Heeft die een ban?
En wat zou die dan zeggen? "Bel met het Juridisch Loket"?
Heeft die een ban?
Da maakt het inderdaad des te schrijnender dat juist een dergelijke club zulke slechte informatie verspreidt.Papegaaiduiker schreef: ↑03 nov 2024 18:27En dan te bedenken dat je betaalt voor een lidmaatschap om vol onjuiste statements te lezen.
Wettelijk klopt wat je zegt. Waarom slaagt beroep op non-conformiteit van deze consument dan?Moneyman schreef: ↑03 nov 2024 13:00Zo lang de consument geen non-conformiteit aantoont, is dat gewoon correct.Maar niet overal gaat dit goed. Bij Amazon wordt het probleem met de koffiecupmachine van 7 maanden oud door het bedrijf zelf opgelost. Maar bij de wasmachine van 2,5 jaar oud trekt het bedrijf de handen ervan af. Medewerkers zeggen na 2 jaar niks te kunnen betekenen en verwijzen naar de fabrikant voor reparatie.
Simpel: omdat de commissie hier duidelijk de wet niet toepast (althans, niet voor zover we uit de beperkt gemotiveerde uitspraak kunnen opmaken), en omdat de verkoper zich al welwillend opstelde. Hoe dat “open staan voor overleg” eruit heeft gezien in de schriftelijke stukken, staat niet in de uitspraak.16again schreef: ↑03 nov 2024 20:57Wettelijk klopt wat je zegt. Waarom slaagt beroep op non-conformiteit van deze consument dan?Moneyman schreef: ↑03 nov 2024 13:00Zo lang de consument geen non-conformiteit aantoont, is dat gewoon correct.Maar niet overal gaat dit goed. Bij Amazon wordt het probleem met de koffiecupmachine van 7 maanden oud door het bedrijf zelf opgelost. Maar bij de wasmachine van 2,5 jaar oud trekt het bedrijf de handen ervan af. Medewerkers zeggen na 2 jaar niks te kunnen betekenen en verwijzen naar de fabrikant voor reparatie.
https://www.degeschillencommissie.nl/ui ... -zou-gaan/
Er is overduidelijk niet door consument aangetoond dat (de oorzaak van) het gebrek al bestond bij aflevering.
De uitspraak volgt de gangbare praktijk namelijk dat afhankelijk van de leeftijd een deel van de kosten vergoed wordt. Dit is wat TV fabrikanten ook vaak aanbieden.16again schreef: ↑03 nov 2024 20:57Wettelijk klopt wat je zegt. Waarom slaagt beroep op non-conformiteit van deze consument dan?
https://www.degeschillencommissie.nl/ui ... -zou-gaan/
Er is overduidelijk niet door consument aangetoond dat (de oorzaak van) het gebrek al bestond bij aflevering.
Er is geen gratis reparatie of vervanging toegekend zoals de consumentenbond altijd stelt:Rekening houdend met een zekere mate van afwaardering van de motor na 31 maanden gebruik acht de commissie het redelijk en billijk dat zij een verdere korting op de reparatiefactuur ontvangt van € 200,–. De ondernemer dient dat bedrag alsnog aan haar te vergoeden. Op grond van het voorgaande is de commissie van oordeel dat de klacht gegrond is.
Kijkt u eens naar de volgende uitspraak van de geschillencommissie, die verduidelijkt haar standpunt behoorlijk:Heb ik nog garantie?
Veel tv-fabrikanten geven standaard 2 jaar fabrieksgarantie op hun tv's. Maar ook na 2 jaar heb je bij een spontaan defect mogelijk recht op gratis reparatie of vervanging van je tv.
Daarnaast overweegt de commissie, ten overvloede, het volgende.
Artikel 7:18 lid 2 van het Burgerlijk Wetboek luidt:
Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.
Dat betekent dat bij de beantwoording van de vraag of sprake is van een non-conform product er van uit wordt gegaan dat een product bij binnen zes maanden na levering optredende problemen non-conform is, tenzij een ondernemer aannemelijk kan maken dat een product zonder gebreken is geleverd. Vanaf zes maanden na levering van het product is het echter aan een consument om tenminste aannemelijk te maken dat problemen veroorzaakt worden doordat een gebrekkig product geleverd is.
De consument volstaat met de mededeling dat de oven het niet meer doet. Als een beroep op non-conformiteit nog mogelijk was geweest zou het echter aan de consument zijn om tenminste aannemelijk te maken dat sprake is van een probleem dat veroorzaakt wordt doordat een ondeugdelijk product geleverd is. In het algemeen kan dat echter pas bij een diagnose door een terzake kundig monteur worden vastgesteld. Vanaf zes maanden na de levering is de enkele mededeling dat het geleverde product het niet meer doet onvoldoende om een beroep op non-conformiteit te rechtvaardigen.
Ook hier zie je dat de argumentatie veel minder is dan in een vonnis van de civiele rechter het geval is. Ze passen feitelijk een a contrario-redenering toe: als de consument het probleem niet heeft veroorzaakt, was het dus al in het apparaat aanwezig. Dat is min of meer het nonconformteitsbeginsel, zij het slecht gemotiveerd.16again schreef: ↑03 nov 2024 23:31Dat is in lijn met deze uitspraak, waar het volstond om aan te tonen dat storing niet door gebruikersfout is veroorzaakt, ipv te moeten bewijzen dat het product al niet deugdelijk was ten tijde van verkoop.
https://www.degeschillencommissie.nl/ui ... ietermijn/
Dat maakt de bewijslast voor de consument een stuk minder zwaar dan eerder gesuggereerd in dit topic.
Ja, ik snap het argument wel van een andere forumdeelnemer dat de ene na de andere wit-, bruin- en groengoedketen failliet gaat aan lage marges. Maar iets vergelijkbaars werd ook gezegd toen de oude middenstand plaats moest maken voor ketens en het grootwinkelbedrijf.roger.meinten schreef: ↑04 nov 2024 12:12Apparaten gaan gewoon niet meer zo lang mee als vroeger, maar daar zijn de prijzen tegenwoordig ook naar...
Wie is die 'we'?Consumenneke schreef: ↑03 nov 2024 13:57Op dit forum treffen we hopelijk ook mensen aan die de kant van de consument kiezen en niet alleen juristen die vertellen dat je als consument grotendeels kansloos bent.
Niet mee eens. De kosten voor onderhoud om een auto rijdend te houden zijn vele malen hoger dan vroeger, zeker omdat het onderhoud steeds minder zelf te doen is. Mechanische zaken zijn vervangen door electronica, waarbij de eerste misschien nog wel zelf te fixen valt, maar de 2e vaak gewoon een vervangend product behoeft.
Dat komt vooral omdat repareren van autos wel lonend is. Reparatiekosten zijn vaak maar een fractie van de nieuwwaarde van de auto
tsja...Nijogeth schreef: ↑04 nov 2024 12:48Wie is die 'we'?Consumenneke schreef: ↑03 nov 2024 13:57Op dit forum treffen we hopelijk ook mensen aan die de kant van de consument kiezen en niet alleen juristen die vertellen dat je als consument grotendeels kansloos bent.
Hobby zou ik het niet willen noemen. Spiegelen komt meer in de richting.
Onzin. Dat deed Speedy evenmin.Consumenneke schreef: ↑04 nov 2024 13:17Toch is er een verschil. Ik neem geen stelling of standpunt in namens andere deelnemers.
Houd me die spiegel gerust voor als je me iemand hetzelfde verwijt ziet maken als Consumenneke andere maakt - zonder er zichzelf dan aan te houden, natuurlijk.