Extra bijbetalen aan de kassa voor pinnen
-
Re: Extra bijbetalen aan de kassa voor pinnen
Exact. En met die link had de discussie klaar kunnen zijn.
NeoDutchio
vindt dit leuk
Die 25 cent kosten voor het betalen middels iDeal mogen wel in rekening worden gebracht.Justmeagain schreef: ↑01 dec 2024 01:05Of het wel of niet mag ik heb er wekelijks mee te maken. Als ik een pizza of iets anders bestel via Thuisbezorgd dan betaal ik meestal bezorgkosten maar ook 25 cent transacties kosten. Nooit bij stilgestaan dat dit niet zou mogen.
Van de website van de ACM:
Voor betalingen met iDEAL geldt:
U mag niet de kosten in rekening brengen voor de onderliggende overschrijving zelf.
U mag wel de kosten in rekening brengen voor de dienstverlening van iDEAL die deze overschrijving mogelijk maakt. Bijvoorbeeld het vooraf invullen van de betaalopdracht of de betaalgarantie die u krijgt.
Justmeagain
vindt dit leuk
Voor misbruik is meer nodig dan enkel dat je naar het verkeerde loket bent gegaan. Misbruik wordt in de rechtszaal vaak geroepen en een beroep daarop wordt bijna even vaak afgewezen.juliomariner schreef: ↑30 nov 2024 21:01nee dat is niet een te zware omschrijving. Hier is de politie niet voor bedoelt.
Dus in theorie mogen ook de kosten voor de dienstverlening van het kunnen die de overschrijving mogelijk maakt doorberekend worden. Mijn vraag is dan of er niet ergens iets daarover te lezen is. Bij de deur of bij de kassa.
De prijzen met uitzondering van tabaksartikelen mogen door de verkoper vrij bepaald worden. Hij hoeft geen overzicht te overleggen wat er allemaal in die verkoopprijs is opgenomen. Hij mag er buiten die door hem vastgestelde prijs geen extra opslagen aan toevoegen.
Klopt, je moet dan eerder aan dit soort zaken denken.
-
ik had het niet over misbruik in juridische zin. Moeten jullie hier telkens een juridische haarkloverij beginnen?
Dit is een consumenten forum geen forum voor (amateur) juristen.
Dit is een consumenten forum geen forum voor (amateur) juristen.
NeoDutchio
en kuklos
vinden dit leuk
Alle kosten worden op wat voor manier dan ook doorberekend. Dat is geen theorie maar werkelijkheid. Als je transactiekosten niet mag doorbereken, dan stop je die als ondernemer in de kostprijs. Dat je als consument dan meer betaalt als je meer producten koopt maakt dan niet uit. Je houdt je netjes aan de regels, sterker nog, als je echt wilt kan je nog roepen dat je nooit extra kosten in rekening brengt. Ondertussen betaal je als consument bij iedere product de iDeal-kosten terwijl de ondernemer die kosten maar 1 keer heeft. En iedereen is dan hartstikke blij.
Nee, alleen de directe kosten kunnen worden doorberekend. De directe kosten van iDeal kunnen worden doorberekend, maar de huur van het pinapparaat kan niet worden doorberekend.
Misschien is zorgen dat duidelijk is wat je bedoelt ook een optie?juliomariner schreef: ↑01 dec 2024 13:25ik had het niet over misbruik in juridische zin. Moeten jullie hier telkens een juridische haarkloverij beginnen?
Naar de politie gaan met een vraag waarvan achteraf duidelijk is geworden dat de politie het verkeerde loket is is niet onacceptabel, in welke zin je dat ook bedoelde.Wikipedia
Misbruik is het gebruiken van een situatie, zaak, persoon of recht, op een manier of voor een doel (oneigenlijk, oneerlijk of schade berokkenend) dat niet acceptabel is.
Lang leve het contante geld.
Tja wie het kleine niet eert ..............
Stel 100 klanten per dag
0,15 x 100 x 7 x 52 = € 5460 per winkel per jaar (idd winkels zijn in deze 24 uurs maatschappij veel open)
Menigeen zou zoveel vakantiegeld per jaar willen krijgen.
En de kosten voor betalingen kan een ondernemer idd toch opvoeren.
Het gaat om het groten geheel kijk maar eens hoeveel keer je pint per jaar.
Stel 100 klanten per dag
0,15 x 100 x 7 x 52 = € 5460 per winkel per jaar (idd winkels zijn in deze 24 uurs maatschappij veel open)
Menigeen zou zoveel vakantiegeld per jaar willen krijgen.
En de kosten voor betalingen kan een ondernemer idd toch opvoeren.
Het gaat om het groten geheel kijk maar eens hoeveel keer je pint per jaar.
Weet u het nog? Klein bedrag pinnen mag!! Tja en nu hebben de banken ons goed te pakken.
Ik begrijp de kleine middenstanders wel. Elke pin transactie kost hun 0,35 cent. Ook zie je al onder de 10 euries NIET pinnen. Omdat er 35 cent iN rekening gebracht gaat worden door jawel ONZE asociale banken. Ik heb b.v. de open bank als betaal middel. Hier is alles gratis zoals pasjes e.d.
Ik weet dat deze bank € 0,40 cent aan transactie kosten doorberekend.
In Duisland willen de kleine zaken liever contant geld, je kunt er niet eens PINNEN.
bIJ steeds meer snackbars zie het ook al dat er NIET GEPINT kan worden.
De visboer hier in het dorp die op de weekmarkt staat, heeft nu ook een bordje geplaatst met de tekst liever contant. Waarom? 100 pin transactie kost hem 35 euro per dag.
Geheel terecht dat hij over wilt stappen, helaas wel diefstal gevoelig.
KLEIN BEDRAG PINNEN MAG……….WE ZIJN ER ALLEMAAL INGESTONKEN!!!
Ik begrijp de kleine middenstanders wel. Elke pin transactie kost hun 0,35 cent. Ook zie je al onder de 10 euries NIET pinnen. Omdat er 35 cent iN rekening gebracht gaat worden door jawel ONZE asociale banken. Ik heb b.v. de open bank als betaal middel. Hier is alles gratis zoals pasjes e.d.
In Duisland willen de kleine zaken liever contant geld, je kunt er niet eens PINNEN.
De visboer hier in het dorp die op de weekmarkt staat, heeft nu ook een bordje geplaatst met de tekst liever contant. Waarom? 100 pin transactie kost hem 35 euro per dag.
Het ligt allemaal aan het contract dat je afsluit. Maar veel kleinere ondernemers doen niet eens moeite om dat uit te zoeken.
Wat denk je wat het kost om iedere avond cash te gaan storten bij een bank inclusief het risico dat personeel wordt overvallen? (Je hebt het dan niet alleen over de hoeveelheid geld die dan gestolen wordt maar ook de mogelijke gevolgen voor het betreffende personeelslid)Nothing schreef: ↑02 dec 2024 12:24Weet u het nog? Klein bedrag pinnen mag!! Tja en nu hebben de banken ons goed te pakken.
-
Dit zegt ACM.
Ook van belang voor mensen met een menig over 15 cent: de kosten van betalen volgens Betaalvereniging Nederland.
Dan zijn de daadwerkelijke kosten van pinnen dus €0,08.
Grappig. Hoe zie je of het een particuliere of zakelijke debetkaart is?Kosten van een betaling in rekening brengen
Bent u winkelier en betaalt een klant bij u? Vaak mag u voor de betaling geen kosten in rekening brengen.
U mag geen kosten rekenen voor betalingen met:
U mag wel kosten rekenen voor betalingen met:
- pin (debetkaart)
een creditcard van een zogeheten vierpartijenbetaalkaartschema, zoals Visa of Mastercard
overschrijvingen via internetbankieren binnen het SEPA-gebied
incasso’s binnen het SEPA-gebied
Dit geldt bij online aankopen en in een gewone winkel.[
- een zakelijke debetkaart of creditcard
een creditcard van een zogeheten driepartijenbetaalkaartschema, zoals Diners Club of bepaalde kaarten van American Express. Bij een driepartijenbetaalkaartschema gaat het om een aanbieder die zelf zowel de creditcard uitgeeft aan de consument als de transacties voor de winkelier accepteert
PayPal
een andere betaalmogelijkheid waarvoor geen maximale afwikkelvergoeding geldt zoals bepaald in hoofdstuk 2 van de Europese verordening over afwikkelingsvergoedingen
betaalmogelijkheden buiten de SEPA Verordening over overschrijvingen en incasso’s
Wij houden toezicht op eerlijke concurrentie in het betalingsverkeer. Ziet u dat een bedrijf zich niet aan de regels houdt? Meld dit bij ons.
Ook van belang voor mensen met een menig over 15 cent: de kosten van betalen volgens Betaalvereniging Nederland.
De kosten verschillen overigens per sector. In de horeca zijn ze hoger dan in de detailhandel. Bij deze berekening zijn ook verwerkingskosten ofwel personeelskosten meegenomen. Voor een zelfstandige winkelier zou je het als ondernemingsrisico kunnen zien. Bij cash is dat circa 80%, terwijl bij pinnen 55% toegerekend wordt.De verschillen in betaalkosten aan de toonbank voor ondernemers, tussen contant betalen en pinnen, zijn tussen 2017 en 2023 fors toegenomen. In 2017 betaalde een doorsnee ondernemer €0,29 per contante betalingen en €0,17 per pinbetaling. In 2023 waren de kosten voor een contante betaling ruim verdubbeld tot €0,61 terwijl die voor een pinbetaling gelijk zijn gebleven met €0,17. Een contante betaling kost een doorsnee ondernemer inmiddels ruim drie keer zoveel als een pinbetaling.
Dan zijn de daadwerkelijke kosten van pinnen dus €0,08.
Het grootste nadeel van pintransacties voor die visboer is niet de kosten maar het feit dat hij een deel van zijn inkomsten niet meer buiten het zicht van de belastingdienst kan houden. Daarom heeft hij liever contant geld.
Consumenneke
vindt dit leuk
-
En wat dat betreft mogen we van mij zo snel mogelijk van het fysieke geld af. Er gaan miljarden om in zwart geld en dat onthouden aan de maatschappij is niets anders dan schade doen aan die maatschappij.
Wel zonder betalen voor de transacties natuurlijk.
-
als het op de kassa wordt aangeslagen kan hij het ook niet voor de belasting verborgen houden. Vind uw opmerking ook wel erg generaliserend.
Consumenneke
vindt dit leuk
-
Een aantal van ons leeft nog in de 20e eeuw.
Ook toen al stelde de Belastingdienst eisen aan de kassa en het bijhouden van inkomsten en uitgaven.
-
Een visboer die wel inkoop heeft maar weinig verkoop, daar heeft de belastingdienst toch wat moeite mee.
Consumenneke
vindt dit leuk