Telefonie kartel?

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
illsisto
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 apr 2013 09:27

Telefonie kartel?

Ongelezen bericht door illsisto »

Het viel me op dat de EU Afspraak "roaming like at home" in Nederland niet bestaat, wat meer opvalt is dat Nederland telefonie valt uit zone 1, zone 2 en ook zone 3, het viel mij ook op dat bijna elke provider biedt het zelfde tarief buitenbundel als je b.v. vanuit Ned Naar een Duitse mobiel of vaste lijn belt.
vergis ik me? Of ruik ik een onderling afspraak?

lordi
Berichten: 180
Lid geworden op: 20 jan 2017 16:53

Re: Telefonie kartel?

Ongelezen bericht door lordi »

"Roaming like at Home" houdt in dat je met een Nederlands abonnement kan bellen/internetten/sms'en uit je standaard bundel als je buiten Nederland in een EU-land bent. Bellen vanuit Nederland naar het buitenland valt daar dus niet onder.

Zie bijvoorbeeld deze pagina van Vodafone: https://community.vodafone.nl/t5/Archie ... d-p/176446
Kan ik door de nieuwe roaming regulering ook bellen en sms'en vanuit Nederland naar het buitenland?
Bellen vanuit Nederland valt niet onder de regulering. Hiervoor gelden de reguliere tarieven van je abonnement. In het tarievenoverzicht vind je de precieze tarieven voor jou abonnement.

Thijs124
Berichten: 1345
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Telefonie kartel?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Naar het buitenland bellen is nooit roaming.

Speedy123
Berichten: 1768
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Telefonie kartel?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

illsisto schreef:
01 okt 2024 17:03
Het viel me op dat de EU Afspraak "roaming like at home" in Nederland niet bestaat, wat meer opvalt is dat Nederland telefonie valt uit zone 1, zone 2 en ook zone 3, het viel mij ook op dat bijna elke provider biedt het zelfde tarief buitenbundel als je b.v. vanuit Ned Naar een Duitse mobiel of vaste lijn belt.
vergis ik me? Of ruik ik een onderling afspraak?
U vergist zich. Alle telefoon aanbieders bieden "roaming like at home" aan voor alle EU landen. Dus naar welk EU land u ook gaat, u kunt overal gewoon uw bundel gebruiken tegen dezelfde voorwaarden als in Nederland gelden. Behalve op de veerboot, dat geeft vaak gedoe.

U neus is kennelijk iets minder scherp dan u dacht. Geen sprake van kartelvorming op dit onderwerp.

illsisto
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 apr 2013 09:27

Re: Telefonie kartel?

Ongelezen bericht door illsisto »

Oke zal zijn, maar heb je ook mijn v.b gelezen? Daar ging over! De tarief is voor elke aanbieder hetzelfde, concurreren ze niet?
Heb je ook een antwoord op waarom Ned valt buiten zone 1 EU?
Alvast bedankt

Moneyman
Berichten: 31244
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Telefonie kartel?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Beschuldigingen van kartelvorming vind ik nogal wat, en dat puur op het feit dat er sprake is van redelijk gelijke prijzen. Er zijn zoveel producten of diensten waar geen gigantische verschillen in prijzen zijn. Allemaal kartels dan?

Thijs124
Berichten: 1345
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Telefonie kartel?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Een gesprek naar Nederland is een nationaal gesprek, geen internationaal gesprek.
Een gesprek naar Nederland vanuit het buitenland met een Nederlandse telefoon wordt roaming genoemd.
Tarieven zijn zeker verschillend bij de diverse aanbieders. De paketten zijn ook verschillend. Bij de ene hoort bijv Zwitserland erbij en bij de andere niet. Maar die prijzen zijn natuurlijk ook afhankelijk van wat de roaming partner in het buitenland betaald wil hebben per gesprekseenheid. Of de KPN veel korting krijgt tov bijvoorbeeld Odido?


PGros
Berichten: 1211
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Telefonie kartel?

Ongelezen bericht door PGros »

illsisto schreef:
02 okt 2024 19:00
Oke zal zijn, maar heb je ook mijn v.b gelezen? Daar ging over! De tarief is voor elke aanbieder hetzelfde, concurreren ze niet?
Heb je ook een antwoord op waarom Ned valt buiten zone 1 EU?
Alvast bedankt
Nederland valt niet buiten de zone. Als je een Belgische provider bekijkt staat Nederland in zone 1 EU.
Maar het heeft geen zin om dat bij een Nederlandse provider te zetten want dan is het niet naar het buitenland bellen.
Als provider verdien je niet veel aan een telefoongesprek en daarom verschillen de prijzen bijna niets. Ze betalen allemaal ongeveer hetzelfde aan de buitenlandse provider om met roaming over hun telefoonlijn te gaan. Het enige wat ze kunnen doen is de prijs duurder maken maar dan zetten ze zichzelf uit de markt. Goedkoper maken kan bijna niet want ze verdienen er maar heel weinig aan, cent(en) per minuut,
Dus blijven alle prijzen ongeveer gelijk aan elkaar.

illsisto
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 apr 2013 09:27

Re: Telefonie kartel?

Ongelezen bericht door illsisto »

https://europa.eu/youreurope/citizens/c ... dex_nl.htm
Vertellen ze hier dan onzin in alle Europese talen?

Speedy123
Berichten: 1768
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Telefonie kartel?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

illsisto schreef:
02 okt 2024 19:00
Oke zal zijn, maar heb je ook mijn v.b gelezen? Daar ging over! De tarief is voor elke aanbieder hetzelfde, concurreren ze niet?
Heb je ook een antwoord op waarom Ned valt buiten zone 1 EU?
Alvast bedankt
De tarieven hebben sinds mei 2019 een maximum prijs opgelegd vanuit de EU. Daarvoor waren de tarieven stukken hoger dus hebben de meeste aanbieders hun prijzen verlaagt naar het maximaal toegestane tarief. Er zijn wel uitzonderingen, zo biedt Lebara een zeer goedkope dienst aan voor 5 euro 3000 minuten bellen naar 44 landen.

Nederland zit wel in zone 1. Voor ons is dat echter niet relevant, nationaal bellen is goedkoper maar vanuit België gezien zit Nederland wel in zone 1.
Laatst gewijzigd door Speedy123 op 05 okt 2024 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.

rwolters
Berichten: 1840
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Telefonie kartel?

Ongelezen bericht door rwolters »

illsisto schreef:
05 okt 2024 12:48
https://europa.eu/youreurope/citizens/c ... dex_nl.htm
Vertellen ze hier dan onzin in alle Europese talen?
De pagina waar je naar linkt heeft niets met je eerste bericht te maken.

Moneyman
Berichten: 31244
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Telefonie kartel?

Ongelezen bericht door Moneyman »

illsisto schreef:
05 okt 2024 12:48
https://europa.eu/youreurope/citizens/c ... dex_nl.htm
Vertellen ze hier dan onzin in alle Europese talen?
Volgens mij heb je geen idee waar je het over hebt, en doe je ook niets met de reacties die je krijgt in dit topic.

Plaats reactie