Waar loop jij tegenaan bij inleveren statiegeldflesjes of -blikjes?

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
witte angora
Berichten: 31962
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Waar loop jij tegenaan bij inleveren statiegeldflesjes of -blikjes?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dagdosering schreef:
11 jun 2024 13:02
Hier zullen wel allemaal berekeningen en analyses over hebben gemaakt.
Dat vermoed ik ook. Daarom maak ik plannen om op een Onafhankelijk Weiland te gaan wonen, helemaal los van deze ontiegelijke rotmaatschappij. :wink: :mrgreen:

Moneyman
Berichten: 31115
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Waar loop jij tegenaan bij inleveren statiegeldflesjes of -blikjes?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dagdosering schreef:
12 jun 2024 09:53
Wat verandert er werkelijk aan een blikje wanneer het is beschadigd? De hoeveelheid blik blijft hetzelfde, terwijl het alleen een licht andere vorm heeft gekregen. Het zou evengoed op gewicht kunnen gaan.
... met als gevolg dat je er van alles in kunt schuiven, zo lang het gewicht maar klopt? Een deuk is overigens echt geen probleem. Alleen als je streepjescode onleesbaar wordt is het een ander verhaal.
Dagdosering schreef:
12 jun 2024 09:53
Wat betreft plasticflesjes. Je kan het zelf uittesten met de flesjes van Albert Heijn. De bevestiging van de etiketten is vrij 'losjes', om het zo maar te noemen, maar ze willen wel een streepjescode.
Nogmaals: ik herken dat niet, en ik heb toch heel wat verschillende flesjes (van de verse sappen, maar ook van sportdrankjes) in gebruik.

Thijs124
Berichten: 1299
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Waar loop jij tegenaan bij inleveren statiegeldflesjes of -blikjes?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Wat er aan veranderd als het statiegeld embleem niet meer zichtbaar is?
Dit gaat om geld, heel veel geld. Alleen voor emballage met het juiste embleem kan uitbetaald worden omdat er ook alleen voor die emballage door de verkopende organisatie is betaald. Anders zouden ze hier overspoeld worden door flessen en blikken uit landen waar geen of lagere statiegeld prijzen gelden.
Denk bijvoorbeeld aan een volle vrachtwagen kleine flesjes water van huismerken. Voor het statiegeld moet meer betaald worden dan de inkoop van de volle fles. Dus mag het ook de verantwoordelijkheid van de klant zijn om ervoor te zorgen dat die emblemen leesbaar blijven. Het is tenslotte zijn eigen geld dat hij graag terug ontvangt.

WA is dan wel een geval apart en blijft natuurlijk ook zelf verantwoordelijk voor de flessen uit eigen fabrieken op het weiland.

Nijogeth
Berichten: 10522
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Waar loop jij tegenaan bij inleveren statiegeldflesjes of -blikjes?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

lisacusters schreef:
10 jun 2024 14:22
We vinden het belangrijk dat er minder blikjes op straat belanden, want tot nu toe wordt 1/3 van de 2,5 miljard blikjes die jaarlijks in Nederland worden gebruikt niet ingeleverd en belanden dus op straat.
Die conclusie klopt alleen niet. Ik gooi mijn blikjes bij het plastic, ik ga ze niet bewaren. Maar, ze komen dus niet op straat.

Overigens gaat het etiket er bij mij helemaal nooit af.

Bezorgdeburger

Re: Waar loop jij tegenaan bij inleveren statiegeldflesjes of -blikjes?

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Nijogeth schreef:
12 jun 2024 11:03
lisacusters schreef:
10 jun 2024 14:22
We vinden het belangrijk dat er minder blikjes op straat belanden, want tot nu toe wordt 1/3 van de 2,5 miljard blikjes die jaarlijks in Nederland worden gebruikt niet ingeleverd en belanden dus op straat.
Die conclusie klopt alleen niet. Ik gooi mijn blikjes bij het plastic, ik ga ze niet bewaren. Maar, ze komen dus niet op straat.

Overigens gaat het etiket er bij mij helemaal nooit af.
Dus dat 800.000 blikjes niet worden ingeleverd vind jij geen probleem?

Lijkt mij een vergaande vervuiling die dus te voorkomen is door de blikjes in te leveren. Toch?

ZeerPrivé
Berichten: 6041
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Waar loop jij tegenaan bij inleveren statiegeldflesjes of -blikjes?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Mijn blikjes kieper ik gewoon bij het restafval. Op straat gooi ik nooit wat, dus ook geen blikjes.

witte angora
Berichten: 31962
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Waar loop jij tegenaan bij inleveren statiegeldflesjes of -blikjes?

Ongelezen bericht door witte angora »

Bezorgdeburger schreef:
12 jun 2024 19:47
Dus dat 800.000 blikjes niet worden ingeleverd vind jij geen probleem?
Ik heb er hier een stuk of 20 plus ongeveer evenveel plastic flesjes. Vergeet enkel die dingen mee te nemen. De rest is nog niet leeg, en daar neem ik de tijd voor. Vind jij dat een probleem dan?

alfatrion
Berichten: 22040
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Waar loop jij tegenaan bij inleveren statiegeldflesjes of -blikjes?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
12 jun 2024 09:49
J. Deltoer schreef:
12 jun 2024 09:42
Mijn flessen whisky worden nooit aangenomen door de automaat ondanks dat de etiketten er goed op zitten.
Probeer het eens met whiskyflessen in plaats van flessen whisky. Zonde man!
Dat is alleen zonde als de flessen niet goed dicht zitten.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Waar loop jij tegenaan bij inleveren statiegeldflesjes of -blikjes?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik begrijp eigenlijk het probleem niet zo. Je haalt je boodschappen, kunnen blikjes en flesjes tussen zitten. Zijn die leeg? Stop ze in een tasje en neem ze weer meer als je nieuwe boodschappen haalt.
Vroeger zat er zelfs statiegeld op een jampotje.

Nijogeth
Berichten: 10522
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Waar loop jij tegenaan bij inleveren statiegeldflesjes of -blikjes?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Bezorgdeburger schreef:
12 jun 2024 19:47
Nijogeth schreef:
12 jun 2024 11:03
lisacusters schreef:
10 jun 2024 14:22
We vinden het belangrijk dat er minder blikjes op straat belanden, want tot nu toe wordt 1/3 van de 2,5 miljard blikjes die jaarlijks in Nederland worden gebruikt niet ingeleverd en belanden dus op straat.
Die conclusie klopt alleen niet. Ik gooi mijn blikjes bij het plastic, ik ga ze niet bewaren. Maar, ze komen dus niet op straat.

Overigens gaat het etiket er bij mij helemaal nooit af.
Dus dat 800.000 blikjes niet worden ingeleverd vind jij geen probleem?

Lijkt mij een vergaande vervuiling die dus te voorkomen is door de blikjes in te leveren. Toch?
Nee, ik vind dat geen probleem zolang ze gerecycled worden. En dat gebeurt ook als ze tussen het gewone afval of plastic afval zitten, want dat wordt er voor de verbranding uitgevist.

witte angora
Berichten: 31962
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Waar loop jij tegenaan bij inleveren statiegeldflesjes of -blikjes?

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar als je het zo bekijkt is er niet echt een probleem. Alle blikjes komen vroeg of laat toch wel in het recyclingsproces terecht. Het enige probleem is het afval op straat. Daar is dus dat statiegeld voor. En nu blijkt dat een hoop mensen voor 15 cent niet de moeite nemen om die dingen te bewaren en netjes terug te brengen wordt er moeilijk gedaan. Terwijl er dus niet echt een probleem is.

Verhogen van het statiegeld gaat juist wel problemen opleveren. Ik heb er al eentje in de trein gezien, die tijdens een pauze op een station alle afvalbakken checkte of er wat in zat. En dat ging dan nog maar om 15 cent. Als het 50 wordt wil je niet weten wat er gaat gebeuren. Dan wordt echt iedere openbare vuilnisbak overhoop gehaald - en niet alleen de openbare.

simvdpas
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 sep 2024 12:00

Re: Waar loop jij tegenaan bij inleveren statiegeldflesjes of -blikjes?

Ongelezen bericht door simvdpas »

Bij de ah koekoeklaan in Bussum is de automaat meer kapot dan dat ie het doet maar je mag ook niet inleveren aan de kassa. Ik gebruik niet veel flessen maar wil ze wel netjes inleveren en ik hoor de klanten ook klagen van elke keer is ie stuk en zelf heb ik het ook. Vandaag kwam ik binnen en stond er al een bordje automaat is stuk dus de paar flessen maar in de auto gedaan en hoorde van degene met de daklozenkrant dat ie nu alweer paar dagen stuk is en medewerker gevraagd en die zegt dat ze niet weten wanneer die het weer gaat doen en als die het weer doet na een paar weken dan is ie vaak met een dag weer stuk en moet je weer minimaal een week wachten voordat ie werkt. Personeel zegt gewoon dan ga je maar naar andere winkel en als je de chef spreekt zegt die van ja kunnen we niets aan doen maar de andere winkels in bussum nemen het wel in en er komen nu steeds minder klanten dus dat al aangegeven en ze snappen het niet, nja ik ga niet hele stad af met een paar flessen en ja als die een paar weken stuk is dan worden het er uiteindelijk meer en als die het dan weer doet hebben mensen wel een grote tas vol. Zo houd je het probleem ook in stand. Niemand vind zich verantwoordelijk voor het probleem met deze supermarkt maar ze komen er wel mee weg en zadelen andere supermarkten op met het probleem en zelf hebben ze nu geen kosten want er wordt niets ingeleverd. bij de kassa innemen doen ze niet aan want ze hebben toch een automaat? ja dat die heel vaak stuk is kunnen ze niets aan doen dan maar wachten tot ie het een keer doet, oftewel elke dag kijken of ie het doet en dan verwachten ze dat je meteen boodschappen doet maar ik heb daar geen zin in.

Kaul
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jul 2024 15:33

Re: Waar loop jij tegenaan bij inleveren statiegeldflesjes of -blikjes?

Ongelezen bericht door Kaul »

ik zag in Duitsland al een pilot met machines waar je gewoon een hele tas met flesjes en blikjes in 1x kunt ingooien.
De machine sorteert het dan zelf.
Ze werken daar al veel langer met statiegeld op vanalles en lopen dus voor.
We moeten denk ik nog wachten helaas voordat de techniek zover is.

Speedy123
Berichten: 1713
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Waar loop jij tegenaan bij inleveren statiegeldflesjes of -blikjes?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Ik heb zelden een probleem met het inleveren van flessen en blikjes. Albert Heijn neemt ze namelijk in wanneer ze de boodschappen komen bezorgen. Ik vul het retourkrat met alle flessen en blikjes, de medewerker vraagt meestal hoeveel het er zijn en het wordt in mindering gebracht op de rekening van de bestelling.

juliomariner
Berichten: 5087
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Waar loop jij tegenaan bij inleveren statiegeldflesjes of -blikjes?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Kaul schreef:
18 sep 2024 13:32
ik zag in Duitsland al een pilot met machines waar je gewoon een hele tas met flesjes en blikjes in 1x kunt ingooien.
De machine sorteert het dan zelf.
Ze werken daar al veel langer met statiegeld op vanalles en lopen dus voor.
We moeten denk ik nog wachten helaas voordat de techniek zover is.
De techniek is allang zo ver anders hadden ze dit in Duitsland ook niet.
De winkeliers moeten hier natuurlijk wel in willen investeren. Aangezien de oude machines net zijn vervangen of aangepast voor blikjes denk ik niet dat veel winkeliers alweer willen investeren in zo'n apparaat.

Thijs124
Berichten: 1299
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Waar loop jij tegenaan bij inleveren statiegeldflesjes of -blikjes?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Hier is het gewoon een ander systeem, niet vergelijkbaar met Duitsland. In Nederland moeten alle flessen in grote zakken verzameld worden. Die zijn verzegeld en worden naar zogenaamde telcentra gebracht. Hier worden die zakken gelost en gecontroleerd. Daarna worden de gegevens naar de betreffende winkelcombinaties gestuurd en verrekend.
In Duitsland worden de lege flessen al direct bij de inleverautomaten geplet. Daar zijn de automaten verzegeld door de statiegeld organisatie voor de juiste afrekening. Daar is geen apart telcentra nodig plus die extra reis met lege flessen er naar toe. Die hele statiegeld keten is dus in Duitsland veel efficiënter en goedkoper.

peter17111962
Berichten: 653
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Waar loop jij tegenaan bij inleveren statiegeldflesjes of -blikjes?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Ik hoorde van de week op de radio dat een of andere winkel in Nederland weer iets nieuws heeft verzonnen
op het gebied van statiegeld blikjes en flesjes. Je kunt er ineens een hele zak blikjes in leeg schudden. Op zich
schijnt dat goed te werken, maar om uit te betalen moet je kiezen tussen uitbetalen met een Tikkie of doneren
aan een of ander goed doel. Daar sta je dan met je gewone GSM zonder internet erop.

Thijs124
Berichten: 1299
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Waar loop jij tegenaan bij inleveren statiegeldflesjes of -blikjes?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Het zal dan ook niet in een gewone winkel zijn waar je ook de boodschappen doet. In mindering op je aankoop moet altijd kunnen.

Dagkoers
Berichten: 834
Lid geworden op: 07 mei 2023 21:12

Re: Waar loop jij tegenaan bij inleveren statiegeldflesjes of -blikjes?

Ongelezen bericht door Dagkoers »

De laatste tijd zijn de automaten vaak defect.

Thijs124
Berichten: 1299
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Waar loop jij tegenaan bij inleveren statiegeldflesjes of -blikjes?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Hier zijn ze nooit kapot.
In Duitsland ook niet. Vandaag nog voor ca 9 euro ingeleverd bij Kaufland (onderdeel van Lidl). Lege bierkrat afgeven en flessen zelf in de automaat mikken. Na elke fles krak, wordt ie meteen geplet. Drie automaten naast elkaar en kratten gaat met de hand en worden meteen door het personeel op de passende palet gezet.

Plaats reactie