneer zoon per ongeluk meerdere panelen geraakt heeft.

thecure
Berichten: 2724
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Zoon krijgt vordering van NH1816

Ongelezen bericht door thecure »

Onze zoon heeft het inderdaad tegens ons verzwegen, tot we vandaag deze brief kregen

die mensen hadden, nadat ze onze gegevens hadden achterhaald, contact met ons moeten opnemen.
Dan hadden we zelf de schade kunnen zien en uiteraard samen een schadeformulier kunnen invullen.

Ik wil er ook niet voor weglopen, als mijn zoon dat gedaan heeft moet dat uiteraard opgelost worden.
Maar ik vind deze procedure nogal vreemd.

Als mij zoiets zou overkomen, zou ik zijn adres vragen aan het kind en even langsgaan om het te bespreken en samen een schadeformulier invullen.
Laatst gewijzigd door thecure op 31 jul 2024 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.

thecure
Berichten: 2724
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Zoon krijgt vordering van NH1816

Ongelezen bericht door thecure »

Cro schreef:
31 jul 2024 20:33

Krijgen / kregen jullie die kans niet van de tegenpartij, of komt dat omdat zoon de boel verzwegen heeft. We spreken immers over een schade van bijna anderhalve maand geleden. Ik vermoed dat als zoon direct opgebiecht had dat hij schade heeft veroorzaakt aan een eigendom van X dat jullie best even hadden mogen kijken of samen een formulier invullen
Die mensen hebben zich niet bekend gemaakt bij mijn zoon
dus ook al had onze zoon het meteen verteld, konden we nog geen actie ondernemen richting de tegenpartij.

Veldt01
Berichten: 1004
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Zoon krijgt vordering van NH1816

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Ja dit kan zomaar echter er ontbreekt nogal wat informatie. Betrof dit een rijdende auto/een auto die deelnam aan het verkeer dan geef ik de tegenpartij weinig kans t.o.v. een fietser tenzij men grove nalatigheid aan kan tonen (en ligt de bewijslast bij de bestuurder van de auto).
Is de schade toegebracht aan een geparkeerde auto dan wordt het simpelweg de aansprakelijkheidsverzekering inschakelen en hen e.e.a. af laten handelen.

Overigens weet ik niet wat uw zoon verteld heeft echter lichte schade met een fietsstuur is zeker niet zo duur. Voor genoemd bedrage kun je een volledige flank van een auto plus behoorlijk uitdeukwerk uit laten voeren dus wellicht heeft de zoon toch wat info. achtergehouden.
Laatst gewijzigd door Veldt01 op 31 jul 2024 21:16, 2 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 31962
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Zoon krijgt vordering van NH1816

Ongelezen bericht door witte angora »

thecure schreef:
31 jul 2024 20:54
Cro schreef:
31 jul 2024 20:33

Krijgen / kregen jullie die kans niet van de tegenpartij, of komt dat omdat zoon de boel verzwegen heeft. We spreken immers over een schade van bijna anderhalve maand geleden. Ik vermoed dat als zoon direct opgebiecht had dat hij schade heeft veroorzaakt aan een eigendom van X dat jullie best even hadden mogen kijken of samen een formulier invullen
Die mensen hebben zich niet bekend gemaakt bij mijn zoon
dus ook al had onze zoon het meteen verteld, konden we nog geen actie ondernemen richting de tegenpartij.
Het zouden dus zomaar heel andere mensen kunnen zijn met een heel andere auto en heel andere schade.

Emcede
Berichten: 303
Lid geworden op: 18 dec 2010 23:45

Re: Zoon krijgt vordering van NH1816

Ongelezen bericht door Emcede »

thecure schreef:
31 jul 2024 20:49
Onze zoon heeft het inderdaad tegens ons verzwegen, tot we vandaag deze brief kregen

die mensen hadden, nadat ze onze gegevens hadden achterhaald, contact met ons moeten opnemen.
Dan hadden we zelf de schade kunnen zien en uiteraard samen een schadeformulier kunnen invullen.

Ik wil er ook niet voor weglopen, als mijn zoon dat gedaan heeft moet dat uiteraard opgelost worden.
Maar ik vind deze procedure nogal vreemd.

Als mij zoiets zou overkomen, zou ik zijn adres vragen aan het kind en even langsgaan om het te bespreken en samen een schadeformulier invullen.
Oef, dit is wel heel erg de omgekeerde wereld! Uw zoon had zich moeten melden bij u, niet de benadeelde partij.

kuklos
Berichten: 10106
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Zoon krijgt vordering van NH1816

Ongelezen bericht door kuklos »

@thecure, wat is er nou precies gebeurd? Ik doel niet op de brief, maar op de schadesituatie.

thecure
Berichten: 2724
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Zoon krijgt vordering van NH1816

Ongelezen bericht door thecure »

Veldt01 schreef:
31 jul 2024 21:05
Ja dit kan zomaar echter er ontbreekt nogal wat informatie. Betrof dit een rijdende auto/een auto die deelnam aan het verkeer dan geef ik de tegenpartij weinig kans t.o.v. een fietser tenzij men grove nalatigheid aan kan tonen (en ligt de bewijslast bij de bestuurder van de auto).
Is de schade toegebracht aan een geparkeerde auto dan wordt het simpelweg de aansprakelijkheidsverzekering inschakelen en hen e.e.a. af laten handelen.
De auto reed, en mijn zoon ook.
Mijn zoon ging rechtsaf een straat in, en vanaf die straat kwam die auto die dus vanaf zijn positie gezien linksaf wilde.
Mijn zoon fietste volgens hem wat teveel naar links, waardoor hij dus met zijn stuur de auto raakte.

thecure
Berichten: 2724
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Zoon krijgt vordering van NH1816

Ongelezen bericht door thecure »

Emcede schreef:
31 jul 2024 23:09
thecure schreef:
31 jul 2024 20:49
Onze zoon heeft het inderdaad tegens ons verzwegen, tot we vandaag deze brief kregen

die mensen hadden, nadat ze onze gegevens hadden achterhaald, contact met ons moeten opnemen.
Dan hadden we zelf de schade kunnen zien en uiteraard samen een schadeformulier kunnen invullen.

Ik wil er ook niet voor weglopen, als mijn zoon dat gedaan heeft moet dat uiteraard opgelost worden.
Maar ik vind deze procedure nogal vreemd.

Als mij zoiets zou overkomen, zou ik zijn adres vragen aan het kind en even langsgaan om het te bespreken en samen een schadeformulier invullen.
Oef, dit is wel heel erg de omgekeerde wereld! Uw zoon had zich moeten melden bij u, niet de benadeelde partij.
Klopt helemaal, uiteraard had mijn zoon dit aan ons moeten vertellen.
Maar zoals ik al zei, de tegenpartij had zich niet kenbaar gemaakt bij hem.
Dus ik kon zelf geen contact opnemen tegen de tegenpartij. Ik had dan wellicht onze verzekering alvast kunnen inlichten wat er was gebeurd.

Plaats reactie