Mag KPN klantenservice vragen naar salarisspecificatie?

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Paul2305
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 nov 2024 10:39

Mag KPN klantenservice vragen naar salarisspecificatie?

Ongelezen bericht door Paul2305 »

Goedemorgen,

Ik ben al meer dan 25 jaar klant bij KPN mobile. Ik kan om de 2 jaar een nieuwe toestel aanvragen.
de laatste keer dat ik een nieuwe toestel aanvraagd werd er naar mijn woonsituatie gevraagd en naar mijn maandelijkse inkomen hoeveel ik verdien. Ook hoeveel mijn jaarlijkse bruto salaris is. zijn dit standaard vragen van KPN klantenservice en moet ik dit beantwoorden? ik vind dat het nogal presoonlijke vragen zijn. Moet ik hierop antwoorden aan de klantenservice?

Groet

Thijs124
Berichten: 2037
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Mag KPN klantenservice vragen naar salarisspecificatie?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Dan heb je het eigenlijk over de acceptatie voor een lening van meer dan 250 euro voor een handy. Dan is dat toch heel logisch.

witte angora
Berichten: 32806
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mag KPN klantenservice vragen naar salarisspecificatie?

Ongelezen bericht door witte angora »

Je moet het niet beantwoorden, je kan ook een toestel in één keer los kopen.

BL2
Berichten: 5241
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Mag KPN klantenservice vragen naar salarisspecificatie?

Ongelezen bericht door BL2 »

Je kan ook gewoon wat langer met je toestel doen, is echt niet op na 2 jaartjes.
Zeker als je er voor moet lenen omdat je blijkbaar het geld er niet voor hebt......
Heb je het geld wel, betaal gewoon de aanschafprijs en je krijgt vanzelfsprekend dit soort vragen niet.
Dat je al jaren klant bent bij KPN speelt niet mee, het gaat om je huidige financiële situatie.

Speedy123
Berichten: 2299
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Mag KPN klantenservice vragen naar salarisspecificatie?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Paul2305 schreef:
26 nov 2024 10:48
Goedemorgen,

Ik ben al meer dan 25 jaar klant bij KPN mobile. Ik kan om de 2 jaar een nieuwe toestel aanvragen.
de laatste keer dat ik een nieuwe toestel aanvraagd werd er naar mijn woonsituatie gevraagd en naar mijn maandelijkse inkomen hoeveel ik verdien. Ook hoeveel mijn jaarlijkse bruto salaris is. zijn dit standaard vragen van KPN klantenservice en moet ik dit beantwoorden? ik vind dat het nogal presoonlijke vragen zijn. Moet ik hierop antwoorden aan de klantenservice?

Groet
Het ligt niet aan KPN. Sinds een aantal jaren wordt de financiering van een nieuw toestel via een mobiel contract als lening gezien. Boven de 250 euro wordt de lening ook geregistreerd in de BKR.

KPN is sindsdien wettelijk verplicht gedegen uit te zoeken of een klant wel in staat is de lening te dragen zonder in financiële problemen te komen.

Het advies is al gegeven, als u ervoor kiest het toestel niet te financieren maar gewoon in één keer te betalen, dan hoeft het allemaal niet zo persoonlijk.

JozJan
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Mag KPN klantenservice vragen naar salarisspecificatie?

Ongelezen bericht door JozJan »

BL2 schreef:
26 nov 2024 12:37
Zeker als je er voor moet lenen omdat je blijkbaar het geld er niet voor hebt......
Wat een onzinnige reactie. De telecomaanbieders mogen allene lenen tegen 0% rente, dus ook al heb je het geld voor die telefoon: prima deal om de betaling uit te smeren. Als je graag het hele bedrag ineens betaalt: ook prima, maar doe nie tmeteen de aanname dat je dat niet kunt als je voor de optie kiest om de betaling uit te smeren,

BL2
Berichten: 5241
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Mag KPN klantenservice vragen naar salarisspecificatie?

Ongelezen bericht door BL2 »

JozJan schreef:
26 nov 2024 15:30
......prima deal om de betaling uit te smeren. ........
Wat is daar nu prima aan. Zal wel nieuwerwets zijn, maar vele zijn toch opgevoed met het gegeven alleen iets te kopen, zeker luxeproducten, als je het geld er voor hebt (gespaard).
En denk je nu echt dat het lenen gratis is, de gemiste rente voor de kredietverlener zit gewoon in de toestelprijs verwerkt......

Moneyman
Berichten: 32360
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mag KPN klantenservice vragen naar salarisspecificatie?

Ongelezen bericht door Moneyman »

BL2 schreef:
26 nov 2024 15:44
JozJan schreef:
26 nov 2024 15:30
......prima deal om de betaling uit te smeren. ........
Wat is daar nu prima aan. Zal wel nieuwerwets zijn, maar vele zijn toch opgevoed met het gegeven alleen iets te kopen, zeker luxeproducten, als je het geld er voor hebt (gespaard).
Het belangrijkste is dat je weet dat je het kunt betalen. Of dat ineens is, of in termijnen per maand, is minder relevant. En ook als je het geld gewoon hebt staan, en dus in 1 keer zou kunnen aftikken, is er niets mis met de keuze voor maandelijkse betaling.
BL2 schreef:
26 nov 2024 15:44

En denk je nu echt dat het lenen gratis is, de gemiste rente voor de kredietverlener zit gewoon in de toestelprijs verwerkt......
O ja? De laatste keer dat ik toestelprijzen vergeleek, waren de aanbiedingen bij mijn telecomaanbieders gewoon prima. Anders zou immers geen hond er toestellen kopen.

rwolters
Berichten: 2085
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Mag KPN klantenservice vragen naar salarisspecificatie?

Ongelezen bericht door rwolters »

BL2 schreef:
26 nov 2024 15:44
JozJan schreef:
26 nov 2024 15:30
......prima deal om de betaling uit te smeren. ........
Wat is daar nu prima aan. Zal wel nieuwerwets zijn, maar vele zijn toch opgevoed met het gegeven alleen iets te kopen, zeker luxeproducten, als je het geld er voor hebt (gespaard).
En denk je nu echt dat het lenen gratis is, de gemiste rente voor de kredietverlener zit gewoon in de toestelprijs verwerkt......
Waarom zou je in 1 keer betalen als je 0% rente moet betalen voor de lening? Dat is goedkoper, en dus slimmer, dan geld van je spaarrekening halen.

rwolters
Berichten: 2085
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Mag KPN klantenservice vragen naar salarisspecificatie?

Ongelezen bericht door rwolters »

Paul2305 schreef:
26 nov 2024 10:48
Goedemorgen,

Ik ben al meer dan 25 jaar klant bij KPN mobile. Ik kan om de 2 jaar een nieuwe toestel aanvragen.
de laatste keer dat ik een nieuwe toestel aanvraagd werd er naar mijn woonsituatie gevraagd en naar mijn maandelijkse inkomen hoeveel ik verdien. Ook hoeveel mijn jaarlijkse bruto salaris is. zijn dit standaard vragen van KPN klantenservice en moet ik dit beantwoorden? ik vind dat het nogal presoonlijke vragen zijn. Moet ik hierop antwoorden aan de klantenservice?

Groet
Een bedrijf dat een lening geeft heeft een wettelijke zorgplicht. Als ze jou die telefoon op afbetaling geven en jij komt in de financiële problemen zijn ze (mede) verantwoordelijk.

peter17111962
Berichten: 703
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Mag KPN klantenservice vragen naar salarisspecificatie?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Half jaar geleden ook een nieuwe telefoon gekocht bij KPN, ze vroegen nergens om. Ik wilde die telefoon
in een keer betalen maar dat mocht niet. Moest perse in 24 termijnen. Echter die verkoper zag de humor
van die verplichting ook in gezien de prijs van die telefoon. Het betreft een Nokia 110 4G 2023 met een
verkoopprijs van E 24,- Ik moet nu dus verplicht twee jaar lang 1 Euro per maand afbetalen.

BL2
Berichten: 5241
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Mag KPN klantenservice vragen naar salarisspecificatie?

Ongelezen bericht door BL2 »

Het is dus maar net hoe je erin staat, direct betalen vind ik gewoon een prettig idee, en niet elke maand weer geplaagd worden met allerlei afboekingen.
Ondanks mijn wat jeugdige leeftijd ben ik misschien wat ouderwets erin.
De zorgverzekering betaal ik ook altijd in één keer.....

Dirkie
Berichten: 3007
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Mag KPN klantenservice vragen naar salarisspecificatie?

Ongelezen bericht door Dirkie »

JozJan schreef:
26 nov 2024 15:30
BL2 schreef:
26 nov 2024 12:37
Zeker als je er voor moet lenen omdat je blijkbaar het geld er niet voor hebt......
Wat een onzinnige reactie. De telecomaanbieders mogen allene lenen tegen 0% rente, dus ook al heb je het geld voor die telefoon: prima deal om de betaling uit te smeren. Als je graag het hele bedrag ineens betaalt: ook prima, maar doe nie tmeteen de aanname dat je dat niet kunt als je voor de optie kiest om de betaling uit te smeren,
Wat een onzinnige reactie want daar gaat het hier niet om. De vraag was of KPN je inkomens gegevens mag vragen. En ook voor een lening tegen 0 procent rente van meer dan 250 euro zal gecontroleerd moeten worden of je wel in staat bent om de lening af te lossen. Dat staat los van het feit of je het ook in 1 keer zal kunnen betalen.

16again
Berichten: 16703
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Mag KPN klantenservice vragen naar salarisspecificatie?

Ongelezen bericht door 16again »

Waarom kan niet worden volstaan met het raadplegen van BKR, voor "slechts" een mobieltje.
Mag al om inkomensgegevens worden gevraagd, voor zo'n relatief klein bedrag?

Mogelijk is de truc hier, dat dit geen lening is, maar uitgestelde betaling: De rente is immers 0%.
En dan is BKR registratie niet nodig/mogelijk(?) en wellicht opvragen BKR status ook niet.

Moneyman
Berichten: 32360
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mag KPN klantenservice vragen naar salarisspecificatie?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
27 nov 2024 09:18
Mogelijk is de truc hier, dat dit geen lening is, maar uitgestelde betaling: De rente is immers 0%.
Leuk woordspelletje, maar uitstel van betaling is een lening.

JozJan
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Mag KPN klantenservice vragen naar salarisspecificatie?

Ongelezen bericht door JozJan »

BL2 schreef:
26 nov 2024 15:44
JozJan schreef:
26 nov 2024 15:30
......prima deal om de betaling uit te smeren. ........
Wat is daar nu prima aan. Zal wel nieuwerwets zijn, maar vele zijn toch opgevoed met het gegeven alleen iets te kopen, zeker luxeproducten, als je het geld er voor hebt (gespaard).
En denk je nu echt dat het lenen gratis is, de gemiste rente voor de kredietverlener zit gewoon in de toestelprijs verwerkt......
'Als prijs van de lening in de toestelprijs verwerkt zit'zeg ja. Dat is op zich niet ondenkbaar, maar het kan ook zo zijn dat er gewoon geen kosten zíjn, maar dat de winst voor de aanbieder zit in 'meertoestellen verkopen'. Maar goed: stel even dat die prijs wél in de toestelprijs verwerkt zit. Dan betekent dat dus dat je voor die lening betaalt oók als je het toestel in 1 keer betaalt. Er is immers geen prijsverschil tussen ineens of gespreid betalen.

Thijs124
Berichten: 2037
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Mag KPN klantenservice vragen naar salarisspecificatie?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Het is vreselijk offtopic, maar dat gebeurt hier vaker, dus.
Bij Odido was een handy met minimale bijbetaling van 24 X 2 € in totaal goedkoper dan wanneer hij meteen geheel werd betaald. Misschien met het idee, dan blijf je in ieder geval 2 jaar klant. Als je alleen maar het abonnement hebt ben je sneller weg. Daar was ook geen pensioen specificatie voor nodig.

Jerpauw
Berichten: 100
Lid geworden op: 21 feb 2012 20:39

Re: Mag KPN klantenservice vragen naar salarisspecificatie?

Ongelezen bericht door Jerpauw »

jazeker mag dat bij een lening van meer dan 249 euro. dit heet ILT Inkomens en lasten toets.

kortweg kunt u het betalen?

dus het is niet mag het maar het MOET dit is wettelijk

Consumenneke
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50

Re: Mag KPN klantenservice vragen naar salarisspecificatie?

Ongelezen bericht door Consumenneke »

BL2 schreef:
26 nov 2024 12:37
Zeker als je er voor moet lenen omdat je blijkbaar het geld er niet voor hebt......
Een mening delen is prima, maar smalende opmerkingen over andere deelnemers zijn dat niet. :roll:

Is KPN nou verplicht om zijn klanten die de afbetaling van hun toestel verdisconteerd zien in de abonnementsprijs het hemd van hun lijf te vragen en geldt dat voor elke onderneming met wie ik als klant een afbetaling afspreek?

kuklos
Berichten: 10502
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Mag KPN klantenservice vragen naar salarisspecificatie?

Ongelezen bericht door kuklos »

Consumenneke schreef:
27 nov 2024 12:31
Is KPN nou verplicht om zijn klanten die de afbetaling van hun toestel verdisconteerd zien in de abonnementsprijs het hemd van hun lijf te vragen en geldt dat voor elke onderneming met wie ik als klant een afbetaling afspreek?
Meerdere mensen hebben in de discussie al aangegeven dat bij elke leneing boven de €249 dit wettelijk verplicht is.

Plaats reactie