Onlangs ontving ik een jaarafrekening van mijn energieleverancier Frank Energie, en tot mijn grote verrassing bleek deze aanzienlijk hoger dan ik had verwacht. De app van Frank Energie gaf gedurende het jaar aan dat mijn energieverbruik lager was dan de maandelijkse termijnbedragen die ik vooraf betaalde, waardoor ik verwachtte dat ik geld terug zou krijgen. Helaas bleek dit niet het geval; ik kreeg een extra naheffing.
Frank Energie beloofde mij dat de kosten maandelijks zouden worden aangepast aan mijn werkelijke verbruik. Gebaseerd op de informatie uit de app, ging ik ervan uit dat ik aan het einde van het jaar een flink bedrag terug zou krijgen. Echter, de uiteindelijke jaarafrekening liet een totaal ander beeld zien en ik moest bijbetalen.
Discrepantie tussen de app en de jaarafrekening
Gedurende het jaar liet de app van Frank Energie mijn verwachte en werkelijke kosten zien, die aanzienlijk lager waren dan wat ik uiteindelijk moest betalen. De app gaf mij vertrouwen dat ik goed bezig was, maar de werkelijke kosten op de jaarafrekening weken sterk af van wat in de app stond.
Wat de situatie erger maakte, is dat ik de exacte verbruikte kWh nooit kon inzien op de maandelijkse facturen. Ik moest vertrouwen op de app-informatie, die later onjuist bleek te zijn. Pas na mijn vraag om verduidelijking gaf Frank Energie aan dat de app niet werkt voor variabele contracten en enkel bedoeld is voor dynamische contracten. Dit werd nooit eerder aan mij gecommuniceerd.
Niet-naleving van wettelijke verplichtingen door Frank Energie
Tijdens mijn zoektocht naar duidelijkheid ontdekte ik dat Frank Energie zich niet heeft gehouden aan de wettelijke verplichtingen volgens het "Besluit factuur, verbruiks- en indicatief kostenoverzicht energie", specifiek artikel 7.1. Volgens de wet ben ik verplicht om maandelijks een verbruiks- en kostenoverzicht te ontvangen voor inzicht in mijn verbruik en kosten. Dit is echter niet gebeurd. Frank Energie heeft toegegeven dat de app niet geschikt was voor variabele contracten, waardoor ik een jaar lang niet goed geïnformeerd ben geweest.
Onterechte factuur en dreigende afsluiting
Naast de jaarafrekening werd er, ondanks mijn contractbeëindiging per 19 augustus 2024, toch een factuur voor september verstuurd. Dit bedrag is onterecht in rekening gebracht. Recent ontving ik een e-mail waarin werd aangekondigd dat mijn energielevering beëindigd zou worden en dat ik rekening moest houden met een mogelijke afsluiting als ik niet aan de openstaande betalingsverplichtingen voldoe. Dit terwijl mijn bezwaar nooit inhoudelijk behandeld is.
Mijn standpunt
- Onverwacht hoge jaarafrekening
De informatie in de app liet lagere werkelijke kosten zien, waardoor ik verwachtte geld terug te krijgen. In plaats daarvan kreeg ik een onverwacht hoge jaarafrekening. - Verkeerde informatie in de app
Frank Energie beloofde dat de kosten zouden worden aangepast aan mijn werkelijke verbruik. De app gaf echter verkeerde informatie, wat leidde tot verwarring en onverwachte naheffingen. Later bleek dat de app niet geschikt was voor variabele contracten, terwijl ik juist een variabel contract had. - Niet-naleving van wettelijke verplichtingen
Frank Energie hield zich niet aan de verplichting om maandelijks een verbruiks- en kostenoverzicht te verstrekken, zoals verplicht in artikel 7.1 van het "Besluit factuur, verbruiks- en indicatief kostenoverzicht energie". Dit leidde ertoe dat ik onvoldoende geïnformeerd was over mijn verbruik. - Onterechte factuur voor september
Het bedrag voor september is in rekening gebracht, terwijl mijn contract per 19 augustus 2024 beëindigd was. - Dreigende afsluiting
Ondanks dat mijn bezwaar nooit inhoudelijk is afgehandeld, dreigt Frank Energie nu met een afsluiting van mijn energielevering als ik niet betaal.
Wat kan ik nu het beste doen? Frank Energie negeert mijn bezwaar en lijkt zich niet aan de wetgeving te houden door te blijven eisen dat ik betaal. Ik heb inmiddels al een klacht ingediend bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) maar die lijken niets te doen. Heeft iemand ervaring met een vergelijkbare situatie en wat zijn de beste stappen om verdere problemen, zoals afsluiting, te voorkomen?
Ook vraag ik me af hoe ik om moet gaan met de discrepanties tussen de app-informatie en de uiteindelijke jaarafrekening. Kan ik Frank Energie aansprakelijk stellen voor het verstrekken van foutieve informatie en het niet naleven van de informatieplicht?
Alvast bedankt voor jullie hulp en advies!