Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Erthanax

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ongezond fruit — het is een schande! — maar daarover hoor je natuurlijk weer niets van die deugkneuzen van de EU!

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zag het al voorbijschieten. Schandalig gewoon. Straks na het sporten nog maar een pak speculaas extra halen.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

Nijogeth schreef:
26 nov 2024 23:32
En de exacte cijfers. Er zijn tot 5 november 43.000 Palestijnen gestorven. 17.000 zouden Hamas strijders zijn, maar dit getal kan meer of minder zijn, aangezien veel Hamas-leden geen militaire kledij dragen en de registratie niet echt goed gebeurt. Daarnaast zijn er ten tijde van de oorlog ook nog veel mensen gerecruteerd. Voorheen schatte men dat er ongeveer 30.000 Hamas strijders in de Gazastrook zouden zijn. Als we de 17.000 aanhouden, dan betekent het dat tegenover 17.000 Hamas-leden 26.000 burgerslachtoffers staan. Dus ongeveer 1.5 dode per terrorist. Als je dan daarnaast ook meeneemt dat er in het laatste half jaar nog geen 5000 doden zijn gevallen, kun je ergens wel concluderen dat Israël wel degelijk de bevolking probeert te sparen en zich volledig op Hamas richt in de Gazastrook. Alsnog zijn het teveel slachtoffers, maar we mogen natuurlijk niet alleen naar Israël wijzen daarvoor. Hamas is minimaal net zo schuldig, door de gijzelaars nog steeds niet vrij te laten en Israël te bestoken vanuit ziekenhuizen, scholen en opvang kampen.
Twee analyses van een voormalig Amerikaans militair (Green Beret):

https://www.youtube.com/watch?v=0AV5jZigPm8

https://www.linkedin.com/posts/sharleen ... 033-o4dD/

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

kuklos schreef:
27 nov 2024 13:06
Twee analyses…
En, wat zeggen die analyses? Wat zijn de uitkomsten volgens jou, afgezet tegen de cijfers van Nijogeth?

kuklos

Moneyman schreef:
27 nov 2024 13:08
kuklos schreef:
27 nov 2024 13:06
Twee analyses…
En, wat zeggen die analyses? Wat zijn de uitkomsten volgens jou, afgezet tegen de cijfers van Nijogeth?
Simpel, alles is volledig op het conto van hamas te schrijven. Er valt Israël niets te verwijten.

juliomariner

Ongelezen bericht door juliomariner »

Dat lijkt me een beetje heel kort door de bocht. Als Hamas Israel niet had aangevallen zaten we nu nog in dezelfde jarenlange impasse. Dus logisch dat Israel vergelding zocht. Maar aan de andere kant vallen er teveel burgerslachtoffers en dan ook onder vrouwen en kinderen die hier niets aan kunnen doen.

kuklos

juliomariner schreef:
27 nov 2024 13:31
Maar aan de andere kant vallen er teveel burgerslachtoffers en dan ook onder vrouwen en kinderen die hier niets aan kunnen doen.
Dat komt aan bod in de video's. Het zogenaamde "spreadsheet management". Deze oorlog is urban warfare, waarbij je feitelijk in steden vecht, waar burgers zijn. Hamas is gebaat bij zoveel mogelijk burgerslachtoffers (zie Linkedin post) en gedraagt zich ook zodanig dat er zoveelmogelijk burgerslachtoffers vallen, die Israël probeert te vermijden.

Doch als jij een advies hebt (en dat geldt voor iedereen die van mening is dat er te veel burgerslachtoffers vallen) hoe Israël deze nog meer kan vermijden dan horen ze dat graag.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Alle onschuldige doden zijn teveel, dat is nu eenmaal zo, maar soms helaas niet onoverkomelijk.

De vraag is dan, wie had die burgerslachtoffers kunnen voorkomen. En dat ligt eraan hoe je naar de situatie kijkt. Als je de situatie bekijkt met Israël die Hamas aanvalt en decimeert, dan is Hamas de partij die het had kunnen voorkomen. Als je groter kijkt en de situatie neemt waarbij Israël niets had gedaan, dan had Israël het kunnen voorkomen.

Oftewel, zonder gijzelaars en aanval van Hamas, had je Israël volledig de schuld kunnen geven. Nu zou je iedere aanval moeten beoordelen of Hamas er daadwerkelijk bij betrokken is (is het een bunker van Hamas, is er van daaruit een raket gevuurd, is het een instelling waar Hamasleden in zijn geïnfiltreerd) en dan de schuld per aanval moeten bepalen. Haast niet te doen, omdat nu niet echt goed aangeeft wie hun leden zijn.

In mijn ogen moet je altijd minimaal Hamas als medeplichtige noemen als je wilt zeggen dat Israël veel burgerslachtoffers maakt, want het schuilen tussen burgers is toch echt iets dat Hamas zelf doet.

kuklos

Medeschuldige? Hoofdschuldige.

Hamas viel op 7 oktober 2023 aan, wetende dat Israël terug moest slaan, wetende dat ze (hamas) niet konden winnen. En toch deden ze het.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
27 nov 2024 14:05
Nu zou je iedere aanval moeten beoordelen of Hamas er daadwerkelijk bij betrokken is (is het een bunker van Hamas, is er van daaruit een raket gevuurd, is het een instelling waar Hamasleden in zijn geïnfiltreerd) en dan de schuld per aanval moeten bepalen. Haast niet te doen, omdat nu niet echt goed aangeeft wie hun leden zijn.
Ik denk (en ik zeg bewust "denk", want weten doen wij het geen van allen) dat Israël dat meestal prima in kan schatten. Heel vaak is achteraf onafhankelijk bevestigd dat gekozen doelen, die op het eerste gezicht burgerdoelen waren, wel degelijk Hamas-doelen waren. En niet voor niets geven ze heel vaak de "knock on the roof", juist om de burgerdoden waar Hamas bewust op stuurt te voorkomen.

Ik blijf dus bij mijn standpunt dat Hamas hier de hoofdschuldige is.

juliomariner

Dat is ook mijn standpunt.(Hamas hoofdschuldige).
Wat ik niet begrijp is dat de beste inlichtingendienst ter wereld (Mossad) dit niet aan heeft zien komen.
Vind het eigenlijk ook behoorlijk laf van Hamas om zich onder ziekenhuizen en andere gebouwen waar veel burgers komen te verbergen.
Eigenlijk moet niet alleen Hamas aangepakt worden maar ook de organisaties en landen die steun aan deze terroristen verlenen (en dat gebeurd natuurlijk ook al voor een deel, Hesbolla, Iran en misschien ook Quatar)

witte angora

Nijogeth schreef:
Alle onschuldige doden zijn teveel, dat is nu eenmaal zo, maar soms helaas niet onoverkomelijk.
Eerlijk gezegd vind ik dit sowieso een vreemde opmerking. Desalniettemin: doden zijn helemaal niet nodig. Als iedereen nu eens in vrede zou willen leven, en dat ook zou bevorderen, niks geen oorlog en gedoe, dan heb je ook geen doden, gewonden, geen vernielingen, geen bombardementen, niks. De soldaatjes kunnen voortaan in de horeca werken, of in de zorg. Daar is nog een aardig personeelstekort.

Wat zou iedereen dan beter af zijn!

kuklos

@witte angora, dat klinkt leuk, maar wat doe je als een ander niet in vrede wil leven. Althans, niet voordat jij vernietigd bent?

juliomariner

Stoppen met alle vormen van religie en zorgen dat iedereen beschikt over schoon drinkwater zou al een hoop oorlogen voorkomen.

kuklos

@juliomariner, en hoe ga je daarvoor zorgen?

======

@witte angora en juliomariner, ik snap wat jullie schrijven en iedereen zal dat snappen. Maar het bereiken ervan is het probleem.

juliomariner

Tuurilijk is dat een utopie.
De mens heeft van nature een egoistische en geweldadige inslag, daar verander je niets aan.

Nijogeth

Moneyman schreef:
27 nov 2024 14:14
Nijogeth schreef:
Nu zou je iedere aanval moeten beoordelen of Hamas er daadwerkelijk bij betrokken is (is het een bunker van Hamas, is er van daaruit een raket gevuurd, is het een instelling waar Hamasleden in zijn geïnfiltreerd) en dan de schuld per aanval moeten bepalen. Haast niet te doen, omdat nu niet echt goed aangeeft wie hun leden zijn.
Ik denk (en ik zeg bewust "denk", want weten doen wij het geen van allen) dat Israël dat meestal prima in kan schatten. Heel vaak is achteraf onafhankelijk bevestigd dat gekozen doelen, die op het eerste gezicht burgerdoelen waren, wel degelijk Hamas-doelen waren. En niet voor niets geven ze heel vaak de "knock on the roof", juist om de burgerdoden waar Hamas bewust op stuurt te voorkomen.

Ik blijf dus bij mijn standpunt dat Hamas hier de hoofdschuldige is.
Oh, maar ik ben het ook helemaal eens met je eens. Maar ik probeerde zo neutraal mogelijk naar de burgerdoden te kijken.

En als je vanuit een middenpositie kijkt, kun je dus 2 kanten op. De raket wordt door Israël die kant op geschoten, dus Israël is fout (de situatie waarbij je dus even helemaal wegdenkt dat er iets gaande is tussen Israël en Hamas, iets wat een vrij grote groep lijkt te doen). De andere kant op is dat je dus iedere raket gaat beoordelen op wat er geraakt wordt en waarom het geraakt wordt. Als Israël dan iets bestookt dat helemaal niets met Hamas van doen heeft (en waar ze zelf ook geen inlichtingen over hebben gehad) dan is Israël fout en anders is het de schuld van Hamas dat zij daar tussen de burgers zitten.

Nijogeth

witte angora schreef:
27 nov 2024 17:52
Nijogeth schreef:
Eerlijk gezegd vind ik dit sowieso een vreemde opmerking.
Dat mag. Maar ik ben van mening dat mensen die anderen dood willen maken met geweld een prima toevoeging is aan de geschiedenis en niet aan de toekomst.

Daarnaast ben ik ook voor leven in vrede. Maar dat betekent dus ook dat zij die daar niet aan mee willen doen beter weg kunnen zijn.

scharrelschipper

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Wat een vreselijke discussie/gedachtenwisseling.
Mee eens dat bijna alle oorlogen door religie komen.
Hamas is tuig, want ze willen de israeli`s de zee indrijven.
De Israeli`s willen de palestijnen daar weg want men wil meer grondgebied.
De Palestijnen wonen daar al heel lang,en de Israeli`s/Joden sinds de jaren 40/50.
Wij in het westen en zeer zeker Nederland zijn geneigd om Israel het voordeel van de twijfel te geven,gezien de geschiedenis (40-45)
En,nee,geen complot verhalen over Joden die de wereld regeren.
Maar gewoon;er is daar oorlog en hoe gemeen die dan ook is met zich verschuilen onder ziekenhuizen en het tegenhouden van hulp goederen door hulp organisaties,geloofd iemand nu echt dat er regels zijn voor oorlogvoering en zoja.dat iemand zich daaraan houd?
En als je kritiek durft te hebben op Israel in ons land ben je gelijk een antisemiet,slaat nergens op.
ik heb gelukkig in mijn leven geen oorlog meegemaakt,en dat wil ik graag zo houden.
Maar als ik de oorlogszuchtige taal hoor/lees van de diverse regeringen,ook de onze,word ik er niet geruster op.
Na lezing van alle bijdragen in de huiskamer moest ik dit even kwijt
Wens een ieder een goede nachtrust.

witte angora

Trussies, ik ga ook uitloggen. In de woonkamer brandt één kaars, muziekje erbij, en verder even helemaal niks, niks, niks... Soms heeft een mens dat even nodig...

Plaats reactie