Onverklaarde en onrechtmatige nafacturatie na plaatsing tuinhuis Fonteyn?

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
Erik d G
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 jul 2024 07:49

Onverklaarde en onrechtmatige nafacturatie na plaatsing tuinhuis Fonteyn?

Ongelezen bericht door Erik d G »

Na het plaatsen van ons tuinhuis kregen we opeens een flinke extra factuur van €700 waarvan onduidelijk is waarvoor /waarom deze is gestuurd (en nog steeds). Na meerdere malen per telefoon en mail gevraagd te hebben waar deze kosten vandaan komen (niks vermeld op orderbevestigingsfactuur) verwijst men vaag naar de algemene voorwaarden zonder duidelijk te specificeren hoe de "€700 servicekosten" tot stand zijn gekomen. Fonteyn heeft ook nog een incassobureau ingesteld, daarna heb ik nogmaals de vraag gesteld en hebben ze deze incasso stopgezet. Na zeer trage onvolledige communicatie zonder dat er meer informatie is verstrekt over de reden hebben ze opnieuw een incassobureau ingesteld. Volgens mij is het niet rechtsgeldig wat ze doen. Wat moeten we doen?

Hier onder samenvatting van de situatie:

Op 26 maart 2024 ontving ik een factuur van €700,00 hierop heb ik direct per email geantwoord dat het voor mij niet duidelijk was waarvoor de factuur bedoeld was en of dit een fout betrof. Hier heb ik nooit antwoord meer op gekregen dus ben ik ervan uit gegaan dat het inderdaad een administratieve fout betrof.

Op 28 juni 2024 ontving ik een betalingsherinnering per email.
Hierop heb ik wederom direct gereageerd op 28 juni 2024 per email met dezelfde vraag dat het niet duidelijk is waar deze factuur vandaan komt, omdat dit niet was opgenomen in de orderbevestiging noch duidelijk vermeld in de algemene voorwaarden. Op 29 juni 2024 ontving ik een bericht van [email protected] waar niet wordt ingegaan op mijn vraag, maar nogmaals wordt vermeld dat deze factuur nog open staat. Kortom wederom wordt mijn legitieme vraag niet beantwoord. Inmiddels is er wel een incassobureau ingesteld door Fonteyn.

Op donderdag 11 juli 2024 heb ik telefonisch contact opgenomen om nogmaals dezelfde vraag te stellen; vanwaar deze kosten, die niet in de koopovereenkomst zijn vermeld. Ik ben toen verwezen naar de monteur. Ik ben toen eindelijk in contact gekomen met monteur Frank over de specificatie van dit bedrag, incasso is stopgezet, echter kan men wederom niet uitleggen waar de kosten vandaan komen. Ik ben nog steeds in contact om een specificatie van de kosten te krijgen, als ik 6 september 2024 alweer een bericht van het incassobureau krijg dat ze me in gebreke van betaling gaan stellen.

Ik heb wat research gedaan over mijn burgerrechten aangaande koopovereenkomsten. En ik ben van mening dat de facturering en algemene voorwaarden non-conform zijn met het Burgerlijk Wetboek 6 artikel 193a en 230g, Burgerlijk Wetboek 7 artikel 12:1 en 13, Besluit prijsaanduiding producten, en prijs vermelding zoals voorgeschreven door de Autoriteit Consument en Markt. Hierin staat vermeld dat in de prijs alle bijkomende kosten behoren te worden vermeld in de overeenkomst, zo niet dan kan de consument deze kosten weigeren te betalen. Bovendien, wanneer de bijkomende kosten vooraf niet bekend zijn en afhangen van de bestelling, dient de prijs per meeteenheid te worden gegeven, alsmede een voorbeeld van een berekening.
In mijn orderbevestiging (verstuurd op 2 januari 2024, order nummer 3436666) staat niks vermeld over de bijkomende kosten die in factuur 6529164 vermeld zijn, en ik ben van mening dat de algemene voorwaarden deze onwettige tekortkoming niet kunnen overrulen.

Hoe nu verder!!?? Volgens mij sta ik in mijn recht, maar je recht hebben en krijgen zijn twee verschillende dingen. Wat raden jullie aan?

150747
Berichten: 244
Lid geworden op: 31 jan 2020 10:10

Re: Onverklaarde en onrechtmatige nafacturatie na plaatsing tuinhuis Fonteyn?

Ongelezen bericht door 150747 »

Laat je maar voor de rechter dagen, zullen ze echt niet doen.
Zoals je omschrijft hebben ze geen poot om op te staan.

Thijs124
Berichten: 1292
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Onverklaarde en onrechtmatige nafacturatie na plaatsing tuinhuis Fonteyn?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Niks doen, niet meer reageren op incasso bureaus. Reageer pas als er een gerechtsdeurwaarder aan de deur komt. Dan kun je alles aan de rechter uitleggen.

NeoDutchio
Berichten: 12624
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Onverklaarde en onrechtmatige nafacturatie na plaatsing tuinhuis Fonteyn?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het recht krijgen zal bij de rechter gebeuren. Mocht het ooit zover gaan komen.
Mocht u nog niet opnieuw gereageerd hebben naar het incassobureau kunt u simpelweg aangeven dat u eerst bewijs wilt hebben waar deze factuur vandaan komt en dat u tot die tijd verschoont wil blijven van verdere communicatie. En dat u, bij ingebreke blijven van informatie, een rechtszaak met vertrouwen tegemoet ziet.

Ron5300
Berichten: 421
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Onverklaarde en onrechtmatige nafacturatie na plaatsing tuinhuis Fonteyn?

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Kunnen die service kosten niet de plaatsing van het tuinhuis betreffen en dus losstaan van het aankoopbedrag van het tuinhuis zelf.
Zo te lezen bent u voor uw kostvraag naar een monteur verwezen die de plaatsing van het tuinhuis heeft uitgevoerd maar die weet uiteraard niet waar die servicekosten op gebaseerd zijn hooguit dat hij/zij het tuinhuis geplaatst heeft.
Fonteyn biedt wel een montage service aan maar dan wel tegen een meerprijs die niet bij de aanschafprijs inbegrepen zijn en afhankelijk van de afspraak die u maakt vooraf of achteraf in rekening gebracht worden.
Of de vordering terecht is hangt van de gemaakte afspraken af en als de plaatsingskosten een vast bedrag zijn onder noemer 'service kosten' opgevoerd worden hoeven die kosten niet nader gespecificeerd te worden.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 1015
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Onverklaarde en onrechtmatige nafacturatie na plaatsing tuinhuis Fonteyn?

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Ron5300 schreef:
08 sep 2024 11:37
Kunnen die service kosten niet de plaatsing van het tuinhuis betreffen en dus losstaan van het aankoopbedrag van het tuinhuis zelf.
Zo te lezen bent u voor uw kostvraag naar een monteur verwezen die de plaatsing van het tuinhuis heeft uitgevoerd maar die weet uiteraard niet waar die servicekosten op gebaseerd zijn hooguit dat hij/zij het tuinhuis geplaatst heeft.
Fonteyn biedt wel een montage service aan maar dan wel tegen een meerprijs die niet bij de aanschafprijs inbegrepen zijn en afhankelijk van de afspraak die u maakt vooraf of achteraf in rekening gebracht worden.
Of de vordering terecht is hangt van de gemaakte afspraken af en als de plaatsingskosten een vast bedrag zijn onder noemer 'service kosten' opgevoerd worden hoeven die kosten niet nader gespecificeerd te worden.
Als dat zo is dan kan Fonteyn dit toch gewoon mededelen aan TS. Zij zwijgen in alle talen over de reden van de factuur.

witte angora
Berichten: 31963
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Onverklaarde en onrechtmatige nafacturatie na plaatsing tuinhuis Fonteyn?

Ongelezen bericht door witte angora »

Zorg dat je alle communicatie documenteert en goed bewaart. Mocht het voor de rechter komen dan zal je dat nodig hebben.

Moneyman
Berichten: 31104
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onverklaarde en onrechtmatige nafacturatie na plaatsing tuinhuis Fonteyn?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Zijn die algemene voorwaarden waarnaar wordt verwezen überhaupt op een correcte wijze ter hand gesteld? Zo niet, zou ik dat primair betwisten. Secundair beroep je je er dan op dat de kosten bij het sluiten van de overeenkomst bekend hadden moeten zijn. En tot slot geef je, om jezelf in te dekken, aan dat je bereid bent te betalen nadat concreet en onderbouwd bewezen is waarom deze kosten door jou betaald moeten worden.

Francesco26
Berichten: 22
Lid geworden op: 29 aug 2024 09:18

Re: Onverklaarde en onrechtmatige nafacturatie na plaatsing tuinhuis Fonteyn?

Ongelezen bericht door Francesco26 »

@Erik Wat wordt onder servicekosten bedoeld in uw situatie?
Servicekosten zijn toch kosten die een verhuurder aan een huurder worden berekend naast de huur?

In uw situatie is toch sprake van koop en geen huur?

juliomariner
Berichten: 5085
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Onverklaarde en onrechtmatige nafacturatie na plaatsing tuinhuis Fonteyn?

Ongelezen bericht door juliomariner »

ik heb het vage gevoel dat TS niet het hele verhaal voorspiegeld maar ik kan me daarin vergissen.

Moneyman
Berichten: 31104
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onverklaarde en onrechtmatige nafacturatie na plaatsing tuinhuis Fonteyn?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Gezien de online reputatie van Fonteyn, ook op dit forum, is dit verhaal van TS niet bepaald reden tot wantrouwen.

juliomariner
Berichten: 5085
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Onverklaarde en onrechtmatige nafacturatie na plaatsing tuinhuis Fonteyn?

Ongelezen bericht door juliomariner »

klopt inderdaad dat dit bedrijf niet heel goed bekend staat maar zoals u waarschijnlijk uit de praktijk wel weet leverd meerwerk vaak gezeik op. Een van beide partijen is dan in 1 keer afspraken daarover vergeten. (en dat is niet altijd het bedrijf)

NeoDutchio
Berichten: 12624
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Onverklaarde en onrechtmatige nafacturatie na plaatsing tuinhuis Fonteyn?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Maar in dat geval zou er wel bekend moeten zijn wat er voor dat geld gedaan is. Het lijkt mij niet dat er een factuur gestuurd word waarvan niet bekend is wat er tegenover heeft gestaan, die factuur vervolgens ingetrokken word en uiteindelijk toch weer verstuurd word.
En ja, het kan zijn dat TS ter kwader trouw is, maar dan je van Fonteyn wel verwachten dat er een reactie komt waar de factuur op gebaseerd is.

Nijogeth
Berichten: 10518
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Onverklaarde en onrechtmatige nafacturatie na plaatsing tuinhuis Fonteyn?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Francesco26 schreef:
08 sep 2024 13:46
Servicekosten zijn toch kosten die een verhuurder aan een huurder worden berekend naast de huur?
Soms wordt dit ook bij panden met een VvE zo genoemd. Terwijl het eigenlijk gewoon ledenbijdrage is.

Overigens lijkt me dit niet per se van toepassing op deze casus.

Moneyman
Berichten: 31104
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onverklaarde en onrechtmatige nafacturatie na plaatsing tuinhuis Fonteyn?

Ongelezen bericht door Moneyman »

juliomariner schreef:
08 sep 2024 18:31
klopt inderdaad dat dit bedrijf niet heel goed bekend staat maar zoals u waarschijnlijk uit de praktijk wel weet leverd meerwerk vaak gezeik op. Een van beide partijen is dan in 1 keer afspraken daarover vergeten. (en dat is niet altijd het bedrijf)
Die situatie is op geen enkele manier te linken aan dit topic. Daarover speculeren lijkt me dus niet zo zinvol, toch?

Erik d G
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 jul 2024 07:49

Re: Onverklaarde en onrechtmatige nafacturatie na plaatsing tuinhuis Fonteyn?

Ongelezen bericht door Erik d G »

Ik heb de factuur, algemene voorwaarden en extra factuur geupload naar wetransfer: https://we.tl/t-RboRnLitRK
Zoals je ziet in de originele factuur zijn de montage kosten al in rekening gebracht.
Verzending is met monteur meegekomen.
Er staat verder niets vermeld over extra kosten omtrent levering.

In de extra factuur staat dat er kosten zijn gemaakt voor "tuinhuizen spullen in de tuin krijgen".
Ik vind het raar dat men extra kosten in rekening brengt om tuinhuis spullen in de tuin te krijgen (waar zouden ze anders heen moeten). Bovendien is dit dusdanig essentieel voor het product dat het raar is dat men hier (onafgesproken!) een extra rekening voor opstuurt. Daarbovenop is het flinke bedrag van EUR700 ook nog niet eens gespecificeerd.

Er wordt door fonteyn gewezen dat ik het terug kan vinden in de algemene voorwaarden. Maar ik ben van mening dat het burgerrecht zo in elkaar steekt dat een alg voorwaarde niet als vrijbrief kan gelden om zomaar kosten (ongespecificeerd) op te voeren. Bovendien wordt in de bronnen die ik in mijn eerste post vermeld aangegeven dat service kosten per meetbare eenheid (strekkende meter) vermeld moeten worden en een voorbeeld berekening op de originele factuur aanwezig moet zijn.
Laatst gewijzigd door Erik d G op 09 sep 2024 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Erik d G
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 jul 2024 07:49

Re: Onverklaarde en onrechtmatige nafacturatie na plaatsing tuinhuis Fonteyn?

Ongelezen bericht door Erik d G »

Btw ik heb vandaag gebeld en me voorgedaan als nieuwe klant. Ik heb 3 keer gevraagd of er extra leveringskosten zijn, maar volgens de verkoper zit dat in de montagekosten inbegrepen... dus waar deze extra factuur nu op berekent is? Schiet mij maar lek...

witte angora
Berichten: 31963
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Onverklaarde en onrechtmatige nafacturatie na plaatsing tuinhuis Fonteyn?

Ongelezen bericht door witte angora »

Eerlijk gezegd begin ik een beetje een beeld te krijgen. Is de tuin waar dat tuinhuis moest komen wel vrij toegankelijk? Of moest er apparatuur worden ingehuurd, of moest alles handmatig daar naar toe worden gebracht?

juliomariner
Berichten: 5085
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Onverklaarde en onrechtmatige nafacturatie na plaatsing tuinhuis Fonteyn?

Ongelezen bericht door juliomariner »

precies, als ze daarvoor een kraan nodig hadden dan wordt het anders maar dan hadden ze dat wel moeten aangeven. Voor €700 kun je aardig wat uurtjes met de hand slepen.

ivigrun
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 jul 2022 16:30

Re: Onverklaarde en onrechtmatige nafacturatie na plaatsing tuinhuis Fonteyn?

Ongelezen bericht door ivigrun »

Thijs124 schreef:
08 sep 2024 10:33
Niks doen, niet meer reageren op incasso bureaus. Reageer pas als er een gerechtsdeurwaarder aan de deur komt. Dan kun je alles aan de rechter uitleggen.
Ik ben het ermee eens dat het het beste is om onnodig contact met incassobureaus te vermijden. Deze aanpak kan zenuwen besparen

Plaats reactie