Zorgpremie 2025 weer omhoog

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
witte angora
Berichten: 31957
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door witte angora »

Thijs124 schreef:
14 sep 2024 16:02
Meer aan genezing en patiënten doen. Of aan het eten?
Wat motten ze doen?
Ze motten meer doen. Dat weet je toch?

Onkruid71
Berichten: 3013
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

witte angora schreef:
14 sep 2024 18:22
Thijs124 schreef:
14 sep 2024 16:02
Meer aan genezing en patiënten doen. Of aan het eten?
Wat motten ze doen?
Ze motten meer doen. Dat weet je toch?
Dat blijft je ook eeuwig herhalen. Wordt een beetje flauw.
Tja, zolang er te veel geld op het spel staat zie je daar ook weinig in gebeuren.
Je ziet het wel met die grote vervuilende fabrieken, dat staat dan boven gezondheid.

Thijs124
Berichten: 1289
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Die dure vervuilende fabrieken waar die dure tabletten gemaakt worden? Die staan in India, Pakistan en China.

Onkruid71
Berichten: 3013
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Thijs124 schreef:
14 sep 2024 19:42
Die dure vervuilende fabrieken waar die dure tabletten gemaakt worden? Die staan in India, Pakistan en China.
Staan hier geen vervuilende fabrieken dan. Tata Steel om maar een voorbeeld te noemen, ze vonden het belangrijk om met cijfertjes te schuiven.
Maar ook dat heeft met gezondheid te maken.

Nijogeth
Berichten: 10513
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Onkruid71 schreef:
14 sep 2024 16:04
Beide lijkt me logisch.
Ergens moet toch een oorzaak te vinden zijn, dat we steeds meer zoeken mensen hebben. Het lijkt me niet aan bewegingstekort alleen ligt.
Vroeger ging je gewoon dood en wist men niet waardoor. Nu is het een ziekte die te behandelen is.

Overigens ben ik nog altijd van mening dat er teveel gefocust wordt op het rekken van leven, terwijl de alsmaar stijgende levensverwachting ook gewoon problemen op zichzelf meebrengt.

Erthanax
Berichten: 10047
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nijogeth schreef:
14 sep 2024 21:51
(…) Overigens ben ik nog altijd van mening dat er teveel gefocust wordt op het rekken van leven, terwijl de alsmaar stijgende levensverwachting ook gewoon problemen op zichzelf meebrengt.
Dat is gelukkig niet altijd meer zo. Er zijn steeds meer artsen die duidelijk uitleggen wat eventuele beperkingen van een behandeling kunnen zijn. Maar ook dan concentreren patiënten zich vaak nog te veel op die bv “30% kans op genezing”, zich niet realiserend dat ze dan weliswaar nog leven, maar altijd medicijnen moeten gebruiken met zware bijwerkingen waarvoor weer enz. en dat ze altijd pijn houden, nooit meer zelf kunnen douchen of even naar het winkelcentrum wandelen.

Aan de andere kant, zolang je relatief gezond bent lijkt het allemaal zo gemakkelijk en goed te beredeneren, maar pas als je écht moet kiezen, merk je hoe moeilijk het is. En als daarna het lijden ondraaglijk en uitzichtloos wordt, zelfs dán blijkt de ultieme keuze nog moeilijker, voor sommigen zelfs onmogelijk.

Thijs124
Berichten: 1289
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Ik ben ervan overtuigd dat als ik dezelfde levensverwachting had als mijn ouders hadden ik allang dood was geweest en nu geen kostenpost meer was geweest voor zowel de zorgverzekering, de aow en het pensioenfonds. Die 35 jaar verschil met mijn ouders zou ervoor gezorgd hebben dat ik na mijn herseninfarct misschien nog wel een tijdje geleefd had maar na korte tijd toch zoveel beperkingen gekregen had dat Ik het niet meer gehaald had. We leven te lang, we worden te oud. We moeten plaatsmaken voor onze achterkleinkinderen.

Francesco26
Berichten: 22
Lid geworden op: 29 aug 2024 09:18

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door Francesco26 »

Ik betaal € 129,-- per maand aan mijn zorgverzekering. Met een eigen risico van jaarlijks 885,--. En ik kan overal terecht in apotheken en academische ziekenhuizen binnen een gebied van nog geen 5 km. waar ik woon.

Ik vind dat niet duur. Tandartskosten en eventueel zelfhulpmedicijnen als een doosje aspirine geef ik op als aftrekpost. Naast mijn giften aan een goed doel.

Nu heb ik makkelijk praten misschien omdat ik gezond ben en al jaren geen arts nodig heb gehad. En een goed inkomen heb. Maar ik vind een premie van €129,-- per maand dus niet te duur.

PGros
Berichten: 1202
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door PGros »

zelfhulpmedicijnen als een doosje aspirine geef ik op als aftrekpost
die mag je niet aftrekken ;-)

Methusalah
Berichten: 1285
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door Methusalah »

Onkruid71 schreef:
14 sep 2024 19:53
Thijs124 schreef:
14 sep 2024 19:42
Die dure vervuilende fabrieken waar die dure tabletten gemaakt worden? Die staan in India, Pakistan en China.
Staan hier geen vervuilende fabrieken dan. Tata Steel om maar een voorbeeld te noemen, ze vonden het belangrijk om met cijfertjes te schuiven.
Maar ook dat heeft met gezondheid te maken.
Voeding speelt een rol maar denk je echt dat het nu slechter is dan vroeger?

Arbeiderswijken waren vorige eeuw veel slechter qua omstandigheden. Denk ook aan de consumptieplaag in Engeland.

En dat wij nu ziektes beter kunnen herkennen betekent niet dat ze er vroeger niet waren, alleen gingen mensen toen dood zonder dat we wisten waarom.

En als laatste, we worden nu gemiddeld ouder dus meer tijd om dingen zoals kanker te krijgen (wat uiteindelijk onvermijdelijk is). Dat is gewoon een bekend feit.

kuklos
Berichten: 10106
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door kuklos »

Erthanax schreef:
14 sep 2024 22:23
Aan de andere kant, zolang je relatief gezond bent lijkt het allemaal zo gemakkelijk en goed te beredeneren, maar pas als je écht moet kiezen, merk je hoe moeilijk het is. En als daarna het lijden ondraaglijk en uitzichtloos wordt, zelfs dán blijkt de ultieme keuze nog moeilijker, voor sommigen zelfs onmogelijk.
Dan nog worden er zeer veel beperkingen rondom euthanasie opgelegd. Zodanig veel dat het nog steeds grotendeels verboden is.

rwolters
Berichten: 1813
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door rwolters »

Methusalah schreef:
15 sep 2024 07:20
Onkruid71 schreef:
14 sep 2024 19:53
Thijs124 schreef:
14 sep 2024 19:42
Die dure vervuilende fabrieken waar die dure tabletten gemaakt worden? Die staan in India, Pakistan en China.
Staan hier geen vervuilende fabrieken dan. Tata Steel om maar een voorbeeld te noemen, ze vonden het belangrijk om met cijfertjes te schuiven.
Maar ook dat heeft met gezondheid te maken.
Voeding speelt een rol maar denk je echt dat het nu slechter is dan vroeger?

Arbeiderswijken waren vorige eeuw veel slechter qua omstandigheden. Denk ook aan de consumptieplaag in Engeland.

En dat wij nu ziektes beter kunnen herkennen betekent niet dat ze er vroeger niet waren, alleen gingen mensen toen dood zonder dat we wisten waarom.

En als laatste, we worden nu gemiddeld ouder dus meer tijd om dingen zoals kanker te krijgen (wat uiteindelijk onvermijdelijk is). Dat is gewoon een bekend feit.
We worden o.a. Ouder omdat veel van de ziektes die vroeger dodelijk waren (en onbekend zoals je zegt) nu relatief eenvoudig te genezen zijn. En dan is het ook logisch dat wat overblijft steeds complexere ziektes zijn, waarvan de behandelingen duur zijn.

rwolters
Berichten: 1813
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door rwolters »

Francesco26 schreef:
14 sep 2024 23:14
Ik betaal € 129,-- per maand aan mijn zorgverzekering. Met een eigen risico van jaarlijks 885,--. En ik kan overal terecht in apotheken en academische ziekenhuizen binnen een gebied van nog geen 5 km. waar ik woon.

Ik vind dat niet duur. Tandartskosten en eventueel zelfhulpmedicijnen als een doosje aspirine geef ik op als aftrekpost. Naast mijn giften aan een goed doel.

Nu heb ik makkelijk praten misschien omdat ik gezond ben en al jaren geen arts nodig heb gehad. En een goed inkomen heb. Maar ik vind een premie van €129,-- per maand dus niet te duur.
Dat is inderdaad niet veel. In Duitsland betaal je veel meer (en de zorg is daar niet beter), alleen is het minder zichtbaar omdat het van je salaris wordt ingehouden.

Ron5300
Berichten: 421
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Dat mensen veel ouder worden komt mede doordat machines het zware werk overgenomen hebben waardoor het menselijk lichaam minder slijt en dus langer mee gaat.
Je ziet nu een verschuiving in de zorg leeftijd, begon die ooit bij zeg 60 jaar is dat nu veel later en wordt er door die leeftijdscategorie pas later zorg afgenomen.
Leeftijdsgrenzen voor zorgafname of zelfs opperen bij een bepaalde leeftijd verplicht uit het leven moeten stappen druist tegen alle normen en waarden in en komt mij over als een soort van egoïstische gedachte om er zelf door een lagere zorgpremie beter van te worden.
Het zorgstelsel in ons land is gebaseerd op solidariteit met een voor iedereen verplicht basis zorgpakket waarbij inkomen afhankelijk de lagere inkomens middels de zorgtoeslag gecompenseerd worden om de zorg voor iedereen betaalbaar te houden.
Ik zie zeker een verbetering in de zorg want patiënten hoeven dankzij de huidige technieken niet langer dan noodzakelijk in een ziekenhuis te verblijven en zodra een bed vrijkomt kan een andere patiënt weer geholpen worden eigenlijk een win win situatie omdat dagen lang in een ziekenhuis verblijven ook geen pretje is.

Lowieze
Berichten: 6871
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door Lowieze »

“Leeftijdsgrenzen voor zorgafname of zelfs opperen bij een bepaalde leeftijd verplicht uit het leven moeten stappen druist tegen alle normen en waarden in en komt mij over als een soort van egoïstische gedachte om er zelf door een lagere zorgpremie beter van te worden.”

Ik vind het dan weer egoïstisch dat familieleden van ouderen die geen zin meer in het leven hebben, blijven aandringen op behandelingen om dat leven te verlengen. Puur ‘omdat we je niet kunnen missen’.
Ik ken diverse mensen die liever gisteren dan vandaag zouden willen stoppen met medicatie, behandelingen, onderzoeken maar ja, de familie hè.

Ron5300
Berichten: 421
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door Ron5300 »

De familie blijft een heikel punt maar uiteindelijk bepaald de patiënt zelf of die verder wil of het genoeg vindt.
Niemand wil een geliefd persoon voor altijd missen dat is geen egoïsme maar uit liefde voor die persoon.
Het zijn en blijven moeilijke gesprekken maar uiteindelijk beslist de patiënt zelf over doorgaan of de behandelingen te stoppen.
Niemand ook de patiënt niet zal de keuze op basis van zorgkosten maken en op basis van die kosten besluiten dat het voor de mensheid beter is om te sterven.

Lowieze
Berichten: 6871
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ron5300 schreef:
15 sep 2024 11:02
De familie blijft een heikel punt maar uiteindelijk bepaald de patiënt zelf of die verder wil of het genoeg vindt.
Niemand wil een geliefd persoon voor altijd missen dat is geen egoïsme maar uit liefde voor die persoon.
Het zijn en blijven moeilijke gesprekken maar uiteindelijk beslist de patiënt zelf over doorgaan of de behandelingen te stoppen.
Niemand ook de patiënt niet zal de keuze op basis van zorgkosten maken en op basis van die kosten besluiten dat het voor de mensheid beter is om te sterven.
Met uw laatste regel ben ik het eens.
Wat de rest betreft: veel ouderen zijn óf niet meer in staat zelf een beslissing te nemen óf ze durven niet tegen hun familie in te gaan. Als iemand op leeftijd het leven wel mooi geweest vindt, dan moet je dat als familie respecteren, vind ik.
Dat missen gaat toch wel gebeuren, ik noem dat aandringen op nog maar een behandeling proberen geen liefde.

Onkruid71
Berichten: 3013
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Het is natuurlijk ook een vraag, hoe komt het dat er steeds meer chronisch zieken komen op jongere leeftijd, dat brengt ook een hoop kosten met zich mee.

ZeerPrivé
Berichten: 6040
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

De ouderenzorg kost in 2024 zo'n 18 miljard, in 2015 was dat nog de helft. Mensen worden door allerlei kunst- en vliegwerk in leven gehouden, maar zijn niet meer in staat tot zelfstandig wonen.

Artsen zouden eens wat vaker naar de kwaliteit van leven moeten gaan kijken/handelen, niet naar de kwantiteit.

rwolters
Berichten: 1813
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door rwolters »

Onkruid71 schreef:
15 sep 2024 12:23
Het is natuurlijk ook een vraag, hoe komt het dat er steeds meer chronisch zieken komen op jongere leeftijd, dat brengt ook een hoop kosten met zich mee.
A) Is dat zo of is er vooral meer aandacht voor?
B) Er zijn meer erkende ziektes bijgekomen. Waren er vroeger ook al "maar dan moest je je niet zo aanstellen"
C) Een deel van de chronische ziektes wordt veroorzaakt door levenstijl. We vreten teveel (waaronder veel UPF, wat prima te vermijden is) en bewegen te weinig.

Plaats reactie