Gedupeerden van Max Crowd Fund (MCF)

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
Moneyman
Berichten: 31389
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gedupeerden van Max Crowd Fund (MCF)

Ongelezen bericht door Moneyman »

HandigeHarrie schreef:
22 jul 2024 12:07
Het eerste dat me opvalt is dat ze kennelijk beweren voorrang te hebben op de belastingdienst. Bij mijn weten heeft de belastingedienst (in Nederland) altijd voorrang. Als ik zoiets lzou lezen dan zou ik al afgehaakt zijn.
Gelukkig zit je ernaast :wink:

Oudere pand- en hypotheekrechten gaan vóór fiscale vorderingen. Uitzondering is een zogenaamd bodembeslag van de fiscus, maar daarvan kan in de situaties waar we het nu over hebben geen sprake zijn.

Cro
Berichten: 2165
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Gedupeerden van Max Crowd Fund (MCF)

Ongelezen bericht door Cro »

HandigeHarrie schreef:
22 jul 2024 12:07
Het eerste dat me opvalt is dat ze kennelijk beweren voorrang te hebben op de belastingdienst. Bij mijn weten heeft de belastingedienst (in Nederland) altijd voorrang. Als ik zoiets lzou lezen dan zou ik al afgehaakt zijn.
Als er een onderpand is, mag je dat normaliter uitwinnen buiten de standaard rangorde om bij faillissementen. Zie bijvoorbeeld: https://www.flib.nl/expertise/faillisse ... huldeisers

rpnl
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 okt 2024 20:35

Re: Gedupeerden van Max Crowd Fund (MCF)

Ongelezen bericht door rpnl »

De website werkt sinds gisteren niet meer, maar via een status pagina van lopende projecten kwam ik op de volgende update:

Op onze website stond allemaal foutieve informatie waar we terecht op werden aangesproken.

*

Max Crowdfund handelt alle lopende en slecht presterende leningen af en zal dan van het toneel verdwijnen.

*

Om deze reden haalt Max de verouderde websites uit de lucht en maakt tegelijkertijd van deze gelegenheid gebruik om de nieuwe website/pagina op een andere server te plaatsen. Dit betekend dus ook een ander webadres.

*

Door deze verandering in DNS kan het tot 48 uur duren totdat zoekmachines het nieuwe webadres hebben gevonden, de webpagina zal dan weer gewoon werken.

*

De webpagina die snel weer in de lucht komt zal onderstaande tekst bevatten en 2 knoppen direct naar het platform leiden of naar de updatepagina.

*

Link naar Update pagina https://projectmanagement199.wixstudio.io/site

Link naar Platform https://app.maxcrowdfund.com/admin/login (is ook tijdelijk uit de lucht)

*

Beste klant,

*

Max Crowdfund is sinds mei 2023 niet meer actief in de totstandkoming van nieuwe vastgoedfinancieringen.

*

Max Crowdfund blijft actief in het beheer van de thans lopende projecten die via haar bemiddeling tot stand zijn gekomen. De desbetreffende investeerders worden op de hoogte gehouden bij nieuws omtrent deze projecten.

*

Alle updates over projecten kan u hier vinden: Home | MCF Updates (projectmanagement199.wixstudio.io)

*

We zijn uitsluitend bereikbaar op E-mail: [email protected]

*

Met hartelijke groet,Het team van Max Crowdfund

Speedy123
Berichten: 1877
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Gedupeerden van Max Crowd Fund (MCF)

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Dit beloofd niet veel goeds. Men was al gestopt men nieuwe financieringsprojecten dus de aanpassingen zijn bedoeld voor bestaande klanten en niet voor nieuwe klanten.

Dat betekend dat de potentieel gedupeerden alvast kunnen gaan beginnen met het aanleggen van een dossier. Snel de pagina's van de Wayback machine afhalen https://web.archive.org/ en veiligstellen.

Consumenneke
Berichten: 229
Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50

Re: Gedupeerden van Max Crowd Fund (MCF)

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Speedy123 schreef:
29 mei 2024 11:18
Dit is een consumentenforum. MaxCrowdfund mag conform haar AFM ontheffing, alleen bemiddelen in zakelijke leningen.
We weten niet eens of MCF zich netjes aan die ontheffing gehouden heeft, maar gaan vraagsteller nu al het leven zuur maken. Dit forum is een prima plek om lotgenoten te vinden en samen een plan te maken. Wees eens wat aardiger. 8)
Ivanzoomski schreef:
29 mei 2024 10:15
Helaas ben ik geen jurist , maar wel een gedupeerde. Dus ik wil me hier ook voor inzetten. Zijn er meer aanmeldingen? Heeft iemand nog iets vernomen van MCF?

Speedy123
Berichten: 1877
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Gedupeerden van Max Crowd Fund (MCF)

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Consumenneke schreef:
21 okt 2024 12:14
Speedy123 schreef:
29 mei 2024 11:18
Dit is een consumentenforum. MaxCrowdfund mag conform haar AFM ontheffing, alleen bemiddelen in zakelijke leningen.
We weten niet eens of MCF zich netjes aan die ontheffing gehouden heeft.
We weten inmiddels wel dat MCF geen ECSP-vergunning eind 2023 ontvangen heeft (afgewezen door de AFM) en daarom geen nieuwe leningen meer aanbood.
Consumenneke schreef:
21 okt 2024 12:14
Dit forum is een prima plek om lotgenoten te vinden en samen een plan te maken. Wees eens wat aardiger. 8)
Het heeft niets met aardigheid te maken, zakelijk financiering verstrekken of als consument geld investeren zijn twee heel verschillende takken van sport.

Consumenneke
Berichten: 229
Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50

Re: Gedupeerden van Max Crowd Fund (MCF)

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Speedy123 schreef:
21 okt 2024 12:20
Het heeft niets met aardigheid te maken, zakelijk financiering verstrekken of als consument geld investeren zijn twee heel verschillende takken van sport.
Moet de uitlener bij crowdfunding voor zakelijke doelen zelf ook zakelijk zijn?

Ik heb bij Triodosbank garant gestaan voor een zakelijke lening, maar mijn intentie was niet zakelijk.

Kunnen zakelijke hypotheken niet ook gewoon een particuliere belegging zijn?

Speedy123
Berichten: 1877
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Gedupeerden van Max Crowd Fund (MCF)

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Consumenneke schreef:
21 okt 2024 12:33
Moet de uitlener bij crowdfunding voor zakelijke doelen zelf ook zakelijk zijn?

Ik heb bij Triodosbank garant gestaan voor een zakelijke lening, maar mijn intentie was niet zakelijk.

Kunnen zakelijke hypotheken niet ook gewoon een particuliere belegging zijn?
Dat ligt eraan hoe de belegging aangeboden wordt. Tridios kan zakelijke investeringen bundelen en in een investeringsfonds stoppen en dat aan consumenten aanbieden als participaties van bijvoorbeeld eenheden van 1000 euro per stuk. Is geen enkel probleem alleen staan ze dan wel met dat product onder AFM toezicht. Ze moeten dan een vergunning hebben van de AFM voor dat product.

Ze kunnen ook besluiten dat niet te doen om (scherp) AFM toezicht te vermijden. Dan krijg je de welbekende regel minimale deelname is 100.000 euro die u vaak in de reclames tijdens de uitzendingen van Harry Mens voorbij ziet komen.

Bij MCF lijkt het erop dat ze gebruik maakte van een uitzonderingsclausule voor bemiddeling in zakelijke leningen en dien ten gevolge AFM toezicht niet van toepassing was. Dus eigenlijk een manier om lagere bedragen dan een ton aan te trekken zonder AFM toezicht.

Disclaimer: Ik zeg lijkt erop want MCF is haar informatie voorziening aan het wijzigen dus hoe en wat er precies in 2021/2022 gebeurt is, is lastiger te achterhalen nu.

Consumenneke
Berichten: 229
Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50

Re: Gedupeerden van Max Crowd Fund (MCF)

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Speedy123 schreef:
21 okt 2024 12:48
Tridios kan....
U maakt het erg complex. Het betrof simpele borgstellingen. Ik geef toe: dat zijn geen beleggingen.

Als ik via crowdfunding investeer in een startup, is dat dan een zakelijke transactie of een particuliere belegging?

Speedy123
Berichten: 1877
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Gedupeerden van Max Crowd Fund (MCF)

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Consumenneke schreef:
21 okt 2024 13:23
Speedy123 schreef:
21 okt 2024 12:48
Tridios kan....
U maakt het erg complex. Het betrof simpele borgstellingen. Ik geef toe: dat zijn geen beleggingen.

Als ik via crowdfunding investeer in een startup, is dat dan een zakelijke transactie of een particuliere belegging?
Dat ligt er maar aan hoe het vormgegeven is.

Is het een lening waarbij het bedrag met rente terugbetaald wordt, wordt u voor een klein stukje eigenaar van de start up of krijgt u na verloop van tijd een gratis product of dienst geleverd door de start up? Of krijgt u er niets voor terug en is het feitelijk een schenking?

Verder ligt het er ook aan wat de status van een start up is. Is het een natuurlijk rechtspersoon (bv eenmanszaak) of is het een eigen rechtspersoon zoals een BV?

https://www.afm.nl/nl-nl/sector/crowdfundingplatformen

https://www.afm.nl/nl-nl/sector/themas/ ... onsumenten

Consumenneke
Berichten: 229
Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50

Re: Gedupeerden van Max Crowd Fund (MCF)

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Speedy123 schreef:
21 okt 2024 13:31
Dat ligt er maar aan hoe het vormgegeven is.
Aah ik zie het al. U haalt diverse zaken door elkaar.

Er zijn aparte regels voor crowdfundingplatforms die diensten aan consumenten leveren.
Daarmee wordt bedoeld: leningen aan consumenten verstrekken.

Een crowdfundingplatform dat geld van particulieren als lening/investering aan ondernemers verstrekt is iets anders.
De suggestie dat de vraagsteller zakelijk actief is, klopt helemaal niet.

Als ik spaar bij de boerenleenbank ben ik toch ook niet zakelijk actief? :lol:

Speedy123
Berichten: 1877
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Gedupeerden van Max Crowd Fund (MCF)

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Consumenneke schreef:
21 okt 2024 15:35
Speedy123 schreef:
21 okt 2024 13:31
Dat ligt er maar aan hoe het vormgegeven is.
Aah ik zie het al. U haalt diverse zaken door elkaar.

Er zijn aparte regels voor crowdfundingplatforms die diensten aan consumenten leveren.
Daarmee wordt bedoeld: leningen aan consumenten verstrekken.

Een crowdfundingplatform dat geld van particulieren als lening/investering aan ondernemers verstrekt is iets anders.
De suggestie dat de vraagsteller zakelijk actief is, klopt helemaal niet.

Als ik spaar bij de boerenleenbank ben ik toch ook niet zakelijk actief? :lol:
Oh jee daar gaan we weer. Het is echt uw hobby geworden geloof ik. :cry:

MaxCrowdfund bemiddelde in zakelijke leningen. De deelnemer verstrekt zelf een zakelijke lening aan de afnemer. MCF is slechts de bemiddelaar.

Als u zelf zakelijke leningen direct aan een zakelijke klant gaat verstrekken, dan is het een zakelijke lening.

MCF toen de site nog in de lucht was:
Onder dit regime mag Max Crowdfund bemiddelen in leningovereenkomsten van ondernemingen. Geldvragers zullen bij Max Crowdfund daarom nooit particulieren zijn.
Zo moeilijk is het toch niet? Toch niet nodig om weer zo gek te gaan doen.

Consumenneke
Berichten: 229
Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50

Re: Gedupeerden van Max Crowd Fund (MCF)

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Speedy123 schreef:
21 okt 2024 16:05
Zo moeilijk is het toch niet? Toch niet nodig om weer zo gek te gaan doen.
U bevestigt wat ik waarneem.

Geldvragers zullen bij MCF nooit particulieren zijn.

De vraagsteller was echter geen lenende partij maar een geldverstrekker.

Een geldverstrekker kan ook een particulier zijn die geld ter beschikking stelt via zo'n platform, net als een particulier die spaart bij de boerenleenbank, een particulier die borg staat bij Triodos en een particulier die aandelen koopt.

Dan is dat dus wel een consumentenkwestie.

Speedy123
Berichten: 1877
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Gedupeerden van Max Crowd Fund (MCF)

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Consumenneke schreef:
21 okt 2024 16:29
Speedy123 schreef:
21 okt 2024 16:05
Zo moeilijk is het toch niet? Toch niet nodig om weer zo gek te gaan doen.
U bevestigt wat ik waarneem.

Geldvragers zullen bij MCF nooit particulieren zijn.

De vraagsteller was echter geen lenende partij maar een geldverstrekker.

Een geldverstrekker kan ook een particulier zijn die geld ter beschikking stelt via zo'n platform, net als een particulier die spaart bij de boerenleenbank, een particulier die borg staat bij Triodos en een particulier die aandelen koopt.

Dan is dat dus wel een consumentenkwestie.
Consumenten wetgeving is hier niet van toepassing.

Als u spaart bij de Boerenleenbank als particulier, dan bent u beschermt door de consumenten wetgeving. Als de zakelijke klanten van de Boerenleenbank hun leningen niet aflossen, dan verliest u geen geld. Sterker nog, als daardoor de Boerenleenbank failliet gaat, dan krijgt u uw geld terug van de Nederlandse Bank.

Geld wordt niet via het MCF platform beschikbaar gesteld, het platform bemiddeld en faciliteert. Maar het geld wordt rechtstreeks aan de buitenlandse, zakelijke klant geleend door de geldverstrekker.

U voelt hem aankomen, als de buitenlandse zakelijke afnemer niet langer de rente betaald of nog erger, geen rente en aflossingen meer betaald, dus in default gaat, is er ineens een heel groot probleem. Er is geen consumenten bescherming, de geldverstrekker zal nu zelf achter het geld aan moeten. Zelf het onderpand moeten gaan opeisen en dat liquide maken om nog iets van de lening terug te zien. En dat met buitenlandse, zakelijke leners.

Dat is wat ik bedoel met Radar is een consumenten forum en gaat over Nederlandse consumenten zaken. We hebben hier geen discussies en adviezen over dit soort zaken. Ook het programma Tros Radar zelf houdt zich niet bezig met zakelijke geldleningen aan buitenlandse zakelijke partijen.

Consumenneke
Berichten: 229
Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50

Re: Gedupeerden van Max Crowd Fund (MCF)

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Speedy123 schreef:
21 okt 2024 16:42
Dat is wat ik bedoel met Radar is een consumenten forum en gaat over Nederlandse consumenten zaken. We hebben hier geen discussies en adviezen over dit soort zaken. Ook het programma Tros Radar zelf houdt zich niet bezig met zakelijke geldleningen aan buitenlandse zakelijke partijen.
Voor de verstrekker is het geen zakelijke geldlening.

Zelfs de vastgoedwereld maakt onderscheid tussen professionele en particuliere beleggers in crowdfunding.
Daarnaast worden professionele investeerders – die soms samen met de crowd optrekken bij financiering – bevoordeeld boven particuliere crowdinvesteerders. Zo krijgen de particuliere investeerders nogal eens alle risico’s op hun bordje terwijl professionele beleggers zich daarvoor bij hetzelfde crowdfundingproject kunnen afschermen. Al met al komt het er op neer dat in ons land nogal eens het toezicht achterblijft bij de snelle ontwikkeling van nieuwe financiële markten, zoals crowdfunding.
Radar houdt zich tenslotte wel bezig met crowdfunding. 8)

Speedy123
Berichten: 1877
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Gedupeerden van Max Crowd Fund (MCF)

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Consumenneke schreef:
21 okt 2024 18:38
Zelfs de vastgoedwereld maakt onderscheid tussen professionele en particuliere beleggers in crowdfunding.
U verwijst naar een actuele website. Daar hebben mensen die leningen hebben verstrekt via MCF niets aan. Die hebben de leningen verstrekt voor de vergunning verplichting. Omdat ze geen vergunning kregen, zijn ze sinds nov 2023 mee gestopt om te bemiddelen in nieuwe leningen.

Het gaat hier om het verstrekken van zakelijke leningen t.b.v. vastgoed transacties. TrosRadar waarschuwde in het verleden inderdaad voor de risico's van het verstrekken van zakelijke leningen t.b.v. vastgoed omdat mensen de enorme risico's vaak niet begrijpen en zich blind staren op de voorgespiegelde, onrealistische rendementen.

TrosRadar geeft geen adviezen wat te doen als je ingestapt bent, je leningen aan buitenlandse zakelijke partijen verstrekt hebben die in default gegaan zijn. Hoe je je geld nog terug kan krijgen? Ze waarschuwen er alleen voor, de risico's zijn enorm hoog.

Maar dat is hier allang niet meer aan de orde. TS is er destijds in gestapt, heeft leningen verstrekt aan buitenlandse, zakelijke klanten die inmiddels gestopt zijn met terug te betalen.

TS zocht een jaar geleden hier hulp om zijn geld terug te krijgen, hij wilde het bemiddeling platform aansprakelijk voor zijn verliezen stellen. Gezien de hoge verwachtte juridische kosten, zocht hij medestanders om samen op te trekken.

En toen werd hem duidelijk gemaakt hier op het forum dat dat niet eenvoudig is. Elke zaak staat in principe op zich. Een bemiddelaar aansprakelijk stellen is niet eenvoudig, dan heb je een degelijke juridische onderbouwing nodig. En als het platform zelf failliet gaat, wat schiet TS er dan mee op? De enige raad die TS kon krijgen is, laat je voorlichten door een advocaat.

Het forum hier is simpelweg niet deskundig genoeg om te adviseren hoe nog wat van het geld terug te krijgen bij de buitenlandse zakelijke lening nemers met buitenlands vastgoed als onderpand.

We zijn nu een jaar verder, TS heeft nimmer meer gereageerd. Het nieuws is nu dat MaxCrowdFund haar website offline gebracht heeft. En dat beloofd niet veel goeds voor degenen die nog geld tegoed hebben op hun uitgegeven leningen.

Consumenneke
Berichten: 229
Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50

Re: Gedupeerden van Max Crowd Fund (MCF)

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Speedy123 schreef:
21 okt 2024 19:07
Het gaat hier om het verstrekken van zakelijke leningen t.b.v. vastgoed transacties.
Uw naald blijft hangen in dezelfde groef. Max Crowdfund is opgezet om ook kleine spaarders toegang te geven tot vastgoedbeleggingen.
Eind 2020 heeft Max Property Group het bedrijf Max Crowdfund gelanceerd waarmee het mogelijk wordt om al vanaf 100 euro in vastgoedprojecten te beleggen. Dit sluit aan bij onze visie om de vastgoedwereld toegankelijk te maken voor iedereen, maar zorgt ook voor meer transparantie en flexibiliteit in een voorheen statische markt.
Feit is dat dit crowdfunding-platform geld heeft opgehaald bij Nederlandse beleggers, dus ook bij Nederlandse consumenten. Dit zegt de AFM over consumentenbelangen.
AFM gaat informatievoorziening vanuit platforms omtrent risico’s scherper controleren

Consumenten hechten veel waarde aan de risicokwalificatie die een platform aan een bepaald crowdfundingsproject geeft. De AFM benadrukt echter dat investeerders zelf ook een gedegen analyse moeten uitvoeren. De AFM zal scherper gaan controleren op de wijze waarop platformen een project met bijbehorende risico’s beoordelen en hoe de investeerders daarover worden geïnformeerd.
Of er op dit forum antwoord gegeven kan worden, weet ik niet. Maar zeg niet dat het geen consumentenkwestie is.

Nou hou ik op met welles-nietes. :roll:
Laatst gewijzigd door Consumenneke op 21 okt 2024 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Speedy123
Berichten: 1877
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Gedupeerden van Max Crowd Fund (MCF)

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Het verstrekken van zakelijke leningen aan buitenlandse bedrijven t.b.v. de aanschaf van zakelijk vastgoed in het buitenland is geen consumenten kwestie voor dit forum, anders dan een waarschuwing: doe het niet!

Het verstrekken van zakelijke leningen viel niet onder AFM toezicht. Door die uitzondering kon MCF als bemiddelaar functioneren.

Inderdaad, de plaat blijft hangen.

Consumenneke
Berichten: 229
Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50

Re: Gedupeerden van Max Crowd Fund (MCF)

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Speedy123 schreef:
21 okt 2024 19:42
Het verstrekken van zakelijke leningen viel niet onder AFM toezicht.
Nu wel?
Crowdfunding is het investeren met, of uitlenen van, bedragen door een (grote) groep beleggers aan ondernemingen of consumenten (projecteigenaren) via een openbaar toegankelijk online informatieplatform (crowdfundingplatform).
Het staat gewoon in de definitie van de AFM. :roll:

Speedy123
Berichten: 1877
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Gedupeerden van Max Crowd Fund (MCF)

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Ja nu wel. Daarom kan MCF sinds nov 2023 niet meer bemiddelen voor leningen aan buitenlandse bedrijven t.b.v. vastgoed aankopen. Hun uitzonderingspositie voor bemiddeling in zakelijke leningen is sindsdien vervallen en een vergunning is geweigerd.

Klanten die de bemiddeling van MCF hebben gebruikt, hebben dus voor nov 2023 zaken gedaan en vielen niet onder AFM toezicht.

Plaats reactie