Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Thijs124
Berichten: 1429
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Seinhuis was gistermiddag in het topic Ziggo 50 % actief. Buiten mededinging van het JL.

Erthanax
Berichten: 10141
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik heb er al eens eerder op gewezen, maar ik doe het toch nog maar eens: Voor vaste forumlezers lijkt zo’n antwoord waarin verwezen wordt naar rbv en JL dan wel een overbodige herhaling, voor de vraagsteller die net zijn eerste topic heeft geopend is dat waarschijnlijk niet het geval. Dan is het juist nuttig dat Seinhuis of iemand anders die mogelijkheden expliciet noemt.

gosewijn
Berichten: 2917
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door gosewijn »

Het woord ****** is dat verboden op dit forum ?

gosewijn
Berichten: 2917
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door gosewijn »

IJkels (eikel)

Nijogeth
Berichten: 10631
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ja, u dient gewoon de politiek correcte term 'vruchten van de eik' te gebruiken. Dit om mensen die zich als een volstrekte 'geslachtsdeel van de man' gedragen niet te kwetsen. Die kunnen namelijk aanstoot nemen aan die term.

gosewijn
Berichten: 2917
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door gosewijn »

Dat was niet de bedoeling ,maar je brengt mij wel op een idee :wink:

ZeerPrivé
Berichten: 6191
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

gosewijn schreef:
11 okt 2024 14:33
Het woord ****** is dat verboden op dit forum ?
Gewoon zo, e i k e l :mrgreen:

juliomariner
Berichten: 5145
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

corporis pars glandi

ZeerPrivé
Berichten: 6191
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Echt stukken veiliger je geld thuis bewaren...https://archive.ph/7rLaF

Jablan
Berichten: 6218
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

[Dienstmededeling] Jablan bevestigt, dat Consumenneke en Jablan twee verschillende personen zijn, die elkaar niet kennen. Wie er ook op dit idee kwam, het zegt meer over die persoon dan over Consumenneke of Jablan.

Kort rondkijkend op dit forum, mis ik Lady1234. Hoop dat goed met haar gaat.

[Update] Het is een ouderwets druk jaar en ik let goed op hoeveel tijd ik waaraan besteed. Privéleven gaat voor het werk en werk gaat voor hobby en hobby gaat voor online activiteiten. Tenslotte wil ik nog een verhaal afmaken. Na de reeks gebaseerd op het Westermarck-Effekt en Genetisch Seksuele Aantrekkingskracht heb ik een uitstapje naar bovennatuurlijke wezens gemaakt en schrijf nu aan iets tegen een pseudo-historische achtergrond. Pseudo omdat het altijd een gok is hoe men toen (midden 19e eeuw) echt leefde en je tegelijk het verhaal aantrekkelijk wilt houden voor de lezers van nu. Taalgebruik, normen, waarden, het is allemaal enorm veranderd.

[Actueel] Beetje verrassend nieuws van het CBS. Nederland telt 2,7 miljoen LHBTQIA personen. Het is gebaseerd op de Veiligheidsmonitor 2023 waar 182.000 mensen aan hebben meegedaan. Het aantal is verrassend hoog, het Sociaal Cultureel Planbureau schatte in 2022 5-7% (0,9 tot 1,26%) Kwaliteit van het onderzoek is zoals we van het CBS gewend zijn: goed. Het CBS probeert in het onderdeel 'discussie' een verklaring te geven voor dit verschil of waarom men veel hoger uitkomt dan het SCP. Zelfreflectie.
Zelf heb ik het vermoeden, dat er sprake is van oververtegenwoordiging in de Veiligheidsmonitor. Wie het laatste jaar (niet als verdachte) met de politie in aanraking is gekomen, zal 'm sneller invullen dan wie de politie alleen kent van de opvallend onopvallende busjes bij snelheidscontroles.

[Andere onderwerpen] De datahack bij de politie. Opnieuw mis ik in de Nederlandse media een overzicht van wat er allemaal is gehackt sinds februari 2022 (uitbreiding oorlog in Ukraine) of februari 2020 (start Corona). Politie, klantenbestanden van energiebedrijven, het bedrijf dat voor verschillende overheden servers beheert, tenminste één zorgverzekeraar, universiteiten, en ik weet zeker dat dit onvolledig is. Het wijst in twee richtingen. Of Nederland wordt in kaart gebracht of een land is bezig de eigen onderdanen in Nederland te lokaliseren.

Moneyman
Berichten: 31357
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
11 okt 2024 22:13
[Dienstmededeling] Jablan bevestigt, dat Consumenneke en Jablan twee verschillende personen zijn, die elkaar niet kennen. Wie er ook op dit idee kwam, het zegt meer over die persoon dan over Consumenneke of Jablan.
Welkom terug, enige echte Jablan :wink:

Jablan
Berichten: 6218
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Ik heb hier af en toe aandacht besteed aan ProRail. Deze keer een variant daarop: de Lelylijn en Nedersaksenlijn. De eerste ramingen hebben twee getallen opgeleverd (13,8 en 1,7 mrd). Hier de bron:

Tweede Kamer, voortgang mirt onderzoeken Lelylijn en Nedersaksenlijn

Op zich wel interessant, maar in sommige rapporten is het net een kleuterspeelplaats met 'we', 'legosteenatelier' en meer van dat soort taalgebruik. Als afstudeeropdracht zouden de rapportages stuk voor stuk worden afgekeurd wegens onvoldoende bronvermeldingen en ontbrekende rekenmethoden.

Lelylijn
Als eerste valt op, dat de opdrachtgever een onduidelijke opdracht heeft gegeven. Er is niet gevraagd naar een gewone spoorlijn met 140/160 km per uur en naar een hogesnelheidslijn. In plaats daarvan wordt een NS-trein gebruikt als argument om op 200 km/u te ontwerpen.
Op de 123 kilometer via Heerenveen is 200 km/u zo'n tien minuten sneller dan met 140 km/u. Trein moet tenslotte ook stoppen onderweg, dat maakt het verschil in reistijd wat kleiner, dan wanneer je non-stop rekent. In de bouwkosten maakt de max. snelheid 140 of 200 wel een groot verschil.
Tweede opvallende punt is een verbod van ProRail. Beweegbare bruggen hebben een maximum snelheid van 140 km/u. Waar dit verbod vandaan komt? Tussen Hoofddorp en Den Haag is jarenlang met 160 km/u gereden en op die route zitten minstens 2 beweegbare bruggen. Dit verbod zorgt voor extra tunnels en die zijn natuurlijk veel duurder om te bouwen dan iets boven de grond.
Bij de varianten via de Afsluitdijk wordt het bijna hilarisch. Waar via de Noordoostpolder wordt gekozen voor een bundeling met de A6/A7, gebeurt dat hier niet. Hoorn - A7 - Afsluitdijk en Afsluitdijk - Harlingen - Leeuwarden - Groningen ontbreken. Voor de Afsluitdijk wordt gekozen voor een brug-tunnel combinatie. Dijkverbreding of de A7 terugbouwen naar N7 als alternatief? Niet onderzocht.

Nedersaksenlijn
Het gaat sec om nieuwbouw Emmen - Veendam. Echt kostenverhogend werken allerlei hobbyprojecten buiten dit stuk, die erbij worden gehaald. Voorbeeld is een industrieaansluiting in Emmen, die men liever in de andere richting ziet. Het goedkopere alternatief om met goederenverkeer rekening te houden op het emplacement in Emmen ontbreekt. Hetzelfde geldt voor een verdere spoorverdubbeling op Emmen - Zwolle.
Nieuwbouw is overigens zonder bovenleiding en dat maakt de exploitatie duurder dan nodig, omdat er treinen nodig zijn, die de stroom direct uit de bovenleiding of uit een generator halen. Provincie Groningen is hier minder ver dan Provincie Overijssel. De laatste spoorlijnen in Overijssel krijgen bovenleiding, in Groningen zoekt men het meer in alternatieven als rijden op waterstof of accu's. Dat soort treinen is in aanschaf al 2x duurder dan een gewone elektrische trein.
Er ontbreekt nog meer. Nieuwbouw gaat uit van enkelspoor met op de stations dubbelspoor. Nergens een vermelding, dat de route direct op volledig dubbelspoor wordt voorbereid.

Alles samengevat: er is een sterke voorkeur voor dure oplossingen, goedkopere alternatieven ontbreken overal. Exploitatie is op beide lijnen duurder dan nodig omdat bi-courant materieel nodig is. Verder weinig nieuwe stations.

De rapporten over de effecten van de lijnen (novex en brede welvaart) zijn hoopgevender. Zulke investeringen versterken de regio's.

rwolters
Berichten: 1858
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door rwolters »

Op zich is het niet gek om voor nieuwe spoorverbindingen een requirement in de tender op te nemen voor een snelheid van 200km/u. Lager wil je niet want dan blokkeer je direct toekomstige uitbreidingen en aansluitingen, en een hogesnelheidslijn uitvragen heeft geen zin voor dat traject (gezien de stops die nodig zijn).

Nijogeth
Berichten: 10631
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Misschien moeten we het hele treinsysteem in Nederland eens op de schop gooien. Het is duur, niet echt snel en oncomfortabel. Er zullen vast wel wat knappe koppen zijn die een manier kunnen bedenken waarop de treinen sneller kunnen rijden en tegen een betere prijs. Misschien kunnen we net als in Japan de verliesgevende routes omturnen tot publiekstrekker, waarbij je bijvoorbeeld een museum in de trein hebt, een wijnproeverij kan doen of zoiets. Waardoor je ook dagjesmensen kunt trekken en die lege trein vol krijgt. Dat eeuwige geklaag dat mensen niet met de trein willen en de prijzen vervolgens maar weer omhoog gaan, daar ben ik wel een beetje klaar mee. De NS weet heel goed dat ze verschrikkelijk duur zijn, waardoor de trein niet eens een goed alternatief is voor mensen die zelf een auto hebben.

kuklos
Berichten: 10194
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door kuklos »

Trein:
* duur;
* zit overvol;
* rijdt regelmatig niet;
* rijdt niet 24 uur per dag;
* komt niet overal;
* nog te vaak gewelds- en andere incidenten.

Dat geldt feitelijk voor het gehele OV. Geef mij maar de auto.

Jablan
Berichten: 6218
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

rwolters schreef:
13 okt 2024 20:26
Op zich is het niet gek om voor nieuwe spoorverbindingen een requirement in de tender op te nemen voor een snelheid van 200km/u. Lager wil je niet want dan blokkeer je direct toekomstige uitbreidingen en aansluitingen, en een hogesnelheidslijn uitvragen heeft geen zin voor dat traject (gezien de stops die nodig zijn).
Ga ik in mee, totdat ... er een specifieke trein wordt genoemd. ICNG. Bij de leverancier Alstom heet het ding Coradia. Aangeschaft als noodoplossing - want relatief snel leverbaar - nadat de Fyra eruit moest. De bouwer van de Fyra was Ansaldo Breda, tegenwoordig Hitachi Rail Italy. De Fyra's rijden tegenwoordig in Italië rond, ook op hogesnelheidslijnen met een max. van 250 km/u. Daarom viel het mij op. Wat als de Fyra wel in dienst was gebleven? Zou dan ook met 200 km/u worden gerekend of met 250 km/u?

juliomariner
Berichten: 5145
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

In het KPN vs. Ziggo vs. Odido topic had ik aangegeven een tablet van € 49,00 bij Aliexpress te hebben gekocht en daar vroeg iemand om een review.
Ik heb het ding inmiddels ontvangen en moet zeggen dat het niet tegenvalt. Het ding ziet er goed uit en installeren was geen probleem. Verwacht echter niet de allersnelste tablet maar waar ik hem voor heb gekocht (internetten en spelletjes voor mijn zoontje) is hij snel genoeg.

Thijs124
Berichten: 1429
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Nu ben je tenminste niet off topic ermee.
Ik heb veel reviews van die aanbieders gelezen. Ze zetten er een fake startmenu op met ongekende kwaliteiten. De meeste klanten merken niet dat het geen Android 13 maar bijvoorbeeld 8 is en de opgegeven geheugens en processor klopt natuurlijk ook niet. Voor een dubbeltje eerste rang kan natuurlijk niet.

juliomariner
Berichten: 5145
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Dat snap ik, de verwachtingen waren dan ook niet enorm hoog. Volgens mij is het wel versie 13 maar dat kijk ik vanavond wel eens na.
De tablet was trouwens wel heel netjes verpakt in een stevige doos.
Ik heb nog geen vreemde spioneerapps ontdekt, wel kan ik bepaalde apps die ik eigenlijk niet gebruik eraf gooien, verdacht? Ik ga er in ieder geval niet mee internetbankieren en zet er ook geen prive bestanden op.
Al met al valt het tot nu toe niet tegen.

Consumenneke
Berichten: 210
Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Consumenneke »

kuklos schreef:
13 okt 2024 23:15
Geef mij maar de auto.
Of buizenpost voor mensen.

Afbeelding

Plaats reactie