Pakketje naar afhaalpunt, maar dat is voor mij niet bereikbaar
Re: Pakketje naar afhaalpunt, maar dat is voor mij niet bereikbaar
Wat mij in veel reacties bij radar opvalt - ook hier weer - is de grote hoeveelheid mensen die helemaal geen antwoord hebben op de gestelde vraag. Maar die wel menen dat ze moeten gaan uitleggen hoe druk bedrijven het hebben, dat er te weinig personeel is, dat niet alles rolstoeltoegankelijk is, dat afhaalpunten vaak klein zijn en dus geen geld hebben voor een toegankelijke ingang enzovoort. Verdere vaak nietszeggende reacties worden duidelijk ook alleen maar gegeven uit persoonlijke nieuwsgierigheid. En zeker niet om de vragensteller te helpen.
Mijn werkwijze is: Ik lees de reacties en ik bedenk me dan of mijn bijdrage een concreet antwoord kan zijn op de vraag - en of iemand anders dat nog niet heeft gegeven. Zo niet, dan reageer ik ook niet. Want ik hoef een ander niet uit te gaan leggen hoe de wereld of een bepaald bedrijf in elkaar zit, tenzij ik daar zelf werk.
Mijn werkwijze is: Ik lees de reacties en ik bedenk me dan of mijn bijdrage een concreet antwoord kan zijn op de vraag - en of iemand anders dat nog niet heeft gegeven. Zo niet, dan reageer ik ook niet. Want ik hoef een ander niet uit te gaan leggen hoe de wereld of een bepaald bedrijf in elkaar zit, tenzij ik daar zelf werk.
Ik_weet_niet_alles
, Consumenneke
, Francesco26
, Onkruid71
, Dorfje
, rrustema
en wikop
vinden dit leuk
Als je de OP had gevolgd wist je dat de gehandicapten toegang tot een afhaalpunt juist een onderdeel van het probleem is. Vind je het verkeerd dat we adviseren om erover te klagen terwijl we er zelf niet werken?
Wat heeft jouw reactie dan nu je na rijp beraad hebt gereageerd dan uiteindelijk wel opgelost voor de OP?
Wat heeft jouw reactie dan nu je na rijp beraad hebt gereageerd dan uiteindelijk wel opgelost voor de OP?
wikop
vindt dit leuk
Bij mij dezelfde situatie. Pakket van nota bene een drogisterij, dus geen Sinterklaas cadeau oid gewoon op huisadres van mij geadresseerd. Pakket door PostNL naar pakketpunt omgeleid. Dezelfde dag 5 december zijn pakketten afgeleverd bij mijn buren links en rechts van mij. Volslagen willekeurig van PostNL. Ook de Primera waar het pakket lag klaagt, want zij worden nu als pakhuis gebruikt. Tijd voor de leiding van PostNL te overwegen om op te stappen. Service is weg en te duur.
Ik bestel altijd online. Maar dan mag toch eigenlijk verklaard worden, waarom wordt het de ene keer wel thuis bezorgt, en de andere keer niet. Of onderhandelt dezelfde verkoper elke keer?
wikop
vindt dit leuk
Ik vraag me eerder soms af of vooral pakket bezorging niet te goedkoop is. Immers zijn de cijfers nu niet zo dat ik denk, wow dat zijn gezonde marges.
Kijkende naar 2023 zie je bijvoorbeeld een omzet van bijna 3.2 miljard met een magere 52 miljoen winst uiteindelijk.
Kijk je naar 2024 zie je in kwartaal 1 een omzet van 765 miljoen en 6 miljoen verlies, in kwartaal 2 een omzet van 795 miljoen en 14 miljoen winst en voor kwartaal 3 756 miljoen omzet en 19 miljoen verlies.
Dat zijn nu geen woekermarges waarbij ik denk, die hebben het veel te goed. Het laat eerder een bedrijf zien dat zwaar onder druk staat in de markt, en dus hogere marges moet gaan draaien. En daarbij vraag ik me ten zeerste af of ze intern nog veel kunnen afschaven, dat is immers al zoverre gedaan dat in de post en pakket bezorging zo'n beetje als al tot het minimum wegbezuinigd is, waardoor er voor pakket bezorgers in bepaalde regio's / op bepaalde routes blijkbaar amper nog een droog brood te verdienen is en je dus dit soort dienstverlening krijgt en zelfs waarmee zitten ze in de situatie dat dat ze met een goed Q4 nog net een plusje kunnen draaien, maar ik vind de winst in verhouding tot de omzet eigenlijk echt veel te laag om van een gezond bedrijf te spreken.
Dat soort zaken spreekt een klant van PostNL, als deze groot genoeg is, dat vaak gewoon contractueel af in bulk, al kan je het ook per zending aangeven in het systeem, iets wat kleinere verzenders vaak zullen doen. Als jij dan koopt bij een partij die gewoon alles verzend op een bulkafspraak waarbij bezorging bij de buren of bij een pakketpunt niet uitsloten is kan het dan inderdaad voorkomen dat het vaak thuis is aankomt, maar soms op een pakketpunt terecht komt als je niet thuis bent, of er iets misgaat op de route waardoor de bezorger uitloopt.
Als ontvanger kan je ook je voorkeuren aangeven, maar die zullen vermoed ik niet de contractuele afspraken met de klanten overrulen, tenzij ze niet conflicteren: https://www.postnl.nl/klantenservice/be ... euren-aan/
Heb je een adres en een Google Streetview link van de situatie bij het afhaalpunt? Dan kunnen we hier gezamenlijk beoordelen wie erover te benaderen is en een deel kan dat misschien zelfs ook doen als ze de situatie herkennen uit eigen ervaring.
Misschien de verhuurder van een winkelcentrum, een huisbaas, misschien de wegbeheerder (gemeente? provincie?), misschien de winkel zelf, misschien is het een tijdelijke constructie die onterecht definitief is geworden. Op grond van het VN handvest dat door Nederland in 2016 geratificeerd is zou het bereikbaar moeten zijn lijkt me. https://nl.wikipedia.org/wiki/VN-verdra ... n_handicap
Er zijn legio mogelijkheden èn oplossingen.
Misschien de verhuurder van een winkelcentrum, een huisbaas, misschien de wegbeheerder (gemeente? provincie?), misschien de winkel zelf, misschien is het een tijdelijke constructie die onterecht definitief is geworden. Op grond van het VN handvest dat door Nederland in 2016 geratificeerd is zou het bereikbaar moeten zijn lijkt me. https://nl.wikipedia.org/wiki/VN-verdra ... n_handicap
Er zijn legio mogelijkheden èn oplossingen.
-
Het begint er op te lijken dat de macht verkeerd komt te liggen. Het is langzamerhand niet PostNL die bepaald hoe er gewerkt moet worden, maar hun klant. Grote partijen eisen volgende dag levering, ‘s nachts nog aanbieden en dat voor een lage prijs.
Het is alsof je de supermarkt binnenloopt, naar de manager stapt en daar de mes op de keel zet. Of ik doe hier mijn boodschappen, ik wil dat betalen, ik wil een eigen kassa en voorrang op andere klanten. En zo niet ga ik niet meer kopen hier. Of zoals bij IKEA. Hun toeleverancier moet hun kostprijs geven en IKEA bepaald de winstmarge.
Waarom zou een Bol maar €2,99 per pakket hoeven te betalen die ze om 23:59 nog aanbieden om letterlijk een paar uur later bezorgd willen hebben terwijl de kleine ondernemer €6,75 moet aftikken om voor 16:00 iets aan te bieden wat binnen 2 dagen bezorgd zal worden?
Moet de macht niet gewoon terugkomen bij de bezorgdiensten?
Het is alsof je de supermarkt binnenloopt, naar de manager stapt en daar de mes op de keel zet. Of ik doe hier mijn boodschappen, ik wil dat betalen, ik wil een eigen kassa en voorrang op andere klanten. En zo niet ga ik niet meer kopen hier. Of zoals bij IKEA. Hun toeleverancier moet hun kostprijs geven en IKEA bepaald de winstmarge.
Waarom zou een Bol maar €2,99 per pakket hoeven te betalen die ze om 23:59 nog aanbieden om letterlijk een paar uur later bezorgd willen hebben terwijl de kleine ondernemer €6,75 moet aftikken om voor 16:00 iets aan te bieden wat binnen 2 dagen bezorgd zal worden?
Moet de macht niet gewoon terugkomen bij de bezorgdiensten?
Hebben ze dat zelf niet in de hand gehad?
wikop
vindt dit leuk
Niet dat dit ter zake doet,maar er zat een stikker op
En dat afhaalpunt kan die trap niet verwijderen,krijgen ze geen vergunning voor,dat lukt je niet in een klassiek gebouw,en een loopplank of hoe dat heet lukt ook niet,want die komt dan midden in de bocht op de weg te liggen
Maar daar gaat het niet om
Ook niet of
En is het mijn zorg of ze genoeg winst maken?
Echt dus niet,want eigenlijk maken ze nu dus veel meer winst als ze alles er uit kieperen bij een afleverpunt,en niet thuis bezorgen,waar ze wel voor worden betaald
Trouwens net dhl hier geweest,die bezorgen wel netjes thuis
rrustema,nee dat doe ik niet,streetvieuw hier plaatsen,net zo min als mijn naam of telefoonnummer
Neodutchia,een klant betaald,ik heb 40 jaar een bedrijf gehad,dus ze moeten ophouden met die flauwekul
Omdat ik minder mobiel ben bestel ik vrij vaak online,en de enige waar het zo vaak mis gaat is post.nl
Afleveren bij de buren?
Geen probleem
Mijn bestelling kwam niet van bol.com of een andere grote leverancier,maar van een kleine webwinkel
Laten we niet vergeten dat dit geen bezorging was van iemand die niet thuis was
Maar een bezorging waarvoor post.nl een mail stuurde dat ze het niet zouden bezorgen,maar naar een bepaald
afleverpunt was gestuurd door drukte,mijn enige klacht is,waarom kreeg ik geen keuze welk afhaalpunt
Er zin er hier meerdere,zijn besloten om het naar die met een trap te sturen
En dat afhaalpunt kan die trap niet verwijderen,krijgen ze geen vergunning voor,dat lukt je niet in een klassiek gebouw,en een loopplank of hoe dat heet lukt ook niet,want die komt dan midden in de bocht op de weg te liggen
Maar daar gaat het niet om
Ook niet of
En is het mijn zorg of ze genoeg winst maken?
Echt dus niet,want eigenlijk maken ze nu dus veel meer winst als ze alles er uit kieperen bij een afleverpunt,en niet thuis bezorgen,waar ze wel voor worden betaald
Trouwens net dhl hier geweest,die bezorgen wel netjes thuis
rrustema,nee dat doe ik niet,streetvieuw hier plaatsen,net zo min als mijn naam of telefoonnummer
Neodutchia,een klant betaald,ik heb 40 jaar een bedrijf gehad,dus ze moeten ophouden met die flauwekul
Omdat ik minder mobiel ben bestel ik vrij vaak online,en de enige waar het zo vaak mis gaat is post.nl
Afleveren bij de buren?
Geen probleem
Mijn bestelling kwam niet van bol.com of een andere grote leverancier,maar van een kleine webwinkel
Laten we niet vergeten dat dit geen bezorging was van iemand die niet thuis was
Maar een bezorging waarvoor post.nl een mail stuurde dat ze het niet zouden bezorgen,maar naar een bepaald
afleverpunt was gestuurd door drukte,mijn enige klacht is,waarom kreeg ik geen keuze welk afhaalpunt
Er zin er hier meerdere,zijn besloten om het naar die met een trap te sturen
Je zegt dat het te duur is. Wat is dan volgens jou een redelijk bedrag en wat is de business case die daarachter zit? Ik neem aan dat je het uitgerekend hebt anders kan je niet zeggen dat het te duur is.Rupo schreef: ↑06 dec 2024 09:15Bij mij dezelfde situatie. Pakket van nota bene een drogisterij, dus geen Sinterklaas cadeau oid gewoon op huisadres van mij geadresseerd. Pakket door PostNL naar pakketpunt omgeleid. Dezelfde dag 5 december zijn pakketten afgeleverd bij mijn buren links en rechts van mij. Volslagen willekeurig van PostNL. Ook de Primera waar het pakket lag klaagt, want zij worden nu als pakhuis gebruikt. Tijd voor de leiding van PostNL te overwegen om op te stappen. Service is weg en te duur.
wikop
vindt dit leuk
Waarom reclameer je daar dan niet, of ageer je daar niet tegen. Die winkel moet zorgen dat er geleverd wordt zoals jij overeenkomt met die winkel, als jij extra betaald hebt voor een specifieke levering aan huis of dat simpelweg met ze overeengekomen bent zonder extra betaling, moet die winkel dat regelen.
PostNL moet zich houden aan wat de verzender overeenkomt met PostNL, niet aan wat de verzender met jou overeen is gekomen. Als de verzendende partij met PostNL andere afspraken heeft dan met jou, kan dat spaak lopen, maar is de verzender daar richting jou verantwoordelijk voor.
Wil je goede service, dan zul je aan bezorgkosten van 15-20 euro moeten denken. Zodat er voor de bezorger nog 5 euro per pakketje overblijft en ze dus een loon hebben waarvoor veel mensen willen werken en de drukte verdwijnt. Dan hebben ze een route van 6 uur met 100 pakketjes in plaats van 6 uur met 200 pakketjes.
Met andere woorden PostNL gaat langzamerhand kopje onder. Misschien een idee dat de aandeelhouders wat meer van hun dividend in de dienstverlening investeren?Cro schreef: ↑06 dec 2024 10:31Ik vraag me eerder soms af of vooral pakket bezorging niet te goedkoop is. Immers zijn de cijfers nu niet zo dat ik denk, wow dat zijn gezonde marges.
Kijkende naar 2023 zie je bijvoorbeeld een omzet van bijna 3.2 miljard met een magere 52 miljoen winst uiteindelijk.
Kijk je naar 2024 zie je in kwartaal 1 een omzet van 765 miljoen en 6 miljoen verlies, in kwartaal 2 een omzet van 795 miljoen en 14 miljoen winst en voor kwartaal 3 756 miljoen omzet en 19 miljoen verlies.
Dat zijn nu geen woekermarges waarbij ik denk, die hebben het veel te goed. Het laat eerder een bedrijf zien dat zwaar onder druk staat in de markt, en dus hogere marges moet gaan draaien. En daarbij vraag ik me ten zeerste af of ze intern nog veel kunnen afschaven, dat is immers al zoverre gedaan dat in de post en pakket bezorging zo'n beetje als al tot het minimum wegbezuinigd is, waardoor er voor pakket bezorgers in bepaalde regio's / op bepaalde routes blijkbaar amper nog een droog brood te verdienen is en je dus dit soort dienstverlening krijgt en zelfs waarmee zitten ze in de situatie dat dat ze met een goed Q4 nog net een plusje kunnen draaien, maar ik vind de winst in verhouding tot de omzet eigenlijk echt veel te laag om van een gezond bedrijf te spreken.
wikop
vindt dit leuk
wikop
vindt dit leuk
Als de bezorgers hun bus moeten leasen of kopen zit het niet in het vervoer. Deze vaak buitenlandse bezorgers krijgen een fractie van de vervoerskosten. Van de € 6,95 van de porto gaat € 0,15 naar de bezorger. Dit is dan een klein pakket. Waar zit volgens u dan de marge? Niet bij de bezorger lijkt mij.rwolters schreef: ↑06 dec 2024 13:01Je zegt dat het te duur is. Wat is dan volgens jou een redelijk bedrag en wat is de business case die daarachter zit? Ik neem aan dat je het uitgerekend hebt anders kan je niet zeggen dat het te duur is.Rupo schreef: ↑06 dec 2024 09:15Bij mij dezelfde situatie. Pakket van nota bene een drogisterij, dus geen Sinterklaas cadeau oid gewoon op huisadres van mij geadresseerd. Pakket door PostNL naar pakketpunt omgeleid. Dezelfde dag 5 december zijn pakketten afgeleverd bij mijn buren links en rechts van mij. Volslagen willekeurig van PostNL. Ook de Primera waar het pakket lag klaagt, want zij worden nu als pakhuis gebruikt. Tijd voor de leiding van PostNL te overwegen om op te stappen. Service is weg en te duur.
Welk verschil gaan die 'paar cent' op de totale kosten maken dan? Dienstverlening kost over het algemeen enkel geld, zeker initieel, dus tenzij jij ineens enorm veel meer post en pakketten gaat versturen vanwege de betere dienstverlening gaat dat niets opleveren, en waarschijnlijk op langere duur enkel meer drukken op het resultaat. Ze hebben juist de laatste decennia de dienst verlening meer en meer uitgekleed omdat de volumes dalen en pakketten dat niet alleen kunnen opvangen, gooi daar een paar miljoen tegen aan dat anders uitgekeerd zou worden als dividend en ik vermoed niet dat er veel zal veranderen in het volume, en vergis daarbij niet dat veel beleggers stoppen met investeren in aandelen als deze als er geen dividend uitgekeerd wordt, waardoor het niet uitkeren van dividend ook een risico kan zijn.Rupo schreef: ↑06 dec 2024 14:28Met andere woorden PostNL gaat langzamerhand kopje onder. Misschien een idee dat de aandeelhouders wat meer van hun dividend in de dienstverlening investeren?Cro schreef: ↑06 dec 2024 10:31Ik vraag me eerder soms af of vooral pakket bezorging niet te goedkoop is. Immers zijn de cijfers nu niet zo dat ik denk, wow dat zijn gezonde marges.
Ik heb sterk de indruk dat je nog eens het begrip "marge" moet heroverdenken...Rupo schreef: ↑06 dec 2024 14:38Als de bezorgers hun bus moeten leasen of kopen zit het niet in het vervoer. Deze vaak buitenlandse bezorgers krijgen een fractie van de vervoerskosten. Van de € 6,95 van de porto gaat € 0,15 naar de bezorger. Dit is dan een klein pakket. Waar zit volgens u dan de marge? Niet bij de bezorger lijkt mij.
Los daarvan: die € 0,15 (als die al klopt) is niet het hele verhaal. Want naast het bedrag per bezorgd pakketje krijgen ze ook nog een 10x zo hoog bedrag per stop - en dat is ongeacht of de bezorging lukt.
wikop
vindt dit leuk
De Postnl bezorger die hier kwam (inmiddels ex gelukkig, want hij maakte het wel erg bont) vertelde me dat hij 80 cent per aan huis afgeleverd pakket kreeg en 10 cent voor alle pakketten bij elkaar voor levering op een Postnl locatie.