Yoranvt schreef: ↑14 nov 2024 16:42
Nee hoor. Ik heb altijd onder het puntensysteem gehuurd. Hoe u erbij komt dat ik in vrije huur zat weet ik niet maar dat is voor mij en in dit geval dus niet van toepassing.
....
Ik betaalde het plafond van deze woning.
Door het VvE verhaal was ik even op het verkeerde been gezet. Mea Culpa. Maar goed, ook als het een sociale woning is, veranderd er niks aan de situatie. Ook in de sociale huur is de extreme inflatie correctie tegengehouden door de overheid.
U was als sociale huurder altijd al bekend met het punten systeem. Dan weet u dat een puntenvermeerdering tot een hogere maximale huur leidt. Kan het gevolg van een renovatie zijn maar ook van een verduurzaming. Woningen worden onderhouden en onderhoud kan leiden tot een hoger puntenaantal.
De overheid wil nu eenmaal verduurzamen, ze stimuleren sociale verhuurders om dit z.s.m. te doen en dat is precies wat de verhuurder heeft gedaan.
Uw zonnepanelen leveren meer op dan de 38,50 die u ervoor moet betalen. Daar zit het probleem dus niet.
Wat u feitelijk wilt, is dat de verhuurder de woning niet verbetert zodat de woning meer punten oplevert. U wilt geen verhoging van de maximaal toegestane huur dus moet het aantal punten gelijk blijven.
Omdat bij de rechter af te dwingen, u kunt het proberen. Maar het gaat dan dus niet om de panelen maar om de puntenvermeerdering van de woning. Wordt in interessante casus want dit gaat veel vaker spelen. Verduurzaming leidt momenteel tot een hogere maximale huur, ook in de sociale sector.