Volgens R2H volgt deze gerechtelijke aanwijzing uit Europese regels die al tien jaar bestaan.
Is hier iemand die zijn geld terug wil?
![Afbeelding](https://www.r2h.nl/images/blogs/blog-webshop-bestel-knop.jpg)
Die zag ik al aankomen.witte angora schreef: ↑05 okt 2024 21:38Domme rechters, domme Hoge Raad, dom topic. En dom volk dat het niet snapt. Zullen er hopelijk niet al te veel zijn.
Fijn dat het gaat zoals u verwacht!
Zoals u in het openingsbericht van dat topic kunt lezen, is het niet bedoeld voor juristen. Er staat zelfs uitdrukkelijk dat iedereen er iets in mag plaatsen. Er staat ook in dat uitgebreide discussie niet gewenst is, dus tegen een afzonderlijk topic over die knop lijkt mij geen bezwaar.Consumenneke schreef: ↑05 okt 2024 22:32Jammer is dat zo'n apart topic voor juristen een blokkade kan vormen voor elke aparte vraag over juridische zaken. Sluiten maar, want het is al besproken door ons juristenclubje. Je ziet ook vooral de usual suspects reageren op die onderwerpen.
Voor de duidelijkheid heb ik enkele essentiële stukjes gemarkeerd.de wetgever schreef: De handelaar richt zijn elektronische bestelproces op zodanige wijze in dat de consument een aanbod niet kan aanvaarden dan nadat hem op niet voor misverstand vatbare wijze duidelijk is gemaakt dat de bestelling een betalingsverplichting inhoudt. Indien de aanvaarding geschiedt door gebruik van een knop of soortgelijke functie, is aan de vorige zin voldaan indien bij het plaatsen van de bestelling in niet voor misverstand vatbare termen en op goed leesbare wijze blijkt dat de aanvaarding een betalingsverplichting jegens de handelaar inhoudt. Een knop of soortgelijke functie wordt daartoe op een goed leesbare wijze aangemerkt met een ondubbelzinnige formulering waaruit blijkt dat het plaatsen van de bestelling een betalingsverplichting jegens de handelaar inhoudt. De enkele zinsnede «bestelling met betalingsverplichting» wordt aangemerkt als een dergelijke ondubbelzinnige verklaring. Een overeenkomst die in strijd met dit lid tot stand komt, is vernietigbaar.
Deze beslissing staat los van de vraag of je direct betaalt of kiest voor achteraf betalen. Het gaat om de vraag of er op de juiste wijze een overeenkomst tot stand komt, de betaalwijze maakt daarvoor niet uit.Ron5300 schreef: ↑06 okt 2024 08:39Kopers die bij Bol.com voor achteraf betalen hebben gekozen en de betaalverplichting tot op heden niet nagekomen zijn kunnen zich mogelijk op de onduidelijkheid van de bestelprocedure beroepen maar of deze uitspraak precedentscheppend is zal nog moeten blijken want het betreft een individuele uitspraak die m.i. door de eiser met behulp van een legertje advocaten is uitgelokt.
Volgende keer toch een beetje onderzoek doen voordat u een mening deelt.
Ik verbaas me wel over de zaken in het persbericht. Welke zaken?De Hoge Raad is van oordeel dat een bestelknop met de tekst ‘bestellen’, ‘bestelling plaatsen’ of ‘bestelling afronden’ die duidelijkheid niet biedt. Het gevolg is dat de koopovereenkomst geheel of gedeeltelijk vernietigd kan worden. De zaken hebben een groot praktisch belang, zowel voor het online winkelen als voor de gerechtelijke incassopraktijk.
Maar komt dit omdat de bestel en betaalknop niet juist zouden zijn, of omdat veel vage bedrijfjes niet duidelijk genoeg zijn? Wat nu gebeurd is dat je de deur open zet en iedereen die van een overeenkomst af wil het hier op kan gooien. Terwijl er ook andere manieren zijn om de foute bedrijven aan te pakken. Er zijn duidelijke regels omtrent het neerzetten van relevantie informatie. Als je een overeenkomst aanbiedt, nergens praat over kosten en deze ergens ver weg verstopt in kleine lettertjes, dan kan je al spreken over misleiding. Is dat dan niet voldoende?Consumenneke schreef: ↑06 okt 2024 12:20Belangrijkste reden om een duidelijke Bestel+Betaal knop te verwachten zou kunnen zijn dat sommige webwinkels te snel een overeenkomst veronderstellen. De goeien leiden dan onder de kwaaien.
Net toch nog maar eens de hele flow bekeken op bol.com:witte angora schreef: ↑06 okt 2024 12:06Toch, terugkomend op die bestelknop: webshop doet een aanbieding: Product X tegen prijs Y. Er wordt een aanbod gedaan. En dan snappen mensen niet dat als je product X bestelt, dat je prijs Y zou moeten betalen omdat je dat aanbod aanvaard? Sterker nog, als je bestelt komt er toch ook een factuur en dergelijke, die je nog eens moet bevestigen voordat de bestelling is afgerond? Wat is daar niet ondubbelzinnig duidelijk aan?
Wat verlang ik naar mijn Onafhankelijk Eiland, wars van al dit onnozele geneuzel...
Focus van de rechter gaat naar de inrichting van het bestelproces. Als die niet deugt, is de overeenkomst vernietigbaar.NeoDutchio schreef: ↑06 okt 2024 12:51Als voorbeeld het Flair probleem. TS neemt een 3 jarige overeenkomst en wil na een half jaar opzeggen. Flair werkt er niet aan mee, kan je dan zeggen dat een half jaar eerder de bestelknop niet wettelijk was? Terwijl het overduidelijk was wat je deed. En bij Bol exact hetzelfde. Je besteld bewust een product, je ziet het product, de prijs, de levertijd, wie de verkoper is, enz. Is er dan serieus een rechter die zal zeggen dat de consument niet wist dat je moest betalen wat er op het scherm stond?
De vraag is niet of de gemiddelde consument tijdens het bestelproces verwacht of hij een bestelling met betalingsverplichting plaatst op het moment dat hij klikt op een knop "bestellen plaatsen" maar of de vraag is niet of de gemiddelde consument uit de tekst "bestellen plaatsen" moet begrijpen dat er een betaalverplichting ontstaat. De context van het bestelproces mag niet worden meegenomen.Hoge Raad schreef: De tekst op de knop moet ondubbelzinnig zijn en noodzakelijkerwijs een verband oproepen met het ontstaan van een betalingsverplichting. Of dat zo is, moet worden bepaald aan de hand van de omgangstaal en de verwachting van de gemiddelde consument.
Hoge Raad schreef: De Hoge Raad oordeelt dat de tekst ‘bestelling plaatsen’ niet aan de hiervoor genoemde eisen voldoet. Zowel in de omgangstaal als door de gemiddelde consument wordt niet noodzakelijkerwijs een verband gelegd tussen het online plaatsen van een bestelling en de verplichting om te betalen.