Scootmobielen niet meer in apartementen toegestaan is onterecht.
Re: Scootmobielen niet meer in apartementen toegestaan is onterecht.
Dan woon je dus in het verkeerde pand. Verhuizing aanvragen.
wikop
vindt dit leuk
Consumenneke hier wat gevonden
Geen scootmobiel meer in de gang! Maar waar dan wel?
18 januari 2024
Door regio: Landelijk
In de nieuwe Omgevingswet die sinds 1 januari van kracht is, staat het glashelder: Het is verboden om in een woongebouw scootmobielen te parkeren in de vluchtroute.
Dat geldt ook voor andere brandgevaarlijke objecten die het vluchten kunnen belemmeren. “Denk bij ‘objecten’ aan tafels, bankjes en decoraties maar ook aan huisvuil en oud papier bijvoorbeeld”, licht Marcel Koene toe. Hij is expert risicobeheersing en spreekt namens Brandweer Nederland. “Maar wat als de galerij in jouw woongebouw ruimte genoeg heeft waardoor de scootmobiel echt niemand in de weg staat? Ofwel; ondanks deze, op het eerste gezicht zo duidelijke regel, is ook hier maatwerk noodzakelijk. In overleg is de scootmobiel misschien binnen in de woning te plaatsen. Gaat het om scootmobielen van meerdere gebruikers die bij elkaar in de buurt wonen? Dan is het inrichten van een berging of schuurtje wellicht een betere optie. Als maar voldaan wordt aan de vuistregel: houd de vlúchtroute vrij van obstakels.
https://www.brandweer.nl/nieuws/geen-sc ... n-de-gang/
zoals in mij geval staat hij niet in de vlucht route 1 buurman kan er gewoon langs en andere buren gaat dan naar nood trappenhuis waar hij niet staat. en die is vrij toegankelijk.
Geen scootmobiel meer in de gang! Maar waar dan wel?
18 januari 2024
Door regio: Landelijk
In de nieuwe Omgevingswet die sinds 1 januari van kracht is, staat het glashelder: Het is verboden om in een woongebouw scootmobielen te parkeren in de vluchtroute.
Dat geldt ook voor andere brandgevaarlijke objecten die het vluchten kunnen belemmeren. “Denk bij ‘objecten’ aan tafels, bankjes en decoraties maar ook aan huisvuil en oud papier bijvoorbeeld”, licht Marcel Koene toe. Hij is expert risicobeheersing en spreekt namens Brandweer Nederland. “Maar wat als de galerij in jouw woongebouw ruimte genoeg heeft waardoor de scootmobiel echt niemand in de weg staat? Ofwel; ondanks deze, op het eerste gezicht zo duidelijke regel, is ook hier maatwerk noodzakelijk. In overleg is de scootmobiel misschien binnen in de woning te plaatsen. Gaat het om scootmobielen van meerdere gebruikers die bij elkaar in de buurt wonen? Dan is het inrichten van een berging of schuurtje wellicht een betere optie. Als maar voldaan wordt aan de vuistregel: houd de vlúchtroute vrij van obstakels.
https://www.brandweer.nl/nieuws/geen-sc ... n-de-gang/
zoals in mij geval staat hij niet in de vlucht route 1 buurman kan er gewoon langs en andere buren gaat dan naar nood trappenhuis waar hij niet staat. en die is vrij toegankelijk.
-
Die vluchtroute moet minimaal 1.40 breed zijn, en uiteraard ook een rechtdoorgaande lijn zijn. Oftewel: je moet langs de muur kunnen lopen, en langs de deuren heen, om je met je handen te kunnen oriënteren als je niks meer ziet. Staat daar een scootmobiel omdat de eigenaar geen halve meter kan lopen, dan blokkeer je alsnog de vluchtroute.
-
Maar als die andere buren ook een scootmobiel neerzetten, is de route naar het trappenhuis alsnog geblokkeerd. Snap je het nu echt niet, of wil je het niet snappen?
Iedere woning heeft 2 vluchtroutes normaal gesproken. Want wat als er brand uitbreekt in dat nood trappenhuis? Dan struikelt men over jouw scootmobiel en zorg jij ervoor dat mensen dood gaan.
Hoeveel doden voorkomt deze regel nu? En hoeveel ouderen veroordelen we tot huisarrest, en zijn daardoor hun laatste jaren doodongelukkig?
In woonvormen met een fors aandeel ouderen zou ik toch een oogje dicht knijpen.
Juist niet, daar is de vrije vluchtroute nog veel belangrijker. Niet in de laatste plaats om de hulpverleners die bij een calamiteit in zon woonvorm massaal komen opdraven ruim baan te bieden, maar ook omdat het daar aanwezige personeel getraind is in het juiste doen. Dan zit je niet te wachten op een heleboel schuifelende bejaarden die allemaal in paniek met hun rollator en scootmobiel hun eigen ding gaan doen, want dat maakt de problemen alleen maar groter.
Maar bedoelt u dan, omdat uw gezondheid achteruit is gegaan, dat u dus niet meer zelf goed kunt nadenken? U bent anders fel genoeg in deze discussie. Kom dan, ondanks uw gezondheid, eens met een voorstel om uw probleem op te lossen. Alleen maar klagen heeft nog nooit tot een oplossing geleid. Scootmobielen zijn grote gevaartes die nooit, net als andere obstakels, in een vluchtroute mogen staan. U wilt toch ook graag dat hulpverleners i.g.v. nood (brand, hartaanval, valpartij enz ) zo spoedig mogelijk met hun apparatuur bij u kunnen komen, zeker als iedere seconde telt. Ik snap de ongemakkelijkheid voor u maar denk dan ZELF ook eens mee...Onkruid71 schreef: ↑31 okt 2024 16:17Volgens mij heb jij niet gelezen dat mijn gezondheid flink achteruit is gegaan hier door.
En de omgevingsdienst? Bij ons heeft de omgevingsdienst bepaalde zaken die de VVE prima vond gedwongen om zaken aan te passen. Zo moest op een gegeven moment binnen 8 weken brandwerende maatregelen worden genomen in de parkeergarage (denk aan een betere brandmeldinstallatie, extra afdichtingen, etc. En dan na een onaangekondigde controle.bupaul schreef: ↑01 nov 2024 00:26In veel reacties lees ik dat het verboden is om op de galerij iets neer te zetten, bv een plantenbak of in dit topic een scootmobiel.
Volgens de brandweer bij ons is dit in geval een appartementen complex met koopwoningen aan de VVE om dat te bepalen. Het complex wat ik het over heb heeft complete tuinsets op galerij inclusief parasol. De VVE hiervan vindt dat geen probleem en de brandweer zegt niets te kunnen doen.
Ik hoop echt dat er niets fout gaat want het kan zomaar mensenlevens kosten.
Klinkt volstrekt logisch. Als je met elkaar samenleeft zijn er nu eenmaal regels nodig en een individu gaat niet boven het collectief. Want dan zou jij een uitzondering krijgen voor je scootmobiel, iemand anders weer voor een rolstoel, dan is er iemand die bang is om met driewieler te rijden en heeft daarom een grotere vijfwielers nodig. En dan krijgt een buurman een hartinfarct en kunnen de hulpverleners er niet bij.Onkruid71 schreef: ↑01 nov 2024 00:30In principe zijn de gebouwen toegankelijk, je mag alleen de scootmobiel op de aangewezen plek neer zetten, en dat is dus voor mij niet haalbaar helaas, omdat stuk te belopen. Daar ontstaat ook het probleem voor sommige mensen.Consumenneke schreef: ↑01 nov 2024 00:07Een beetje medeleven en beschaving is inderdaad ver te zoeken. Het is vooral gelijkhebberij en vervolgens kleineren van mensen met een vraag of een andere mening.
Krijgt iemand die moeilijk ter been is geen hogere prioriteit voor een toegankelijke woning?
In 2017 is een wet aangenomen die stelt dat bedrijven en openbare gebouwen toegankelijk moeten zijn voor rolstoelen. Is daar niks mee te doen?
Bij brand,die raar maar waar meestal in de nacht uitbreekt,valt als eerste de stoom uit,en zonder verlichting lopen de meeste mensen nu eenmaal op de tast langs muren
Ik vind het voor jou persoonlijk heel erg,maar je zult je scootmobiel daar nooit meer mogen plaatsemdat kun je gewoon vergeten
En ja,ik heb brand mee gemaakt,dit wat jij wilt kan gewoon niet meer op een veilige manier
Nogmals,ga naar je gemeente voor een kleine opvouwbare scootmobiel die je wel binnen kunt zetten
Want alleen klagen helpt je ook niet
Of vraag voor een leuning in je gebouw,want je kunt ook nog tot aan de plaats lopen waar je scootmobiel eerst stond
Of een rollator,zoek eens naar een oplossing inplaats van naar mogelijkheden om de wet te ontduiken
Ik vind het voor jou persoonlijk heel erg,maar je zult je scootmobiel daar nooit meer mogen plaatsemdat kun je gewoon vergeten
En ja,ik heb brand mee gemaakt,dit wat jij wilt kan gewoon niet meer op een veilige manier
Nogmals,ga naar je gemeente voor een kleine opvouwbare scootmobiel die je wel binnen kunt zetten
Want alleen klagen helpt je ook niet
Of vraag voor een leuning in je gebouw,want je kunt ook nog tot aan de plaats lopen waar je scootmobiel eerst stond
Of een rollator,zoek eens naar een oplossing inplaats van naar mogelijkheden om de wet te ontduiken
Misschien is zoiets voor Gerrit, Onkruid71 en lotgenoten, dit kun je mijn inziens echt in elke 'bezemkast' (lees kleine woning), wel kwijt:
https://www.descootmobielwinkel.nl/blog ... tmobielen/
Volgens de specificaties van de eerste opvouwbare waar ik naar keek kan je daar bij continu maximale snelheid zo'n 2.5 uur op rondrijden zonder bij te laden, de de praktijk zal dat dan, net als bij elektrische auto's vast wat minder zijn, dus maak er 2 uur van. Bij een lagere snelheid misschien zelfs wel wat meer. Dat moet toch ruim voldoende zijn om te socializen in de buurt, de boodschappen te doen en andere zaken in en buiten het pand.
Volgens de specificaties van de eerste opvouwbare waar ik naar keek kan je daar bij continu maximale snelheid zo'n 2.5 uur op rondrijden zonder bij te laden, de de praktijk zal dat dan, net als bij elektrische auto's vast wat minder zijn, dus maak er 2 uur van. Bij een lagere snelheid misschien zelfs wel wat meer. Dat moet toch ruim voldoende zijn om te socializen in de buurt, de boodschappen te doen en andere zaken in en buiten het pand.
Hier zijn veel tips uit de praktijk te vinden van mensen die vooral de ruimte beperkingen van rolstoelen zelf letterlijk aan den lijve ervaren.
Scootmobiel mee de caravan in.
https://caravan-forum.nl/viewtopic.php?t=53008#p1129088
Scootmobiel mee de caravan in.
https://caravan-forum.nl/viewtopic.php?t=53008#p1129088
De vraag is dan natuurlijk, wie gaat dat betalen. Bijstand heb je niet veel ruimte.Cro schreef: ↑01 nov 2024 11:04Misschien is zoiets voor Gerrit, Onkruid71 en lotgenoten, dit kun je mijn inziens echt in elke 'bezemkast' (lees kleine woning), wel kwijt:
Naast de opmerking van Moneyman is dit weer een negatieve benadering, die je enkel bad will oplevert. Als je de vraag hoe dit te betalen anders stelt zullen mensen met je mee willen denken.Onkruid71 schreef: ↑01 nov 2024 13:37De vraag is dan natuurlijk, wie gaat dat betalen. Bijstand heb je niet veel ruimte.Cro schreef: ↑01 nov 2024 11:04Misschien is zoiets voor Gerrit, Onkruid71 en lotgenoten, dit kun je mijn inziens echt in elke 'bezemkast' (lees kleine woning), wel kwijt:
Dus zoiets als:
"Dank voor de tip. Ik zit in de bijstand en helaas heb ik daardoor weinig geld en wordt dit een lastig verhaal. Zou jij/zouden jullie mee willen denken hoe ik dit toch kan betalen? Alvast bedankt."
Laatst gewijzigd door kuklos op 01 nov 2024 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Precies. Dergelijke voorzieningen kunnen wellicht ook via de WMO betaald worden.
Laatst gewijzigd door Moneyman op 01 nov 2024 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Wij hebben het toch over schootmobielen en niet over el rolstoelen ,zijn voor mij toch 2 aparte dingen. Er zijn schootmobielen die je kunt inklappen in een heel klein formaat ter grote van een reiskoffer .
wikop
vindt dit leuk