Onlangs kocht ik via Marktplaats een zogenaamde 2TB SSD. Na ontvangst bleek dit niet meer te zijn dan een omhulsel met daarin twee SD-kaarten van elk 128GB, slim verpakt om op een echte SSD te lijken. Bij nader onderzoek ontdekte ik dat de verkoper meerdere slachtoffers had gemaakt met dezelfde truc.
Ik heb deze verkoper en zijn advertenties meerdere keren bij Marktplaats gemeld, inclusief de specifieke producten die hij verkocht. Toch kreeg ik telkens te horen dat er "niets aan de hand" was. Marktplaats gaf aan dat de advertentie trouw was aan de getoonde foto's: de verpakking vermeldde immers dat het om een 2TB SSD ging. Links naar websites die deze producten ontmaskeren als nepproducten, evenals details van andere slachtoffers, werden genegeerd.
Uit frustratie besloot ik een nieuw account aan te maken met als doel deze oplichters te ontmaskeren. Ik plaatste exact dezelfde advertenties als die van de malafide verkopers, maar vermeldde expliciet in de beschrijving dat het om een nep product ging en waarschuwde kopers om deze producten, zowel bij mij als bij anderen op Marktplaats, niet te kopen. Binnen één dag werd mijn account geblokkeerd door Marktplaats, zonder opgaaf van reden. Ondertussen konden de verkopers van deze nepproducten ongestoord doorgaan.
Dit roept een cruciale vraag op: faciliteert Marktplaats willens en wetens malafide verkopers, terwijl ze juist optreden tegen gebruikers die anderen willen waarschuwen? Naar mijn mening zijn ze hierdoor medeplichtig aan strafbare feiten.
Volgens mij zijn de volgende artikelen uit het Wetboek van Strafrecht hier relevant:
- Artikel 48 Sr (medeplichtigheid) – Marktplaats biedt verkopers gelegenheid en middelen om nepgoederen te verkopen en grijpt niet in, ondanks meldingen.
- Artikel 140 Sr (deelname aan een criminele organisatie) – Als het platform structureel misbruik faciliteert zonder in te grijpen, kan het deel uitmaken van georganiseerde fraude.
- Artikel 326 Sr (oplichting) – De verkoop van producten die bewust misleidend worden gepresenteerd valt hier duidelijk onder.
- Artikel 328ter Sr (het verschaffen van middelen voor misleiding) – Marktplaats biedt verkopers een platform om illegale producten te verhandelen en weigert op te treden.
- Kan Marktplaats op grond van bovenstaande artikelen strafrechtelijk worden aangepakt en/of civielrechtelijk aansprakelijk worden gesteld voor de schade die gebruikers hebben geleden?
- Is het denkbaar dat dit via een class action-procedure kan, gezien de omvang van de schade die veroorzaakt wordt door het structureel faciliteren van malafide verkopers?