Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
scharrelschipper
Berichten: 1882
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Consumenneke schreef:
05 okt 2024 20:44
Nijogeth schreef:
05 okt 2024 15:53
Wat al deze gebieden wel gemeen hebben is over het algemeen prima weer.
New York?
Nova Zembla?

Afbeelding
Wie gaat er nou naar nieuw mokum of nieuw zembla??
Als hollandse bleekscheet zoek je toch een land op met lekkere temperaturen?
Of blijf gewoon thuis,het is hier nu ook nog gewoon 11 graden,bijna zomers dus.

witte angora
Berichten: 32055
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou... eind van de ochtend had ik bijna spijt dat ik mijn tussenjas aan had... bloedheet, daar in Friesland. Dreef bijna die jas uit, en het is nog wel katoen...

Erthanax
Berichten: 10103
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Consumenneke schreef:
05 okt 2024 20:44
Nijogeth schreef:
05 okt 2024 15:53
Wat al deze gebieden wel gemeen hebben is over het algemeen prima weer.
New York?
Nova Zembla?
Wat u hier doet vind ik niet zo netjes.

Het gaat immers om het volgende. Scharrelschipper gaf een aanwijzing over zijn verblijfplaats tijdens zijn vakantie:
scharrelschipper schreef:
05 okt 2024 14:17
(…) En voor iemand ernaar vraagt,het was een prima vacantie in een van onze voormalige "Overzeesche Gebiedsdelen"
Daarom reageerde Nijogeth met o.a. een opsomming van een aantal gebieden die ooit onder “Nederlands” bestuur vielen:
Nijogeth schreef:
05 okt 2024 15:53
Dat kunnen nog een hoop gebieden (vroeger koloniën genoemd, tegenwoordig Nederlandse Overzeese Rijksdelen genoemd) zijn. We hebben Coromandel, Dejima, Goudkust, Nederlands-Malakka, Nederlands-Nieuw-Guinea gehad en natuurlijk de gebieden die iedereen kent. (…) Wat al deze gebieden wel gemeen hebben is over het algemeen prima weer.
(…)
Om dan onvolledig te citeren om een punt te maken, vind ik niet netjes. Bovendien heeft Nova Zembla nooit tot onze overzeesche gebiedsdelen of koloniën behoord, of onder “Nederlands” bestuur gestaan, ook niet ten tijde van de beroemde overwintering.

Als ik de lijst met koloniën zie die op Wikipedia staat, dan is het best te verdedigen om op het eerste gezicht te spreken van “over het algemeen prima weer.”

Als ik al een kanttekening zou willen maken, zou ik eerder wijzen op de combinatie van hoge temperaturen en hoge luchtvochtigheid die toen en nu vaak als zeer onaangenaam wordt ervaren.

Leuk trouwens dat u afbeeldingen kunt plaatsen. Kunt ze ook wat kleiner maken, “sizen”? Ik vind ze nogal kloek aan de maat.
Overigens is het meestal niet toegestaan om foto’s zonder bronvermelding te gebruiken. De schilder zal hier het probleem niet zijn, maar de fotograaf of het museum misschien wel.
Laatst gewijzigd door Erthanax op 05 okt 2024 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Erthanax
Berichten: 10103
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

witte angora schreef:
05 okt 2024 21:40
Nou... eind van de ochtend had ik bijna spijt dat ik mijn tussenjas aan had... bloedheet, daar in Friesland. Dreef bijna die jas uit, en het is nog wel katoen...
De thermometer gaf 14 graden aan, maar zelfs mijn dunne zomerjack was aan de warme kant. Zon, vrijwel windstil: heerlijk weer!

witte angora
Berichten: 32055
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Klopt, die 14 graden was ook wel de verwachting. Vanmorgen rond 7.15 was het wat frisser: bleek achteraf 2 graden te zijn. Toen was ik toch wel blij wat tijd in de trein door te kunnen brengen.

Maar verder: de tocht tussen Sloten en Rijs, even voorbij Oudemirdum, was toch wel een verrassing. Friesland ken je als één groot weiland vol met Hollands en Fries stamboekvee, en hier en daar een boerderij. Wel... iets noordelijk van Oudemirdum kreeg ik toch heel even het idee ergens in Zuid-Limburg te zijn, of in het Rijk van Nijmegen. Zij het dat dit dan een miniatuurversie was. Bossen waar geen eind aan leek te komen, dat ook nog. En rustig...

Enkel het OV is een ramp daar, de aansluiting van de bus met de trein in Workum is maar kiele-kiele. Haal je de trein net niet, kun je een uur wachten. En er zijn wel meer dingen die niet goed geregeld zijn. Afijn, vanaf 15 december ligt Arriva er uit wat de bussen betreft, en gaat Qbuzz het proberen.

Erthanax
Berichten: 10103
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Bossen staan me nog wel bij, in die hoek, maar eindeloos zou ik ze toch niet noemen. Dat lijkt maar zo. Heuvels ook niet echt, althans, niet in mijn herinnering. Wat had je voor drinken bij je? :mrgreen: Maar je hebt wel gelijk hoor, bij Friesland denk je aan wijdse weilanden en even wijdse meren, maar het is zo veel meer. Een prachtige provincie. Iedereen houdt ervan! Er staan niet voor niet allemaal rode harten ♥️ in de vlag.
Laatst gewijzigd door Erthanax op 05 okt 2024 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Consumenneke
Berichten: 164
Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Erthanax schreef:
05 okt 2024 21:55
Om dan onvolledig te citeren om een punt te maken, vind ik niet netjes.
Het schijnt dat u een eigen mening mag hebben.

Dank voor de reconstructie, maar het was een reactie op de bewering dat het in al onze (voormalige) overzeese gebieden over het algemeen mooi weer is. Ik wilde niet meteen een beroep doen op de huisregels en wetenschappelijk bewijs eisen, met temperaturen en regenval en al. Een snaakse verwijzing naar Zova Nembla leek me voldoende. Maar uw goedkeuring heb ik niet, begrijp ik.
Erthanax schreef:
05 okt 2024 21:55
Leuk trouwens dat u afbeeldingen kunt plaatsen. Kunt ze ook wat kleiner maken, “sizen”? Ik vind ze nogal kloek aan de maat.
Ik snap wat u bedoelt, maar ik heb geen idee hoe ik bestaande jpgs kan resizen. Ik zal es kijken.

Moneyman
Berichten: 31246
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Consumenneke schreef:
05 okt 2024 23:13
Het schijnt dat u een eigen mening mag hebben.
:mrgreen: :lol: :mrgreen: :lol: :lol: :mrgreen: :lol: :mrgreen:

Gefeliciteerd :mrgreen: er zijn niet veel forumleden waarvan zo’n beetje iedere reactie óf om te huilen, óf om te lachen is :mrgreen:

Nijogeth
Berichten: 10586
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Consumenneke schreef:
05 okt 2024 20:44
Nijogeth schreef:
05 okt 2024 15:53
Wat al deze gebieden wel gemeen hebben is over het algemeen prima weer.
New York?
Nova Zembla?

Afbeelding
Nova Zembla is nooit Nederlands geweest. Er zijn alleen Nederlanders geweest. En New York (Nieuw-Nederland geheten in die tijd) werd dan wel bezet door Nederlanders, maar toen was het nog de Republiek der Zeven Verenigde Nederland en nog niet het land zoals we nu zijn. Met die logica is half Europa een voormalig gebied van Italië en Mongolië, vanwege de Romeinen en de heer Khan. Het huidige Nederland is pas in 1815 gesticht.

Nijogeth
Berichten: 10586
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Vanavond ben ik overigens naar een automeeting geweest. Het was niet heel druk, wel gezellig. De politie kwam nog even langs, had iemand een melding gedaan dat er heel veel auto's op een parkeerplaats stonden. Deze dames vroegen wat precies de bedoeling was, maakten een praatje en vervolgden hun weg weer.

Begrijpelijk, de laatste tijd is het hier in de regio erg uit de hand gelopen met bepaalde groepen (dragracen, ongelukken en veel herrie en rotzooi) en gewoon gezellig een meeting organiseren waarbij het vooral om het sociale gaat en niet om stoer doen met de auto, dat wordt haast onmogelijk. Echter is het op deze manier natuurlijk prima voor de groepen die wel normaal willen doen. De politie komt langs, laat zich zien en leert de organiserende partijen kennen, waardoor er begrip ontstaat van 2 kanten.

Erthanax
Berichten: 10103
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Een verwijzing naar Jan Mayen of Spitsbergen had me logischer geleken. Daar zijn tenminste langdurig bewoonde nederzettingen geweest van Nederlandse walvisvaarders. Op Jan Mayen werden fortificaties aangelegd en op het hoogste punt woonden er 1000 man. Dat is toch echt van een andere orde dan een gestrande scheepsbemanning die onvrijwillig overwinterd, hoe indrukwekkend die geschiedenis ook is.

Erthanax
Berichten: 10103
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nijogeth schreef:
05 okt 2024 23:34
Vanavond ben ik overigens naar een automeeting geweest. Het was niet heel druk, wel gezellig. De politie kwam nog even langs, had iemand een melding gedaan dat er heel veel auto's op een parkeerplaats stonden. Deze dames vroegen wat precies de bedoeling was, maakten een praatje en vervolgden hun weg weer.
(…)
Fijn dat het zo toch nog kan. Praten met medeliefhebbers, kijken wat zij hebben, en gedaan hebben, is gewoon erg leuk.

witte angora
Berichten: 32055
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Erthanax schreef:
05 okt 2024 23:10
Bossen staan me nog wel bij, in die hoek, maar eindeloos zou ik ze toch niet noemen. Dat lijkt maar zo.

Er staan niet voor niet allemaal rode harten ♥️ in de vlag.
Het leek inderdaad zo, maar dat was de laatste kilometer die ik lopen moest net zo. Kwam ook geen eind aan.

Het wordt heuvelachtig genoemd, dat deel, maar het is eigenlijk meer glooiend. Daarom had ik het over een miniatuurversie.

En die 7 rode harten, dat symboliseert dat er 7 Frieslanden waren. Heb ik ook nooit geweten.

Thijs124
Berichten: 1345
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Eigenlijk rode waterlelie bladen. Pompeblêden.
Hartjes klinkt natuurlijk veel liever!

Thijs124
Berichten: 1345
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Vanmorgen een update van Temu. De trein is onderweg.
Via Rusland, Belarus, Polen, Duitsland?
16 tot 18 dagen met de trein en ca 10% korting tov airmail.

Hier is een verzendupdate over jouw pakket:
International transit-arrived in Kazakhstan
6 oktober 2024, 03.53 uur

Erthanax
Berichten: 10103
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Mijn rage bait is niet gelukt. Wel beet, maar geen rage. Nou ja, het is ook zondagochtend en toen ik ooit merkte dat iemand de pompeblêden aanzag voor hartjes, vond ik dat ook van een aandoenlijke onnozelheid.

Thijs124
Berichten: 1345
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Maar zo lief!

Erthanax
Berichten: 10103
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Thijs124 schreef:
06 okt 2024 09:38
Vanmorgen een update van Temu. De trein is onderweg.
Via Rusland, Belarus, Polen, Duitsland?
16 tot 18 dagen met de trein en ca 10% korting tov airmail.

Hier is een verzendupdate over jouw pakket:
International transit-arrived in Kazakhstan
6 oktober 2024, 03.53 uur
Volgens mij zien we hier de Nieuwe Zijderoute in werking. Interessant.

Consumenneke
Berichten: 164
Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Nijogeth schreef:
05 okt 2024 23:20
Met die logica is half Europa een voormalig gebied van Italië en Mongolië, vanwege de Romeinen en de heer Khan.
U vergeet Napoleon te noemen.

Ik zal geen plaatje plaatsen.

Nijogeth
Berichten: 10586
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Zelfs in die tijd was er een groter rijk in Europa, namelijk het Russische keizerrijk. Zo groot was het Franse rijk overigens ook niet. Spanje wordt vaak afgebeeld als onderdeel van dat Franse rijk, maar was dat niet, behalve Catalonië. Het waren bondgenoten. Een groot deel van Italië was ook geen onderdeel van het rijk, maar je had daar nog verschillende staten die bondgenoot waren (Koninkrijk van Napels, Koninkrijk van Italië) en Sardinië en Sicilië wilden er niets mee te maken hebben. Het huidige Kroatië was dan wel weer onderdeel van het Franse rijk, maar werd ervan gescheiden door het Koninkrijk van Italië. Zwitserland was geen onderdeel van het rijk. Het grootste deel van Duitsland was bondgenoot, maar gewoon onderdeel van de Rijnbond. Nederland (of de Bataafse Republiek) was eerst ook een vazalstaat, maar werd later in 1810 daadwerkelijk met een kwart van het huidige Duitsland opgenomen in het rijk. Pruisen en Oostenrijk waren een bondgenoot, maar geen vazalstaat zoals de koninkrijken van Napels, Italië, Spanje, Zwitserland, de Rijnbond. Echter had je tegen het Russische Rijk (ingeklemd tussen Pruisen, Oostenrijk en het Russische Rijk) aan nog wel de vazalstaat Hertogdom Warschau. Maar waar kaartjes van het Franse Rijk vaak de bondgenoten en vazalstaten meetellen, viel dat rijk (zelfs als je vazalstaten meetelt) eigenlijk wel mee qua grootte.

Plaats reactie