Stichting Benadeelden Flexenergie

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
HenkDip

Re: Stichting Benadeelden Flexenergie

Ongelezen bericht door HenkDip »

16again schreef:
02 nov 2024 18:22
Moneyman schreef:
02 nov 2024 14:46
Er staat letterlijk "indien er een geldvordering wordt toegewezen", zonder verder voorbehoud. Daar is dus geen woord Spaans bij. IN de door mij geschetste situatie ga je als deelnemer gewoon voor de bijl.
En de context is No Cure No Pay. Voor mij vanzelfsprekend dat de verdeelsleutel enkel geldt als de inkomsten de kosten overschrijden. Moeten betalen is geen cure.

Indien er mensen hierdoor twijfelen aan deelname: Informeer gewoon per mail bij de stichting, welke uitleg juist is. Dan heb je zwart op wit antwoord, en zijn dit soort verrassingen zeker uitgesloten.
Iedereen bedankt voor het reageren ik heb inmiddels geïnformeerd bij de stichting en kreeg het volgende antwoord:

Bedankt voor je bericht. Wij geven graag antwoord op je vraag.

Wij begrijpen dat je een vraag hebt over de kosten die de stichting moet maken om op te komen voor je rechten. Dit is de afspraak.

Allereerst: je hoeft bij je inschrijving niets te betalen voor de collectieve actie, er is sprake van “no cure, no pay”. Indien de actie niet lukt, en er dus geen geld wordt toegewezen, dan verliest de externe financier die bereid is gevonden om de kosten van de stichting te betalen zijn geld.
Ten tweede: in ruil voor de financiering en het risico dat hij neemt, heeft de externe financier recht op een vergoeding als de collectieve actie succesvol is. De financier ontvangt dan eerst een terugbetaling van alle kosten die zij heeft gemaakt. Die kosten worden afgetrokken van het totaalbedrag voor alle deelnemers. Daarna heeft de financier recht op maximaal 25% van de vergoeding die jij als individu krijgt. Dat wil zeggen dat je in elk geval 75% krijgt van het bedrag dat overblijft na aftrek van alle daadwerkelijk gemaakte kosten om jouw recht te verdedigen. Je zult niet zelf geld hoeven bijbetalen als de opbrengst lager is dan de kosten.

Kort samengevat: inruil voor de vergoeding neemt de externe financier alle kosten voor haar rekening en neemt zij het volledige procesrisico dat zij het geld verliest als de actie niet slaagt. Indien de actie niet lukt, dan zul je dus niets hoeven te betalen. Ook wanneer de opbrengsten van de actie lager zijn dan de gemaakte kosten zul je niets hoeven te betalen.

Met vriendelijke groet,

Bovenstaande maakt duidelijk dat ik geen enkel risico loop.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

HenkDip schreef:
05 nov 2024 21:38
Bovenstaande maakt duidelijk dat ik geen enkel risico loop.
Hiermee maken ze alsnog expliciet duidelijk dat er geen kostenrisico is wegens een kleine schadevergoeding (die lager is dan de kosten). Zou handig zijn als ze dat ook op hun site duidelijk maken.

Het tweede risico is nog niet afgedekt: procederen ze op eigen naam of om naam van degenen die zich aanmelden?

HenkDip

Ongelezen bericht door HenkDip »

Wat ik begreep is dat de stichting procedeert

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

HenkDip schreef:
05 nov 2024 21:49
Wat ik begreep is dat de stichting procedeert
OK, als je dat dan ook nog zwart op wit hebt, zie ik geen risico’s meer.

Plaats reactie