Mag KPN klantenservice vragen naar salarisspecificatie?
Mag KPN klantenservice vragen naar salarisspecificatie?
Goedemorgen,
Ik ben al meer dan 25 jaar klant bij KPN mobile. Ik kan om de 2 jaar een nieuwe toestel aanvragen.
de laatste keer dat ik een nieuwe toestel aanvraagd werd er naar mijn woonsituatie gevraagd en naar mijn maandelijkse inkomen hoeveel ik verdien. Ook hoeveel mijn jaarlijkse bruto salaris is. zijn dit standaard vragen van KPN klantenservice en moet ik dit beantwoorden? ik vind dat het nogal presoonlijke vragen zijn. Moet ik hierop antwoorden aan de klantenservice?
Groet
Ik ben al meer dan 25 jaar klant bij KPN mobile. Ik kan om de 2 jaar een nieuwe toestel aanvragen.
de laatste keer dat ik een nieuwe toestel aanvraagd werd er naar mijn woonsituatie gevraagd en naar mijn maandelijkse inkomen hoeveel ik verdien. Ook hoeveel mijn jaarlijkse bruto salaris is. zijn dit standaard vragen van KPN klantenservice en moet ik dit beantwoorden? ik vind dat het nogal presoonlijke vragen zijn. Moet ik hierop antwoorden aan de klantenservice?
Groet
Re: Mag KPN klantenservice vragen naar salarisspecificatie?
Dan heb je het eigenlijk over de acceptatie voor een lening van meer dan 250 euro voor een handy. Dan is dat toch heel logisch.
-
Je moet het niet beantwoorden, je kan ook een toestel in één keer los kopen.
Je kan ook gewoon wat langer met je toestel doen, is echt niet op na 2 jaartjes.
Zeker als je er voor moet lenen omdat je blijkbaar het geld er niet voor hebt......
Heb je het geld wel, betaal gewoon de aanschafprijs en je krijgt vanzelfsprekend dit soort vragen niet.
Dat je al jaren klant bent bij KPN speelt niet mee, het gaat om je huidige financiële situatie.
Zeker als je er voor moet lenen omdat je blijkbaar het geld er niet voor hebt......
Heb je het geld wel, betaal gewoon de aanschafprijs en je krijgt vanzelfsprekend dit soort vragen niet.
Dat je al jaren klant bent bij KPN speelt niet mee, het gaat om je huidige financiële situatie.
Het ligt niet aan KPN. Sinds een aantal jaren wordt de financiering van een nieuw toestel via een mobiel contract als lening gezien. Boven de 250 euro wordt de lening ook geregistreerd in de BKR.Paul2305 schreef: ↑26 nov 2024 10:48Goedemorgen,
Groet
KPN is sindsdien wettelijk verplicht gedegen uit te zoeken of een klant wel in staat is de lening te dragen zonder in financiële problemen te komen.
Het advies is al gegeven, als u ervoor kiest het toestel niet te financieren maar gewoon in één keer te betalen, dan hoeft het allemaal niet zo persoonlijk.
Hoe lang je ergens klant bent, doet er natuurlijk niet toe. Kredietvoorwaarden:
https://assets.ctfassets.net/zuadwp3l2x ... v5__1_.pdf
2.3
Om de aanvraag te kunnen beoordelen, kan KPN u verzoeken om u te identificeren en om overige voor de beoordeling van de aanvraag relevante gegevens te verstrekken.
2.4
KPN voert na de aanvraag een risicobeoordeling uit, waarbij wij onder meer uw kredietwaardigheid toetsen. Voor de toets gebruiken wij zowel interne als externe bestanden. Meer informatie hierover vindt u in ons privacy statement dat is gepubliceerd op onze Website.
2.5
Als er op grond van feiten of omstandigheden in redelijkheid twijfel kan bestaan of u aan uw
betalingsverplichting zult voldoen (bijvoorbeeld omdat u geen vaste woonplaats, verblijfplaats of vestigingsplaats in Nederland hebt), mogen wij zekerheid verlangen.
Bijvoorbeeld in de vorm van een borgstelling, bankgarantie of waarborgsom.
https://assets.ctfassets.net/zuadwp3l2x ... v5__1_.pdf
2.3
Om de aanvraag te kunnen beoordelen, kan KPN u verzoeken om u te identificeren en om overige voor de beoordeling van de aanvraag relevante gegevens te verstrekken.
2.4
KPN voert na de aanvraag een risicobeoordeling uit, waarbij wij onder meer uw kredietwaardigheid toetsen. Voor de toets gebruiken wij zowel interne als externe bestanden. Meer informatie hierover vindt u in ons privacy statement dat is gepubliceerd op onze Website.
2.5
Als er op grond van feiten of omstandigheden in redelijkheid twijfel kan bestaan of u aan uw
betalingsverplichting zult voldoen (bijvoorbeeld omdat u geen vaste woonplaats, verblijfplaats of vestigingsplaats in Nederland hebt), mogen wij zekerheid verlangen.
Bijvoorbeeld in de vorm van een borgstelling, bankgarantie of waarborgsom.
Wat een onzinnige reactie. De telecomaanbieders mogen allene lenen tegen 0% rente, dus ook al heb je het geld voor die telefoon: prima deal om de betaling uit te smeren. Als je graag het hele bedrag ineens betaalt: ook prima, maar doe nie tmeteen de aanname dat je dat niet kunt als je voor de optie kiest om de betaling uit te smeren,
marnix
vindt dit leuk
Wat is daar nu prima aan. Zal wel nieuwerwets zijn, maar vele zijn toch opgevoed met het gegeven alleen iets te kopen, zeker luxeproducten, als je het geld er voor hebt (gespaard).
En denk je nu echt dat het lenen gratis is, de gemiste rente voor de kredietverlener zit gewoon in de toestelprijs verwerkt......
Het belangrijkste is dat je weet dat je het kunt betalen. Of dat ineens is, of in termijnen per maand, is minder relevant. En ook als je het geld gewoon hebt staan, en dus in 1 keer zou kunnen aftikken, is er niets mis met de keuze voor maandelijkse betaling.
O ja? De laatste keer dat ik toestelprijzen vergeleek, waren de aanbiedingen bij mijn telecomaanbieders gewoon prima. Anders zou immers geen hond er toestellen kopen.
Een smartphone is geen luxe product. Wat je laatste zin betreft. Heb je ooit de moeite genomen om te kijken of je bewering klopt? Ik koop juist altijd een nieuwe smartphone via provider/Belsimpel e.d. omdat de prijzen meestal juist heel gunstig zijn. Mijn krediet beperk ik tot 240,- euro, rest betaal ik in 1x. Kost me dan een tientje per maand x 24 maanden.BL2 schreef: ↑26 nov 2024 15:44Wat is daar nu prima aan. Zal wel nieuwerwets zijn, maar vele zijn toch opgevoed met het gegeven alleen iets te kopen, zeker luxeproducten, als je het geld er voor hebt (gespaard).
En denk je nu echt dat het lenen gratis is, de gemiste rente voor de kredietverlener zit gewoon in de toestelprijs verwerkt......
Waarom zou je in 1 keer betalen als je 0% rente moet betalen voor de lening? Dat is goedkoper, en dus slimmer, dan geld van je spaarrekening halen.BL2 schreef: ↑26 nov 2024 15:44Wat is daar nu prima aan. Zal wel nieuwerwets zijn, maar vele zijn toch opgevoed met het gegeven alleen iets te kopen, zeker luxeproducten, als je het geld er voor hebt (gespaard).
Een bedrijf dat een lening geeft heeft een wettelijke zorgplicht. Als ze jou die telefoon op afbetaling geven en jij komt in de financiële problemen zijn ze (mede) verantwoordelijk.Paul2305 schreef: ↑26 nov 2024 10:48Goedemorgen,
Groet
-
Half jaar geleden ook een nieuwe telefoon gekocht bij KPN, ze vroegen nergens om. Ik wilde die telefoon
in een keer betalen maar dat mocht niet. Moest perse in 24 termijnen. Echter die verkoper zag de humor
van die verplichting ook in gezien de prijs van die telefoon. Het betreft een Nokia 110 4G 2023 met een
verkoopprijs van E 24,- Ik moet nu dus verplicht twee jaar lang 1 Euro per maand afbetalen.
in een keer betalen maar dat mocht niet. Moest perse in 24 termijnen. Echter die verkoper zag de humor
van die verplichting ook in gezien de prijs van die telefoon. Het betreft een Nokia 110 4G 2023 met een
verkoopprijs van E 24,- Ik moet nu dus verplicht twee jaar lang 1 Euro per maand afbetalen.
En jij vindt het vreemd dat ze bij jou nergens om vroegen? Ik niet. Bij mij vroegen ze ook nergens om, ook niet vreemd bij een bedrag van 240,- euro.peter17111962 schreef: ↑26 nov 2024 19:14Half jaar geleden ook een nieuwe telefoon gekocht bij KPN, ze vroegen nergens om. Ik wilde die telefoon
Het is dus maar net hoe je erin staat, direct betalen vind ik gewoon een prettig idee, en niet elke maand weer geplaagd worden met allerlei afboekingen.
Ondanks mijn wat jeugdige leeftijd ben ik misschien wat ouderwets erin.
De zorgverzekering betaal ik ook altijd in één keer.....
Ondanks mijn wat jeugdige leeftijd ben ik misschien wat ouderwets erin.
De zorgverzekering betaal ik ook altijd in één keer.....
Wat een onzinnige reactie want daar gaat het hier niet om. De vraag was of KPN je inkomens gegevens mag vragen. En ook voor een lening tegen 0 procent rente van meer dan 250 euro zal gecontroleerd moeten worden of je wel in staat bent om de lening af te lossen. Dat staat los van het feit of je het ook in 1 keer zal kunnen betalen.JozJan schreef: ↑26 nov 2024 15:30Wat een onzinnige reactie. De telecomaanbieders mogen allene lenen tegen 0% rente, dus ook al heb je het geld voor die telefoon: prima deal om de betaling uit te smeren. Als je graag het hele bedrag ineens betaalt: ook prima, maar doe nie tmeteen de aanname dat je dat niet kunt als je voor de optie kiest om de betaling uit te smeren,
Waarom kan niet worden volstaan met het raadplegen van BKR, voor "slechts" een mobieltje.
Mag al om inkomensgegevens worden gevraagd, voor zo'n relatief klein bedrag?
Mogelijk is de truc hier, dat dit geen lening is, maar uitgestelde betaling: De rente is immers 0%.
En dan is BKR registratie niet nodig/mogelijk(?) en wellicht opvragen BKR status ook niet.
Mogelijk is de truc hier, dat dit geen lening is, maar uitgestelde betaling: De rente is immers 0%.
En dan is BKR registratie niet nodig/mogelijk(?) en wellicht opvragen BKR status ook niet.
BKR registratie vindt plaats vanaf 250 euro. Bij lang niet iedereen wordt om meer informatie gevraagd. Er zal een reden zijn waarom KPN dit bij TS wel doet. Om wat voorbeelden te noemen: wel eens betalingsachterstand gehad, meerdere dure abonnementen/smartphones, betreft een smartphone van (ver) boven de 1000,- euro enz.16again schreef: ↑27 nov 2024 09:18Waarom kan niet worden volstaan met het raadplegen van BKR, voor "slechts" een mobieltje.
'Als prijs van de lening in de toestelprijs verwerkt zit'zeg ja. Dat is op zich niet ondenkbaar, maar het kan ook zo zijn dat er gewoon geen kosten zíjn, maar dat de winst voor de aanbieder zit in 'meertoestellen verkopen'. Maar goed: stel even dat die prijs wél in de toestelprijs verwerkt zit. Dan betekent dat dus dat je voor die lening betaalt oók als je het toestel in 1 keer betaalt. Er is immers geen prijsverschil tussen ineens of gespreid betalen.BL2 schreef: ↑26 nov 2024 15:44Wat is daar nu prima aan. Zal wel nieuwerwets zijn, maar vele zijn toch opgevoed met het gegeven alleen iets te kopen, zeker luxeproducten, als je het geld er voor hebt (gespaard).