Waarom beginnen steeds meer week kalenders met maandag?

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
peter17111962
Berichten: 658
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Waarom beginnen steeds meer week kalenders met maandag?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Ieder jaar weer koop ik een A4 week kalender met van die ringetjes bovenaan zodat ik die
om kan slaan als de week voorbij is. Daarop noteer ik alles op wat ik moet onthouden zoals
afspreken, verjaardagen etc. Om een of andere voor mij totaal onbegrijpelijke reden beginnen
steeds meer week kalenders op een maandag. Zo kwam ik vorig jaar zelfs winkels tegen
die niet 1 weekkalender meer verkochten waarvan de week begint op een zondag.
Vroeger begonnen alle week kalenders op Zondag. Wennen aan een week kalender die begint
op een maandag is voor mij onmogelijk gaat zorgen voor veel gemiste afspreken etc.
Weet er hier toevallig iemand waarom dat de laatste jaren zomaar ineens is veranderd???

Moneyman
Berichten: 31244
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Waarom beginnen steeds meer week kalenders met maandag?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat de kalenders begonnen op zondag had te maken met de christelijke traditie/ volksaard, waarbij e zondag de eerste en belangrijkste dag van de week is. Dat gedachtegoed is steeds meer losgelaten.

En waarom het nu anders moet...? Geen idee. Misschien "afzetten tegen'?

ZeerPrivé
Berichten: 6127
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Waarom beginnen steeds meer week kalenders met maandag?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Wennen aan een week kalender die begint op een maandag is voor mij onmogelijk gaat zorgen voor veel gemiste afspreken etc.
Serieus? Nee toch zeker. Is het belangrijk waarom dat veranderd is? Gebruik een digitale kalender, kan je zelf kiezen met welke dag vd week die moet beginnen.

De eerste de beste weekkalender die ik op Bol tegen kom, begint op ZONDAG.
https://www.bol.com/nl/nl/p/weekkalende ... oductTitle

De tweede ook https://www.bol.com/nl/nl/p/castelli-we ... oductImage
Laatst gewijzigd door ZeerPrivé op 04 okt 2024 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 31244
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Waarom beginnen steeds meer week kalenders met maandag?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik denk overigens dat je bij een christelijke boekhandel genoeg kalenders vindt die wél op zondag beginnen.

witte angora
Berichten: 32055
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Waarom beginnen steeds meer week kalenders met maandag?

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
04 okt 2024 18:04
Ik denk overigens dat je bij een christelijke boekhandel genoeg kalenders vindt die wél op zondag beginnen.
Maar maandag beginnen ze pas te werken... :wink:

Erthanax
Berichten: 10103
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Waarom beginnen steeds meer week kalenders met maandag?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Op deze Wikipedia-pagina staat onder veel meer deze uitleg:
Wikipedia schreef: Als eerste dag van de week geldt in de joodse, christelijke en islamitische kalender oorspronkelijk de zondag als de eerste dag. Voornamelijk joden, messiasbelijders, zevendedagsbaptisten en zevendedagsadventisten hebben de daarmee corresponderende zevende dag, de zaterdag, als sjabbat, sabbat, rustdag, overeenkomend met de zevende dag, volgend op de Schepping in zes dagen, volgens het scheppingsverhaal.

In België en Nederland geldt tegenwoordig volgens ISO 8601 en NEN 2772 officieel de maandag als de eerste dag. Ook om praktische redenen staan in agenda's vaak de zaterdag en zondag samen aan het einde van een week. In het woordenboek van de Académie française gold in 1878 de zondag als eerste dag; in de volgende editie, van 1932, was het de laatste.
In Nederland houden “we” ons nu kennelijk aan een internationale norm. Dat heeft mogelijk ook te maken met de toegenomen internationalisering in het bedrijfsleven.

Als u echt onmogelijk kunt wennen, dan zit er niets anders op dan zelf een weekkalender te maken, of zelf een zondag bovenaan een bestaande te schrijven of plakken.

U kunt ook proberen of het lukt om het scheurmoment of draaimoment iets anders in te richten. Deed u het vroeger op zondagochtend na het opstaan? Dan kijkt u in het vervolg op dat moment vast even wat de nieuwe week u te bieden heeft, zodat u op maandag ochtend niet voor een verrassing staat. Het echte omdraaien of afscheuren doet u dan als u naar bed gaat.

Erthanax
Berichten: 10103
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Waarom beginnen steeds meer week kalenders met maandag?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Prachtig forum toch: in een half uur wordt een keur aan oplossingen aangereikt.

juliomariner
Berichten: 5104
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Waarom beginnen steeds meer week kalenders met maandag?

Ongelezen bericht door juliomariner »

voor een non probleem. Als je 1 keer vergist gebeurd je dat toch niet meer?

ZeerPrivé
Berichten: 6127
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Waarom beginnen steeds meer week kalenders met maandag?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

juliomariner schreef:
04 okt 2024 18:28
voor een non probleem. Als je 1 keer vergist gebeurd je dat toch niet meer?
Gewoon kwestie van wennen, Alles went, behalve dan een ....

Moneyman
Berichten: 31244
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Waarom beginnen steeds meer week kalenders met maandag?

Ongelezen bericht door Moneyman »

juliomariner schreef:
04 okt 2024 18:28
voor een non probleem. Als je 1 keer vergist gebeurd je dat toch niet meer?
Wat voor de één een non-probleem is, kan voor een ander een serieuze uitdaging of belemmering zijn. Daarom: eens met Erthanax, oplossingen á la minute :wink:

peter17111962
Berichten: 658
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Waarom beginnen steeds meer week kalenders met maandag?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Uiteraard weet ik dat ze bij webshops te koop zijn maar ik doen niet aan internet bestellen
en ook niet aan internet bankieren. Dus bestellen waar dan ook is voor mij geen oplossing.

witte angora
Berichten: 32055
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Waarom beginnen steeds meer week kalenders met maandag?

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou moet ik zeggen dat ik zelf ook opgegroeid ben met het idee dat zondag de eerste dag van de week is. Waarbij opgemerkt dient te worden dat in vroeger jaren de zaterdag een gewone werkdag was. Dan was je de eerste dag van de week vrij, en de resterende zes dagen deed je alles wat je moest doen. Dat het al heel wat decennia anders is hoeft geen betoog. Twee aansluitende vrije dagen, de zaterdag en de zondag, is m.i. veel logischer.

Het alternatief is natuurlijk de week te laten beginnen op de vrijdagavond. Dan heeft iedereen de eerste twee dagen van de week vrij. :D

Moneyman
Berichten: 31244
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Waarom beginnen steeds meer week kalenders met maandag?

Ongelezen bericht door Moneyman »

peter17111962 schreef:
04 okt 2024 18:41
Uiteraard weet ik dat ze bij webshops te koop zijn maar ik doen niet aan internet bestellen
en ook niet aan internet bankieren. Dus bestellen waar dan ook is voor mij geen oplossing.
Dan toch de plaatselijke boekhandel?

ZeerPrivé
Berichten: 6127
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Waarom beginnen steeds meer week kalenders met maandag?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
04 okt 2024 18:45
Nou moet ik zeggen dat ik zelf ook opgegroeid ben met het idee dat zondag de eerste dag van de week is. Waarbij opgemerkt dient te worden dat in vroeger jaren de zaterdag een gewone werkdag was. Dan was je de eerste dag van de week vrij, en de resterende zes dagen deed je alles wat je moest doen. Dat het al heel wat decennia anders is hoeft geen betoog. Twee aansluitende vrije dagen, de zaterdag en de zondag, is m.i. veel logischer.

Het alternatief is natuurlijk de week te laten beginnen op de vrijdagavond. Dan heeft iedereen de eerste twee dagen van de week vrij. :D
Ik ben al decennia op zoek naar een kalender waar maandag is komen te vervallen. :mrgreen:

Vroeger was voor veel mensen zondag ook een gewone werkdag. Of werden patiënten gewoon overgeslagen die dag? OV reed ook niet op zondag? Restaurants waren er niet?

taxikemperman
Berichten: 648
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Waarom beginnen steeds meer week kalenders met maandag?

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Op Zondag was de Heer klaar met scheppen en nam hij een dagje vrij. De zondag was dus de laatste dag van de week

ZeerPrivé
Berichten: 6127
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Waarom beginnen steeds meer week kalenders met maandag?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

taxikemperman schreef:
04 okt 2024 18:56
Op Zondag was de Heer klaar met scheppen en nam hij een dagje vrij. De zondag was dus de laatste dag van de week
Dus hij heeft nu geen vrije dag meer?

Nijogeth
Berichten: 10586
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Waarom beginnen steeds meer week kalenders met maandag?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
04 okt 2024 17:56
Dat de kalenders begonnen op zondag had te maken met de christelijke traditie/ volksaard, waarbij e zondag de eerste en belangrijkste dag van de week is. Dat gedachtegoed is steeds meer losgelaten.

En waarom het nu anders moet...? Geen idee. Misschien "afzetten tegen'?
En toch is het raar dat God op de zevende dag een rustdag nam en dat dan zondag is.

Persoonlijk weet ik niet beter dan maandag als eerste dag van de week en zondag hoort bij het week-end.

Erthanax
Berichten: 10103
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Waarom beginnen steeds meer week kalenders met maandag?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik kan me de frustratie van TS wel voorstellen. Ik kon en kan echt niet wennen aan de schermindeling van de weekagenda op mijn telefoon. Ik gebruik nu al jaren een agenda-app met een andere indeling die mij wel bevalt.

Erthanax
Berichten: 10103
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Waarom beginnen steeds meer week kalenders met maandag?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nijogeth schreef:
04 okt 2024 19:49
(…) En toch is het raar dat God op de zevende dag een rustdag nam en dat dan zondag is.
(…)
Het is eerder vreemd dat christenen de week laten beginnen op zondag, de rustdag, de dag des Heeren, de zevende dag van de schepping. Joden rekenen de zondag als eerste dag van de week en de schepping, en houden daarom op zaterdag de rustdag/sjabbat; dat lijkt me eigenlijk wel zo logisch.

Moneyman
Berichten: 31244
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Waarom beginnen steeds meer week kalenders met maandag?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ja, je kunt er op heel veel manieren naar kijken. En zodra theologische inzichten een rol gaan spelen, raken de logische inzichten op de achtergrond :wink:

Plaats reactie