Speedy123 schreef: ↑29 aug 2024 12:39
FunlolaO schreef: ↑29 aug 2024 12:11
Nee, het is niet mijn vakgebied. Ik werk niet in de zorg of bij de overheid.
Wat goed van je dat je eerlijk durft uit te spreken dat het niet je vakgebied is!
De meeste aanbieders van SST bieden sessies aan van een uur tot zelfs vier uur. Waarom denkt jij dat de sessies meestal beperkt zijn tot 45 minuten?
Je vind dat depressie en angst serieuze klachten zijn die niet in een sessie behandeld kunnen worden. Ook niet in twee sessies. Maar waarom ziet je dat zo? Heb je zelf ervaren dat je er langer voor nodig had om van je klachten af te komen? Of vind je SST alleen geschikt voor niet serieuze klachten?
Ik sluit niet uit dat er sessies zijn die langer duren dan 45 minuten. Het is aan de cliënt en de aanbieder. Er is natuurlijk wel een bepaald optimum voor de effectiviteit. Ik geloof niet dat deze op 4 uur ligt.
Je vragen zal ik beantwoorden in twee voorbeelden.
Stel een tiener heeft faalangst. Dit komt tot uiting bij de eindexamens. Deze tiener kan wellicht geholpen zijn met een goed gesprek en het eindexamen halen. De faalangst heeft een oorsprong. In mijn overtuiging moet je samen met een therapeut op zoek hiernaar en daarop verder bouwen naar herstel. Ik geloof niet dat dit kan in één sessie. Ik vrees dat als je het succes af laat hangen van het eindexamenresultaat dat de klacht erger zal worden of zich op een andere manier zal manifesteren.
Stel iemand is zelfreflectief, heeft veel voorwerk gedaan en heeft hulp nodig bij het maken van een keuze uit oplossingsrichtingen. Dan geloof ik best dat een sessie voldoende kan zijn voor de hulpvraag. Deze persoon zal vervolgens nog aan de oplossing moet werken. Dus hoe dan ook gaat in de casus meer tijd zitten dan één sessie. Alleen wellicht niet met dezelfde persoon.
Dit laatste is een hele andere vraag aan een psycholoog/coach dan de eerste. Beide hulpvragen zal je serieus moeten nemen. Als ik bepaalde klachten eerder serieus heb genoemd, bedoel ik niet dat andere klachten minder serieus zijn. Uiteindelijk is iedere klacht vervelend.