Annuleringskosten Woonsquare
Annuleringskosten Woonsquare
Mijn moeder heeft voor mijn vader op 1 augustus jl. een sta-op stoel besteld bij Woonsquare. Mijn vader is helaas vorige week overleden en heb ik bij Woonsquare de eventuele annuleringkosten opgevraagd. Ondanks dat de geplande levering voor dit NIET op maat gemaakte product staat voor week 51/2024, berekenen zij de belachelijk hoge annuleringskosten van 50% van de aankoopsom. In totaal (+/- € 600,-) Zij willen hier, ondanks dat de levering nog niet definitief bevestigd is, niet van afwijken. In de voorwaarden die ik op site van het CBW kan terugvinden, zouden de annuleringskosten hooguit 30% mogen zijn. In de voorwaarden die woonsquare heeft meegegeven aan mijn moeder staat ook nergens een percentage van 50% genoemd. Wij begrijpen echt wel dat er annuleringskosten berekend worden bij een eventuele annulering van een bestelling, echter vinden wij deze kosten echt buiten proportioneel. Daarnaast zou enig medeleven of enige coulance in deze trieste situatie Woonsquare ook sieren.
Gezien de enorme annuleringskosten (+/- € 600,-) hebben wij op dit moment onder protest besloten de order nog niet te annuleren, maar Woonsquare is niet te vermurwen tot een andere oplossing. Mijn moeder vindt het namelijk doodzonde zomaar € 600,- weg te geven aan Woonsquare. Dat geldt uiteraard voor elk bedrag, maar de aanbetaling er daarop een eventuele kleine toeslag zou iets meer te overzien zijn.
Gezien de enorme annuleringskosten (+/- € 600,-) hebben wij op dit moment onder protest besloten de order nog niet te annuleren, maar Woonsquare is niet te vermurwen tot een andere oplossing. Mijn moeder vindt het namelijk doodzonde zomaar € 600,- weg te geven aan Woonsquare. Dat geldt uiteraard voor elk bedrag, maar de aanbetaling er daarop een eventuele kleine toeslag zou iets meer te overzien zijn.
Re: Annuleringskosten Woonsquare
Ik vind het ook wat cru wat ze doen.
Zou hem gewoon door laten gaan en hopen dat ze de levertijd niet halen. Dan kun je kosteloos annuleren. En komt de stoel wel van 1200 euro kun je hem vast wel weer verkopen zodat je verlies kleiner is dan 600 euro.
Zou hem gewoon door laten gaan en hopen dat ze de levertijd niet halen. Dan kun je kosteloos annuleren. En komt de stoel wel van 1200 euro kun je hem vast wel weer verkopen zodat je verlies kleiner is dan 600 euro.
-
Bron: https://www.woonsquare.nl/files/Brochur ... den-ws.pdf1. Als de afnemer annuleert, is hij een schadevergoeding verschuldigd.
De schade van een ondernemer bij annulering bestaat uit de
brutowinstmarge (vaste en variabele kosten, winstopslag), verminderd
met niet gemaakte variabele kosten. In de praktijk blijkt de schade van
ondernemers meer dan 30% van de koopsom te zijn als er nog niet
geleverd is en (aanzienlijk) hoger als er al onherroepelijk is ingekocht.
Meer informatie over (de hoogte van) annuleringskosten in de
woonbranche is te vinden op www.cbw-erkend.nl.
2. De ondernemer moet zijn schade aannemelijk maken.
3. Een annulering geschiedt bij voorkeur schriftelijk. Bij een
mondelinge annulering bevestigt de ondernemer dit schriftelijk.
4. Bij de koop van een keuken kan een consument binnen 2 dagen,
beginnend de dag na het sluiten van de koop, schriftelijk annuleren
tegen een sterk gereduceerd percentage van 5% van de koopsom met
een minimum van € 500. Als de consument geen e-mailadres van de
ondernemer heeft, dan kan hij ook per aangetekende brief annuleren.
Hij bewijst dan via het gedateerde verzendbewijs dat verzending van
de brief binnen 2 dagen is gebeurd.
5. Annuleren is niet mogelijk:
• bij de aankoop van een showroom- of B-keuzemodel, tenzij anders
is afgesproken;
• voor het deel van de overeenkomst dat al is uitgevoerd en/of
geleverd.
6. De consument hoeft bij een buiten de verkoopruimte of op
afstand gesloten overeenkomst geen annuleringskosten te betalen
bij gebruik van het herroepingsrecht zoals in de wet voor deze
verkoopmethodes is vastgelegd (zie ook artikel 18 B, C en D van deze
voorwaarden).
In de voorwaarde staat juist dat de annuleringkosten veelal hoger zijn dan 30%
-
Als ze de levertijd niet halen is het niet zo zwart/wit dat je dan direct kosteloos kunt annuleren. De meubels worden veelal in China e.d. bestel daarom is de levertijd ook zo lang, het komt per schip binnen (dat kan soms uitlopen).
TS vergeet dat de winkel al de bestelling heeft geplaats bij de leverancier en dus al kosten heeft gemaakt. Veelal is de winstmarge van de winkel niet 70% maar slecht 10 a 20%.
Hoe vervelend de situatie dan ook is, de winkel hoeft geen coulance toe te passen. TS kan beter de stoel daarna online proberen te verkopen.
Over de ontvangen annuleringsvergoeding hoeft doorgaans geen BTW afgedragen te worden. En dan is 50% ineens heel veel.
-
Toch eens echt bij CBW kijken misschien?
En kijk ook even naar deze recente uitspraak, waarbij Woonsquare ook de kosten van verlichting en verwarming meerekende.De ondernemer mag jou een schadevergoeding (annuleringskosten) in rekening brengen. De hoogte van de schadevergoeding hangt af van de schade die de ondernemer lijdt. Hij moet dat aan jou uitleggen en aantonen. Voorheen was dit een vast percentage van de koopsom (30%), gebaseerd op gemiddelde winstderving in de woonbranche, afgerond naar beneden. Een vast percentage wordt nu niet meer gehanteerd, onder andere vanwege uitspraken van rechters. Zij hebben bepaald dat dit oude percentage nooit precies de schade van alle ondernemers kan zijn.
Als je annuleert wanneer jouw producten al bij de leverancier zijn besteld, dan zijn ook (een deel van) de inkoopkosten schade voor de ondernemer. Hij kan dan (een deel van) de inkoopkosten aan jou berekenen, naast de winstderving.
Volgens CBW voorwaarden
Welke rechten je hebt in welke situatie is geregeld in de CBW-erkend-voorwaarden, met name in artikel 6. Bij het verstrijken van een vaste levertijd mag je direct kosteloos je bestelling afzeggen (‘ontbinden’, heet dit juridisch). Bij een vermoedelijke levertijd krijgt de woonwinkel altijd nog maximaal een maand extra tijd om de levering aan te bieden
Ik ben er ook eens ingetuind.
Waardeloos bedrijf, mijn mening.
Waardeloos bedrijf, mijn mening.
-
Wat ik zou doen is, conform de voorwaarden van CBW, vragen om een exacte berekening van de schadevergoeding en een overzicht van de al gemaakte kosten met bewijsmiddelen. Tevens zou ik een bewijs vragen indien de opdracht door de fabrikant al in productie is genomen.
Bij menig ander woonbedrijf zou dat een goede tactiek zijn, die mogelijk zelfs tot het laten vallen van de claim kan leiden omdat ze vaak deze informatie niet willen delen.Ik_weet_niet_alles schreef: ↑12 okt 2024 20:13Wat ik zou doen is, conform de voorwaarden van CBW, vragen om een exacte berekening van de schadevergoeding en een overzicht van de al gemaakte kosten met bewijsmiddelen. Tevens zou ik een bewijs vragen indien de opdracht door de fabrikant al in productie is genomen.
Kijkende echter naar het eerder in de thread gelinkte vonnis lijken ze daar bij Woonsquare echter geen problemen mee te hebben.
-
Het is juist een verdienste van deze verkoper. Ze zitten net 1 trede hoger dan Seats&Sofa. Het is een keuze die afgewogen moet worden. Wat gaat een fauteuil opleveren als u die via marktplaats weer verkocht word en wat gaat het risico zijn als u het juridische gevecht aangaat om de annuleringskosten omlaag te krijgen. En het belangrijkste, hebt u zin in een eindeloos over en weer geschrijf in de hoop dat er iets uit komt.
In ieder geval sterkte met het verlies. Een fauteuil is maar geld, het verlies van een dierbare is erger.
In ieder geval sterkte met het verlies. Een fauteuil is maar geld, het verlies van een dierbare is erger.