Kangoeroevlees: import verbieden?

Koeien, varkens of ander vee kan je hier bespreken
Consumenneke
Berichten: 229
Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50

Kangoeroevlees: import verbieden?

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Dagelijks eet ik het niet, maar ik heb goeie herinneringen aan een lapje gebakken kangoeroe.

Vandaag wordt actie gevoerd tegen invoer uit Australië. Daar worden deze beesten beschouwd als een plaag (vooral door boeren) en laat de overheid elk jaar een paar miljoen exemplaren afschieten - vorig jaar een stuk of vijf. Het leer dient oa voor voetbalschoenen - bijvoorbeeld door Adidas.

Ook in Engeland wordt wild hier en daar gezien als plaag en verkopen lokale boeren afgeschoten konijn, fazant, ree en soms wild zwijn voor een grijpstuiver. We doen in Europa iets vergelijkbaars dus. Over zeehonden begin ik niet eens. Laten we het tot kangoeroe beperken.

Zou jij zulk vlees kopen en eten, of ben je voor een importverbod?

Speedy123
Berichten: 1877
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Kangoeroevlees: import verbieden?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Persoonlijk zie zie geen verschil tussen het gebruik van het vlees / leer van een kangoeroe of een koe. Het is maar wat je lokaal gewend bent. Voor een Inuit is het gebruik van een zeehond voor voedsel en huid geen enkel probleem. Hier vinden we zeehondjes lief dus dus willen wij ze daarvoor niet gebruiken.

Bij de kangoeroe is het hetzelfde. Wij vinden Skippy lief en grappig. In Australië vinden boeren er echt helemaal niets grappigs aan als een kudde kangoeroes zijn oogst opeten en vertrappen.

Verbieden is lastig, dan heb je criteria nodig welke dieren wel en welke niet voor consumptie gebruikt mogen worden. Aangezien kangoeroes niet met uitsterven bedreigt worden, lijkt me dat erg lastig.

Kokka1
Berichten: 463
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Kangoeroevlees: import verbieden?

Ongelezen bericht door Kokka1 »

kangoeroe leer zal erg goed zijn voor basketbal schoenen.. springt echt heel hoog.
verder onzin topic

Ron5300
Berichten: 461
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Kangoeroevlees: import verbieden?

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Voor een importverbod ben ik zeker niet want het betreft de afschot van een toch wel wilde diersoort waarvan er te veel van zijn.
In ons land is het eten van kangoeroe vlees geen dagelijkse kost maar dat is het in Nederland afgeschoten wild ook niet.
In één van de websites vraag men zich af of het eten van kangoeroe vlees wel esthetisch acceptabel is want zo'n huppelend dier afschieten en daarna in de pan stoppen is zo zielig maar is volgens u best wel te happen.
Waar maakt u zich druk om? die arme dieren die afgeschoten worden of over uw schuldgevoel als kangoeroe weliswaar niet dagelijks consumeert maar wel heel lekker vindt.

Thijs124
Berichten: 1449
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Kangoeroevlees: import verbieden?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

In Australië vinden ze dat de Koning van Engeland niks over hun te vertellen heeft. Dus laat het maar helemaal aan hun zelf over.

witte angora
Berichten: 32141
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kangoeroevlees: import verbieden?

Ongelezen bericht door witte angora »

Gewoon importeren. Dan kunnen de lieve schattige lammetjes en kalfjes hier in Nederland blijven leven, die hoeven we niet meer op te eten. Daar hebben we er toch al te weinig van.

Volgende topic: import van honing uit de Himalaya?

J. Deltoer
Berichten: 3385
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Kangoeroevlees: import verbieden?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ron5300 schreef:
21 okt 2024 14:29
het betreft de afschot van een diersoort waarvan er te veel van zijn.
Even kijken, ik ken nog wel een diersoort waarvan er echt wel teveel van zijn. De diersoort komt anders dan de kangoeroes in alle continenten voor (behalve de zuidpool). Ook maar afschieten dan?
We hebben te maken met een wereldwijde sprinkhanenplaag en wij zijn de sprinkhaan.

Nijogeth
Berichten: 10677
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Kangoeroevlees: import verbieden?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ook op de Zuidpool wonen mensen. Er is namelijk het hele jaar door bezetting in de onderzoekscentra op Antarctica. Wat grappig is, dat de exacte Zuidpool ieder jaar verplaatst wordt. Doordat het een drijvende ijsplaat is en geen landmassa, verplaatst deze zich en ieder jaar wordt er opnieuw een stok in de sneeuw gezet op de plek van de Zuidpool op dat moment.

Erthanax
Berichten: 10157
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Kangoeroevlees: import verbieden?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ach ja, kangoeroes. Als ik me er in zou verdiepen zou ik het misschien schandalig vinden dat het Australische (agrarisch) grootkapitaal jaagt op een endemische diersoort.
Eerlijk gezegd maak me drukker om de misstanden die het agro-industrieel complex hier in Nederland veroorzaakt en in stand houdt.

Erthanax
Berichten: 10157
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Kangoeroevlees: import verbieden?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nijogeth schreef:
21 okt 2024 14:51
(…) Wat grappig is, dat de exacte Zuidpool ieder jaar verplaatst wordt. Doordat het een drijvende ijsplaat is en geen landmassa, verplaatst deze zich en ieder jaar wordt er opnieuw een stok in de sneeuw gezet op de plek van de Zuidpool op dat moment.
Bent u niet in de war met de Noordpool? Dat is een drijvende ijsplaat, maar Antarctica is volgens mij echt een continent.

Thijs124
Berichten: 1449
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Kangoeroevlees: import verbieden?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

We hoeven gelukkig helemaal niet te importeren. Hier in Nederland leven ook vele kangoeroes. Die komen meestal ook wel tenslotte op de BBQ terecht.

Consumenneke
Berichten: 229
Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50

Re: Kangoeroevlees: import verbieden?

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Speedy123 schreef:
21 okt 2024 13:40
Verbieden is lastig...
Niet lastig hoor. Rusland heeft het verbonden. Enkele Amerikaanse staten hebben het verboden. Bij Carrefour is het verbannen.

En Nike gebruikt geen kangoeroeleer meer.
Kokka1 schreef:
21 okt 2024 14:25
...verder onzin topic
Ik maak bezwaar tegen uw neerbuigende opmerking.

Gelieve sneren en off-topic reacties thuis in prive-sfeer te maken.

kuklos
Berichten: 10206
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Kangoeroevlees: import verbieden?

Ongelezen bericht door kuklos »

Nijogeth schreef:
21 okt 2024 14:51
Ook op de Zuidpool wonen mensen. Er is namelijk het hele jaar door bezetting in de onderzoekscentra op Antarctica. Wat grappig is, dat de exacte Zuidpool ieder jaar verplaatst wordt. Doordat het een drijvende ijsplaat is en geen landmassa, verplaatst deze zich en ieder jaar wordt er opnieuw een stok in de sneeuw gezet op de plek van de Zuidpool op dat moment.
Je bedoelt de Noordpool? Toch?
Zuidpool is een continent met land onder het ijs.

Consumenneke
Berichten: 229
Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50

Re: Kangoeroevlees: import verbieden?

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Ik herinner me niet dat Radar een leesplicht hanteert voor dit forum. Iedereen die dit onderwerp onzin vind, mag dus doorbladeren.

Feit is dat World Animal Protection vandaag aandacht vraagt voor de import van kangoeroevlees en -leer, luister maar naar de Nieuws BV.

World Animal Protection werkt alleen met verouderde data, want het zijn geen 1,5 miljoen kangoeroes die afgeschoten zijn, maar een slordige 5 miljoen (bron Australian Wild Game Industry Council).

Thijs124
Berichten: 1449
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Kangoeroevlees: import verbieden?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Het is in ieder geval duidelijk geen consumenten onderwerp. Misschien kun je dat ook via google vinden, dan is dat hier niet nodig?

Kokka1
Berichten: 463
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Kangoeroevlees: import verbieden?

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Consumenneke schreef:
21 okt 2024 15:28

Ik maak bezwaar tegen uw neerbuigende opmerking.
Bezwaar voor kennisgeving aangenomen. het is niet neerbuigend slechts mijn mening over de waarde van dit topic voor de consument.
als je een topic aan wil maken voor elke andere ( eet) gewoonte , dan wat in Nederland als normaal wordt gezien, is wens ik je veel succes toe. Jij mag overal een topic van aanmaken, ieder ander mag het complete onzin vinden.

Kokka1
Berichten: 463
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Kangoeroevlees: import verbieden?

Ongelezen bericht door Kokka1 »

En dan nog iets; we zouden het toe moeten juichen dat dieren die een plaag zijn niet zomaar afgeschoten worden maar gebruikt worden voor consumptie en leer enzo. deze dieren hebben een vrij leven gehad en hoe zielig dan ook, ze zijn een plaag. ze hebben geen natuurlijke vijanden dus hun aantal moet onder controle worden gehouden.
Het is toch veel beter om juist deze dieren dan voor consumptie te gebruiken als wat we in Nederland doen met die mega stallen en koeien die maar aan aantal dagen per jaar buiten komen?

Nijogeth
Berichten: 10677
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Kangoeroevlees: import verbieden?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Erthanax schreef:
21 okt 2024 15:09
Nijogeth schreef:
21 okt 2024 14:51
(…) Wat grappig is, dat de exacte Zuidpool ieder jaar verplaatst wordt. Doordat het een drijvende ijsplaat is en geen landmassa, verplaatst deze zich en ieder jaar wordt er opnieuw een stok in de sneeuw gezet op de plek van de Zuidpool op dat moment.
Bent u niet in de war met de Noordpool? Dat is een drijvende ijsplaat, maar Antarctica is volgens mij echt een continent.
Nee, hoewel Antarctica wel degelijk een landmassa is, bevindt de officiële Zuidpool zich op een ijsplaat die zich continue beweegt (richting het noorden). Daardoor moet ieder jaar de stok verplaatst worden waarmee men de Zuidpool aangeeft.

Zo weet men dus ook niet meer waar Roald Amundsen zijn tent in 1911 neer heeft gezet. Die is voor het laatst gezien 1912 (helaas niet door mensen die het konden navertellen, maar die de brieven op hun lichaam hadden die Amundsen in zijn tent had liggen), maar doordat de coördinaten van toen redelijk wat speling hebben, de plaat is verschoven en er sneeuw is gevallen. Men komt op een cirkel van 300 meter waarin de tent kan liggen, waarschijnlijk op 17 meter diepte.

Nijogeth
Berichten: 10677
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Kangoeroevlees: import verbieden?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Consumenneke schreef:
21 okt 2024 15:28
En Nike gebruikt geen kangoeroeleer meer.
Dat heeft vooral met de zwaarte van dat spul te maken. Vroeger maakte men er voetbalschoenen van, dat is tegenwoordig totaal ondenkbaar.

Gesloten