Ik stond ook voor het stoplicht, ik trok op en reed met 10-20 km/h. De weg was toen nog vrij, hoe dan ook. Zij had immers kunnen stoppen, want mij lukte het niet meer omdat ik op het kruispunt stond.angel1978 schreef: ↑08 nov 2024 15:28Hij kon ook doorrijden, hij was er immers eerder en toen was de andere er nog niet. Met groen licht mag je dan verwachten dat je daadwerkelijk door kunt rijden. Als je eenmaal op het kruispunt bent en er rijdt iemand op je in, dan kun je daar niet meer op anticiperen door te stoppen ( je bent er al ).Triforce schreef: ↑08 nov 2024 15:25Dat het niet verstandig is om er vanuit te gaan dat je zomaar door kan rijden als je voorrang hebt ben ik met je eens. Dat dat invloed heeft op de aansprakelijkheid weet ik niet: heb je daar voorbeelden van? (extreme situaties daargelaten).
Nog los daarvan: dit argument kan je ook net zo goed in het nadeel van TS gebruiken. Hij heeft groen (althans, dat beweert hij) en gaat er daarom kennelijk blindelings vanuit dat hij door kan rijden.
Belangrijk om te melden: de auto reed door rood in haar beleving, zij kan alleen zeggen wat ze zag. Echter was op dat moment mijn stoplicht op rood, dus ik had daar niets mee van doen. Want ik kon niet zien welke kleur dat licht was. Het stoplicht dat op rood stond was voor mij van belang, dus bleef ik wachten. Los van de vervelende situatie: Ik mocht niet verwachten dat de tegenligger groen had, omdat het in beginsel gewoon gevaarlijk is om beide stoplichten op groen te hebben dat een kruising veroorzaakt. Sommigen hebben het wel over voorrangsregels met verkeerstekens enzo, maar is het niet zo dat het in beginsel verkeerslichten boven alles gaan (behalve boven verkeersregelaars en noodvoertuigen/colonne)?
Want daar gaat het toch juist om? Bij defecten van het licht had ik een probleem gehad, want dan was ik fout. Maar toch ben ik ten stelligste, ondanks dat anderen het tegendeel beweren, dat zij aansprakelijk is en niet ik.
Hiermee wil ik niet zeggen dat zij hun meningen niet mogen geven, maar ik zie de zaak toch echt anders.