Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Thijs124

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Zelfs de chocolade letters op de voorkant van de kranten vertellen dat alles duurder wordt in ja, chocolade letters.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

witte angora schreef:
30 okt 2024 20:47
Gerichtsvollzieher... Gerechtsvoltrekker... klinkt als een beul... Hakt er wel in bij sommigen, vermoed ik zo.
Incassobeul... :mrgreen: :lol: :mrgreen: Mooi nieuw woord WA!

juliomariner

Ongelezen bericht door juliomariner »

Rindfleischetikettierungsüberwachungsaufgabenübertragungsgesetz
Langste Duitse woord. Alleen Duitse ambtenaren kunnen zoiets verzinnen.

Thijs124

Geen voltrekker maar een vol-strekker!
Iem die het oordeel volstrekt is toch niet zo vreemd. Een incassobureau kan alleen maar dreigen. Dat geeft het verschil aan.
Deurwaarder vind ik wat taal betreft veel verder gezocht. Misschien omdat hij vroeger de koekoek op de deur plakte? Nu komt hij stil en ingetogen. Hopelijk!

Thijs124

Haupteisenbahnknotenpunktgleishinundherstellerangestellte.

juliomariner

als een echte man: de mijne is langer ;-)

Naast die ellenlange woorden zijn duitsers ook goed in afkortingen.
Toen ik net in Duitsland woonde en ik steeds van die hoveniersbusjes zag rijden met daarop Gala-bau dacht ik dat het een soort franchise was. Mijn vrouw heeft mij uit die droom geholpen. Het staat gewoon voor GArten und LAndschaftsbau.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens mij zag je je vrouw al in een galajurk naar de bauplaats gaan?

Methusalah

Ongelezen bericht door Methusalah »

Thijs124 schreef:
31 okt 2024 10:32
Haupteisenbahnknotenpunktgleishinundherstellerangestellte.
Baas boven baas:

Het langste woord ter wereld is de scheikundige naam voor het eiwit titine: methionylthreonylthreonylglutaminylalanyl(...)isoleucine.

Dit woord, dat hier zeer verkort is weergegeven, telt niet minder dan 189.819 letters, en het kost je zo’n 3,5 uur om het uit te spreken.

https://wibnet.nl/cultuur/taal/de-langs ... ter-wereld

juliomariner

Je zou er Hippopotomonstrosesquippedaliofobie van krijgen

Thijs124

Dan ga maar naar
Krung Thep Mahanakhon Amon Rattanakosin Mahinthara Ayuthaya Mahadilok Phop Noppharat Ratchathani Burirom Udomratchaniwet Mahasathan Amon Piman Awatan Sathit Sakkathattiya Witsanukam Prasit, ook wel Bangkok genoemd.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

In het Duits of het Nederlands is het helemaal niet moeilijk om lange woorden te maken. De regel in beide talen is immers dat samenstellingen aaneen worden geschreven. Dat kan dan gemakkelijk leiden tot de eenvoudige instructie dat de brandkraanstraatputdekselrand schoon gehouden en licht ingevet moet worden.

De eerder genoemde voorbeelden uit het Duits zijn volgens mij allemaal kunstmatig en nooit in het wild aangetroffen, anders dan in teksten over lange woorden.

Het is weliswaar niet ongrammaticaal om dergelijke woorden te bouwen, maar wel onlogisch. Ook in het Duits is het veel logischer om bij al te lange woorden de samenstelling te splitsen in twee of meer delen, verbonden door nuttige woorden als van, met, voor.

Het belachelijk maken van lange woorden is misschien komen overwaaien uit het Engelse taalgebied, waar samenstellingen veel minder voorkomen. In het Engels worden zelfstandige naamwoorden worden met spaties “aaneengeregen”. Soms wordt er tussen twee zelfstandige naamwoorden een koppelteken gebruikt, maar daarvoor geldt het ezelsbruggetje “when in doubt, leave it out”; liever een spatie dan een koppelteken dus. Aaneenschrijven komt veel, veel minder voor. Zelfs een eenvoudige samenstelling als brandweer of Feuerwehr blijft in het Engels twee woorden, fire brigade.

Tot zover deze beknopte inleiding vergelijkende taalkunde.

scharrelschipper

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

rwolters schreef:
31 okt 2024 09:39
witte angora schreef:
30 okt 2024 21:10
Lees net dat de chocoladeletters flink duurder worden... Sinterflatie...
Het zou pas nieuws zijn als chocoladeletters niet duurder worden. De prijs van cacao is immers gigantisch gestegen door slechte oogsten. Vandeweek in Spanje paniek omdat de chocolademelk (voor bij het ontbijt met churros) zo duur werd.

Maar als je in zo'n nieuwsbericht in deze tijd chocololadeletters in de kop noemt krijg je meer clicks dan als je zegt dat cacao duurder wordt. We zullen de komende jaren door klimaatverandering nog wel meer dingen gaan die ineens extreem veel duurder gaan worden. In Spanje is door het noodweer ook een flink deel van de oogst waardeloos geworden dus dat gaan we al heel snel merken.
Toch heb ik mijn twijfels of een mindere oogst nu direct door klimaatverandering komt.
Ik zit al zo`n halve eeuw in het vervoer van diverse soorten graan,en heb door de jaren heen altijd al wisselende oogsten gezien.
Dit jaar is b.v.de gerst zowel kwalitatief als kwantitatief een stuk minder dan vorig jaar.
De mais daarentegen is prima en overvloedig.
Natuurlijk heeft het met klimaat te maken,te droog of te nat is uiteraard van invloed op de diverse gewassen.
Maar om nu te zeggen "het klimaat verander dus hebben we een slechte oogst"?
Mijn ervaring is dat niet i.i.g.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

scharrelschipper schreef:
31 okt 2024 13:29
Ik snap wat je zegt, en je hebt ook gelijk. Maar bij klimaatverandering gaat het niet om die ene slechte oogst, maar om langjarige ontwikkelingen/ trends. En die zeggen wel degelijk iets.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Erthanax schreef:
31 okt 2024 12:54
Tot zover deze beknopte inleiding vergelijkende taalkunde.
Wat vind je van het koppel-streepje dat dankzij Teletekst promotie heeft gemaakt in onze taal?

Erthanax

Iedereen die een zoekmachine kan gebruiken kan de regels voor het gebruik van het koppelteken ook zelf wel vinden.

scharrelschipper

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Moneyman schreef:
31 okt 2024 13:56
31 okt 2024 13:29
Ik snap wat je zegt, en je hebt ook gelijk. Maar bij klimaatverandering gaat het niet om die ene slechte oogst, maar om langjarige ontwikkelingen/ trends. En die zeggen wel degelijk iets.
Langjarige ontwikkelingen,accoord,maar is 50 jaar dan niet een beetje langjarig?
Als dat niet zo is moeten we dan geloven dat in pakweg 2 jaar tijd het klimaat zoveel veranderd is dat daardoor de oogsten mislukken?
Dacht het niet.

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

We worden nu ook al verraden voor al die woke oliebollenbakkers: https://www.nrc.nl/nieuws/2024/10/25/de ... 1730401011

Ook de echte Hollandse oliebol wordt van ons afgepakt! Maar je mag er natuurlijk niet van zeggen. [/s]

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

31 okt 2024 19:15
Langjarige ontwikkelingen,accoord,maar is 50 jaar dan niet een beetje langjarig?
Als dat niet zo is moeten we dan geloven dat in pakweg 2 jaar tijd het klimaat zoveel veranderd is dat daardoor de oogsten mislukken?
Dacht het niet.
Joh... in 1989 werkte ik op een basisschool als congiërge. De kinderen vonden het in de zomer lekker warm, maar ik zei ze toen al: 'het is niet lekker, het is anders dan vroeger. Het klimaat is aan het veranderen'. En dat is... 35 jaar geleden. En inderdaad...

Erthanax

rwolters schreef:
31 okt 2024 20:10
We worden nu ook al verraden voor al die woke oliebollenbakkers: https://www.nrc.nl/nieuws/2024/10/25/de ... 1730401011

Ook de echte Hollandse oliebol wordt van ons afgepakt! Maar je mag er natuurlijk niet van zeggen. [/s]
Die woke grachtengordel is er ook niet snel bij hoor. Het stond 10 dagen eerder (op de 15e) al in bv De Stentor.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Klimaatverandering zal er qua oogst hooguit voor zorgen dat op bepaalde plekken andere gewassen geoogst kunnen worden. Als je bijvoorbeeld naar Afrika kijkt, daar is men al 50 jaar helemaal verkeerd bezig. De mensheid heeft al tientallen jaren de kennis om gewassen te verbouwen in de woestijn en bijvoorbeeld Saoedi Arabië is daar de laatste jaren gretig in geweest. Men heeft bij sommige gewassen al overschat en bijvoorbeeld 80% van de aardappeloogst komt uit eigen land. Dadels, tomaten wortelen en uien weet men daar allemaal te verbouwen.

Plaats reactie